لیست بهترین فیلم‌های جیم کری، ستاره سرشناس ژانر کمدی هالیوود

جیم کری. مرد هزارچهره. که شاید مانند جانی دپ یا جرد لتو یا سلرز غیرقابل شناسایی نباشد. او یک چهره دارد، اما می تواند همان یک چهره را به شکل های متفاوت دراورد، به طوری که غیرانسانی شود. او با اجرای زیبای خود می تواند احساسات مختلف را برانگیخته و به همین دلیل به یک کمدین تبدیل شده است. با این که همیشه از استعدادهای کمدی خود که گاهی به ضررش هم بوده استفاده می کند، اما در ژانرهای دیگر هم موفق است و این کار او شبیه معجزه است. او بی نظیر است.

در اینجا می خواهیم برترین فیلم‌های کارنامه او را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. نمایش ترومن – The Truman Show

بدون شک این فیلم بهترین اثر است. زیرا زمانی که کری در برنامه های کمدی و سرگرمی حضور می یافت، با حضور در این فیلم شایسته جایزه گلدن گلوب بود و به یکی از برترین بازیگران هالیوود تبدیل شد.

فیلمی به کارگردانی پتر ویر (انجمن شاعران مرده “Dead Poets Society”) درباره مردی که زندگی اش موضوع برنامه تلویزیونی است و خودش از این موضوع خبر ندارد. ترومن بربنک در یک دنیای ساخته شده زندگی می کند که همه چز آن از  جمله بازیگران مکمل جز فیلمنامه ای هستند که متاسفانه زندگی ترومن است. ازاردهنده است، مگر نه؟ اینکه بدانید زندگی تان حقیقی نیست، می تواند یک حقیقت مرگبار باشد که شما را به جنون و ناامیدی می کشاند. اما قدرت کارگردانی ویر و اجرای دیدنی کری، این داستان را به یک داستان دیدنی تبدیل می کند. در دقایق اولیه داستان گویی شاهد جیم کری همیشگی با همان شوخی ها و میمیک های طنز روبه رو هستیم، اما با پیشبرد داستان، شاهد مردی هستیم که برای یافتن حقیقت زندگی خود مبارزه می کند. صحنه قایقی که بیچارگی فیزیکی و اراده روانی خود برای یافتن دنیای خویش را نشان می دهد و دیالوگ زیبایی را به زبان می آورد، مدرکی بر توانایی بازیگری اوست.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ماریون کوتیار، ستاره زیبای سینمای هالیوود


2. مرد روی ماه – Man on the Moon

نقطه عطفی در کارنامه جیم کری که تنها به دلیل تاثیر فیلم “جیم کری” در جایگاه دوم قرار گرفته است. اما اگر این فیلم را تماشا نکرده باشید احتمالا از پتانسیل حقیقی او خبر ندارید. او اغلب از زیر سلطه کارگردان خارج می شود اما با نظارت می تواند اجرای دیدنی داشته باشد به طوری که گویی شخصیت از او جداناپذیر است. او مانند یک روان شناس شخصیت را درک می کند. گرچه عنصر طنز همیشه با او همراه است، اما تنها درصورتی که شخصیت پیشینه نداشته باشد.

در این فیلم کری خود را کنار گذاشته و در نقش اندی کافمن غرق می شود. درنتیجه یکی از زیباترین فیلم های زندگی نامه ای پدید می آید. اندی کافمن یک شخصیت پیچیده است، آنقدر پیچیده که هرگز نمی توان به هویت حقیقی او پی برد. کری با مهارت خود اجرایی را ارائه می دهد که نه به خوداگاه کافمن بلکه به نمای موجودیت کافمن می پردازد. این بازیگر همیشه در کمدی های سیاه بی نظیر بوده و در این فیلم نه با تقلید زندگی پوچ کافمن بلکه با نشان دادن ناتوانی ما در درک او، یک اثر موفق پدید می آورد. او برای اجرای این نقش جایزه گلدن گلوب را از آن خود نمود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های دنزل واشینگتن که باید ببینید


3. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of the Spotless Mind

“درخشش ابدی یک ذهن پاک” به عنوان یکی از بهترین فیلمنامه های تاریخ محسوب شده و نشان دهنده نبوغ کافمن است. این فیلم به همراه “او” (Her) و “رنگ سرچشمه” (Upstream Color) با عناصر علمی تخیلی ژانر درام رمانتیک را تغییر داده است. اما فیلمنامه تنها نقطه طلایی داستان نیست، بلکه اجرای جیم کری و کیت وینسلت و ارتباط زیبای آن ها از دلایل موفقیت این فیلم است. اجرای وینسلت جیم کری را در سایه قرار داد و به حق نامزد اسکار شد، اما شخصیت کری اصلی تر بوده و نباید فراموش کنیم که دی کاپریو هم دو بار در سایه اجرای وینسلت قرار گرفت.

گرچه کری در گذشته هم نقش های کمدی برعهده داشت اما آن نقش ها ساده و کمدی بودند. جوئل باریش (شخصیت او) یک فرد درونگرا بوده که از جامعه دور است، و برخلاف شخصیت کری صحبت کردن را دوست ندارد. او برای فراموش کردن تنها کسی که دوستش دارد حافظه خود را پاک می کند و به هزارتویی وارد می شود و اشک تان را در می آورد. یک اجرای دیدنی از جیم کری.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های آنتونی هاپکینز که قدرت بازیگری او را نشان می دهند


4. دوستت دارم فیلیپ موریس – I Love You Phillip Morris

نادیده گرفته شده ترین فیلم قرن از جیم کری که در نقش استیون راسل، یکی از برترین هنرمندان تاریخ ایالات متحده، عالی ظاهر می شود. یک فیلم دیدنی و فراموش شده، با اجرای ایوان مک گروگر در نقش مکمل که عاشق همجنسگرای استیون است. اجرای کری بسیار باورپذیر است. بدون اینکه بیش از حد تلاش کند و با کمک طنز خود، در مقابل دوربین درخشیده و زندگی پیچیده راسل را به زیبایی نشان می دهد. عناصر کمدی سیاه این فیلم جنبه های تراژیک آن را افزایش داده و آن را به اثری چون “میس سان شاین کوچولو” (Little Miss Sunshine) تبدیل کرده است.

او با دل و جان این نقش را ایفا کرده است. روح او در این فیلم کاملا تحت تاثیر قرار گرفته و نقش هم به همین نیاز داشته است. به ظاهر راسل اهمیتی نمی دهیم زیرا ظاهر فیزیکی اش مهم نیست، اگر این نام را در گوگل جستجو کنید در عرض یک ثانیه 1000 صفحه در مقابل تان ظاهر می شود. باید ببینید به چه دلایلی به اعمالش دست زده و این اعمال برای او، نه برای جهان، چه عواقبی دارند، و کری در این نقش 100% موفق است. یک اجرای عالی.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


5. ماسک – The Mask

تا سال 1994 “ماسک” یک شخصیت کامیک معمولی بود که با الهام از جوکر و دکتر جکیل و توسط مایک ریچاردسون خلق شده بود. اما پس از اینکه کری نقش استنلی ایپکیس را اجرا کرد، این فیلم به یک پدیده تبدیل شد و کری هم درخشید. این فیلم یکی از اولین آثار کری محسوب می شود که موفق بود و 350 میلیون فروش داشت. درنتیجه کری را به چهره طنز دهه 90 تبدیل کرد.

عناصر امپرسیونیست افزوده شده به نقش و میمیک های چهره او که حقیقتا کسی از عهده آن برنمی آید و یادآور غول چراغ جادوی رابین ویلیامز است، باعث جذابیت این نقش شده است. فیلم “ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات” (Ace Ventura) به دلیل شباهت های رفتاری با این فیلم در این لیست قرار نگرفته است. “کسی باید من را متوقف کند” دیالوگ زیبایی از این نقش است که جیم کری به زیبایی ارائه داده است و نشان می دهد استنلی ایپکیس از درون به دام افتاده است. به جز تعاریف تکنیکی، کری در عین حال دو نقش را ایفا کرده و به آسانی بین آن دو در نوسان است. کدام نقش دشوارتر است؟ ماسک یا استنلی ایپکیس. با شناخت بازیگر می توانید پاسخ این سوال را حدس بزنید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی کره ای رمانتیک که باید ببینید


6. دروغگو – Liar Liar

جیم کری هربار که در نقش منفی ظاهر می شود یک ضدقهرمان دیدنی را به نمایش می گذارد. ضدقهرمان او خشونت تراویس بیکل یا سفت و سختی هری کالاهان یا کاریزمای تایلر دردن را دارا نیست. نه. ضدقهرمان او یک مرد معمولی است که اهمیت روابط و ضوابط اخلاقی را نادیده می گیرد و به ضدقهرمان دیدنی تبدیل می شود.

او در این فیلم نقش یک وکیل مطلقه را برعهده دارد که در دروغگویی متخصص است (که لازمه اصلی شغل او می باشد). او پسرش را دوست دارد اما همیشه شغلش را ترجیح داده و توجیح و بهانه می آورد. حتی تولد پسرش را فراموش کرده و برای ارتقای شغلی با رئیسش ارتباط برقرار می کند و اینجاست که همه چیز پیچیده خواهد شد. مردی که زندگی خود را براساس دروغ بنا نهاده و رشد داده، اکنون زندگی اش از هم پاشیده و پسرش به او سرم صداقت می خوراند. این تغییر می تواند زندگی او را تغییر دهد. جیم کری این شرایط را به گونه ای نشان می دهد که شاید از پس هیچ بازیگر دیگری برنمی آمد. او از خود جوکی ساخته و در یک پرونده پیروز می شود، اما زمانی که متهم شده به حقیقت پی برده و در نهایت یک درام کمدی پدید می آید که پشیمانی او را برمی انگیزد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های مورگان فریمن، ستاره دوست داشتنی سینما


7. مجموعه حوادث ناگوار – A Series of Unfortunate Events

باوجود نقش های منفی شناخته نشده کری، می توان گفت که نقش او در “مرد کابلی” (The Cable Guy) محبوب ترین است، اما باید بدانید او در کارنامه او نقش های منفی خوبی دارد که دیدنی خواهند بود. کنت کری متفاوت است، او به شخصیت الاف هویت جدیدی بخشیده و او را به یک شرور تبدیل می کند. برخی معتقدند که هنوز رگه هایی از خودش در نقش باقی است اما زمانی که یک بازیگر چنین قدرت و جایگاهی داشته باشد، مشخصا بر شخصیت اثر خواهد گذاشت.

اجرای مخوف او اولین چیزی است که با شنیدن نام الاف به ذهن تان می رسد، نه مرد برفی یا نسخه نیل پاتریک هریس. این برتری به دلیل استعداد بالای کری است که بدون زیر بار رفتن برای نمایش طنز اجباری و با آزادی عمل اجرایی را به نمایش می گذارد که یادآور سبک خاص خودش است. لبخند شیطانی الاف، نگاه های خیره و شیطانی استفانو یا جذابیت قهرمانانه شم، آنقدر دیدنی است که نمی توانید از این فیلم چشم بردارید و گریم جالب هم بر جذابیت شان افزوده است (که البته جایزه اسکار را نیز دریافت کرد). گرچه این فیلم مضمون وسیعی را انتخاب کرده بود و به همین دلیل مورد انتقاد قرار گرفت، با این حال اجرای کری در نقش یک ویلن ناخودآگاه رگه هایی از خودش و شخصیت های قبلی را نیز به نمایش می گذارد و روی هم رفته یک اجرای دیدنی است.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


8. چگونه گرینچ کریسمس را دزدید – Dr. Seuss’s How The Grinch Stole Christmas

در حقیقت در این فیلم کری فیلم را از آن خود نمود. تنها نقطه قوت فیلم اجرای کری و البته گریم آن است که گرچه امروز بسیار قدیمی به نظر می رسد اما در زمان خود قابل قبول بود. این فیلم نقص هایی دارد و مانند فیلم های ضعیف دیگر کارنامه او حرفه کری را تحت الشعاع قرار داد. کری در همه جای این فیلم حضور دارد، تا جایی که می تواند می پرد، تا جایی می تواند ماهیچه هایش را می کشد، میمیک چهره اش را با توجه به گریم تغییر می دهد و البته خوب شخصیت پردازی نشده، که البته در فیلم های اقتباسی از کتاب ها رخ می دهد. باید با گرینچ همزادپنداری کرده و در پایان به او حس تعهد داشته باشید، اما متاسفانه فیلم به جای جدی گرفتن گرینج بر شخصیت های دیگر هم تمرکز می کند. شاید وجود یک ستاره همیشه به معنای درخشش یک فیلم نباشد، زیرا اگر فیلم خوب ساخته نشود و به داستان توجه نشود تمام بار فیلم بر دوش ستاره اصلی قرار دارد.

اما اشکال دیگر این فیلم این است که در حالی که بر کری تکیه کرد، یادش نبود که جیم کری در کار نیست زیرا او با وجود گریم 3 ساعته اصلا قابل تشخیص نیست و تماشاگر دائم به دنبال اوست. این هم یک اجرای زیبای دیگر از این ستاره که متاسفانه چندان تاثیر گذار نبود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


9. بروس قادر مطلق – Bruce Almighty

تام شادیاک پس از فیلم های “ایس ونچورا” و “دروغگو دروغگو” در سومین همکاری خود با جیم کری به یک گزارشگر غمگین می پردازد که برای تمام اشتباهات خود خدا را مقصر دانسته و برای یک هفته قدرت او را در اختیار می گیرد. گرچه فیلم اشکالاتی داشته و اجرای کری هم گاها یادآور نقش های قبلی اوست، اما به طور کلی یک اجرای زیبا از آب درآمد.

قرن 21 برای جیم کری چندان موفق نبود و دو فیلم او مورد انتقاد قرار گرفت، با این حال این فیلم در گیشه موفق بود و لقب هفدهمین کمدی پرفروش تاریخ را به دست آورد. جیم کری با لحن زیبای خود این نقش را از آن خود کرد و تایید بزرگانی چون کلینت ایستوود را دریافت نمود. خاص نبودن فیلم و اجرای مشابه فیلم “دروغگو دروغگو” از ضعف های آن محسوب می شوند. اجرای جیم کری و فریمن در نقش خدا، که با صدای خاص  و شنیدنی او دلنشین شده است، باعث موفقیت فیلم شدند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


10. سرود کریسمس – A Christmas Carol

در طی تاریخ رمان های دیکنز منبع فیلم های اقتباسی بی شماری بوده اند. الستر سیم، جرج سی.اسکات، مایکل کین، بیل مورای و پاتریک استوارت، برخی از بازیگرانی هستند که در نقش ابنزر اسکروج ظاهر شده اند. اما اجرای هیچ کدام به اندازه اجرای کری در انیمیشن سه بعدی رابرت زمکیس (فارست گامپ “Forrest Gump”) دیدنی نبود. گرچه فیلم به خاطر فضا و مضامین تاریک و نادیده گرفتن فضای کریسمسی داستان، نقد شد، اما اجرای کری در چند نقش با تحسین منتقدین و مخاطبین مواجه شد و فیلم را به فروش 300 میلیون دلاری رساند.

صداپیشگی نمی تواند قدرت اجرای او را زیر سوال ببرد و برخلاف مارک همیل افسانه ای (صداپیشگی جوکر) قدرت خود را نشان داد. اجرای یک نقش فیلم موشن دشوار است اما اجرای 4 شخصیت مختلف ترسناک است و جیم کری این کار را بدون عیب و نقص انجام داده است. شاید او مانند بیل یا دنیل دی لوئیس متد اکتور نباشد اما با سعی و تلاش خود در هر فیلمی پیروز می شود.

صحنه برتر: صحنه کوبیدن در. این صحنه پر از صحنه های نمای نزدیک است و شاید کیفیت ورنر کراس را نداشته باشد، اما با میمیک های چهره و تکان دادن چشم و ابروهایش می درخشد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


11. شوخی کردن – 2018 – Kidding

جیم کری که همیشه به‌عنوان یک کمدین با استعداد شناخته می‌شود، بعد از بازی فراموش‌نشدنی خود در فیلم “درخشش ابدی یک ذهن پاک” (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) ثابت کرد که توانایی‌اش تنها در ایفای نقش‌های کمدی نیست و می‌تواند نقش یک شخصیت آرام و شکست خورده را طوری ایفا کند که تا ابد در قلب مخاطبان جاودانه بماند. این بازیگر دوست‌داشتنی در سریال “شوخی کردن” هم بار دیگر نقش چنین شخصیتی را ایفا کرده است.

“شوخی کردن” یک سریال درام و کمدی است که جیم کری در آن نقش یک مجری برنامه کودک را ایفا می کند که بعد از مرگ پسرش دچار آسیب روحی شدیدی شده و دوست دارد کودکان را با حقیقت زندگی آشنا کند. پدرش که کارگردان برنامه است، درحال برنامه ریزی برای کنار گذاشتن او از تلوزیون می باشد. اجرای “کری” در این سریال متفاوت و غم انگیز است.


12. سونیک خارپشت – 2020 – Sonic the Hedgehog

داستان این فیلم درباره‌ی خارپشتی با سرعت مافوق صوتی به نام سونیک است که در سیاره خود زندگی می‌کرد و در بچگی توسط جغدی به نام Longsclaw نجات پیدا می‌کند، بعد از گذشت سال‌ها سونیک نمیتواند این شرایط را تحمل کند چون متوجه می‌شود که همه به دنبال قدرت او هستند و برای همین با استفاده از حلقه‌های طلایی پرتال که او را از جهانی به جهانی دیگر منتقل می‌کند، خود را به زمین می‌فرستد و تصمیم میگیرد که در آنجا به زندگی خود ادامه دهد؛ اما سرعت بالای او که باعث جریان انرژی مغناطیسی و برق می‌شود، باعث قطع شدن برق و انرژی در ایالات متحده می‌شود و برای همین سران ارتش و دولت جلسه‌ای برای رفع این مشکل برگزار می‌کنند که این ماجرا شخصی به نام دکتر ایوو رباتنیک (با بازی جیم کری) که دانشمندی فوق هوشمند در زمینه ساخت ربات و سلاح‌های هوشمند است، خود را وارد این ماجرا کرده و تصمیم میگیرد که مشکل را حل کند و دولت هم نظامیان و ارتش را در اختیار او قرار می‌دهد. اما هدف دکتر رباتنیک دست یافتن به قدرت سونیک برای تسلط یافتن بر کل جهان است و در این هنگام وقتی سونیک متوجه میشود که دکتر رباتنیک در پی او است، اتفاقی با پلیسی شهری به نام تام واچوفسکی که در گرین هیلز است، آشنا می‌شود و سونیک او را از حیله‌ی دکتر رباتنیک آگاه می‌کند و تام تصمیم می‌گیرد که به سونیک کمک کند و جلوی حیله و نقشه شیطانی دکتر رباتنیک را بگیرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. Cares

    اردیبهشت 21, 1401

    فیلم سونیک خارپشت یک و مخصوصا دو از بهترین فیلم های علمی تخیلی اکشن ماجراجویی کمدی جیم کری است

    پاسخ

  2. Ava

    فروردین 25, 1401

    سلام بر همگان 😍😉
    حالتون چطوره ؟
    به نظرم مستر جیم کری در فیلم ماسک عالی بوده ، Liar(دروغگو) هم عالی عالی 👏
    کلا بازیگر درجه یکه
    خیلی بامزه اس😂
    دمش گرم

    پاسخ

  3. امیر

    مرداد 16, 1400

    واقعا لیست خیلی خوبی بود ممنون

    پاسخ