چرا “والتر وایت” بهترین ضدقهرمان سریال های تلویزیونی است؟

“من در خطر نیستم، اسکایلر. من خود خطرم. یکی درو باز می کنه و بهش شلیک میشه و فکر می کنی اون منم؟ نه. من کسیم که در میزنم.” دیالوگی که هنوز در سرمان است. دیالوگی که به یکی از به یادماندنی ترین دیالوگ های تلویزیونی تبدیل شده است. این دیالوگ مردی است که به خاطر خانواده و بیماری سرطان اش به غیرانسانی ترین و غیراخلاقی ترین کارها دست می زند. پس باید او را چه نامید؟ یک فرد اجتماع گریز؟ یک ضدقهرمان؟ لایه های مختلف شخصیتی باعث می شود با او همدردی کنیم اما سپس انگیزه حقیقی او را زیرسوال می بریم. والتر وایت یک انسان پیچیده است و یک قربانی سرنوشت است که به آخرین فرصت خود برای زندگی چنگ می زند. این لایه های مختلف یکی از زیباترین داستان ها را رقم می زنند.

تا پایان فصل اول والتر وایت یک معلم شیمی درستکار و آرام است که برای سرپرستی خانواده خود در یک کارواش هم یک شغل نیمه وقت دارد. به زودی متوجه می شویم تحقیقات او درباره رادیوگرافی پروتون باعث شده که یک گروه جایزه نوبل سال 1985 را به دست آورد. والتر یک مرد معمولی است که رویاها و آرزوهای خود را رها کرده و در کشاکش زندگی روزمره گیر افتاده است. یک روز در مدرسه حالش بد شده و به بیمارستان برده می شود و در آنجا متوجه می شود که به سرطان ریه دچار شده و تا چند سال دیگر زنده نیست. این اخبار خانواده اش را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین دلیلی تصمیم می گیرد ساکت بماند. او به همراه باجناقش هانک به یک جریان دستگیری موادسازان می رود و در آنجا دانش آموزش قدیمی اش جسی پینکمن را می بیند که از دست مامورین فرار می کند. او به سراغ پیکمن رفته و به او می گوید یا در پخت و پز مواد به او کمک می کند یا او را لو می دهد. در اینجا اولین لایه های شخصیت تاریک او را میبینیم که سعی در پنهان کردنش دارد.

یکی از جذابیت های سریال “برکینگ بد” (Breaking Bad) توجه دقیق به جزئیاتی است که شاید به داستان کمک نکند اما در شناساندن شخصیت ها و انگیزه آن ها مفید است. مانند زمانی که به عقب برگشته و متوجه می شویم که والت به همراه دوستانش کارخانه Gray Matter Technologies را بنیان گذاری کرده بود. گرچه این داستان هرگز کامل توصیف نمی شود اما باعث می شود در ذهن خودمان والتر را شکل دهیم. والتر درباره رابطه خود با گرچن و الیوت که حالا میلیاردر شده اند هیچ حرفی نمیزند. هایزنبرگ فرانهاد والتر است که از تجربه تلخ او با Gray Matter Technologies شکل گرفته است. سرطان به او فرصتی می دهد تا ترس، گناه و نگرانی هایش را به شکل دیگری آشکار کند.

در ورای این داستان پخت و پز راز زیبایی است که شخصیت او را پیچیده تر می کند. والت تنها برای اداره خانواده به پخت و پز مت آمفتامین نمی پردازد. او تنها برای دستیابی به پول یا ساخت امپراتوری خود پخت و پز نمی کند. والتر وایت مت‌آمفتامین می پزد زیرا شیمی او را زنده کرده و به او حس باارزش بودن می دهد. مت‌آمفتامین آبی به او فرصتی می دهد تا دانش نهان خویش را آشکار کند. شیمی به والتر وایت کمک می کند تا از روزمرگی های زندگی، ترس از سرطان و مرگ بگریزد. در هر صحنه از پخت و پز او، مردی را می بینیم که از کاری که انجام می دهد لذت می برد و این موضوع در پایان ثابت می شود.

علاوه بر این، تجارت مواد مخدر غرور و نخوت او را زنده کرده است. تمایل همیشگی او برای کسب احترام با نگه کردن به این مت‌آمفتامین آبی ارضا شده و حس برتری می کند. خودشیفتگی، فانتزی های تاریک و خودفریبی درباره اخلاقیات او را به یکی از خوش ساخت ترین ضدقهرمان های تبدیل می کند.

اما با وجود تمام جرایم رخ داه، قوانین کنار گذاشته، دروغ های گفته شده، والتر هنوز خانواده اش را دوست دارد. او دوست ندارد پسرش تجارت او را به یاد بسپارد. تصویر مبهم او از پدرش باعث می شود که برای تبدیل شدن به یک پدر بهتر تلاش کند. یکی از فراموش شده ترین عشق های این فیلم عشق او به اسکایلر است. والتر روان زخم اسکایلر را درک می کند اما حتی یک بار هم او را برای رابطه با تد متهم نکرده و تمام مسئولیت شرایط را برعهده می گیرد.

“برکینگ بد” داستان مردی که برای گذران زندگی به پخت و پز مت‌آمفتامین میپردازد نیست، داستان یک شخصیت اکشن که کارهای خطرناک می کند نیست، بلکه داستان مردی است که دوست دارد در زندگی مسیر مورد علاقه خود را در پیش بگیرد، تا اینکه مرگ از راه می رسد و او را مجبور می کند به کارهایش فکر کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. sani

    بهمن 8, 1397

    سریالی معرکه و خوش ساخت و بینهایت زیبا . توصیه میکنم کسانی که هنوز فرصت دیدنش رو نداشتن حتما برن برای دانلود کردنش و از دستش ندن . هنوز تو دلتنگی قسمت آخرش هستم و چقدر هم خوب تموم شد
    اگه تو این سبک ژانر سریالی هست معرفی کنید . ممنووووووون

    پاسخ