معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه انیمه “شهر اشباح” (Spirited away)

شهر اشباح (2001) به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی، یک فیلم فانتزی است که اغلب جز برترین فیلم های انیمیشن محسوب شده و درباره یک دختر 10 ساله به نام چیهیرو اگینو است که در شرایط دشوار به یک محله جدید یا شهر اشباح، وارد می شود. پس از اینکه یوبابای جادوگر والدین او را به خوک تبدیل کرده، چیهیرو در حمام او کار می کند تا برای آزاد کردن خود و والدین اش و بازگشت به دنیای انسان ها راهی پیدا کند. فیلم احساسات و عواطف مختلف و بلوغ را نشان می هد. بنابراین شهر اشباح در زیرلایه های تمثیل جادو و فانتزی، داستان تلاش، عشق و اشتیاق است.

در اینجا می خواهیم 10 فیلم شبیه شهر اشباح را به شما معرفی کنیم که به مفاهیم فانتزی، ماجراجویی و بلوغ می پردازند. با پروشات همراه باشید.


10. ماهی بزرگ – Big Fish – 2003

تیم برتون برای ساخت فیلم “سیاره میمون ها” (Planet of the Apes) در سال 2001 که یک اثر علمی تخیلی بود، با تحسین مواجه شد. اما در سال 2003 با ساخت فیلم ماهی بزرگ این موفقیت را تکرار کرد. یک کمدی درام فانتزی درباره رابطه یک مرد با پدرش که از رمان ماهی بزرگ دنیل والاس الهام شده و برتون با جلوه های روایی و هنری خود در یک دنیای عادی یک دنیای جادویی را وارد می کند. در این فیلم داستان حقیقت مرگ، خیانت و مشکلات، به یک روایت زیبای پدر و پسری تبدیل شده است. این فیلم نماد کارگردانی موفق برتون، نویسندگی جادویی جان آگوت، فیلمبرداری زیبای فیلیپ روسولو، موسیقی خاص دنی الفمن و اجرای بازیگران موفق است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جیم کری، ستاره سرشناس ژانر کمدی هالیوود


9. ویلی وانکا و کارخانه شکلات سازی – Willy Wonka & the Chocolate Factory – 1971

یک فیلم موزیکال درباره چارلی باکت، با بازی پیتر استروم، یک پسر فقیر اما امیدوار که جایزه طلایی دیدن از کارخانه شکلات سازی را به همراه چهار تن دیگر دریافت می کند. این فیلم به کارگردانی مل استوارت، اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته روال  دال است که البته خود نویسنده این فیلم را رد کرد. با وجود همه انتقادات ویلی وانکا و کارخانه شکلات سازی محبوب همگان است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ماریون کوتیار، ستاره زیبای سینمای هالیوود


8. هری پاتر و سنگ جادو – Harry Potter and the Sorcerer’s Stone – 2001

یک فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته جی.کی.رولینگ، درباره هری پاتر، با بازی دنیل ردکلیف، پسری که در یازدهمین جشن تولد خود و دریافت نامه پذیرش از سمت مدرسه جادو، به قدرت های جادویی خود پی می برد. با وجود اینکه زندگی خوبی دارد و با دوست هایش سرگرم است اما جادوگر سیاه، لرد ولدمورت که والدین او را کشت، تصمیم دارد در تولد پانزده سالگی هری او را نیز از بین ببرد. این فیلم به کارگردانی کریس کلمبس به مضامینی چون اخلاقیات، وفاداری و دوستی پرداخته و صحنه های لذت بخش و به یادماندنی ایجاد می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های دنزل واشینگتن که باید ببینید


7. هزارتوی پن – Pan’s Labyrinth – 2006

فیلمی به کارگردانی گی یرمو دل تورو در دوره حزب فالانژ سال 1944 در فرانسه، درباره دختر ناتنی یک افسر سادیسمی ارتش، که به یک دنیای فانتزی پناه میبرد. سبک فیلمسازی دل تورو، گریم جالب، جنبه های انیمیشنی و جلوه های رایانه ای، صحنه های زیبایی را خلق می کند. این فیلم تمثیل های اجتماعی فرهنگی را نیز در خود گنجانده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های آنتونی هاپکینز که قدرت بازیگری او را نشان می دهند


6. زوتوپیا – Zootopia – 2016

فیلمی به کارگردانی بایرون هاوارد، ریچ مور و جرید بوش درباره همکاری یک موش پلیس، با صداپیشگی جنیفر گودوین و یک روباه قرمز هنرمند، با صداپیشگی جیسون بیتمن، که درباره یک شکارچی در شهر خود تحقیق کرده و حضور او را آشکار می کنند. این فیلم به موضوعات داغ و مهم نگاه پخته ای داشته و با نمایش داستانی درباره خلافکاران و یافتن آن ها، یک روایت طنز و عاطفی خلق می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


5. پسرانگی – Boyhood – 2014

یک فیلم دقیق، کامل و بی نقص، به کارگردانی ریچارد لینکلاتر درباره پسرانگی و بلوغ جیسون ایوانز جونیور، با بازی الار کولتران از سن شش تا هجده سالگی که در کنار والدین مطلقه خود، با بازی پاتریشیا آرکوت و ایثن هاوک، و خواهرش، با بازی لورلی لینکلاتر، رشد می کند. سبک خاص فیلمسازی کارگردان باعث می شود لحظه لحظه این داستان ساده را با پیچیدگی زیبایی خلق کند. فیلمنامه منسجم و رشد شخصیت ها، این فیلم را به یک داستان زیبا تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی کره ای رمانتیک که باید ببینید


4. سرویس تحویل کیکی – Kiki’s Delivery Service – 1989

یک فیلم فانتزی اقتباسی از رمان نویسنده ژاپنی، ایکو کادونو به همین نام، به کارگردانی هایائو میازاکی، درباره داستان یک جادوگر جوان به نام کیکی که به شهر جدیدی رفته و با کمک توانایی پرواز خود زندگی می کند. یک فیلم تمثیلی و نقد اجتماعی درباره استقلال و وابستگی در بین دختران نوجوان ژاپنی که میازاکی تواسته با وجود انیمیشن خود این پیام ها را منتقل کند.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


3. وال-ای – WALL•E – 2008

یک فیلم علمی تخیلی درباره یک ربات مخصوص جمع آوری زباله که در زمین نابود شده تنهاست. با این حال از سفینه آکسیوم یک ربات بنفش پایین آمده و وال-ای که عاشق او شده به دنبالش به فضا می رود. یکی از زیباترین و پیچیده ترین فیلم های موجود به کارگردانی اندرو استانتون، که اتلاف، مصرف گرایی، همکاری، نوستالژی، تاثیر انسان بر محیط زیست و چاقی و فاجعه جهانی را موردانتقاد قرار می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند


2. کوکو – Coco – 2017

لی آنکریج مفهوم تاریک تعطیلات مکزیکی روز مردگان را به یک فیلم دیدنی تبدیل می کند. فیلم های پشین او مانند “داستان اسباب بازی 2 و 3” (Toy Story) در سال های 1995 و 2003، “شرکت هیولاها” (Monsters, Inc. – 2001) و “در جست و جوی نمو” (Finding Nemo – 2003) بسیار موفق بودند و از این فیلم هم همین انتظار را می رفت. دومین فیلم او به عنوان کارگردان اصلی، درباره یک موسیقی دان به نام میگوئل است که با حقایق تلخ اجداد خود درباره موسیقی آشنا شده و با ورود به دنیای مردگان متوجه می شود جد بزرگش یک خواننده افسانه ای بوده است.

این کارگردان با پیوند دادن انیمیشن های محبوب کودکانه و مفاهیم خانوادگی، بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد. آنکریج با تعهد به فرهنگ مکزیکی و البته سبک فیلمسازی خود توانسته یک اثر زیبا تولید کند. این فیلمساز معتقد است که استفاده از این مفاهیم بار سنگینی بر روی دوش او قرار می داد و باعث می شد کارش را با دقت هرچه تمام تر انجام دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


1. جادوگر شهر اوز – Wizard of Oz – 1939

یکی از محبوب ترین فیلم های تاریخ، یک فیلم فانتزی موزیکال، درباره دوروتی گیل، که از مزرعه ای در کنزاس و با یک گردباد به سرزمین جادویی اوز می رود و در انجا به همراه دوستانش به نزد جادوگر می رود تا او و دوستانش راه خانه را بیابند. این فیلم اقتباسی از رمان فرانک بائوم یک داستان ماجراجویانه، فانتزی و موزیکال و موردعلاقه بسیاری از سینمادوستان است.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (9)

بستن فرم

  1. علی

    فروردین 28, 1401

    اینا چیه شبیه به شهر اشباح گذاشتین فقط همون سرویس تحویل کیکی خوبه که اونم موضوعش یه چیز دیگس ولی بهتره بقیه هیچ ربطی به شهر اشباح ندارن چهار تا فیلم و انیمیشن درست و حسابی معرفی کنین یه جوری اینا رو گذاشتین انگار اصلا شهر اشباح رو ندیدید 🙁

    پاسخ

  2. 484_

    آبان 21, 1400

    زوتوپیا؟😐 کوکو؟😐 چه شباهتی دارن به شهر اشباح؟

    پاسخ

  3. ونداد

    آبان 20, 1400

    هزارتوی پن ترسناکه؟

    پاسخ

  4. سلام

    بهمن 27, 1399

    چارلی و کارخانه شکلات سازی چی میگه اینجا 😐
    البته بقیشون عالین

    پاسخ

  5. همممم

    بهمن 14, 1399

    چارلی اونی که جانی دپ بازی کرده بهتره

    پاسخ

  6. علی

    تیر 7, 1399

    عجیبه همه را دیدم!

    پاسخ

  7. m

    اردیبهشت 26, 1399

    بیشتر فیلم های این لیست اصلا موضوعشون شبیه به کارتون سرزمین اشباح نیست و بهتر بود فیلم چارلی و کارخانه ی شکلات سازی 2006 رو معرفی می کردید

    پاسخ

  8. علی

    اردیبهشت 9, 1399

    قصری در آسمان هم میتونست باشه

    پاسخ

  9. ویدا

    اردیبهشت 2, 1399

    لیست خیلی خوبی بود ممنون و دمتون گرم

    پاسخ