12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)

فیلم ها می توانند مضامین مختلف را انتخاب کرده و در روایت ها، سبک ها و ژانرهای مختلف جای بگیرند. در این مقاله می خواهیم درباره فیلم هایی صحبت کنیم که موضوع اصلی آن ها کوری بوده و این شرایط را نشان می دهند. مطمئنا این شرایط سبک زندگی را محدود می کند، با این حال نمی تواند فرد را از زندگی عادی بازدارد.

چه عشق باشد، چه غلبه بر موانع فیزیکی یا روانی، یااین فیلم ها به جنبه های مختلف این مضامین پی میبریم. در اینجا لیستی از برترین فیلم های مرتبط با کوری، در ژانرهای مختلف از وحشت تا تریلر را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. پروانه‌ ها آزادند – Butterflies Are Free – 1972

یک کمدی درام مثبت با یک اقتباس زیبا از نمایشنامه ای به همین نام. داستان درباره مرد جوانی است که از کودکی نابینا بوده و پس از مدت ها زندگی با مادرش از خانه خارج می شود. با زندگی در یک آپارتمان با زن جوان همسایه آشنا شده و شناخت آن دو به یک رابطه عاشقانه منجر می شود. یک داستان عاشقانه و تاثیرگذار در سان فرانسیسکو، با شخصیت های زیبا که به خوبی ایفا شده اند و لبخند را بر لبان تان می نشانند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


11. چشمان جولیا – Julia’s Eyes – 2010

پس از اینکه سارا، یک زن جوان، در یک زیرزمین تاریک می میرد، خواهرش جولیا به دنبال حقیقت است، زیرا مرگ او مشکوک بوده و حس ناراحتی و عذاب حال او را بد می کند. با این حال با بیشتر شدن تحقیقات او گویی بینایی چشمان اش کم شده، تا جایی که دیگر چیزی نمی بیند. زمانی که کوری به موضوع اصلی هراس و تریلر تبدیل می شود، نتیجه همین است. فیلمی به کارگردانی گیلم مورالس، کارگردان اسپانیایی و تولید گی ‌یرمو دل تورو، که باید گره آن را باز کنید.

همچنین بخوانید: نگاهی به بهترین فیلم های مارک والبرگ (بازیگر)


10. برهان – Proof – 1991

ساخت این فیلم از فیلمنامه نویسی تا ضبط چهار سال طول کشید. دلیلش هر چه که باشد، خوشحالیم که پروژه تمام شد و می توانیم از آن لذت ببریم. این فیلم با اجرای هوگو ویوینگ، جنویو پیکوت و راسل کرو، درباره مرد جوانی به نام مارتین است که باوجود عکاس بودنش نابیناست. او یک فرد تلخ و شکاک است که پیش از عکس گرفتن از اطرافیانش می خواهد آن صحنه را برایش توصیف کنند. خدمتکارش به او علاقه دارد و با این حال از سمت او طرد می شود. زمانی که اندی، یکی از اطرافیان که عکس او را توضیح می دهد، به صحنه وارد می شود، مارتین با او دوست شده و شرایطش عوض می شود.

همچنین بخوانید: لیست برترین فیلم های اکشن تاریخ سینما با محوریت شخصیت زن


9. عشق و افتخار – Love And Honour – 2006

در دوران ادو در ژاپن، شینوجو یک سامورایی جوان است که غذای پادشاه را تست می کند، تا اینکه با خوردن ساشی می نابینا می شود. این اتفاق جریان زندگی او را تغییر داده و رابطه او با همسر زیبا و وفادارش کایو، که عشق و افتخارش ابدی است، نیز تغییر می کند. این فیلم خوش ساخت و خوش اجرا، با تمرکز بر سامورایی جوان به مضامین مختلف پرداخته و در یک داستان متفاوت جلوه زیبایی از انسانیت را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما با موضوع عشق یک طرفه


8. کوری – Blind – 2007

این فیلم محصول سال 2007 توسط فیلمساز هلندی تامار ون دن داپ کارگردانی شد و عشق میان دو فرد غیرمعمولی را نشان می دهد که از دیگر مردم جهان متفاوت اند. یکی از آن ها، روبین، یک مرد جوان کور و تنهاست و دیگری ماری، یک زن زال است. زمانی که مادر روبین ماری را استخدام می کند تا با صدای بلند برای او کتاب بخواند، شباهت هایشان آن دو را به هم نزدیک کرده و عاشق هم می شوند. با این حال داستان این پرسش را به وجود می آورد که آیا در این شرایط عشق می تواند حقیقی باشد؟ زمانی که یکی دیگری را نمی بیند؟ یک فیلم زیبا با اجراهای زیبا و فیلمبرداری تاثیرگذار که عمیق ترین احساسات شخصیت ها به نمایش درآمده و این احساسات از دنیای واقعی هم واقعی تر جلوه می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما که تنها در یک اتاق فیلم برداری شده اند


7. ری – Ray – 2004

این فیلم زیبای زندگی نامه ای 30 سال از زندگی ری چارلز افسانه ای را نشان می دهد که جیمی فاکس نقشش را برعهده دارد. این شخصیت تاریخ موسیقی یک اعجوبه بود که با ترکیب بلوز، ریتم، گاسپل و سبک های دیگر ژانر خود را به وجود آورد و پیانو را هم به آن اضافه نمود. عجیب تر اینکه او با گوشش می دید نه با چشمانش. ری چارلز در کودکی بینایی اش را از دست داد و به جهان ثابت کرد که بر سر راه رسیدن به رویاها هیچ مانعی وجود ندارد. داستان زیبا و تاثیرگذار مردی که با وجود نقص به رویایش دست یافت.

همچنین بخوانید: 12 فیلم شبیه ون هلسینگ که باید ببینید


6. کوربینی – Blindsight – 2006

یک مستند قدرتمند و شگفت انگیز که باعث می شود از زاویه دیگر نگاه کرده و زندگی و مردم اطراف را به چشم دیگری ببینید. داستان ماجراجویی شش نوجوان تبتی نابینا که می خواهند به همراه کوهنورد نابینا اریک وایهنمایر و مددکار اجتماعی آلمانی نابینا، سبری تنبرکان به عنوان راهنما، به قله لاکپا-ری کوه اورست صعود کنند. نمای زیبایی از زندگی دشوار این کودکان و عزم شان برای صعود به این نقطه، حقیقتا زیباست. یک فیلم تاثیرگذار که می تواند تماشاگر را منقلب کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم شبیه مالنا (Malèna) که نباید از دست بدهید


5. تکه ای آبی – A Patch of Blue – 1965

یک داستان زیبا که عبارت “عاشق کور است” را به یک فیلم زیبا تبدیل کرده تا مسائل مختلف را نشان داده و به آن ها فرصت دیده شده و تغییر بدهد. داستان رابطه احساسی یک دختر نابینا و یک مرد سیاهپوست که در پارک یکدیگر را میبینند. سلینا با مادر فاحشه و پدربزرگ الکلی اش زندگی می کند در حالی که گوردون هم در کشوری با تبعیض نژادی، آمریکا، شیفت شب را برعهده دارد. هردوی این شخصیت ها در زندگی و شرایط خود به هم کمک کرده و بنابراین معنای واقعی زندگی و رابط انسانی بدون درنظر گرفتن تبعیض و قضاوت را شاهد هستیم.

همچنین بخوانید: لیست زننده ترین و زجرآورترین فیلم های تاریخ سینما به همراه خلاصه داستان


4. معجزه گر – The Miracle Worker – 1962

این فیلم در پنج قسمت اسکار نامزد جایزه شد و دو جایزه را به خانه برد. یک داستان زندگی نامه ای درباره حوادث واقعی و مشکلات و موفقیت های آنا سالیوان در آموزش به هلن کلر نابینا و ناشنوا. هلن در بدنی گیر افتاده که نه میبیند و نه می شنود، با این حال با عزم و اراده سعی می کند افکار و پیام خود را به دنیای بیرونی منتقل کند. یک داستان زیبا که نشان می دهد انسان به اندازه کافی قدرتمند است تا برای ارتباط با دنیای بیرون راهی بیابد، حتی اگر آن روش متفاوت باشد. هلن به اولین شخصی نابینا و ناشنوایی تبدیل شد که لیسانس گرفت و توانست در عرصه سیاسی فعال بوده و کتاب ها و مقالات مختلف را چاپ کند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


3. بوی خوش زن – Scent Of A Woman – 1992

فیلمی با اجرای زیبای آل پاچینو در نقش یک مرد نابینا در داستانی درباره هویت، تغییر، انعکاس درونی و ارتباط انسانی. چارلی از طریق بورسیه به یک مدرسه آمادگی می رود و به دلیل نداشتن پول در مقایسه با دیگران تصمیم می گیرد تا آخر هفته یک کار طولانی برعهده گرفته و هزینه پرواز به خانه در تعطیلات را فراهم کند. این شغل ساده به نظر می رسد اما چارلی انتظار نداشت اینقدر دشوار باشد. او با کمک به یک افسر سابق ارتش نابینا و تندمزاج وظیفه دشواری را به عهده گرفته است. یک داستان زیبا با بازیگران درخشان که حیف است از دست بدهید.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


2. رقصنده در تاریکی – Dancer In The Dark – 2000

یک درام موزیکال به کارگردانی لارس فون تریر که در فستیوال کن سال 2000 جایزه نخل طلا را دریافت کرد. کل فیلم با دوربین دستی ضبط شده که آن را متفاوت کرده و اغلب ترانه ها توسط بازیگر اصلی و بیورک خواننده نوشته شده اند. او نقش یک مهاجر جوان را نشان می دهد که در سال های دهه 60 آمریکا به همراه پسرش به آنجا آمده و رویای هالیوود را در سر دارد. با این حال در فقر زندگی کرده و برای هزینه جراحی پسر پول پس انداز می کند تا از کوری او پیشگیری کند، درحالی که خودش هم به این بیماری دچار بوده و رفته رفته بینایی اش کاهش می یابد. کاترین دنو، دیوید مورس و بازیگران دیگری در این فیلم حضور دارند و داستان بی نظیر آن شما را عمیقا تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


1. کوری – Blindness – 2008

فیلمی از کارگردان برزیلی فرناندو مریلس که براساس رمانی از ژوزه ساراماگو به همین نام ساخته شد و با داستان زیبا و تاثیرگذارش شما را به تفکر درباره جامعه و انسان وادار می کند. یک بیماری در شهر سرایت یافته و ساکنین را یکی پس از دیگری کور می کند. برای پیشگیری از سرایت نابینایان را قرنطینه می کنند که موجب آشوب و خشم آن ها می شود. این فیلم با اجرای مارک روفالو در نقش پزشک و جولیان مور در نقش همسرش و تنها فردی که هنوز بیناست، به دلیل نمایش هویت پیچیده انسان و محدودیت های بقای او، باید دیده شود.

همچنین بخوانید: معرفی20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم