10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام

جنگ ویتنام یکی از نقاط عطف ایالات متحده آمریکا بود که در تاریخ این کشور ماندگار شد. این جنگ نمونه کامل دخالت بی دلیل آمریکا بود که باعث ایجاد اعتراضاتی علیه رئیس جمهور وقت، لیندون جانسون شد.

با این حال سربازان این جنگ نیز شرایط سختی داشتند. زیرا در میدان نبرد با تکنیک های جنگی مواجه می شدند که با آن اشنا نبودند و در خانه نیز با تحقیر و نفرت مواجه می شدند. در میان آشوب سیاسی ناشی از این جنگ، تعجبی ندارد که هالیوود نیز به آن توجه کند و کارگردان های موفق روی آن دست بگذارند. در اینجا می خواهیم ده فیلم درباره جنگ ویتنام را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. سپیده دم رهایی – Rescue Dawn – 2006

یک فیلم جنگی حماسی با حضور کریستین بیل در نقش دیتر دگلر، که از داستان مستند “دیتر کوچک به پرواز احتیاج دارد” (Little Dieter Needs to Fly) در سال 1997 الهام گرفته است. داستان یک خلبان آمریکایی آلمانی تبار که پس از سقوط هواپیمایش توسط ویتنامی ها دستگیر می شود. پس از رد کردن پیشنهاد مقامات ویتنامی به زندان فرستاده می شود تا در کنار خلبان های دیگر سوتغذیه، نبود بهداشت و آزار نگهبانان را تحمل کند. داستان زندان، محکومیت، فرار و تعقیب و گریز در جنگل و نهایتا نجات او، پر تنش است. این سربازان برای نجات جان خود خطر می کنند. فیلم گواهی است مبنی بر آزارهای وحشیانه متحمل شده بر این سربازان در جنگ ویتنام.

همچنین بخوانید: لیست برترین فیلم های اکشن تاریخ سینما با محوریت شخصیت زن


9. صبح بخیر، ویتنام – Good Morning, Vietnam – 1987

یک کمدی درباره جنگ ویتنام؟ ممکن است؟ برای رابین ویلیامز حتما ممکن است! او نقش دی جی سرویس رادیویی ارتش را ایفا می کند. این دی جی بسیار محبوب است و سربازان او را دوست دارند. این فیلم کمدی خطرات موجود در جنگ و امکان دوستی آمریکایی ها و ویتنامی ها را نشان می دهد که از طریق دوستی توان و آدرین (ویلیامز) مشخص است. نکته جالب اینجاست که بسیاری از دیالوگ های ویلیامز بداهه هستند و بنابراین اگر در حال و هوای فیلم های کمدی هستید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های راسل کرو


8. ما سرباز بودیم – We Were Soldiers – 2002

فیلمی به کارگردانی رندل والاس و بازی مل گیبسون در نقش کلنل هال مور، درباره نبرد لا درانگ که یکی از خونین ترین نبردهای این جنگ بود. جنگ میان سربازان آمریکایی و ویتنامی بسیار خوب نمایش داده می شود. فیلم بر قهرمانی سربازان آمریکایی تمرکز دارد اما به جای سیاسی کردن جنگ حقایق آن را نشان می دهد، مانند حالت تدافعی سربازان و منابع و تسلیحات ارتشی و جنگی. یک فیلم زیبا درباره یک جنگ هراسناک.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما با موضوع عشق یک طرفه


7. شجاعت غیرمعمول – Uncommon Valor – 1983

فیلمی به کارگردانی تد کاچف درباره آرزوی یک پدر که پسرش که به جنگ ویتنام رفته مفقودالثر شده است. خودش هم یک کلنل بازنشسته نیروی دریایی است که جین هکمن نقشش را برعهده دارد و سربازان هم دوره خویش و همکار پسرش را فرا می خواند. آن ها به یک گروه نجات خطرناک و قوی بدل می شوند. این فیلم به هراس جنگ و پیوندهای مستحکم خانوادگی می پردازد. این پدر در پایان متوجه می شود پسرش مرده و بنابراین به خواسته اش نمی رسد با این حال بسیاری از سربازان نجات می یابند و گویی این شخصیت تاثیرگذار بوده است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم جنگی برتر تاریخ سینما، از آپوکالیپس تا دانکرک


6. متولد چهارم ژوئیه – Born on the Fourth of July – 1989

فیلمی به کارگردانی الیور استون که به خاطر فیلم های سیاسی اش شهرت دارد و بخشی از سه گانه استون درباره جنگ ویتنام است. تام کروز نقش ران کوویچ را ایفا می کند، مردی که زندگی نامه اش داستان اصلی این فیلم است. او یک پسر جوان است که همیشه به شکوه و افتخار، وطن پرستی، سخنرانی های الهام بخش، کندی و نیروی دریایی کشوری می اندیشد. با این حال در جنگ حقایق وحشتناکی را تجربه می کند که باعث می شود حتی مردم عادی ویتنامی و سربازان تازه کار جوخه خود را بکشد. او حتی پس از بازگشت به خانه به دلیل آسیب های روانی ناشی از جنگ به الکل روی آورده، در بیمارستان بستری شده و از اختلال استرسی پس از آسیب روانی رنج می برد. او پس از تجربه ترسناک خود به جنبش های ضدجنگ روی آورده و در این زمینه نیز به جایگاه پررنگی می رسد که در فیلم نمایش داده می شود.

همچنین بخوانید: رده بندی تمام اعضای انتقامجویان، از قویترین تا ضعیف ترین


5. ضایعات جنگ – Casualties of War – 1989

فیلمی از برایان دی پالما با بازی شان پن و مایکل جی فاکس که در روایت همراه با فلش بک تجربه سربازان در ویتنام را نشان می دهد. داستان یک واحد جنگی که سربازان ویتنامی به آن حمله کرده و آن ها نیز در ازای آن یک دختر ویتنامی را دزدیده و به او تجاوز می کنند. اریکسون با بازی فاکس، متجاوزان به این دختر را دستگیر کرده و به قتل می رساند تا عدالت اجرا شود. یک فیلم تاثیرگذار که به روحیات انسان در خلال جنگ می پردازد و یکی از زیباترین آثار دی پالماست.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


4. شکارچی گوزن – The Deer Hunter – 1978

یک فیلم پرستاره با حضور رابرت دنیرو، کریستوفر واکن با اجرایی که جایزه اسکار را از آن خود کرد و جان سویج. فیلم در سه بخش خلاصه می شود: زندگی چند دوست پیش از رفتن به جنگ، جنگ و حوادث بعدی و فرار از آن و سرانجام خو گرفتن به زندگی عادی و کنار آمدن با روان زخم جنگ. مایکل چیمینو کارگردانی این فیلم را برعهده داشته و به خوبی شرایط و فضای جنگ را نشان می دهد. اجرای زیبای بازیگران نیز این فیلم را به یکی از فیلم های دیدنی بدل می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما که تنها در یک اتاق فیلم برداری شده اند


3. جوخه – Platoon – 1967

به فیلم دیگر الیور استون درباره جنگ ویتنام اعتماد کنید. این بار هم او شرایط انسانی را به خوبی نشان می دهد. داستان جوخه سربازان و مشکلات درونی آن ها. این جوخه به بارنز و الیس (دفو) تعلق دارد. چارلی شین نقش یک سرباز جوان به نام تیلور را ایفا می کند. در خلال جنگ بارنز یک شهروند عادی را کشته و می خواهد الیس را نیز بکشد تا او را لو ندهد. در اوج داستان تیلور می خواهد از جهنم جنگ ویتنام بگریزد.

همچنین بخوانید: لیست زننده ترین و زجرآورترین فیلم های تاریخ سینما به همراه خلاصه داستان


2. اینک آخرالزمان – Apocalypse Now – 1979

فیلمی براساس رمان “دل تاریکی” جوزف کنراد به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و بازی مارتین شین و مارلون براندو. براندو نقش کلنل کرتز را برعهده دارد. کلنلی که گویی به جنون رسیده و دستورات عجیبش به سربازان مرگ او را به دنبال دارد. زمانی که شخصیت شین به دنبال کرتز فرستاده می شود گویی می دانیم مرگ کرتز نزدیک است. یک اثر جذاب و دیدنی که از ابتدا تا انتها زیباست.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر ژانر آدم ربایی در تاریخ سینما که باید ببینید


1. غلاف تمام فلزی – Full Metal Jacket – 1987

فیلمی از استنلی کوبریک براساس رمان The Short Timers گوستاو هاسفورد ساخته شده است. کوبریک یک کارگردان بزرگ است و این فیلم جنگی او نیز یک اثر برتر محسوب می شود. این فیلم حاوی دو بخش تعلیمات پیش از جنگ و فرستاده شدن به ویتنام است. او به زیبایی شرایطی که سربازان باید وارد آن شده و شرایط روانی تعلیمات آن ها را نشان می دهد. کارآگاه جوکر و نقش او در حمله عید تت موضوع اصلی فیلم است. یک فیلمنامه زیبا که کارگردان توانسته از طریق آن مضامین جنگی و هویت حقیقی جنگ ویتنام را نشان دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. امیر

    مهر 20, 1400

    بچه ها…….
    بهترین فیلم جنگی رو که تا حالا دیدین چی بوده..؟

    پاسخ

  2. taha

    اردیبهشت 5, 1399

    Taxi Driver هم درباره سربازی که از ویتنام اومده فک کنم باید تو این لیست باشه

    پاسخ

    • hemel در پاسخ به taha

      مرداد 21, 1399

      خانم باقری بیان کردند ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما با “محوریت” جنگ ویتنام… “محوریت”… Taxi Driver با محوریت جنگ ویتنام نبود. رابرت دنیرو در نقش تراویس بیکل عضو سابق ارتش بود. طبق استدلال شما کالکشن رمبو مخصوصا قسمت اول (نخستین خون) هم باید در لیست قرار بگیره

      پاسخ