بهترین فیلم‌های دنزل واشینگتن که باید ببینید

معدود بازیگرانی می توانند نقش های مختلف و مضامین متنوع را به نمایش بگذارند. این بازیگر 63 ساله توانسته در این امر موفق باشد و ذات هنر را نشان دهد. “دنزل واشینگتن” در 30 سال فعالیت هنری خود اجراهای درخشانی داشته است و چه در نقش یک کلانتر حق به جانب یا یک پلیس، بی نقص بوده است. در فیلم “کربن کپی” (Carbon Copy – 1981) مایکل شولتز و یا سریال درام St. Elsewhere (1982-1988) توانست اجرای زیبایی داشته باشد. سپس در فیلم زیبای “آزادی را فریاد کن” (Cry Freedom – 1987) خود را به عنوان یکی از بزرگ ترین ستاره ها ثابت کرد. گویی اکنون در سن 63 سالگی هم از پا ننشسته است. او بازیگری است که به درام های زندگی نامه ای هویت جدیدی بخشید و فیلمسازی را تعریف کرد. به همین دلیل در اینجا تصمیم گرفتیم برترین فیلم‌های دنزل واشینگتن را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


14. چیزهای کوچک – 2021 – The Little Things

جدیدترین فیلم واشینگتن که در آن با دو بازیگر برنده اسکار یعنی  “رامی مالک” و “جرد لتو” همبازی شده‌است. داستان این فیلم راجع به کلانتر شهری در ایالت کالیفرنیا به نام “دِک” (با بازی دنزل واشینگتن) است. او مردی است که زیر فشار کاری شدیدی است و برای پیدا کرد قاتلی زنجیره ای با کاراگاهی از نیروی پلیس لس آنجلس به نام “باکستر” (با بازی رامی مالک) وارد همکاری می شود. توجه زیاد “دِک” به جزئیات، به حل پرونده کمک زیادی می کند اما به خاطر تمایلش به زیر پا گذاشتن قانون با “باکستر” به مشکل بر می خورد. او در این میان، در حال دست و پنجه نرم کردن با نتیجه اعمال نا خوشایند خود در گذشته نیز هست.


13. حصارها – ۲۰۱۶ – Fences

بدون شک فیلمی که به کارگردانی و نقش آفرینی “دنزل واشینگتن” ساخته شده است ارزش تماشا کردن دارد. دیالوگ‌های این فیلم بسیار عمیق و تاثیر گذارند و هر کدام، درونیات شخصیت‌های داستان را به خوبی به مخاطب نشان می‌دهند. در این فیلم با داستان زندگی خانواده‌ای همراه می‌شویم که هر روز با اتفاق جدیدی در زندگی‌شان مواجه می‌شوند که هر کدام به نحوی تاثیری عمیق بر روند زندگی و آینده آنها می‌گذارد.


12. آزادی را فریاد کن – Cry Freedom – 1987

در این درام حماسی به کارگردانی ریچارد آتنبورو دنزل واشینگتن برای اولین بار نامزد اسکار شد. در اواخر سال های 1970 آفریقای جنوبی، کوین کلاین نقش روزنامه نگار آفریقای جنوبی دونالد وودز را بازی می کند که پس از تحقیق درباره مرگ دوستش استیو بیکو، با بازی واشینگتن، باید از کشور فرار کند. این فیلم که جز اولین فیلم های اوست بسیار دیدنی می باشد. نقش استیو بیکو با مهارت و درخشش ارائه  شده است. این بازیگر خود را در جامعه غرق شده در نژادپرستی، تبعیض و عذاب، میبیند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


11. تایتان‌ها را به خاطر داشته باش – Remember the Titans – 2000

در جامعه از هم پاشیده این فیلم و نژادپرستی اش، دنزل واشینگتن با اجرای خود یک نوآوری جدید را به رخ می کشاند. داستان فیلم براساس زندگی هرمان بون مربی، تلاش های او برای قهرمانی تیم فوتبال دبیرستان تی.اس.ویلیامز و کنار زدن مرزهای نژادی و قومی برای رسیدن به قهرمانی را نشان می دهد. سخنرانی های او و صحبت هایش درباره پیروزی شنیدنی است. این فیلم به کارگردانی بوآز یاکین شاید به دلیل عدم وجود صحنه های ورزشی کافی مانند اغلب درام های ورزشی دیگر نقد شد، اما اجرای زیبای واشینگتن با تحسین مواجه شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی کره ای رمانتیک که باید ببینید


10. مردی در آتش – Man on Fire – 2004

دنزل واشینگتن در نقش های برجسته و مسلط می درخشد و شخصیت او در این فیلم هم بدینگونه است. این تریلر اقتباسی از رمان فیلیپ نیکلسون به همین نام، به تلاش های جان کریزی، مامور سابق سیا و نیروی دریایی و بادیگارد امروز، می پردازد که می خواهد لوپیتا راموس دزدیده شده را نجات دهد. واشینگتن با تونایی خود یک اجرای حسی و روانی داشته و این نقش را به خود اختصاص داده است. یک اقتباس زیبا که برایان هلگلاند توانست با مهارت یک کتاب را به یک فیلمنامه قوی تبدیل کند.

همچنین بخوانید: لیست 20 تایی خشن ترین فیلم های تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


9. جزر و مد سرخ – Crimson Tide – 1995

دنزل واشینگتن با بازی در کنار جین هکمن نقش ران هانتر، کلانتر را بازی می کند و تونی اسکات هم کارگردانی اثر را برعهده دارد. یک تریلر دریایی در دوران بحران سیاسی روسیه که ژاپن و آمریکا را با سلاح هسته ای تهدید کرد. در دوران این تهدیدها ران هانتر با بازی دنزل واشینگتن به کلانتر نیروی دریایی است و جین هکمن هم نقش کاپیتان فرانک رمزی را ایفا می کنند که هردو ایدئولوژی های مختلف داشته و در این باره باهم بحث میکنند. واشینگتن در اجرای خود بینظیر است و یک مرد محکم را نشان می دهد که با وجود سختی ها به وظایف خود ادامه می دهد. واشینگتن و جکمن توانسته اند به خوبی از پس نقش های خود بربیاند و یک درام جالب و تکان دهنده را نشان دهند.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


8. توفان – The Hurricane – 1999

یک درام زندگی نامه ای که واشینگتن نقش رابین کارتر توفان را برعهده دارد، کسی که به اشتباه به جرم قتل و بیست سال حبس متهم شده است. نورمن جویسون کارگردانی این اثر را برعهده داشته و داستان شکنجه، عذاب و رنج او را در زندان نشان می دهد. فیلمی دیگر که نشان دهنده ایمان یک کارگردان به واشینگتن است که در نقش خود میدرخشد. گرچه فیلم با انتقادهایی مواجه بود اما نقش آفرینی واشینگتن نبوغ او را ثبت کرد. این اجرا با تحسین مواجه شد و جایزه بهترین بازیگر مرد فستیوال فیلم برلین، جوایز بلک ریل، گلدن گلوب و ایمج اواردز و نامزدی در اسکار، را از آن او نمود.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


7. نفوذی – Inside Man – 2006

دنزل واشینگتن به خاطر سخنوری آرام و رسای خود که بسیار تاثیرگذار است شهرت دارد و بازیگر این استعداد در این فیلم استفاده کرده است. این تریلر جنایی به کارگردانی اسپای لی درباره سرقت از یکی از بانک های وال استریت در عرض 24 ساعت است. واشینگتن در کنار ستاره های دیگر نقش کاراگاه کیت فریزر را ایفا می کند، یک کاراگاه پلیس نیویورک که در پرونده های گروگان گیری تخصص دارد. مشخصا سخنوری و بازی با کلمات از نیازمندی های این شغل است. واشینگتن در چهارمین همکاری با اسپایک لی و همچنین درکنار ستاره هایی چون کلیو اوون، جودی فاستر، کریستوفر پلامر، ویلم دفو و چویتل اجیوفور، یک فیلم موفق را ارائه داده که با موفقیت تجاری و هنری مواجه شد و پرفروش ترین فیلم اسپایک لی است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


6. گانگستر آمریکایی – American Gangster – 2007

فیلمی با همکاری دنزل واشینگتن، راسل کرو و ریدلی اسکات درباره یک قاچاقچی هروئین به نام فرانک لوکاس که با آوردن این ماده مخدر از طریق هواپیمای جنگ ویتنام، آن را در ایالات متحده پخش می کرد. بنابراین فیلم به قدرت رسیدن این گانگستر و همکاری اش با دت را نشان می دهد. ریچارد “ریچی” رابرتز، مردی است که مامور شده تا فرانک لوکاس را به پایین بیندازد.

سه روایت موازی در این فیلم جریان دارد: زندگی شخصی فرانک لوکاس، رقابت میان کارآگاه کرو و لوکاس و ظهور لوکاس به عنوان یک قاچاقچی مواد. تکنیک های روایی به استیون زایلیان کارگردان و فیلمنامه نویس فرصت داد تا بر روی شخصیت پردازی نقش واشینگتن تمرکز کرده و او هم اجرای زیبایی داشته باشد. این درام زندگی نامه ای دارای عناصر مختلفی است که واشینگتن باید اجرای کاملی را ارائه می داد. گرچه فیلم موفق بود اما برخی منتقدین آن را با فیلم هایی چون “ارتباط فرانسوی” (The French Connection – 1971)، “پدرخوانده” (The Godfather – 1972)، “سرپیکو” (Serpico – 1973) و “شاهزاده شهر” (Prince of the City – 1981) شبیه می دانستند. با این حال اجرای زیبای وانگشتن باعث شد در جوایز گلدن گلوب، بفتا و اسکار، نامزد شود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


5. روز تعلیم – Training Day – 2001

یک تریلر نئو-نوآر که واشینگتن با اجرای زیبای خود مرز بین اجرا و حقیقت را کنار زد و به همین دلیل اولین جایزه بازیگر نقش اول مرد را از آن خود نمود. یک فیلم به کارگردانی آنتوان فوکوآ در سال 2001 و درباره یک افسر، افسر جیک هویت، با بازی ایثن هاک و یک کاراگاه سرکش با بازی واشینگتن. فیلم در یک بازه زمانی 24 ساعته درباره همکاری این دو در محله های جنایی رمپرت و جنوب مرکزی لس آنجلس است، که در یک روز تعلیم با حقایق ترسناکی مواجه می شوند. همانطور که گفتیم دنزل واشینگتن با اجرای زیبای خود توانست مرز حقیقت و فیلم را کنار بزند و یک نمای حقیقی نشان دهد. جالب اینجاست که دنزل واشینگتن اولین انتخاب کارگردان نبود و گری سینیس، تام سایزمور، بروس ویلیس و ساموئل ال.جکسون نامزدهای اصلی بودند. با این حال زمانی که کارگردان تصمیم گرفت واشینگتن را انتخاب کند، این ستارگان را کنار گذاشت. واشینگتن هم با ارائه بهترین اجرای خود از او قدردانی نمود. این فیلم موفقیت تجاری و هنری را برای او به ارمغان آورد، و دومین جایزه اسکار، یک گلدن گلوب و قرارگیری او در لیست “100 سال…100 قهرمان و ویلن” را به ارمغان آورد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت CIA (سازمان سیا)


4. فیلادلفیا – Philadelphia – 1993

گرچه تام هنکس با بازی در نقش اندرو بکت مبتلا به ایدز قلب ها را ربود، اما دنزل واشینگتن در نقش جو میلر وکیل اجرای زیبایی داشت. او به عنوان حامی احساسی هنکس عمل کرده و به او کمک می کند تا از پتانسیل کامل خود استفاده کند. این فیلم به کارگردانی جاناتان دم به دلیل وجود روایت چند لایه خود شخصیت های پیچیده تری دارد. این فیلم با روایت چند لایه خود ارتباط میان اندرو بکت و جو میلر را به خوبی نشان می دهد. این بازیگران با اجرای زیبایی خود جلوه زیبایی از این شخصیت ها را نشان دادند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


3. مالکولم ایکس – Malcolm X – 1992

یک فیلم پیچیده و بحث برانگیز که با این وجود خود را اثبات کرد و به یکی از زیباترین درام های زندگی نامه ای تاریخ تبدیل شد. اسپایک لی کارگردانی این فیلم را برعهده دارد و به زندگی فعال حقوق بشر آفریقایی آمریکایی، مالکولم ایکس، می پردازد.

این فیلم با کنار زدن مرزهای حقیقت و هنر زندگی این فعال حقوق بشر را نشان داده و یک اثر زندگی نامه ای زیبا تولید می کند. این فیلم کاملا به حضور دنزل واشینگتن وابسته است. او با مهارت و استعداد خود توانست رشد این شخصیت را از خیابان ها به بزرگ ترین مجامع حقوق بشری، نشان دهد. دنزل با کمک کارگردانی لی و لایه های شخصیتی ملکولم، توانست یک اجرای خیره کننده داشته باشد.

این فیلم که دومین همکاری واشینگتن و لی محسوب می شود، به واشینگتن کمک کرد تا جایزه “خرس نقره ای بهترین بازیگر” فستیوال فیلم برلین و نامزد شدن در جایزه اسکار “بهترین بازیگر مرد” را دریافت کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


2. پرواز – Flight – 2012

واشینگتن در این فیلم با یکی از پیچیده ترین و دشوارترین اجراها نقش خلبان ویلیام ویتیکر را برعهده دارد. یک خلبان که با موفقیت هواپیما را فرود آورد و جان تمام مسافران را نجات داد. اما زمانی که گذشته او به عنوان یک الکلی و معتاد به مواد مخدر برملا می شود و دست از سرش برنمی دارد، به مشکل برمی خورد.

او با همکاری با رابرت زمیکس و روایت بصری او توانست اجرای بی نقصی ارائه دهد. دنزل واشینگتن با تحسین منتقدین مواجه شد و منتقدانی چون رابرت ابرت و تاد مک کارتی نقش او به عنوان یک معتاد به مواد مخدر و آسیب پذیری احساسی او را ستایش کردند. این فیلم با فروش بیش از 161 میلیون دلار به واشینگتن فرصت داد تا پس از 11 سال نامزد اسکار شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


1. افتخار – Glory – 1989

یک فیلم زیبا درباره احساسات انسانی و آسیب پذیری او که دنزل واشینگتن با اجرای دیدنی و قابل ستایش خود زیبایی آن را دو چندان می کند.

درحالی که این فیلم ششمین پروژه او بود اما مخاطبین یک بازیگر خام و ناپخته را با یک استعداد عجیب و هنری دیدند. این فیلم جنگی آمریکایی با حضور ادوارد زوئیک درباره واحد ارتشی ارتش اتحادیه در دوران جنگ داخلی آمریکا است. این فیلم با مضمون نژادپرستی توسط کلنل شاو، افسر سفیدپوست، که متیو برودریک نقش آن را برعهده دارد، روایت شده که دشواری ها و سختی های یک مرد آفریقایی-آمریکایی را نشان می دهد. این فیلم اقتباسی از رمان های “این را بگذار لورل” و “یک حمله شجاعانه” توسط کوین جر به فیلمنامه تبدیل شده است. یک فیلم زیبا و کامل از قدرت اراده، احساسات و توانایی روای یک مرد، که هر لحظه آن با دل و جان ساخته شده است. این فیلم با تحسین مواجه شد و واشینگتن هم جایزه بهترین بازیگر مکمل اسکار، گلدن گلوب و انجمن منتقدین فیلم کازناس سیتی را به دست آورد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. تاج

    فروردین 26, 1400

    اکولایزر معرکه هست ۱-۲ را دیدم فقط ۳_۴ هرکاری کردم نشد حیف!

    پاسخ

  2. ناشناس

    اسفند 17, 1399

    جای هفت دلاور اینجا خیلیییییییییی خالیهههه

    پاسخ