معرفی 10 اثر برتر سیندی لومت (کارگردان 12 مرد خشمگین)

سیدنی لومت، با بیش از 50 فعالیت سینمایی، مسئول به یادماندنی ترین فیلم های تاریخ سینماست. فیلم های 12 مرد خشمگین، شبکه و بعد از ظهر سگی از جمله بهترین فیلم های عصر مدرن هستند.

متولد 25 ام ژوئن 1924 در خانواده پدر و مادری که بازیگر تئاتر بودند و همین موضوع باعث شد از سن پنج سالگی به روی صحنه برود. او حتی تا اوایل سال های 1950 در نمایش های مختلف برادوی و حتی یک فیلم حضور یافت و سپس به عنوان کارگردان تلویزیونی کارش را آغاز کرد. پس از حدود پنج سال از انجام این کار سرانجام با ساخت فیلم دوازده مرد خشمگین به یکی از برترین کارگردان های برتر تاریخ تبدیل شد. از آن زمان به یکی از برترین کارگردان های تاریخ تبدیل شد و تا پایان فعالیتش در سال 2007 هرسال یک فیلم ساخت.

کارگردانی که به دلیل ساخت فیلم هایی با مضامین اجتماعی، پلیسی و ادبی و گرفتن بهترین بازی از بازیگرانش شهرت دارد و به همین دلیل سیدنی یکی از برترین کارگردان های زمان خویش است. اما با وجود کارنامه درخشان اش به عنوان یک کارگردان و به عنوان یکی از اولین و برترین بازیگران راه یافته به استودیو بازیگری نیویورک، آنچنان که باید و شاید با استقبال و تحسین مواجه نشده است. او هرگز جایزه بهترین کارگردانی اسکار را دریافت نکرد (گرچه در سال 2005 جایزه افتخاری اسکار را دریافت کرد) و گرچه طرفداران سینما او را می شناسند اما بسیاری هنوز نامش را نشنیده اند. او بدون شک یکی از بهترین کارگردان های آمریکایی است که در اینجا می خواهیم ده اثر برتر او را به شما معرفی کنیم. هرکدام از این آثار او شاهکار محسوب می شوند. اگر این ده فیلم را دیده اید پس به شما توصیه می کنیم که فیلم های دیگر او را ببینید. با پروشات همراه باشید.


10. شاهزاده شهر – Prince of the City – 1981

سیدنی لومت در این فیلم محصول سال 1981 درباره فساد نیروهای پلیس یک درام جنایی تولید می کند. این فیلم اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته رابرت دالی درباره زندگی کارآگاه نیویورکی، رابرت لوسی، فسادهای کارآگاه دنیل چیلو (تریت ویلیامز) را نشان می دهد که برای تبرئه کردن خود باید به اعتراف دست بزند. شاهزاده شهر یک فیلم جالب و زیباست که به دلیل مضامین پلیسی نیروهای تحت آموزش پلیس حتما باید آن را تماشا کنند. شاید شهرت این فیلم اندک باشد اما بهترین فیلم کارگردانی شده او در سال های 1980 است. این فیلم در قسمت بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد اسکار شد.

همچنین بخوانید: معرفی20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


9. پیش از آنکه شیطان بفهمد مرده‌ای – Before the Devil Knows You’re Dead – 2007

سیدنی لومت در دهه هشتاد عمرش هنوز فعال بود و این فیلم گواه این مسئله است. در یک همکاری دیگر با بزرگان سینما (لومت “کارگردان بازیگران” نامیده می شد و با بسیاری از بزرگان سینما کار کرده بود) از بازیگرانی نظیر فیلیپ سیمور هافمن، ایتان هاوک، آلبرت فینی و ماریسا تومی همکاری کرد. یک داستان غیرخطی که بسیاری از حوادث تکراری را از دیدگاه های مختلف نشان داده و داستان دو برادر است که تصمیم می گیرند از جواهری والدین خود دستبرد بزنند. اما زمانی که سرقت خوب پیش نمی رود همه چیز به هم می ریزد. یک فیلم زیبا و متفاوت با اجراهای زیبا که یک تریلر دیدنی است و یک اثر زیبا برای پایان یک کارنامه درخشان است. این فیلم در سال 2007 جایزه فیلم سال انستیتو فیلم آمریکا را دریافت کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


8. حکم – The Verdict – 1982

یک فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته بری رید و فیلمنامه دیوید مامت، یک درام دادگاهی درباره یک وکیل الکلی که با انتخاب پرونده اشتباه پزشکی آخرین شانس موفقیت در دادگاه را امتحان می کند. اجرای زیبا و دیدنی پل نیومن در سال های اخر فعالیتش، در کنار اجرای بازیگران مکملی چون جک واردن، جیمز میسون (یکی  دیگر از بازیگران این فیلم با یکی از بهترین اجراهای سال های آخر فعالیت او) و شارلوت رمپلینگ، باعث موفقیت این فیلم شد. به نظر می رسد سیدنی لومت در دهه هشتاد در اوج خود بود زیرا این فیلم را یک سال پس از فیلم “شاهزاده شهر” تولید کرد. این فیلم در پنج قسمت نامزد اسکار شد: از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد، اما هیچکدام از آن ها را به دست نیاورد. اگر به درام های دادگاهی علاقه دارید، حتما باید این فیلم لومت را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


7. گروبردار – The Pawnbroker – 1964

یک داستان اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته ادوارد لوئیز والانت، یک درام قدرتمند درباره یک زنده مانده از هولوکاست که در هارلم شرقی گرو دارد. سال نازرمن (راد استایگر) که در یک کمپ مرگ به زنش تجاوز شده و دو فرزندش کشته شدند، سرپا شده و دیگر نه احساسات دارد و نه دین و مذهب. او به سهمی که به دست آورده توجه نکرده و آن به مکان به یک مکان تجاری تبدیل می شود که مورد دستبرد هم محله ای ها قرار می گیرد. به زودی بی احساسی و بی دینی نازرمن گریبان اطرافیانش را هم می گیرد. فیلمبرداری سیاه و سفید، لوکیشن ضبط و تاثیرات سینمای فرانسه و اجرای زیبا و تاثیرگذار استایگر، این درام  را به یک درام متمایز تبدیل می کند. اولین فیلم آمریکایی که تاثیرات روانشناسانه هولوکاست را از دید یکی از بازمانده ها نشان داده و اولین فیلمی که با وجود صحنه های برهنه توانست مجوز دریافت کند. یک فیلم متفاوت که با وجود موسیقی متن کوئینسی جونز و اجرای زیبای استایگر که باعث شد نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شود، یک فیلم دیدنی بود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر فرانسیس فورد کاپولا که باید تماشا کنید


6. سرپیکو – Serpico – 1973

یک داستان اقتباسی از زندگینامه فرانک سرپیکو از پتر ماس، که سرپیکو به مدت دوازده سال یک پلیس صادق است تا اینکه مجبور می شود درباره فساد رخ داده در اداره پلیس افشاگری کند. سرپیکو با بازی آل پاچینو یک فرد صادق است که موی ریش و دستش را بلند می کند و به نمادی از فرهنگ عامه تبدیل می شود. داستان زمانی برای او بدتر می شود که از قبول رشوه خودداری می کند. زمانی که به سراغ روسایش می رود، متوجه می شود که آنها از داستان خبر داشته و از آن چشم پوشی می کنند، بنابراین یک مواد فروش به او توصیه می کند که به افشاگری دست بزند. این فیلم در اوج فیلم های جنایی و پس از افشاگگری وترگیت اکران شد و به همین دلیل با استقبال مواجه شد. پاچینو برای دومین سال پیاپی نامزد بهترین بازیگر مرد شد و لومت هم در بافتا و جوایز گیلد نامزد شد. این دو مرد دو سال بعد در یک داستان حقیقی جنایی دوباره در کنار هم قرار گرفتند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آکیرا کوروساوا که باید تماشا کنید


5. تپه – The Hill – 1965

یک فیلم بریتانیایی براساس نمایشنامه تلویزیونی ری ریگبی و آر.اس. آلن که احتمالا یکی از فیلم های نادیده گرفته شده حرفه سیدنی لومت و شان کانری است. فیلم در جنگ جهانی دوم در یک کمپ ارتش بریتانیا در صحرای لیبی رخ می دهد که سربازانی که به اتهامات ارتشی متهم شده بودند به آنجا فرستاده می شدند. این کمپ توسط گروهبان بلندپایه ویلسون (هری اندروز) و زیردست ظالم او گروهبان ویلیامز (ایان هنری) اداره می شود که به نظر می رسد بیشتر به فکر شکنجه سربازان هستند تا اصلاح آن ها. در این میان پنج زندانی دیگر اضافه می شوند که یکی از آن ها جو رابرتز (شان کانری) است، که به زودی باید در زیر آفتاب داغ صحرا شکنجه شوند. اما زمانی که یکی از سربازها در زیر آفتاب کشته می شود غوغایی به پا خواهد شد. فیلمبرداری عمیق سیاه و سفید و اجرای بازیگرانی چون کانری و اندروز این فیلم را به یکی از برترین فیلم های مربوط به کمپ جنگی تبدیل می کند. این فیلم در شش جایزه بافتا نامزد شد، جایزه بهترین فیلمبرداری را به دست آورد و همچنین جوایز بهترین فیلمنامه کن و جایزه گیلد را به خانه برد. یکی از بهترین فیلم های ضبط شده لومت در خارج از ایالات متحده.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر ژانر آدم ربایی در تاریخ سینما که باید ببینید


4. وضعیت رفع خطر – Fail-Safe – 1964

براساس رمانی به همین نام نوشته یوجین بردیک و هاروی ویلر، که یک تریلر جنگ سرد زیباست و یک سناریوی علمی تخیلی زیبا را نمایش می دهد. زمانی که نقص های الکتریکی باعث می شود که عده ای بمب گذار با بمب هسته ای به روسیه حمله کنند، ژنرال روگان تلاش می کند با بمب گذاران ارتباط برقرار کند اما از آنجاییکه آن ها از وضعیت رفع خطر عبور کرده بودند، به آن ها دستور داده شده بود هیچ فرمانی را نپذیرند. حالا رئیس جمهو ر (هنری فوندا) باید با همکاری مستقیم با روسی ها از طریق مترجم اش (لری هگمن) از فاجعه هسته ای پیشگیری کند. همه خلبان ها متوقف شدند به جز یکی از آن ها که به نظر می رسد توقف ناپذیر است و جنگ جهانی سومی را آغاز خواهد کرد. داستان فیلم شبیه داستان دکتر استرنج لاو است و حتی پرونده کپی برداری آن هم به دادگاه رفت و البته به اثر کوبریک که در آغاز آن سال نمایش داده شد نزدیک است. این فیلم که تنها در یک لوکیشن در پایگاه نیروی هوایی ضبط شد یک اثر دیدنی است. این فیلم با وجود موفقیت هنری به دلیل شباهت به فیلم دکتر استرنج لاو که فروش بالایی نداشت، از لحاظ فروش موفق نبود.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر جیمز کامرون که نباید از دست بدهید


3. بعد از ظهر سگی – Dog Day Afternoon – 1975

یک فیلم الهام گرفته از مقاله “پسران در بانک” نوشته پی.اف.کلاگ، که در سال 1972 در مجله لایف چاپ شد و به جریان سرقت بانک توسط جان وجتویکز و سالواتوره ناتوراله در بروکلین می پردازد. این فیلم دومین موفقیت سینمایی درخشان سیدنی لومت و آل پاچینو است. سونی (پاچینو) و همدست ساده اش سال (جان کازال) تصمیم می گیرند در یک روز داغ تابستانی از یک بانک سرقت کنند. سونی تصمیم می گیرد وام بگیرد تا با آن هزینه عمل تغییر جنسیت معشوقش را پرداخت کند، اما همه چیز بد پیش رفته و این دو مرد با گرفتن گروگان تصمیم به سرقت می گیرند. پاچینو و کازال در نقش این دو سارق می درخشند و چارلز دارنینگ و کریس ساراندان در نقش پلیسی که می خواهد اوضاع را آرام کند و معشوقه سونی، اجرای دیدنی دارند. این فیلم یکی از برترین فیلم های دوره جدید هالیوود است که ابرانسان را نمایش می دهد. این فیلم در شش قسمت نامزد اسکار شد (از جمله بهترین بازیگر مرد برای آل پاچینو و بهترین کارگردانی برای سیدنی لومت)، اما تنها جایزه بهترین فیلمنامه را به خانه برد.

همچنین بخوانید: 38 فیلم برتر دهه 80 میلادی که باید ببینید


2. دوازده مرد خشمگین – 12 Angry Men – 1957

یک فیلم اقتباسی از ته تئاتری به همین نام نوشته رجینالد رز، که یک درام دادگاهی است و یکی از بهترین آثار کارگردانی شده سیدنی لومت محسوب می شود که باعث شد به یکی از برترین کارگردان های تاریخ سینما بدل شود. یک پسر پورتوریکویی به قتل پدرش متهم شده است. دوزاده قاضی به اتاق دادگاه می روند تا درباره سرنوشت او تصمیم بگیرند و از آنجایی که احتمال متهم بودنش وجود دارد، یازده نفر از آن ها به گناهکار بودن او رای می دهند. اما یکی از آنها، قاضی هشتم (هنری فوندا)، با بقیه موافق نیست و درباره دلایل و شواهد منطقی صحبت کرده و به تدریج آن ها را به تردید می رساند. دوازده مرد خشمگین در یک لوکیشن ضبط شده است: اتاق دادگاه. اما این به معنای کم بودن هیجان فیلم نیست. فیلمنامه زیبا و بازیگران درخشان در موفقیت این فیلم تاثیرگذارند. این فیلم در سه قسمت بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلنامه اقتباسی نامزد اسکار شد و جایزه خرس طلایی فستیوال فیلم برلین را به دست آورد. یک شاهکار زیبا که حتا باید تماشا شود.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


1. شبکه – Network – 1976

اگر هرگز این فیلم را تماشا نکرده اید پس بهتر است همین امشب به تماشای این شاهکار کنایی سال های 1970 بنشینید. فیلمی که از زمان خود جلوتر بود امروز کاملا پرمعناست و قدرت استبدادی و تاثیر ابزاری تلویزیون را نشان می دهد. مدیر شبکه مکس (ویلیام هولدن) و مجری اخبار هاوارد بیل (پتر فینچ) دوستان قدیمی هم هستند. فیلم از جایی آغاز می شود که به هاوارد می گویند برنامه اش دیگر پخش نمی شود و به همین دلیل روز بعد خبر خودکشی اش را اعلام می کند. این کار آمار بازدید برنامه اش را به فلک می رساند و دیانا (فای داناوی) با رئیس شبکه (رابرت دووال) صحبت می کند تا برنامه را نگه دارند. و با اینکه هاوارد روز به روز بی ثبات تر می شود شهرت برنامه اش بیشتر شده و او هم عنوان “پیامبر دیوانه هوا” را دریافت می کند. جمله معروف او، “مثل جهنم دیوانه ام و نمی توانم دیگر آن را تحمل کنم” به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شد. کارگردانی لومت، فیلمنامه زیبا و اجرای بازیگران، باعث موفقیت این فیلم شد تا در ده قسمت اسکار نامزد شد و چهار جایزه را دریافت کند: بهترین فیلمنامه، بازیگر مرد، بازیگر زن و بازیگر زن مکمل. همچنین در جشنواره های دیگر هم جوایزی را به  دست آورد. شبکه سیدنی لومت یک موفقیت بزرگ و یکی از بهترین فیلم های هالیوودی سال های 1970 است. و این موفقیت نشان می دهد که آن دهه از نظر فیلمسازی بسیار موفق بود.

همچنین بخوانید: معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم