12 فیلم جذاب و دیدنی که داستان آنها تنها در یک روز اتفاق می‌افتد

معمولا در فیلم‌های مختلف، داستانی به نمایش درمی‌آید که روزها، هفته‌ها یا سالها را در عرض دو ساعت نشان می‌دهد. اما معدود فیلم‌هایی هستند که تنها یک روز را نشان می‌دهند. در اغلب موارد اینطور به نظر می‌رسد که فیلم واقعی نیست. ساخت چنین فیلمی دشوار است، با این حال در اینجا می‌خواهیم فیلم‌های موفقی را به شما معرفی کنیم که تنها یک روز را نشان می‌دهند. با پروشات همراه باشید.


12. دوازده مرد خشمگین – 1957 –  Twelve Angry Men

یک پسر ۱۸ ساله به قتل پدر خویش محکوم شده و هیئت دوازده نفره قضات باید برای حکم او رای بدهند. همه به جز یکی به گناهکار بودن او رای می دهند. بنابراین داستان حماسی “۱۲ مرد خشمگین” آغاز می‌شود. یکی از نادرترین فیلم‌ها که به جای تکیه بر جلوه‌های بصری و ملودرام بر محتوا تکیه دارد. این ۱۲ قاضی در یک اتاق نشسته‌اند و دیدگاه آنها درباره گناه به چالش گذاشته می‌شود. این فیلم الهام بخش فیلمسازان سراسر جهان بوده است.


11. روز تعلیم – ۲۰۰۱ – Training Day

یک افسر تازه‌کار به نام جیک هویت (با بازی ایتن هاک) به‌تازگی به بخش مبارزه با موادمخدر پلیس لس‌آنجلس منتقل شده و قرار است با افسر کارکشته اما سرکشی به نام آلونزو هریس (با بازی دنزل واشینگتن) در دستگیری افرادی که به تولید و فروش مواد مخدر مشغول‌اند کمک کند. باوجود تفاوت‌های فاحش میان این دو شخصیت، داستان فیلم آنقدر جذاب و دیدنی پیش می‌رود که در پایان فیلم به‌سختی می‌توان احساس کرد که تمام حوادث فیلم تنها در یک روز رخ داده‌اند.


10. دیوارنویسی آمریکایی – American Graffiti – 1973

زیبایی این فیلم در این است که شخصیت‌های فیلم شبیه مردمی که می‌شناسیم هستند، خودمان به جای آنها بوده‌ایم و می‌توانیم به غم و معصومیت موجود در این فیلم پی ببریم. یک فیلم با اجرای زیبای بازیگر جوان، نویسندگی و کارگردانی موفق و افشای حقایق هشداردهنده. و موسیقی متن زیبای بادی هالی، Beach Boys و غیره، شما را بر صندلی میخکوب می‌کند. همه کسانی که در شهرهای کوچک بزرگ شده و در خیابان بازی کرده‌اند می‌توانند با این فیلم ارتباط برقرار کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


9. کپی برابر اصل – Certified Copy – 2010

یکی از جالب‌ترین و بدیع‌ترین فیلم‌های قرن که تنها چند ساعت را نشان داده و ایده زیبایی دارد. در حقیقت ما برده تمایل‌هایمان هستیم و تلاش می‌کنیم فرد دیگری شویم. بنابراین در اطراف‌مان هاله‌ای از حقیقت ایجاد می‌کنیم که اصلا وجود ندارد. اما آیا این به معنای حقیقی نبودن آن است؟ یا اینکه کپی برابر اصل فردی هستیم که می‌خواهیم باشیم.

همچنین بخوانید: به مناسبت آغاز سال نو میلادی: معرفی 20 فیلم زیبا درباره کریسمس


8. روز گراندهاگ – Groundhog Day – 1993

یک اثر سرگرم کننده، یک کمدی فانتزی، درباره زندگی هواشناس تلویزیون که عزیمتش به پنسیلوانیا، هر روز و هر روز تکرار می‌شود. فیلم به مفاهیمی چون خودشیفتگی، اولویت‌ها، خودبینی، هدف زندگی و عشق، می‌پردازد. این فیلم را می‌توان سفری از ناآگاهی به آگاهی دانست. این فیلم آنقدر تاثیرگذار بوده که روز گراندهاگ به فرهنگ انگلیسی وارد شده و یک شرایط دشوار را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


7. سگ‌های انباری – Reservoir Dogs – 1992

یک تریلر جنایی و ساختارشکنانه که دلیل تبدیل شدن کوئنتین تارانتینو به یک کارگردان را نشان می‌دهد. داستان فیلم که الهام بخش فیلم‌های دیگری بود، به حوادث پس از یک اتفاق می‌پردازد. هاروی کایتل، مایکل مدسین و استیو بوشمی، از ستارگان این فیلم بوده و یکی از بهترین فیلم‌های مستقل را تولید کرده‌اند. روایت غیرخطی و مفاهیم خشونت‌آمیز، جنایی و فرهنگ عامیانه، از ویژگی‌های آن هستند. این اثر به یک اثر کلاسیک تبدیل شده و در زمان اکران نیز موفق بود.

همچنین بخوانید: 20 فیلم کارآگاهی و رمزآلود برتر در تاریخ سینما


6. بعد از ظهر سگی – Dog Day Afternoon – 1975

آل پاچینو در نقش سانی، یک همجنسگرای متاهل که تصمیم می‌گیرد از یک بانک سرقت کند تا هزینه عمل تغییر جنسیت معشوقه‌اش را پرداخت نماید، می‌درخشد. این کمدی سیاه با یکی از بهترین اجراهای او بهترین اثر کارنامه اوست. جان کازال هم نقش یک روانی غمگین را ایفا می‌کند که در سرقت با او همکاری داشته و هیچ چیز برای آن دو درست پیش نمی‌رود. پول از دستشان رفته و پای پلیس هم باز شده. سانی می‌داند که سال به کشتن گروگان‌ها فکر می‌کند و از پلیس درخواست هواپیما می‌کند تا به ویومینگ بروند. او می‌داند که به دردسر افتاده است. سیدنی لومت کارگردانی فیلم را برعهده داشته و با جزئیات و سبک خود به این بازیگران اجازه هنرنمایی می‌دهد.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر ژانر آدم ربایی در تاریخ سینما که باید ببینید


5. مگنولیا – Magnolia – 1999

یک فیلم زیبا از پل توماس اندرسون درباره زندگی چندین کالیفرنیایی که با وجود شرایط سخت می خواهند از زندگی خود نهایت استفاده را ببرند. زندگی آنها در یک روز و از طریق ارل پاتریج (جیسون روباردز)، یک پیرمرد درحال مرگ، که یک تهیه کننده تلویزیونی است، به هم مرتبط می‌شود. آن ها ممکن است اعضای یک خانواده باشند، ممکن است در قلمروی تلویزیونی پاتریج برای او کار کنند، در هر صورت همه به او مرتبط‌اند. داستان آن‌ها به شیوه خاصی روایت شده است. این فیلم به دل تاریکی رفته و بازمی‌گردد، جایی که آرزوی هر فیلم است.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر ژانر آدم ربایی در تاریخ سینما که باید ببینید


4. پیش از غروب آفتاب – Before Sunset – 2003

شیوه ساخت این فیلم باعث می‌شود که تصور کنید شاهد یک فیلم حقیقی هستید. یک اثر احساسی و تفکربرانگیز که فرصت‌های از دست رفته زندگی را نشان می‌دهد. جالب اینجاست که این فیلم با وجود رمانتیک بودن، جالب بودن و تاثیرگذار بودن، درباره ماست: جستجوها و مشکلات‌مان، کارهایی که در زندگی به آن دست زدیم، انتخاب‌هایمان، راه‌های رفته و درست و غلط بودن کارهایمان. یک اثر شاهکار که مانند یک آینه حقیقت وجودمان را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: 20 فیلم پیچیده و تاثیرگذار برتر در تاریخ سینما


3. دکتر استرنجلاو – Dr. Strangelove – 1964

در سال 1964 جنگ سرد جدی‌ترین موضوع صحبت بود. مسلما کوبریک چنین موضوعی را انتخاب کرده و یکی از بهترین فیلم‌های ممکن را ساخته است. داستان تخیلی حوادث فجیعی که درصورت حمله هسته‌ای به شوروی به دستور ژنرال نیروی هوایی آمریکا، رخ می‌دهد. شاید موضوع مسخره به نظر برسد اما جزئیات آن آنقدر کامل است که تمام این اتفاقات می‌تواند حقیقی باشد. این فیلم به کوبریک فرصت داد تا یک بار دیگر با پتر سلرز همکاری کرده و سلرز هم که در سه نقش ظاهر شده توانسته با اجرای خاص، طنز و هراس برانگیز خود، خود را جاودانه سازد.

همچنین بخوانید: 20 فیلمی که حتما باید در نمایشگرهای بزرگ تماشا کنید


2. راشومون – Rashomon – 1950

یک اثر سینمایی شاهکار از آکیرا کوروساوا که جنبه‌های تاریک ذهن انسان را نشان می‌دهد. این فیلم جنبه ها و روایت‌های مختلفی از صحنه تجاوز یک زن و قتل همسرش را را نشان می‌دهد. این فیلم که اکنون یکی از بهترین آثار سینمایی است، کوروساوا را در سطح جهان به شهرت رساند. بسیاری از سینماگران این فیلم را جلوه تمثیلی عینیت گرایی صداقت و پوچ گرایی دیدگاه کمال‌گرایی نسبت به زندگی می‌دانند.

همچنین بخوانید: 10 فیلمی که زندگی و نگرش شما را تغییر خواهند داد! 10 فیلم برای لذت بردن از سینما


1. 4 ماه، 3 هفته، 2 روز –  Months, 3 Weeks, 2 Days – 2007

داستانی در رژیم کمونیستی چائوشسکو در سال 1987 رومانی (زمانی که سقط جنین جرم بود) اتفاق می‌افتد. دو دوست می‌خواهند برنامه یک سقط جنین را ترتیب دهند. یک اثر تاثیرگذار و تفکربرانگیز که تجربه انتظار برای سقط جنین یک عزیز و سلامت او را در شما بیدار می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم زیبا با موضوع پایان جهان که باید ببینید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. ahad

    بهمن 15, 1399

    edge of tomorrow هم هست .ولی شاید تو ۲ روز روایت میشه

    پاسخ

  2. امین

    دی 7, 1399

    طناب هیچکاک هم هستا

    پاسخ