لیست بهترین فیلم‌ها و سریال‌های “جود لا” که ارزش دیدن دارند

جود لا تنها با 47 سال سن یکی از کهنه‌کاران هالیوود است که طی دو دهه فیلمسازی به یکی از موفق‌ترین بازیگران نسل خویش بدل شده است. تنها عده کمی از بازیگران توانسته‌اند هم در نزد منتقدین محبوب باشند هم نزد مردم. جود لاو یکی از آنهاست.

نمی‌توان گفت تمام فیلم‌های او موفق بوده‌اند زیرا اشتباهاتی هم داشته است، با این حال یک بازیگر جدی محسوب می‌شود. او در نقش اول و مکمل درخشان است و همیشه می‌درخشد.

نقش‌های او در فیلم “هتل بزرگ بوداپست” (Grand Budapest Hotel)، “هوانورد” (The Aviator) و “هوگو” (Hugo) انقدر جدی نیست و به همین دلیل در این لیست قرار ندارد. در اینجا لیستی از برترین فیلم‌ها و سریال‌های او را به شما معرفی می‌کنیم تا با برترین اجراهای او آشنا شوید. با پروشات همراه باشید.


17. روز سوم – 2020 – The Third Day

این مینی سریال جدید و محصول شبکه HBO به دو بخش تقسیم شده: تابستان و زمستان. در تابستان یک مرد با بازی جود لا به جزیره‌ای اسرارآمیز در بریتانیا سفر می‌کند و با گروهی از افراد برخورد می‌کند که می‌خواهند به هر قیمت از سرزمین‌شان محافظت کنند. در نیمه‌ی دوم یا زمستان، غریبه‌ای با بازی نایومی هریس به جزیره می‌آید و به دنبال پاسخی برای پرسش‌هایش است.


16. پاپ جوان – 2016 – The Young Pope

سریال “پاپ جوان” همانطور که از عنوان آن هم مشخص است، به روایت داستان کشیشی می‌پردازد که در دوران جوانی‌اش و به واسطه‌ی هوش و نبوغ بالای خود در امور مذهبی، از طرف کلیسای واتیکان به عنوان پاپ انتخاب شده‌است. داستان این سریال تماما در کشور ایتالیا و به‌خصوص شهر رم می‌گذرد که مقر اصلی کلیساسی کاتولیکان مسیحی می‌باشد. لنی بلاردو (جود لا) برخلاف سن کم و ظاهر زیبایش، روحی آشفته و خشمگین دارد که هرچه سریال جلوتر می‌رود مخاطب نیز با لایه‌های عمیق روانی او نیز بیشتر آشنا شده و از خلأهای وجودی این شخصیت بیشتر آگاه می‌شود.

“جود لا” در فصل دوم این سریال هم که با نام “پاپ جدید” (The New Pope) در سال 2020 منتشر شد، به عنوان نقش مکمل حاضر شده و در کنار “جان مالکوویچ” بازی کم اما درخشانی را ارائه داده است.


15. جانوران شگفت ‌انگیز: جنایات گریندل ‌والد – 2018 – Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

پس از اکران فیلم “جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها” (Fantastic Beasts and Where to Find Them) در سال ۲۰۱۶، در این فیلم شاهد زندانی شدن گریندل والد و رهایی او از زندان هستیم تا با دامبلدور (با بازی جود لا) مبارزه کرده و حکومت دنیای جادو را برعهده بگیرد.

جدا از ارجاعات به نام های آشنا و خانواده های جادوگر شخصیت های هری پاتر، داستان به کلی از آن چندگانه مجزاست. همچنین در این اثر صحنه های جادویی چندانی دیده نمی شود. اما جلوه های ویژه و نفسگیر آن بیننده را به هوگوارتز بازمی گرداند و سرگرم کننده است. داستان های فرعی موجود در این فیلم در کنار فضای زیبای آن نه تنها آن را به یک اثر اصیل تبدیل کرده بلکه الهام بخش فیلم های آینده خواهد بود.


14. شرلوک هولمز – 2009 – Sherlock Holmes

جود لا در دو قسمت از سری فیلم‌های شرلوک هولمز به کارگردانی گای ریچی حضور پیدا کرد و با رابرت داوونی جونیور همبازی شد. او در نقش دکتر جان واتسون خوش درخشید و بار دیگر استعداد بازیگری‌اش را ثابت کرد. در این دو سری فیلم که اولی در سال 2009 و دومی در سال 2011 اکران شدند، با ماجراجوی‌های هولمز و واتسون برای پیدا کردن جنایتکاران مختلف همراه می‌شویم که یک ماجراجویی جذاب و دیدنی را به تصوسر کشیده است.


13. کاپیتان اسکای و دنیای فردا – Sky Captain and The World of Tomorrow – 2004

یک فیلم علمی تخیلی محصول سال 2004 به نویسندگی و کارگردانی کنی کنران که اولین اثر کارگردانی شده است و جود لاو، گوینت پالترو و آنجلینا جولی در آن نقش آفرینی می کنند. لاو در این فیلم توسط ربات ها مورد حمله قرار می گیرد. یک گزارشگر با یک خلبان همراه می شود تا خاستگاه خود و دلیل ناپدید شدن دانشمندان معروف سراسر جهان را بیابند.

این فیلم لایواکشن و جلوه های کامیپوتری را به شیوه جالبی ادغام می کند. یک فیلم زیبا و خوش ساخت که برخی معتقدند سبک را به محتوا ترجیح داده اما در اجرا موفق بود. شاید این فیلم شاهکار هنری نباشد اما یک اثر سرگرم کننده و جالب است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت CIA (سازمان سیا)


12. ظهور نگهبانان – Rise of the Guardians – 2012

یک انیمیشن سه بعدی فانتزی با اقتباس از سری کتاب های نگهبانان کودکی به نویسندگی و مصورسازی ویلیام جویس. ستارگانی چون الک بالدوین، ایسلا فیشر، هیو جکمن، کریس پاین، و لاو، صداپیشگی شخصیت ها را برعهده داشت. نگهبانان نامیرا برای محافظت از معصومیت کودکان سراسر جهان از شیطان با هم همراه می شوند. این فیلم بهترین صحنه های انیمیشن را دارا بوده و صداپیشگی ستارگان نیز زیبایی آن را دوچندان می کند. یک فیلم زیبا برای کودکان و بزرگسالان .

همچنین بخوانید: 9 فیلم برتر پل نیومن که هر سینما دوستی باید ببیند


11. وایلد – Wilde – 1997

یک فیلم زندگی نامه ای بریتانیایی سال 1997 براساس زندگی نامه اسکار وایلد به قلم ریچارد المن که جایزه پولیتزر سال 1987 را از آن خود کرد. استیون فرای، جود لاو، مایکل شین، تام ویلکینسون و اورلاندو بلوم جوان، در آن حضور داشتند. این فیلم در فستیوال فیلم ونیز سال 1997 اکران شد و فیلم افتتاحیه فستیوال بین المللی سان فرانسیسکو در سال 1998 انتخاب شد.

استیون فرای برای این شخصیت خلق شد. او نه تنها نقش اسکار وایلد را برعهده داشت بلکه بسیاری از رفتارهای او را نشان می داد. فرای دوست داشتنی و به یاد ماندنی است. با این حال شخصیت جود لاو محبوب نیست و البته به مدد اجرای زیبای او خلق شده است.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


10. اگزیستنز – eXistenZ – 1999

یکی از فراموش شده ترین فیلم های دهه 90. یک فیلم ترسناک علمی تخیلی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی دیوید کراننبرگ کانادایی، که داستان در آینده رخ داده که طراحان بازی پرستیده شده و بازیکنان می توانند به بازی ها وارد شوند.

از دیدن فیلم هایی که مغزتان را منفجر می کند، لذت می برید؟ پس این فیلم را تماشا کنید. یک فیلم جالب و غیرقابل پیشبینی که با پیچیدگی هایش به یک اثر زیبا بدل می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


9. کوهستان سرد – Cold Mountain – 2003

فیلمی محصول سال 2003 براساس رمان پرفروش چارلیز فریزر با حضور جود لاو، نیکول کیدمن، رنه زلوگر، ناتالی پورتمن و فیلیپ سیمور هافمن. داستان فیلم درباره یک سرباز مجروح جنگ داخلی است که می خواهد به معشوقه اش پیوندد.

این فیلم داستان جذابی دارد که می تواند هراس جنگ را نشان ددهد. موسیقی متن فیلم بسیار تاثیرگذار بوده و حال و هوای شخصیت ها و اتفاقات را نشان می دهد. مدت زمان فیلم می تواند برای برخی از بینندگان خسته کننده باشد اما در کل جذاب و دیدنی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


8. قلب من هاکبی – I Heart Huckabees – 2004

یک درام کمدی آمریکایی به کارگردانی و تهیه کنندگی دیوید او راسل و نویسندگی جف بائنا، درباره زن و شوهری که کاراگاه بوده و درباره مسائل زندگی به مردم کمک می کنند. یک کمدی هوشمندانه که تاثیرگذار است و برخلاف موضوع بسیار جذاب است. بازیگران اجراهای خوبی داشته و بر جذابیت داستان می افزایند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر زک افران که باید ببینید


7. هوش مصنوعی – Artificial Intelligence – 2001

فیلمی براساس داستان کوتاه Supertoys last all summer long از برایان آلدیس به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که در ابتدا استنلی کوبریک به فکر تولید آن بود و سپس پروژه به اسپیلبرگ واگذار شد. یک داستان ساده درباره یک پسر ربات که واقعی می شود تا بتواند عشق مادر انسانی اش را جلب کند.

این فیلم به زیبایی ساخته شده و یک موفقیت بصری است. داستان آن با وجود استعاره های غنی بسیار پیچیده است. نبوغ کوبریک و اسپیلبرگ باعث خلق یک اصر کلاسیک شده است. مسملما این میزان پیچیدگی می تواند باعث نقص فیلم شود اما چون به درستی خلق شده باعث جذابیت فیلم می شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جورج کلونی که می توان چندبار تماشا کرد


6. نزدیک‌تر – Closer – 2004

زمانی که یک مرد زن دیگری را می بیند، رابطه هردو زوج به هم می خورد. این موضوع این فیلم سال 2004 با حضور جود لاو، جولیا رابرتز، کلیو اوون و ناتالی پورتمن است. این فیلم براساس نمایشنامه ای به همین نام نوشته سال 1997 است.

صادقانه بگوییم تماشای این فیلم آسان نیست زیرا یک فیلم آزاردهنده و ناراحت کننده است. اجراها بسیار تاثیرگذار و زیباست، مخصوصا اجرای پورتمن و اوون که هردو نامزد اسکار شدند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


5. گاتاکا – Gattaca – 1997

یک اثر علمی تخیلی آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی آندرو نیکول که در آینده رخ داده که یک مرد ناچیز هویت یک مرد قوی را به دست می آورد تا به رویای سفر در فضا دست یابد. ایثن هاوک، اما تورمن و جود لاو از ستارگان این فیلم هستند. این فیلم در گیشه موفق نبود اما توسط منتقدین تحسین شد و به یک اثر کلاسیک بدل شد.

یکی دیگر از فیلم هایی است که با وجود جذابیت و قدرت خود نادیده گرفته شد. یک داستان پیچیده و زیبا که تمام اجراها دیدنی و تمام شخصیت ها جالب و به یاد ماندنی هستند.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


4. دشمن پشت دروازه‌ها – Enemy at the Gates – 2001

دشمن پشت دروازه‌ها یک درام اکشن زیبا و دیدنی است که اولین فیلم جود لاو در نقش یک قهرمان در ژانر جنگی محسوب می‌شود. داستان این فیلم در جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد، جاییکه لاو نقش یک سرباز تک تیر انداز روسی را ایفا می‌کند که به خاطر دقت بالایش در تیراندازی شناخته می‌شود. به همین خاطر یک تک تیر انداز آلمانی معروف برای قتل او عازم می‌شود و داستان اصلی فیلم که رویارویی این دو تک تیرانداز و بازی موش و گربه بین آن‌هاست است آغاز می‌شود.

داستان فیلم طبق اتفاقات واقعی نوشته شده و تمرکز آن بیشتر بر تقابل بین این دو شخصیت است تا نشان دادن فضای جنگ جهانی دوم. لاو در ایفای نقش سرباز “واسیلی زایتسف” بسیار موفق عمل کرده است.


3. جاده‌ای به سوی تباهی – Road to Perdition – 2002

فیلمی به کارگردامی سام مندس و براساس رمان گرافیکی مکس الن کولینز به همین نام، درباره پسر یک مزدور که شاهد یک قتل توسط رئیس پدرش است. اکنون مزدور یا باید به رئیسش وفادار باشد یا جان کودکش را نجات دهد. تام هنکس، پل نیومن، جود لاو و دنیل کریگ، از ستارگان این فیلم هستند.

یک داستان تاثیرگذار که داستان نزدیکی و دوستی را نشان می دهد. فیلمبرداری اثر زنده بوده و ابعاد جدیدی را به داستان می بخشد. تام هنکس و پل نیومن در نقش های خود درخشیده و جود لاو در نقش ویلن بسیار خیره کننده است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


2. شیوع – Contagion – 2011

مت دمون، جود لاو، کیت وینسلت، گوینت پالترو، لارنس فیشبورن، ماریون کوتیار، برایان کرانستون، از جمله ستارگان این فیلم پرستاره هستند. یک فیلم سال 2011 که یک ویروس در جهان سرایت کرده و اکنون به دنبال درمان آن هستند.

این داستان استیون سادربرگ جذاب و دیدنی است و منتقدین و دانشمندان از آن استقبال کرده اند. داستان آن هراسناک بوده و از لحاظ علمی نیز حقیقی است. ستارگان فیلم با نقش آفرینی خود بر موفقیت این فیلم می افزایند. سبک فیلم هوشمندانه بوده و آشوب و پریشانی شرایط را به خوبی نشان می دهد.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


1. آقای ریپلی با استعداد – The Talented Mr. Ripley – 1999

یک فیلم اقتباسی از رمان پاتریشیای های اسمیت در سال 1955 با حضور مت دمون، جود لا و گوینت پالترو، که رابطه لاو و پالترو به خوبی نشان داده شده است. یک تریلر روان شناسانه که در سال 1999 اکران شد و با واکنش های مختلف مواجه شد.

تام ریپلی به ایتالیا فرستاده می شود تا دیکی، پسر یک مرد ثروتمند را به آمریکا بازگرداند. زمانی که تام به سبک زندگی جدیدی خو می گیرد همه چیز بهم می ریزد.

همه جنبه های فیلم جذاب و پیچیده است. فیلم رفته رفته تاریک تر شده و بیننده را شوکه و متعجب می سازد. بسیاری از منتقدین از اجرای دمون استقبال کردند. اما اجرای جود لاو در نقش دیکی نیز رضایت بخش است.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم برتر سینما با موضوع هک و امنیت سایبری


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. mahdi

    مهر 28, 1399

    یکی از بهترین نقش آفرینی هاش در فیلم دشمن پشت دروازه هستش. تعجب می کنم که تو این لیست نیست.

    پاسخ

    • رضا در پاسخ به mahdi

      مهر 29, 1399

      ☝👍👍👏👏👌👌

      پاسخ

    • عباس در پاسخ به mahdi

      آبان 6, 1399

      سلام مهدی جان،
      فیلم «دشمن پشت دوازه‌ها» هم به لیست اضافه شد،
      ممنون

      پاسخ