مقایسه ابرقهرمان های سینما: مرد آهنی در برابر مرد عنکبوتی. کدام یک قویتر است؟

مرد آهنی و مرد عنکبوتی دو شخصیت سینمایی دنیای مارول هستند. شاید شهرت مرد عنکبوتی از مرد آهنی بیشتر باشد، اما در هر صورت نمی توان مرد آهنی را دست کم گرفت. این دو شخصیت چه در انتقام جویان چه در فیلم های دیگر در کنار هم بودند. اما طرفداران همیشه دوست دارند سناریوهای موردنظر خود را تصور کنند. اگر این کار را نکنیم طرفدار نیستیم. بنابراین به عنوان طرفداران حقیقی دنیای مارول می خواهیم این دو شخصیت را در مقابل هم قرار دهیم. می خواهیم احتمال مبارزه این دو را درنظر گرفته و آن را به شما نشان دهیم. قضاوت با شماست. مرد عنکبوتی پیروز می شود یا مرد آهنی؟

مرد آهنی

“من مرد آهنی ام.” زمانی که نه سال پیش این دیالوگ در سالن سینما شنیده شد، کمتر کسی تصور می کرد چنین راه طولانی طی شود. سینمای 17 ساله مارول در این مدت آنقدر چندگانه های متفاوت ساخته که حساب آن از دستما خارج است. با این حال طرفداران حقیقی مارول می دانند که این دنیا با مرد آهنی آغاز شد که یکی از شناخته شده ترین و جالب ترین شخصیت های مارول است. رابرت داونی جونیور در نقش تونی استارک یا مرد آهنی دنیای سینمای ابرقهرمانی را دگرگون کرد.  تا سال 2008 مرد آهنی یکی از ابرقهرمان های کمتر شناخته شده بود. با این حال با وجود رابرت داونی جونیور اکنون شناخته شده است.

اگر بخواهیم درباره خاستگاه این شخصیت صحبت کنیم، خاستگاه آن با کامیک مارول یکی است. تونی استارک، مردی با توانایی های ابرقهرمانی و ذهنی است که پس از مرگ پدرش این قدرت را به ارث برده و آن را به کمک آهنچی به دست آورده است. آهنچی فردی بود که با قرار دادن تکه های آهن در کنار هم چیزهای جالب می ساخت. زمانی که او به رئیس صنعت استارک تبدیل شد، او کاری را که خوب بلد بود انجام داد: ساخت سلاح های بزرگ و بزرگ تر، همانگونه که پدرش تصور می کرد. او همانند پدرش یک مهندس بود، یک حلال مشکلات. او هر زمینه ای را که انتخاب کند در آن به بهترین تبدیل شده و مرزها را کنار میزند. به طور خلاصه، او یک نابغه، میلیاردر، اهل تفریح و انسان گریز است.

با این حال همیشه مشکلی وجود دارد.  زمانی که تونی با حقیقت زندگی اش مواجه شد این مشکل از بین رفت. حقیقت زندگی اش همان بخش تاریک وجودش است. او متوجه می شود که تمام این سال ها تروریست ها را قوی تر و قدرتمندتر کرده است. زمانی که متوجه این موضوع می شود مانند تمام مشکلات این مشکل را نیز حل می کند. او نه تنها سلاح ها را خلق کرده بلکه لباس مرد آهنی را می سازد که خانواده و عزیزانش را از خطر حفظ می کند. بنابراین او نه تنها عاشق این ماشین آلات بلکه عاشق عزیزانش است.

مرد عنکبوتی

گرچه ماجراجویی مرد عنکبوتی سال ها پیش از مرد آهنی آغاز شده بود و او از تونی ارشد است، اما باید به آخرین نسخه او توجه کنیم که در فیلم “مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه” نمایش داده شده است. دلیلش ساده است: نسخه ای که می تواند در مقابل مرد آهنی قرار گیرد پتر پارکر 15 ساله است. این نسخه از مرد عنکبوتی با عمه مهربانش بهترین نسخه مرد عنکبوتی است. درحال حاضر مارول بر افزودن جنبه های طنز به این فیلم ها تمرکز کرده است. از آنجاییکه این مرد عنکبوتی نوجوان است، قرار گرفتن آن در صف انتقام جویان نه تنها جالب بلکه سرگرم کننده است.

همچنین بخوانید: مقایسه ابرقهرمان های سینما: بتمن در برابر مرد عنکبوتی. کدام یک قویتر است؟

حالا که صحبت شد باید بگوییم که این نسخه از مرد عنکبوتی شبیه نسخه های سینمایی پیشین است. او نیز در معرض امواج رادیواکتیوی است که به قدرت های شبیه عنکبوت دست می یابد. او سعی می کند با زندگی شخصی اش هم کنار آمده و بین این و زندگی تعادل ایجاد کند. با این حال تفاوت هایی وجود دارد. اول اینکه او هم در سال های نوجوانی است که شخصیت جدیدی به او می بخشد و دیگر اینکه او تارهایی دارد که به کمک آن قدرت هایی به دست می آورد اما این تارها را خودش تولید نمی کند.

بقیه داستان شبیه داستان مرد عنکبوتی است. جوک های خنده دار، داستان های عاشقانه، شکست ها و سرگرمی های همیشگی. افزودن تام هالند به دنیای مارول نشان می دهد که این دنیا برای مرد عنکبوتی نقشه های بزرگ تری در سر داشت. مدت هاست که مرد عنکبوتی توانسته قلب طرفداران را از آن خود کند. در دنیای کامیک این کار را کرده و اکنون نوبت سینماست.

دانشمندان

با پیش رفتن فیلم ها و داستان های دنیای مارول، به نظر می رسد مرد عنکبوتی نیز مسیر مرد آهنی را طی می کند. بنابراین می توان گفت اگر مرد آهنی در جنگ های بی نهایت جراحت برداشته یا از دنیا برود، مرد عنکبوتی جایگزین او خواهد شد. این هم از نظر داستانی و هم شخصیتی صدق می کند. مرد آهنی همیشه شخصیتی بود که در آخر فیلم های انتقام جویان عدالت را برقرار می کرد. تمام شخصیت های دیگر فیلم هم نقش مهمی داشتند. اما تونی در کودکی نابغه ای بود که هوشش به جای کمک به دیگران آن ها را به دردسر دچار می کرد.

اما پتر پارکر شبیه افرادی است که هنوز در تاریکی به سر می برند. پتر مانند تونی پیش از گزیده شدن توسط عنکبوت در عرصه فیزیک، شیمی و زیست شناسی متخصص بود. هم مرد آهنی و هم مرد عنکبوتی به دلیل نبوغ شان شناخته می شدند. شاید قرار دادن مرد آهنی قوی و یک نوجوان 15 ساله در یک کفه ترازو احمقانه به نظر برسد، اما همه ما می دانیم جریان چیست. بنابراین بهترین دانشمندی و جوکر بعدی تیم انتقام جویان مرد عنکبوتی است. اما سوال این نیست که مرد عنکبوتی جای او را می گیرد یا نه، بلکه آیا می تواند او را شکست دهد یا نه.

چه کسی پیروز خواهد شد؟

فرض کنیم جنگی در بگیرد و با وجود تکنولوژی های سنگین و تجربه جنگی حتما همه چیز به نفع مرد آهنی خواهد بود. شاید مرد عنکبوتی با یک دست کرکس را شکست داده باشد اما تونی با ارتش چیتاوری، لوکی، ثور و حتی کاپیتان آمریکا مبارزه کرده است، بدون اینکه بخواهد به آن ها نزدیک شود. اگر بتواند در مقابل هالک مقاومت کند پس مرد عنکبوتی را نیز شکست می دهد. البته که پتر به دلیل گزیده شدن توسط یک عنکبوت رادیواکتیو از مرد آهنی قدرت فیزیکی بیشتری دارد. یک بار در دنیای کامیک گفته شده که قدرت فیزیکی مرد عنکبوتی بی حد و اندازه است. بخشی از قدرت او در فیلم بازگشت با خانه مشخص است که با یک دست یک آپارتمان را از جا برمی دارد. بنابراین آیا در مبارزه رودررو مرد عنکبوتی پیروز می شود؟ مطمئنا. شکی وجود ندارد.

اما مشکل اینجاست که حقیقت اینگونه نیست. تونی بسیار باهوش و زیرک است. او یک لباس مخصوص دارد که در مبارزه از آن استفاده می کند. او همیشه نقشه قبلی داشته و چیزی در آستین پنهان کرده است. شاید مرد عنکبوتی تصور کند می تواند در مقابل مرد آهنی بایستد، اما تونی در هر قدم نقشه ای دارد و بی گدار به آب نمیزند. هوش پتر هم تا حدی به اندازه اوست، اما تجربه اندک او باعث توقف اش خواهد شد.

بنابراین در مجموع، در مبارزه نهایی لباس آهنین مرد آهنی و تارهای عنکبوتی مرد عنکبوتی، مرد آهنی پیروز می شود. مخصوصا اگر در آینده رخ دهد. شاید مرد عنکبوتی فرز و چابک باشد، اما راه درازی در پیش دارد و پیش از اینکه بتواند خود را یک انتقام جو بنامند باید چیزهای زیادی بیاموزد. او برای تبدیل شدن به یک مرد آهنی باید تجربه بیشتری به دست آورد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (59)

بستن فرم

  1. سیاوش

    بهمن 15, 1400

    اگه مرد عنکبوتی بازگشت به خانه و دور ازخانه رو بخواین بگین مردآهنی پیروز میشه اما اگه مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست و به بعدش رو بخواین بگین مرد عنکبوتی برنده میشه چرا چون برای خودش لباس ساخت مسئولیت پذیر شد و کلی قضایای دیگه تام هالند تو ۲۰۲۱ به دنیا نشون داد مرد عنکبوتی خوبیه پس مرد عنکبوتی برندست

    پاسخ