معرفی 10 انیمیشن جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن “بالا” (UP) که باید تماشا کنید

دنیای فیلم‌های انیمیشنی پیکسار و دیزنی طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده که اغلب آنها الزاما کودکانه نیستند. بزرگسالان جمعیت زیادی از طرفداران انیمیشن را به خود اختصاص داده‌اند. دلیل موفقیت این انیمیشن‌ها این است که با وجود شکل گرفتن در یک دنیای عجیب عناصر رئالیسم را نیز در خود جای داده‌اند. شخصیت‌ها همانند انسان‌های حقیقی با مشکلاتی نظیر غم، هجران و فراق دست و پنجه نرم می‌کنند و بیننده می‌تواند با آنها همزادپنداری کند. این داستان‌ها اغلب توسط ماهی‌ها، ربات‌ها، هیولاها و اسباب بازی‌ها روایت می‌شود و همین موضوع دنیای داستان‌ها را رنگی‌تر می‌کند.

فیلم “بالا” از دنیای پیکسار محصول سال 2009 بوده و داستان آن درباره مردی به نام کارل فردریکسون است که از کودکی آرزو داشته مانع فعالیت‌های انسانی شده و مانند قهرمان خود ولادیمیر لنین به آبشار بهشت در نیوجرسی برود. یک روز با الی آشنا شده و در دنیای خیالی خود رها می‌شوند. آنها در بزرگسالی باهم ازدواج کرده و باهم خانه‌ای می‌سازند. در نهایت الی را در بستر مرگ میبینیم و ماجراجویی کارل آغاز خواهد شد.

به تدریج محله کارل پر از ساختمان‌های سر به فلک کشیده کشیده و انزوای او بیشتر می‌شود. سرانجام یک روز خانه خود را به هزاران بادکنک هلیومی بسته و به همراه خانه خود در میان ابرها شناور می‌شود. این صحنه رویایی بوده و دلیل نام‌گذاری فیلم هم همین موضوع است. اما کارل نمی‌داند که یک پسر چاق که می‌خواسته از امضای او استفاده کند در بالکن خانه‌اش پنهان شده است. شخصیت راسل زوایای جالبی به فیلم بخشیده و آن را طنز نموده است.

به طور کلی این فیلم به فرایند پیر شدن پرداخته و به انسان می‌آموزد که با جریان زندگی همراه باشد. زندگی دشوار است و هرچقدر تلاش کنید بازهم گاهی کنترل آن از دستتان خارج می‌شود. این داستان با وجود غم‌انگیز بودنش گاهی خنده را بر لبان‌تان می‌نشاند. عشق، مهربانی و فراق از مضامین اصلی فیلم بوده و نمی‌توانید مانع لبخندتان شوید. اگر از انیمیشن بالا لذت برده‌اید و به دنیای جادویی آن علاقه دارید، در اینجا می‌خواهیم 10 انیمیشن مشابه را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. داستان اسباب بازی – Toy Story – 1995

همانطور که از عنوان داستان پیداست، زمانی که یک پسربچه در خانه نیست، اسباب‌بازی‌های او زنده می‌شوند. فضای فیلم از اتاق خواب کودکان، یک پمپ گاز و یک بزرگراه الهام گرفته شده است. بین یک گاوچران، وودی و اسباب‌بازی جدید پسربچه، یک ربات فضایی که باز لایتیر نامیده می‌شود، درگیری رخ می‌دهد. مخاطبین جوان به داستان جذاب و دیدنی آن جذب می‌شوند. مخاطب بزرگسال هم به جنبه‌های انقلابی داستان که اولین فیلم انیمیشن تماما کامپیوتری است، توجه می‌کنند. آزادی حرکات هم جالب است، هرچقدر درباره ساخت یک فیلم بیشتر بدانید برایتان جذاب تر خواهد بود.

همچنین بخوانید: معرفی پرفروش‌ترین فیلم‌های انیمیشن تاریخ پیکسار


9. راتاتویی – Ratatouille – 2007

داستانی در پاریس درباره یک موش به نام رمی که به غذا و آشپزی علاقه دارد. پس از جدایی از خانواده در یک رستوران پاریسی خود را یافته و با ظرفشوری به نام لینگوئینی دوست می‌شود. آنها با هم شرط‌بندی کرده و به سرعت رستوران رونق می‌یابد. در این انیمیشن شاهد نمایی از پاریس هستیم که شب‌ها می‌درخشد. در این داستان با روایت یک موش و نه یک انسان، همراه می‌شویم که به‌راحتی ما را تسخیر می‌کند. راتاتویی به ما نشان می‌دهد که تفاوت و تمایز در میان ازدحام شلوغی خود را نشان می‌دهد، نه در شرایط آرامش و سکون.

همچنین بخوانید: ۷ انیمیشن جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن “آقای پیبادی و شرمن” (Mr. Peabody & Sherman)


8. شرکت هیولاها – Monsters, Inc – 2001

داستانی درباره سالی، پادشاه وحشت که کودکان را در اتاق خواب خود می ترساند. با این حال سالی ناگهان به خود آمده و باید از دختری به نام بو محافظت کند. داستان زمانی پیچیده می شود که این دختر از طریق کمد به دنیلی هیولاها می رود، جایی که هیچ کس دیگری تا به حال به آنجا نرفته است. مبارزه خیر و شر مضمون اصلی این فیلم است. این دنیا تمام شر و اهریمنی است اما هیولاهای مهربانی مانند مایک و سالی هم که به اخلاقیات اهمیت می دهند در آنجا دیده می شوند. یک فیلم زیبا که همانند فیلم های دیگر پیکسار پر از لحظات دیدنی است .

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن کوتاه برتر کمپانی پیکسار


7. وال-ای – Wall-E – 2008

در دنیای انیمیشنی پیکسار، وال-ای یک ربات آشغال جمع‌کن است که میان زباله‌ها چرخیده و از طریق فیلم و عکس‌ها با انسان آشنا می‌شود. گرچه یک ربات است اما احساسات و عواطف دارد و با دیدن رباتی به نام ایو عاشق او می‌شود. این فیلم با مضمون حفظ محیط زیست و خطر نابودی آن باعث می‌شود عاشق این ربات زیبا و احساسی شوید. یک داستان زیبا که باعث می‌شود به مصرف‌گرایی خود و نابودی محیط زیست فکر کرده و مانع آن شویم.

همچنین بخوانید: 12 فیلم انیمیشن پیکسار که تأثیر روان‌شناسانه عمیق داشتند


6. کوکو – Coco – 2017

یک فیلم مشترک از دیزنی و پیکسار درباره میگوئل و علاقه او به موسیقی، که متاسفانه در خانواده او موسیقی ممنوع بوده و آلات موسیقی را پنهان کرده‌اند. با آماده شدن خانواده برای روز مردگان میگوئل متوجه می‌شود ارنستو دلاکروز، یک موسیقی‌دان بزرگ در مکزیک، از اجداد اوست. او می‌خواهد میراث خانواده را ادامه دهد به دنیای مردگان رفته و می‌خواهد از اجدادش موسیقی بیاموزد. فیلم پیام زیبایی داشته و شما را به دنبال نمودن رویاهایتان ترغیب می‌کند. در پایان خانواده همیشه حمایت‌تان می‌کنند. این فیلم در عین نمایش دنیای مردگان فرهنگ مکزیک را نیز به‌خوبی به تصویر می‌کشد. یک فیلم زیبا برای تمام سنین که باید تماشا کنید.

همچنین بخوانید: ۷ فیلم جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن “بی‌باک” (Fearless) که باید تماشا کنید


5. در جست و جوی نمو – Finding Nemo – 2003

داستانی درباره ماجراهای یک دلقک ماهی که به دنبال پسرش است. این فیلم برخلاف فیلم‌های دیگر پیکسار تماما دنیای زیر آب را به تصویر کشیده و از این حیث جدید است. گرچه احساسات مختلفی به نمایش درآمده اما پایان فیلم زیباست. نمو با یک ماهی به نام دوری آشنا شده و به ما نشان می‌دهد که در شرایط دشوار هم می‌توانیم دوست پیدا کنیم. آبی دریا شما را با دنیای موجودات زیر دریا آشنا می‌کند. برخلاف داستان‌های دیگری که همیشه مادر به نجات فرزند می‌شتابد در اینجا شاهد تلاش‌های یک پدر هستیم.

همچنین بخوانید: ۷ انیمیشن جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن “به پیش” (Onward) که باید تماشا کنید


4. دلیر – Brave – 2012

“دلیر” از طریق پرنسس اسکاتلندی، مریدا، با مخاطبین مونثش گفتگو می‌کند. یک فیلم فانتزی که کلیشه تکراری پرنسسی که به کمک نیاز دارد را کنار می‌زند. داستان درباره زندگی مریداست که در دیوارهای قصر زندانی شده است. خانواده‌اش می‌خواهند از میان خاستگارانش یکی را انتخاب کرده و زندگی معمولی داشته باشد. اما مریدا با موهای سرخ و سوار بر اسب راه خود را پیش می‌گیرد. او نیزه را انتخاب کرده و روزهایش را به شکار می‌پردازد. این فیلم اهمیت استقلال را نشان داده و دنیای شخصیت‌های تکراری و زنان کلیشه را کنار می‌زند. هم زنان و هم مردان می‌توانند از این فیلم دیدن کنند.

همچنین بخوانید: لیست پرهزینه ترین فیلم هایی که تا به حال ساخته شده‌اند


3. منجمد – Frozen – 2013

یک کمدی درباره داستان پریان و آنا که به دنبال یافتن خواهرش السا به همراه کریستوف یک ماجراجویی را آغاز می‌کند. این فیلم نه یکی بلکه دو پرنسس دیزنی را به نمایش گذاشته و هیچ کدام از آن‌ها از قوانین پیروی نمی‌کنند. آنا باید به کمک کریستوف خواهرش را نجات دهد. یک داستان عاشقانه از دو خواهر و همجنس که می‌تواند موردعلاقه والدین و کودکان باشد. این نگاه آزادی‌خواهانه باعث جذابیت این فیلم شده است.

همچنین بخوانید: 15 فیلم فانتزی تاریخ سینما


2. شگفت انگیزان – The Incredibles – 2004

اغلب فیلم‌های ابرقهرمانی به دلیل مبارزات و عناصر جنایی چندان جذاب نیستند. بلکه به دلیل شخصیت‌های انسانی و هویت قهرمانانه آنها جذابیت دارند. “شگفت انگیزان” چنین داستانی است که روایت آقای شگفت‌انگیز و الاستی-گرل را نشان می‌دهد که به دلیل مسائل دولتی پنهان شده‌اند. آنها در زندگی مدرن به‌عنوان باب و هلن زندگی می‌کنند که در حال محافظت از شهر هستند. این زوج به مدت 15 سال برای پنهان نگه داشتن قدرت‌های خود هرکاری می‌کنند تا اینکه شیطان کار خود را آغاز می‌کند. داستان خانواده‌ای که می‌خواهند که میان زندگی شخصی و عشق‌شان به یکدیگر تعادل ایجاد کنند. پیام فیلم این است که نباید موهبت‌های درونی را پنهان کرد بلکه باید به دنبال تحقق بخشیدن به آنها بود.

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن برتر تاریخ سینما


1. گیسوکمند – Tangled – 2010

همه ما با داستان راپونزل آشنا هستیم و این فیلم همان روایت دیزنی را تکرار می‌کند. این فیلم مانند فیلم‌های پیشین پیکسار مخاطب معاصر را هدف قرار می‌دهد. روایت، شخصیت‌ها و روابط آنها با یکدیگر دیدنی و سرگرم کننده است. داستان دو قهرمان که یک ماجراجویی را آغاز کرده، زندگی خود را به خطر انداخته و گذشته را پشت‌سر می‌گذارند. این ماجراجویی برای راپونزل ارزشمند است زیرا دنیای پیش رو را به او نشان می‌دهد. برای فلین ریدر هم یک آغاز مجدد محسوب می‌شود. این دو شخصیت رویاهای خود را داشته و همین موضوع فیلم را لذتبخش و جذاب می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های کمپانی دیزنی در این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم