لیست بهترین ضد قهرمان های تاریخ سینما

یک ضدقهرمان یک قهرمان ناکامل است که برخلاف قهرمان های سنتی کامل، ضعیف بوده و از بسیاری جهات به انسان های واقعی شباهت بیشتری دارد. ضدقهرمان اغلب روح و روان تاریکی داشته و با وجود نقص هایش و مشکلاتی که به آن دچار می شویم، با آن ها همدردی خواهیم کرد. آن ها از قهرمان های قدیمی جالب تر هستند، زیرا می توانند جنبه های منفی موجود در هر انسان را نشان دهند. سینما طی سال ها ضدقهرمان های حقیقی را نشان داده و فیلم های ضدقهرمانی مختلف را تولید کرده است. در اینجا می خواهیم به جدیدترین فیلم های ضدقهرمانی نگاهی بیندازیم. با پروشات همراه باشید.


20. جان “اسکاتی” فرگوسن – سرگیجه – Vertigo  – 1958

دیدن جیمز استوارت بر روی صحنه دیدنی بود. او همه چیز داشت. استعداد، کاریزما، جذابیت و سبک. همکاری او با آلفرد هیچکاک به یکی از برترین فیلم های سینمایی تبدیل شده که هیچ چیز نتوانسته جایگزین آن شود. او در این فیلم نقش یک کارآگاه را ایفا می کند که از ارتفاع می ترسد. ترس و وحشت های مختلف ذهن او را درگیر کرده است. اجرای پیچیده و زیرپوستی او باعث می شود شخصیت انسانی، حقیقی و دردآورتری داشته باشد. یکی از زیباترین، صادقانه ترین و تراژدی ترین اجراهای ممکن که به یک ضدقهرمان فراموش نشدنی تبدیل شده است.

همچنین بخوانید: لیست برترین فیلم های اکشن تاریخ سینما با محوریت شخصیت زن


19. ویلیام “دیفنز” فاستر – فروپاشی – Falling Down – 1993

یک اثر زیبا از جوئل شوماخر درباره درد و رنج یک مرد بیکار مطلقه که از دنیا خسته شده و تصمیم میگیرد رنج خود را با خشونت نسبت به مردم خالی کند. یک روح غمگین که با تحت فشار قرار گرفتن منفجر می شود. او عضو سرخورده، منزوی و سرکوب شده جامعه است و همین شرایط است که او به قهقرا کشانده و باعث می شود وحشیانه ترین رفتارهای ممکن را نشان دهد. این شخصیت را می توان به آسانی با بسیاری از شخصیت های جامعه مقایسه کرد. برخی از مردم به دلیل نمایش خشن یک مرد آمریکایی این فیلم را مورد انتقاد قرار دادند، اما این شخصیت جهان شمول است. ویلیام فاستر جنبه تاریک وجود همه ماست. و فیلم هم این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

همچنین بخوانید: لیست 40 تایی بهترین شخصیت های منفی در تاریخ سینما


18. لو بلوم – شبگرد – Nightcrawler – 2014

یک تریلر جذاب و دیدنی که جیک جیلنهال توانست نقش “راننده تاکسی” را ایفا کند. لو بلوم یک شخصیت عجیب و رازآلود است که هرکه را سر راهش قرار بگیرد کنار میزند. لو بلوم ترکیب ترسناک دنیل پلینویو و تراویس بیکل محسوب می شود. یک شخص رقابت جو، جذاب و باهوش، که تنها به نیازهای خود توجه می کند. او به جز خنده هایش شیطانی اش هیچ بعد انسانی دیگری ندارد. او هیچ حس همدردی ندارد و به همین دلیل به یک اجتماع گریز تبدیل شده است. شخصیت از فیلم بزرگ تر بوده و شخصیت او و شخیصه های ترسناکش باعث جذابیت این فیلم می شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


17. مارک زاکربرگ – شبکه اجتماعی – The Social Network – 2010

یک فیلم براساس مطالعه شخصیت که ماجراجویی های یک دانشجوی هاروارد به نام مارک زاکربرگ را نشان می دهد که با بنیان نهادن فیسبوک به یکی از ثروتمندترین مردان تبدیل می شود. خود زاکربرگ معتقد است که این فیلم انگیزه های او برای افتتاح فیسبوک را به اشتباه نشان داده و جلوه بدی از شخصیت او را نشان می دهد. با این حال این موضوع از تبدیل شدن این شخصیت به یکی از برترین شخصیت های آمریکا پیشگیری نمی کند. یک فیلم جالب و پیچیده درباره اخلاقیات انسانی که زاکربرگ را به یکی از بزرگ ترین ضدقهرمان های سینمای آمریکا تبدیل کرد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم پیشنهادی از ژانر های مختلف که می توانید آخر هفته تماشا کنید + تریلر


16. جانی فلچر – برهنه – Naked – 1993

شاهکاری از مایک لی درباره تاریک ترین جنبه های روان انسان که با صداقت و خشونت خود شما را می ترساند. جانی فلچر یک فرد عجیب است که بر سر غریبه ها خشن ترین رفتارهای ممکن را وارد کرده و به شکل های مختلف خشم سرکوب شده خود را برملا می کند. جالب اینجاست که لی به ساده ترین شکل ممکن این کار را انجام داده است. او همین است و یا باید از او متنفر باشیم و یا با او همدردی کنیم. اما دلیلی که ممکن است با او همدردی کنیم این است که جایی در وجود او مردی نهفته که می تواند مانند یکی از شما باشد. اما اگر نتوانید او را خود بدانید تحمل آن دشوار می شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی کره ای رمانتیک که باید ببینید


15. لستر برنهام – زیبایی آمریکایی – American Beauty – 1999

در این درام تاریک و تراژدی خانوادگی کوین اسپیسی نقش لستر برنهام را ایفا می کند، مردی که در نیمه راه زندگی افسرده شده و عاشق بهترین دوست دختر نوجوانش می شود. لستر یک مرد درهم شکسته است. او معنای زندگی را از دست داده و به دنبال دستاویزی است تا به زندگی او معنا، امید و زیبایی بدهد. در زیر این ظاهر یک انسان غمگین میبینید که گویی معنای زندگی کردن را از یاد برده است. با وجود همه این نقص ها، با لستر همدردی می کنیم زیرا همانند هر انسان دیگری شکسته و از هم پاشیده است و به همین دلیل شخصیت او تا این اندازه تراژیک و زیباست. کوین اسپیسی در نقش درخشیده و یکی از بهترین اجراها را ارائه می دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های مورگان فریمن، ستاره دوست داشتنی سینما


14. روپرت راپکین – سلطان کمدی – The King of Comedy – 1982

روپرت راپکین یک ضدقهرمان کلاسیک است که به عنوان یک کمدین خبیث و روانی که می خواهد یک کمدین شود و به جری لانگفورد مجری و کمدین نزدیک می شود که پتانسیل او را دیده است. اما اطرافیان لانگفورد او را طرد می کنند. بنابراین راپیکن او را دزدیده و از او می خواهد تا در برنامه عصر او شرکت کند. پاپکین در ظاهر جالب به نظر می رسد اما در او رفتارهای عجیبی دیده شده که او را به یک شخصیت پیچیده تبدیل می کند. ایده دزدیدن یک فرد و حتی تلاش برای کشتن یک نفر آزاردهنده است و رابرت دنیرو رازآلودی، شور و جنون را به این نقش وارد می کند. مارتین اسکورسیزی ضدقهرمان های زیادی را به سینما معرفی کرده و روپرت پاپکین یکی از بزرگ ترین آن هاست.

همچنین بخوانید: لیست 20 تایی خشن ترین فیلم های تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


13. درک وینیارد – تاریخ مجهول آمریکا – American History X – 1998

یک ضدقهرمان دیگر. درک وینیارد یک یاغی خشن و نژادپرست که رهبر گروه نازی های محله است. پدرش توسط قاچاق چیان سیاهپوست کشته شده و حس انتقام تا روزی که به شکل نفرت و بیگانه هراسی در او جلوه می یابد، درونش را شعله ور نگه می دارد. شخصیت تاثیرگذار و کاریزماتیک او توجه بسیاری از گانگسترهای محله را جلب کرده و این گروه مشکلات زیادی را ایجاد می کنند. اما با قتل دو سارق سیاهپوست به زندان افتاده و سه سال آنجا می ماند. زندگی در زندان او را تغییر می دهد اما زمانی که پس از بازگشت متوجه می شود برادر کوچکترش راه او را پیموده و باید او را از این کار بازدارد. متوجه می شود که اکنون باید گذشته اش را اصلاح کند و کارهای خلافش را جبران نماید. تا برادرش شبیه او نشود. یک نمایش تاریک، تراژیک و دردناک از خشونت و بیگانه هراسی.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جزیره شاتر را دوست دارید این 25 فیلم را تماشا کنید


12. رمبو – First Blood – 1982

برخی از اجراهای این فیلم دیدنی هستند. شاید اجرای زیبا همیشه چالش اصلی فیلم نباشد، بلکه نحوه ای که بازیگر نقش را از آن خود می کند مهم است. آنقدر که نمی توانید بازیگر دیگری را در آن نقش تصور کنید. سیلوستر استالونه با رمبو دقیقا همین کار را انجام داد و نمی توان رمبو را از استالونه جدا کرد. جان رمبو یک سرباز ویتنام است که توسط قوانین شهر خود سرکوب شده است. بنابراین تصمیم می گیرد در مقابل حملات از خود دفاع کرده و یک تنه مبارزه کند. گرچه شخصیت او خشن، وحشی و شرور است اما هنوز انسانیت در او وجود دارد و می توانیم با او همزادپنداری کنیم زیرا او هم از جهان اطراف و بی رحمی آن های آن به تنگ آمده است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


11. فردی کوئل – استاد – The Master – 2012

بدون شک پل توماس اندرسون بهترین فیلمساز آمریکایی است که در طی سال های سبک او متحول شده است. “شب های عیاشی” (Boogie Nights) در سبک فیلم های اسکورسیزی ساخته شده بود، “مگنولیا” (Magnolia) به آثار آلتمن شبیه بود و فیلم اخیر او به آثار کوبریک شباهت دارد. اما با اطمینان می توان گفت این فیلم او حتی کوبریک را به چالش می طلبد. یک فیلم بلندپروازانه، جذاب و دیدنی که خواکین فینیکس بهترین اجرای دهه را ارائه داده است. فردی کوئل یک مرد وحشت زده است که هدف و جهت زندگی خود را از دست داده و به دنبال دلیلی برای زنده بودن است. او با یک مرد کاریزماتیک، رهبر جنبش مذهبی “علت” آشنا شده و با او ارتباط برقرار می کند. فردی می داند که از دست رفته و مذهب راهنمای او می شود. یک دست آویز. دلیلی برای زنده بودن. و آیا این دلیل زندگی انسان نیست؟

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


10. هری کالاهان – هری کثیف – Dirty Harry – 1971

مطمئنا در لیست برترین ضدقهرمان های تاریخ سینما کلینت ایستوود جای مهمی دارد. هیچ کس جز او نمی  تواند با چنین ابهت و کاریزمایی نقش یک ضدقهرمان را ایفا کند. هری کالاهان یکی از مهم ترین نقش های اوست. یک پلیس طغیانگر و منزوی که به جهان بیرون کاری نداشته و شیوه خاص خود را دنبال می کند. برخورد او با شخصیت های منفی دیدنی بوده و در بسیاری از صحنه ها با خونسردی به کارهایش مشغول است. فیلم و شخصیت ها برای تماشاگر آن زمان کمی تاریک بودند و گرچه فیلم برای امروز کمی قدیمی به نظر می رسد اما اجرای بی نظیر ایستوود عامل موفقیت این اثر است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت CIA (سازمان سیا)


9. مرد بدون نام – سه گانه دلار – 1964،1965،1966

بازهم کلینت ایستوود که با یکی از برترین نقش های خود به خاص ترین و جذاب ترین ضدقهرمان ها بدل شده است. نام او را نمی دانیم و به ندرت حرف میزند، اما همه چیز درباره او، ظاهر، طرز راه رفتن و سیگار کشیدنش، او را به یک فرد خاص تبدیل می کند. نگرش او درباره عدالت پیچیده بوده و در کنار اسلحه اش آنقدر خطرناک است که نمی توان با او شوخی کرد. شیوه اجرای ایستوود این نقش را دیدنی می کند. چهره خاص او و صدای آرامش او را به یکی از جذاب ترین های سینما تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


8. رندل مک مورفی – دیوانه از قفس پرید – One Flew Over the Cuckoo’s Nest – 1975

به ندرت پیش می آید که یک بازیگر یک نقش را از آن خود کند. اما جک نیکلسون بزرگ در این فیلم این کار را انجام داد. در این اثر از میلوش فورمن، نیکلسون نقش یک زندانی را ایفا می کند که برای اجتناب از محکومیت به روانی بودن تظاهر کرده و با رفتن به تیمارستان و دوست شدن با بیماران، با انجام بازی، بردن آن ها به پیک نیک و غیره، سرگرم شان می کند. مک مورفی به تجاوز متهم شده اما گذشته مجرمانه او مشخص نیست. او معتقد است که به آن دختر 15 ساله تجاوز نکرده اما چه کسی حرف او را باور می کند؟ با این حال، مک مورفی به تیمارستانی که توسط یک پرستار ظالم به زندان تبدیل شده روح و جان می بخشد. او نماد آزادی، رهایی، امید و تمایل به مبارزه و زندگی در شرایط دشوار است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


7. الکس دلارج – پرتقال کوکی – A Clockwork Orange – 1971

الکس تمام جنبه های یک ضدقهرمان را داراست. در ابتدا یک اجتماع گریز خشن و قاتل است که به همراه رفقایش به کارهای شرارت آمیز دست میزند. اما زندان او را تغییر داده و به مرد دیگری تبدیل می کند. الکس اکنون در جستجوی رستگاری است اما دنیا برای او ظالم شده و نمی تواند راهی پیدا کند تا به روزهای گذشته بازگردد. مردم شبیه الکس همیشه و در همه جای جهان وجود داشته و نابرابری طبقاتی و جنگ قدرت به وجود الکس های بیشتر منجر می شود. به نوعی می توان الکس دلارج را یک ضدقهرمان کلیشه دانست. مسئله شخصیت نیست، بلکه نمادگرایی و شخصیت خلق شده توسط کوبریک بن لایه اصلی داستان را تشکیل می دهد.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر ایمی آدامز که باید تماشا کنید


6. سانی ورسیک – بعد از ظهر سگی – Dog Day Afternoon – 1975

یک ضدقهرمان رایج. در درام جنایی سیدنی لومت، آل پاچینو نقش سانی ورسیک، یک فرد درمانده را نشان می دهد که با کمک یکی از دوستانش می خواهد از یک بانک سرقت کند تا هزینه عمل تغییر جنسیت معشوقه اش را پرداخت کند. این فیلم براساس حادثه ای که برای مردی به نام جان وججوتیسک رخ داده ساخته شده است، او به همراه دوستش در 22 اوت 1972، از یک بانک در بروکلین سرقت می کند. کارگردانی سیدنی لومت به آن زیبایی هنری بخشیده و کل روز شاهد حوادث مربوط به یک شخص هستیم. سانی رهبر این سرقت است و باوجود نقص هایش با او همزادپنداری می کنیم. سانی هم مانند تراویس بیکل در جنگل های ویتنام شاهد حوادث تلخی بوده که برروی او تاثیر گذاشته است. او مبهوت، ساده لوح و احمق است و در عین حال معصوم. او افرادی که به او نزدیک بودند را عمیقا دوست داشت اما سپس متوجه شد به خاطر هیچ چیز تلاش کرده است. مانند پادشاهی که برای یک جنگ شکست خورده تلاش کرد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع سونامی (Tsunami)


5. چارلز فاستر کین – همشهری کین – Citizen Kane – 1941

یکی از عجیب ترین شخصیت های تاریخ که از جهات مختلف یک ضد قهرمان کلاسیک است. داستان به کلمات آخر او و ماجراجویی می پردازد که به یکی از برترین فیلم ها درباره مطالعه شخصیت تبدیل شده است. کین، مانند همه ما، بلندپرواز است و در نهایت به یک شخصیت سرزنده تبدیل می شود و اثری از گذشته ساده لوحانه و ایده آل او وجود ندارد. فیلم از ما نمی خواهد با او یا کارهایش همدردی کنید بلکه با تفکر و بررسی آن می توانید جلوه ای از خودتان را در آن ببینید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


4. ردموند بری – بری لیندون – Barry Lyndon – 1975

یکی از زیباترین فیلم های تاریخ و اثری از کوبریک، درباره زندگی یک انسان. به همین سادگی. شاید بر روی کاغذ ساده به نظر برسد اما در اصل یک روایت چند لایه و با یک شخصیت پیچیده است که کوبریک احساسات، خواسته ها، اشتیاق و نقص هایی را در آن گنجانده که آن را به یکی از به یادماندنی ترین تجربه های سینمایی تبدیل می کند. اخلاقیات لیندون به شکل ساده اما موثری نمایش داده شده و رایان اونیل ماهیت شخصیت خود را با اجرای زیبای خود نشان می دهد. با وجود تفاوت زمانی و فرهنگی، می توانید خودتان را در این شخصیت ببینید. با نقص ها، آسیب پذیری ها، احساسات و تمایلات تان. او انسانی مانند همه ماست و همین موضوع او را قدرتمند می کند.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


3. دنیل پلینویو – خون به پا می شود – There Will Be Blood – 2007

شاهکاری از پل توماس اندرسون درباره زندگی یک آمریکایی معمولی که برای موفقیت در تجارت نفت هرکاری می کند. درباره گذشته دنیل پلینویو چیزی نمی دانیم اما همانطور که کوئنتین تارانتینو در در بررسی این فیلم گفت، درباره پلینویو چیزهای زیادی فهمیده و از همان 15 دقیقه اول با این شخصیت همزادپنداری می کنیم. یک شیوه هنرمندانه برای خلق یک شخصیت. در اینجا دیالوگی گفته نشده و صحنه های بصری و کارگردانی بار فیلم را بر دوش دارند. اما با دیدن تلاش مرد و سختی هایش برای رسیدن به طلا نمی توان با او همدردی نکرد. و این بن مایه اصلی داستان است. پلینویو تا پایان فیلم از هم پاشیده و با این که خودش از آن آگاه است نمی تواند از شر خودش خلاص شود. و همین موضوع است که این شخصیت را غم انگیز و ناکامل می کند.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


2. تراویس بیکل – راننده تاکسی – Taxi Driver – 1976

همکاری پل شرایدر، رابرت دنیرو و مارتین اسکورسیزی به یک شخصیت به یادماندنی منجر شده است. نسلی که سقوط تمدن انسانی را نشان می دهد. بیکل در 26 سالگی به پوچی رسیده که نمی توان تصور کرد. به ظاهر ساده است اما هیولایی در درون او منتظر انفجار است. او در زندگی هدفی نداشته و انگیزه ای برای کار کردن ندارد. رانندگی در سراسر شهر نیویورک چشم های او را باز کرده و تصمیم میگیرد هوشیارتر باشد. اما او به مرز جنون رسیده و نمی دانیم اعمال او برای پاک کردن شرارت است یا بهتر کردن حال خود. شاید همه این ها در ذهن بیکل رخ داده باشد و با صحنه پایانی به پاسخ سوالات خود دست می یابیم.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


1. مایکل کارلئونه – پدرخوانده 1، 2 – The Godfather, The Godfather: Part II – 1972، 1974

البته که باید او باشد، منتظر چه کس دیگری بودید؟ بهترین شخصیت نوشته شده که در ابتدا یک قهرمان جنگی ایده آل  و فرزند خانواده است که همه او را پسر کوچولو می دانند. اما دست تقدیر عضوی از خانواده که هرگز نمی خواست در این تجارت خانوادگی شرکت کند را به یک گانگستر خونسرد تبدیل می کند و همین موضوع بن مایه دو فیلم اول است (تصور کنید پدرخوانده 3 اصلا وجود ندارد). کاپولا از یک روایت موازی استفاده کرده که رشد ویتو به عنوان یک گانگستر و سقوط مایکل به عنوان یک انسان را نشان می دهد. اولی قدرت یافته و دومی توسط آن مصرف شده است. مواجهه مایکل با ظلمت های هیولای درونش و کشتن انسان درونش، یک داستان تاثیرگذار را به وجود آورده است. مایکل یک شخصیت ظالم، ناکامل و جذاب است و نمی توان منتظر ضدقهرمان بهتری بود.

همچنین بخوانید:  معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. الیاس

    بهمن 2, 1398

    استیو مک کویین هم بهترین و حرفه ایی ترین بازیگر سینما و هالیود بود و خیلی جذاب و طبیعی بازی میکرد مخصوصا در پاپیون،نوادا اسمیت و فرار بزرگ،،،،مک کویین تو همیشه یه قهرمانیییییی

    پاسخ

    • مهرزاد در پاسخ به الیاس

      فروردین 22, 1399

      استیو مک کویین جذاب ترین بازیگر تاریخ است و بهترین ضد قهرمان و شرور سینما است.

      پاسخ

  2. پریا

    بهمن 28, 1397

    ببخشید یه سوال دارم
    الان یکی مثل ثانوس نصف جهانو کشته ولی هدفش برقراری تعادل بوده . الان ثانوس ضد قهرمان حساب میشه ؟

    پاسخ