12 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت CIA (سازمان سیا)

سازمان سیا یکی از محبوب ترین سازمان های جاسوسی برای سینما بوده است. نفوذ و جاسوسی آن ها در کشورهای دیگر مشخص بوده و می تواند الهام بخش فیلم ها باشد. همچنین گفته می شود که این سازمان بر بسیاری از کارگردان ها تاثیرگذار بوده و از آنها خواسته تا با دسترسی به منابع این سازمان درباره شان فیلم ساخته و تصویر روشنی از آن ها را نشان دهند. بنابراین تعجبی ندارد که درباره این سازمان فیلم های مختلفی ساخته شده است. در اینجا فهرستی از فیلم های مربوط به این سازمان را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. رد – Red – 2010

فیلمی براساس کتاب های کامیک که نام آن هم خلاصه ای از Retired, Extremely Dangerous است. بروس ویلیس نقش فرانک موسز را ایفا می کند، یک مامور بازنشسته سازمان سیا. داستان درباره فعالیت های اوست تا اینکه یک مزدور برای قتل او مامور می شود. درنتیجه تعقیب و گریزهای افسانه ای سیا آغاز شده و او به نقشه های پنهان سازمان سیا و همچنین دست داشتن معاون رئیس جمهور در آنها، پی می برد. فرانک با همکاران قدیمی اش همراه شده و از این نقشه زنده می ماند. اما با وجود اینکه کارگردان می خواست یک اثر کمدی-اکشن بسازد، جنبه های دیگر سازمان سیا نیز به نمایش درمی آید.

همچنین بخوانید: 9 فیلم برتر پل نیومن که هر سینما دوستی باید ببیند


11. گروه ناجور – Bad Company – 2002

سیا بسیار بی رحم است و این موضوع در این فیلم نمایش داده می شود. کوین پاپ با بازی کریس راک، ماموری است که در ماموریت کشته می شود. از آنجاییکه ماموریتش به اتمام نرسیده، سازمان برادر دوقلو و تعلیم ندیده او جیک هایز را به جای او در ماموریت داخل می کند. اوکیز (آنتونی هاپکینز) به او آموزش داده و ماموریت را به او می سپارد. اما نقطه ضعف او دوست دخترش است و با دزدیده شدن او جیک هم ماموریت را رها می کند. طی پاره ای از حوادث سازمان بین المللی جنایی شکست خورده، بمب خنثی شده و شخصیت های خوب پیروز می شوند. با این حال سازمان همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد و احتمالا نکته فیلم هم همین بود. این فیلم یکی از آخرین فیلم هایی بود که در مرکز تجارت جهانی ضبط شد.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


10. پاک شده – Erased – 2012

فیلمی دیگر درباره بی رحمی سیا که نشان می دهد این سازمان می تواند حقیقت را دستکاری کرده و طوری که خودش دوست دارد نشان دهد. آرون اکهارت نقش بن لوگان را ایفا می کند، یک مامورسابق سیا که با دخترش ارتباط برقرار کرده و باهم در بلژیک زندگی می کنند. با این حال متوجه می شود کارفرمایان جدید جز سیا هستند. لوگان که توسط آژانس، یک مزدور و مقامات بلژیک دنبال می شود، توسط دوستان مهاجر دخترش در حال فرار است. فیلم داستان تعقیب و گریزهایی است که سرانجام لوگان همه را شکست می دهد. با دیدن این فیلم متوجه می شویم سیا چگونه در سراسر جهان نفوذ دارد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


9. مرد نوامبر – The November Man – 2014

پیرس برازنان نقش پل دورکس یا مرد نوامبر را ایفا می کند، یک سرباز با مهارت سیا که پس از آخرین ماموریت بازنشسته می شود. اما آخرین ماموریت پیچیده ترین است. یک مجرم جنگ چچن به دنبال ریاست جمهوری روسیه است.  دورکس در مقابل میسون، دوست قدیمی، و یک مزدور دیگر به نام الکسا قرار می گیرد. او گرچه از خود محافظت می کند اما نمی تواند از کسی که به مراقبت از او مامور شده بود، مراقبت کند. با این حال فعالیت های او به فاش کردن نقشه سیا برای تاثیر بر سیاست جهان از طریق ورود روسیه به ناتو و مخالفت با خاورمیانه، منجر می شود. یک فیلم مهیج که دخالت سیا در سیاست جهانی را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


8. خانه امن – Safe House – 2012

فیلمی با حضور دنزل واشنگتن و رایان رینولدز درباره توبین فراست، یک مامور اسبق سازمان سیا که اکنون به یک مجرم بین المللی تبدیل شده و اکنون مجددا توسط سیا به کار گرفته شده است. او را به خانه امنی می فرستند که مت وستون (رینولدز) مراقب اوست. اما خانه امن فاش شده و وستون با فراست فرار می کند. آن ها به سیا شک کرده و از آنجاییکه این حمله را از سمت آن ها می دانند تصمیم می گیرند نقشه های این سازمان را برملا کرده و آن ها را شکست دهند. این فیلم ذات بی رحم سیا را نشان می دهد که برای حفظ رازهای خود به راحتی مهره هایشان را از بین می برند و اخلاقیاتی در آن وجود ندارد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر زک افران که باید ببینید


7. ربوده شده – Taken – 2008

چندگانه ای که با تلاش لیام نیسون برای یافتن دختر گمشده اش به شهرت رسید. برایان میلز (لیام نیسون) عضو سابق ارتش سیا اکنون جز مزدوران سیا است که به ماشین کشتار تبدیل شده است. او اکنون بازنشسته شده و می خواهد کنار خانواده اش باشد اما با دزدیده شدن دخترش همه چیز به هم می ریزد. بنابراین دوباره مبارزه را آغاز کرده و یک دارودسته قاچاق را از هم می پاشد. یک فیلم زیبا با صحنه های اکشن که ثابت می کند ماموران سیا هرگز به معنای واقعی از آن دست نمی کشد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جورج کلونی که می توان چندبار تماشا کرد


6. تازه کار – The Recruit – 2003

فیلمی به کارگردانی راجر دونالدسون با بازی آل پاچینو و کولین فارل. پاچینو نقش برک یک مامور تازه کار سیا را ایفا می کند که به بهمراه جوانی به نام جیمز کلایتون (فارل) است که نرم افزاری به نام اسپارتاکوس طراحی کرده و می تواند کامپیوترها را هک کند. کلایتون در یک محیط مخصوص به همراه سیار ماموران آموزش دیده و با مامور دیگری به نام لایلا مور ارتباط دارد. مور به سرقت این نرم افزار متهم شده و برک به کلایتون اخطار می دهد که این ارتباط را متوقف کند. با این حال گویا مور توسط سازمان گمارده شده تا قابلیت سرقت نرم افزار را بررسی کند و برک سارق واقعی است. کلایتون هم نابغه ای است که می خواهد برک را به معرفی کردن خود وادار کند. این فیلم عدم وجود صداقت در سازمانی را نشان می دهد که همه اعتماد نکردن به دیگری را یاد گرفته اند. یکی از زیباترین فیلم ها درباره جاسوسی و فعالیت های سیا.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


5. سری فیلم های بورن – Bourne – 2002-2016

جیسون بوردن نامی است که در عرصه سینما شهرت دارد و مت دمون نقش آن را ایفا کرده است. یک مامور سیا که به بی خوابی دچار بوده و سیا از او استفاده کرده و می خواهد او را کنار بگذارد، که به معنای مرگ اوست. با این حال بورن مراقب بوده و در این شرایط می خواهد فساد سیا را برملا کند. این فیلم فساد این سازمان و عدم مسئولیت پذیری برخی از افراد، را نشان می دهد و همچنین گویای این موضوع است که سیا برای ساکت کردن افراد به هر کاری دست میزند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیشنهادی از ژانر های مختلف که می توانید آخر هفته تماشا کنید + تریلر


4. مردی از یو.ان.سی.ال.ای. – The Man From U.N.C.L.E. – 2015

فیلمی به کارگردانی گای ریچی درباره هنری کویل در نقش ناپلئون سولو و آرمی همر در نقش ایلیا کوریاکین. سولو سارقی است که اکنون جز سیا بوده و ایلیا نیز مامور سرویس کا گ ب است. آن ها در برلین شرقی بوده اما با آغاز یک تهدید جهانی سیا و کا گ ب باید با همکاری هم این تهدید را خنثی کنند. این فیلم به سبک گای ریچی ساخته شده و لحظات اکشن و کمدی در کنار هم دیده می شوند. گرچه این فیلم بهترین اثر ریچی نیست اما چهره سیا در روزهای جنگ سرد را به خوبی نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


3. یک مشت دروغ – Body of Lies – 2008

فیلمی به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی لئوناردو دی کاپریو، راسل کرو، مارک استرانگ و گلشیفته فراهانی. این فیلم همکاری سیا و سرویس مخفی اردن برای دستگیری تروریستی به نام السلیم را نشان می دهد. فریس (دی کاپریو) مامور و هافمن (کرو) رئیس اوست. این فیلم نفوذ و جاسوسی سیا در خاورمیانه و قسمت های دیگر جهان را نشان می دهد زیرا حملات تروریستی همه کشورها را تهدید می کند که بمب گذاری لندن هم جز همین نقشه ها بوده است. این فیلم با اجرای زیبای بازیگران به یکی از بهترین فیلم ها درباره حضور سیا در کشورهای مختلف تبدیل شد.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر ایمی آدامز که باید تماشا کنید


2. بازی جاسوسی – Spy Game – 2001

تمام اعضای سیا قاتل نیستند. این سازمان افراد خوبی هم دارد که مراقب دوستانشان هستند. رابرت ردفورد و برد پیت این مفاهیم را به خوبی نشان می دهند. ردفورد نقش یک مامور پیر به نام مویر را ایفا می کند که مامور تازه کاری (پیت) به نام بیشاپ همراه اوست. بیشاپ در آستانه توافق تجاری چین و آمریکا می خواهد یک بریتانیایی را نجات دهد و باید به دستگیری تن دهد. دولت آمریکا تمام خواسته های چین را پذیرفته تا توافق انجام شود و حتی بیشاپ را نیز به آن ها واگذار می کند. زمانی که از مویر اعتراف می گیرند او از دوستش حمایت کرده و برای نجات او تلاش می کند. یک فیلم زیبا درباره شخصیت های خوب سازمان سیا که نشان می دهد تمام فیلم های سیا منفی نیستند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع سونامی (Tsunami)


1. آرگو – Argo – 2012

فیلمی به کارگردانی و بازی بن افلک، درباره گروگانگیری شهروندان آمریکایی در تهران در دوره انقلاب. تونی مندز (افلک) به عنوان یک فیلمساز وارد شده و می خواهد آن ها را فراری دهد. آن ها به تهران وارد شده و پس از مجموعه از حوادث گروگان ها را آزاد می کنند. این فیلم تعهد اعضای سیا و مسئولیت پذیری آن ها نسبت به مردم کشورشان را نشان می دهد. این فیلم با واکنش مثبت مردم و منتقدین مواجه شد و یکی از بهترین فیلم های مربوط به سیا است. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که داستان این فیلم کاملا یک طرفه و به نفع امریکایی ها نوشته شده و حقایق طرف ایرانی در آن نشان داده نشده است.

(این فیلم با وجود یک فیلم نامه دروغین، فقط به جهت اینکه جزو فیلم های مرتبط با سازمان سیا است در این مقاله ذکر شده و به معنای حمایت ما از آن نیست.)

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. نیما

    آذر 18, 1399

    فیلمی در مورد محل آموزش ماموران fbi که یکی یکی کشته میشن

    پاسخ

  2. امیر

    آذر 16, 1399

    اقا میگم فیلم های مثل ام ا بی مثل انا مثل اوا مثل اینارو چی باید سر کنیم

    پاسخ

  3. هادی

    مهر 18, 1399

    خیلی خوب بود.ممنونم از شما

    پاسخ

  4. ahad

    بهمن 20, 1397

    لطفا یک لیست ۱۰۰ تایی از بهترین فیلمهایی که باید دید تهیه کنید.

    پاسخ

    • ایلیا در پاسخ به ahad

      خرداد 22, 1399

      دستور دیگه ای نداری قربان؟!؟!

      پاسخ