بانوی اول آمریکا چه کسی هست؟

به همان اندازه که رئیس‌جمهورهای متفاوت هستند، بانوی اول‌های متفاوتی هم داریم. به دلیل همین تفاوت و تنوع‌ها است که درباره بانوی اول کشور تعریف مشخصی وجود ندارد.

جکی کندی با سرمایه شخصی خود کاخ سفید را بازسازی کرد و به میزبان کشور تبدیل شد.

هیلاری کلینتون کارهای خدماتی بهداشت انجام داد.

اما چیزی که درباره بانوی اول کشور آمریکا مشخص است این حقیقت است که بانوی اول به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور عمل می‌کند. درواقع بانوی اول همیشه با رئیس‌جمهور است، اولین کسی است که او هرروز صبح می‌بیند و آخرین کسی است که قبل از خواب با او صحبت می‌کند. حتی در اجلاس عمومی هم بانوی اول همیشه به همراه رئیس‌جمهور است و او را همراهی می‌کند.

اما درباره رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده، یعنی دونالد ترامپ، این‌چنین نیست.

میلانیا همسر ترامپ با پسرشان در نیویورک بسر می‌برند و در نبود او، ایوانکا دختر ترامپ به‌عنوان مشاور دوم عمل می‌کند. آنجلا رأی، خبرگزار CNN این کار را انتقاد کرده و اعتقاد دارد با این کار یکی دیگر از اعضای خانواده هم نقش جدیدی را به عمل گرفته و وارد صحنه شده است و حتی به‌عنوان بانوی اول عمل می‌کند. این واکنش او در پاسخ به پاریس دنارد بود که اعتقاد داشت وظیفه مشاور اول بودن در ریاست جمهوری هر رئیس‌جمهور متفاوت است و به شخص جدیدی واگذار می‌شود.

اما این تعریف و دیدگاه باعث می‌شود که این نقش مهم بیش‌ازپیش غیرقابل تعریف باشد و درنتیجه آن هر شخص از خانواده بتواند آن را به عهده گیرد. همچنین درنتیجه آن ممکن است که مشکلات و درگیری‌هایی ایجاد شود.

اما مشکل اصلی اینجاست که این اوضاع نامعلوم و نقش تعریف‌نشده ایوانکا ممکن است به بروز مشکلاتی منجر شود، زیرا او در حال حاضر این نقش را به عهده گرفته و ملانیا هم در کنار ترامپ نیست. درواقع ایده “خانواده اول” نه “بانوی اول” برای اولین بار توسط حزب ترامپ و در سال 2016 مطرح شد.

موارد دیگر در تاریخ

در طول تاریخ زنان دیگری جز همسر رئیس‌جمهور نقش بانوی اول را بر عهده داشتند، بخصوص در قرن‌های 18 و 19 میلادی.

  • مارتا جفرسون راندولف (دختر رئیس جمهور وقت توماس جفرسون).
  • امیلی دونلسون و سارا یورک – جکسون (خواهرزاده و عروس رئیس‌جمهور وقت اندرو جکسون).
  • ماری الیزابت بلیس (دختر رئیس‌جمهور وقت زاخاری تیلور).
  • ماری هریسون ماکی (دختر رئیس‌جمهور وقت بنجامین هریسون).
  • رز کلولند (خواهر رئیس‌جمهور وقت گرور کلولند).

در کانادا چیزی به نام بانوی اول وجود ندارد، اما گاهی اوقات اشخاصی که همسر رئیس‌جمهور نبودند در کارها مداخله کرده و به‌عنوان مشاور عمل می‌کردند.

فلورا مک‌دونالد، خواهر وزیر و بیوه رمزی مک‌دونالد اغلب از مردم حمایت می‌کرد.

بنابراین مورد ترامپ اولین مورد در تاریخ سیاست نیست. مشکل مربوط به نقش ایوانکا بیشتر به حواشی ایجادشده و روشن شدن نقش اصلی او مربوط است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم