بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ

اغلب انسان ها در بازه ای از زمان به به خودکشی و مرگ فکر می کنند. در این زمان سینما همیشه به کمک کرده و این احساسات ما را در فیلم ها به نمایش گذاشته است. خودکشی یک موضوع ترسناک است و توجه دانشمندان، نظریه پردازان و فلاسفه مختلف را به خود جلب نموده است. شرایط احساسی و روانی خاصی که انسان را به سمت خودکشی سوق می دهد توسط فیلمسازان مختلف نمایش داده شده است.

افسردگی شدید، ترس یا ناتوانی برای مقابله با زندگی روزانه، می تواند به خودکشی منجر شود. دشواری های زندگی می تواند عقل و زندگی انسان را در تنگنا قرار دهد. به همین دلیل در اینجا برترین فیلم ها درباره خودکشی را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. میشیما: یک زندگی در چهار فصل – Mishima: A Life in Four Chapters – 1985

فیلمی از پل شریدر از زندگی یوکیو میشیما، نویسنده بحث برانگیز دوران پس از جنگ که به خودکشی دست زد و داستان او در این فیلم به نمایش درآمد. شریدر هویت حقیقی میشیما را نشان داده و و با کمک روایت پیچیده خود داستان او را به زیبایی نمایش می دهد. فیلم از شخصیت اصلی فاصله گرفته و بدون اینکه نگاه انتقادی داشته باشد موضوع و مضامین مرتبط با ماتریالیسم، افراط گری و خودکشی، را صادقانه نشان می دهد. راجر ابرت این فیلم را به لیست “برترین فیلم ها” اضافه کرده و آن را جلوه ای از نویسندگی و ساخت موفق می دانند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های مورگان فریمن، ستاره دوست داشتنی سینما


9. مردم عادی – Ordinary People – 1980

این فیلم رابرت ردفورد به موضوعی فراتر از خودکشی می پردازد. یک تجربه احساسی درباره فراق، غم و بهبودی که با نمایش یک خانواده از طبقه متوسط، مرگ یکی از پسران این خانواده در یک سانحه کشتی رانی را نشان می دهد. غم، ترس، رنج و نبود ارتباط حسی میان شخصیت ها به علت درد و رنج شان، آن ها را در بدترین شرایط قرار می دهد که از هم دور افتاده و از هم می پاشند.

همچنین بخوانید: لیست 20 تایی خشن ترین فیلم های تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


8. هذرها – Heathers – 1988

یک نگاه طنز به خودکشی نوجوانان، که در میان نوجوانان نسل خویش محبوب شد و یکی از بهترین کمدی های نوجوانانه محسوب می شود. داستان درباره یک دختر نوجوان به نام ورونیکاست که برای رهایی از شر استانداردهای دختر خوب بودن تصمیم می گیرد دختران خوب را از بین ببرد. این فیلم با عناصر طنز به موضوع خودکشی نوجوانان پرداخته و به طرز خشنی آن را به تمسخر می گیرد. کلیشه های فیلم های نوجوانانه به تمسخر گرفته شده و صدای نسل نوجوانان یاغی نسل خویش را نشان می دهد، بنابراین به عنوان یک اثر کلاسیک محسوب می شود.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جزیره شاتر را دوست دارید این 25 فیلم را تماشا کنید


7. هارولد و ماد – Harold and Maude – 1971

یک درام جالب و تاریک اگزیستانسیالیسم درباره رابطه عجیب یک مرد 20 ساله شیفته مرگ و یک زن 79 ساله عاشق زندگی. فیلم به مضامین فلسفی زندگی و مرد پرداخته و با وجود طنز تاریک موضوع موردنظر خود را به خوبی نشان می دهد. هارولد آنقدر به مرگ و خودکشی فکر می کند که همیشه دست به خودکشی های تقلبی زده و به مراسم ختم می روند. در یکی از مراسم ها ماد 79 ساله را میبیند و این دو باهم صمیمی شده و به مراسم های خاکسپاری می روند. این فیلم رفته رفته محبوب شده و اکنون یکی از برترین فیلم های آمریکایی محسوب می شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کری گرانت که دوستداران سینمای کلاسیک نباید از دست بدهند


6. من تنها ایستاده ام – I Stand Alone – 1998

یک فیلم بحث برانگیز اما جالب از فیلمساز معاصر و بحث برانگیز، گاسپر نوئه، که از طریق هنر سینما به شرایط روانی ترسناک ذهن یک انسان می پردازد. یک قصاب پس از آزادی از زندان به دلیل تجاوز، راه به جایی نداشته و توسط جامعه رها شده است. کل فیلم به شرایط غم انگیز و افسرده او می پردازد. فیلم به مضامین پوچ گرایی، غم، خودکشی و خشونت جنسی می پردازد. این فیلم به نقطه عطف سینمای نوئه تبدیل شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جود لاو که ارزش دیدن دارند


5. خودکشی های باکره – The Virgin Suicides – 1999

یک فیلم اقتباسی از رمان جفری یوجنیدز به همین نام از سوفیا کاپولا درباره پنج خواهر نوجوان که در دهه 70 در دترویت زندگی کرده و کوچک ترین خواهرشان خودکشی کرده است. درنتیجه، والدین فرزندان را در خانه محبوس می کند و چیزی به جز خشم، افسردگی و تفکر به خودکشی را در دل آن ها به وجود نمی آورد. طنز و غمی که کاپولا به این فیلم وارد می کند می تواند مضامین افسردگی، خودکشی و تنهایی را نشان دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


4. ساعت ها – The Hours – 2002

یک فیلم دست کم گرفته شده با حضور مریل استریپ و جولیان مور که نیکول کیدمن نقش اصلی را برعهده داشته و به مشکلات شرایط انسان می پردازد. این فیلم به دلیل اجرای زیبای بازیگران و موسیقی متن تحسین شده و البته با انتقادهای مختلف رو به رو شده است. فیلم داستان غم انگیز نویسنده ای را نشان می دهد که رمانش بر زندگی چندین زن در بازه های زمانی مختلف تاثیر گذاشته است. شاید فیلم در نمایش مضامین مربوط به خودکشی و افسردگی گویا باشد اما با وجود اجرای بازیگران حتما باید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت CIA (سازمان سیا)


3. امید واهی – The Fire Within – 1963

لویی مال در این فیلم به حقایق تفکرات مرتبط با خودکشی و معنای زندگی و موجودیت می پردازد و آن را از طریق یک الکلی افسرده نشان می دهد که ترک کرده و می خواهد پیش از ترک زندگی برای یافتن معنای آن یکبار دیگر دوستانش را می بیند. یک نگاه انسانی و شخصی به مضامین اگزیستانسیالیسم و ارزش وجودیت و خلقت. الین لروی تنها به این دلیل دوستانش را میبیند که بیشتر به پوچی زندگی پی برده و در تصمیم خود راسخ تر باشد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های پل نیومن که هر سینما دوستی باید ببیند


2. طعم گیلاس – Taste of Cherry– 1997

یکی از بهترین روایت های فلسفی از خودکشی و مرگ در سینما که ساخته کیارستمی بوده و و جستجوی شاعرانه مردی را نشان می دهد که به دنبال کسی است تا پس از خودکشی او را دفن کند و به این ترتیب یک اثر احساسی و قدرتمند را پدید می آورد. یکی از برترین فیلم های کیارستمی که توسط منتقدین مختلف تحسین شده است. البته راجر ابرت این فیلم را خسته کننده نامید درحالی که منتقدین دیگر از آن تحسین کردند. کیارستمی فیلمسازی است که به جای پاسخ دادن سوال می پرسد و با پرداختن به فلسفه مرگ، معنای زندگی، هدف خلقت و ارتباط با طبیعت را زیرسوال می برد.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


1. قاره هفتم – The Seventh Continent – 1989

مایکل هانکه در شوک برانگیزترین فیلم تاریخ سینما با سکوت های طولانی و صحنه های خشن که روان انسان را از هم می پاشد، مخاطب را به وحشت می اندازد. این فیلم فروپاشی روانی و احساسی یک خانواده اتریشی طبقه متوسط را نشان می دهد که به روزمرگی و تکرار زندگی جامعه مدرن دچار شده اند. دلایل این مسئله نشان داده نشده، اما هانکه مانند همیشه معمولی بودن اعمال آن ها که موجودیت شان را زیر سوال میبرد، زیر سوال می برد. یک اثر هنری سوکه کننده که قدرت سینما را به شما نشان داده و شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. ali

    تیر 23, 1401

    سریال “سیزده دلیل برای اینکه” واقعا میتونه تاثیر گذار باشه از این جنبه که رفتار های کوچیک اما تدریجی میتونه یه آدم رو به کارایی وادار کنه.. این مفیده از این جنبه که بدونیم داریم با بقیه چیکار میکنیم.

    پاسخ

  2. Mehran

    مهر 7, 1399

    فیلم یکشنبه غم انگیز از کشور مجارستان هم بسیار جالب و به موضوع مربوطه

    پاسخ

  3. hemel

    مرداد 21, 1399

    Stay – 2005

    پاسخ

  4. Sam Asi

    مرداد 9, 1399

    بدون شک بهترین فیلمِ این لیست Taste Of Cherry از استاد کیارستمیِ

    پاسخ

  5. مسعود

    خرداد 31, 1398

    سریال 13 Reasons Why از بین سریال ها تو این زمینه بینظیره

    پاسخ

    • yld در پاسخ به مسعود

      مرداد 30, 1398

      عالیههه شدیدن پیشنهاد میکنم

      پاسخ