معرفی 10 فیلم زیبا با موضوع پایان جهان که باید ببینید

مفهوم آخرالزمان یک مفهوم پیچیده و بحث برانگیز است و در طی سال های گذشته بسیاری از نظریه پردازان درباره احتمال پایان جهان و دلیل ایجاد آن نظریه سازی کرده اند. این نظریه پردازان طرفداران خود را داشته اند و به آخرالزمان اعتقاد دارند. نویسندگان علمی تخیلی در سال های اخیر تخیلات کابوس وار خود را نگاشته و جهان های آخرالزمانی را پدید آورده اند. با این حال شاید بسیاری از مردم نتوانند این باورهای آخرالزمانی را بپذیرند و در مقابل پدیده آخرالزمانی تردید به خرج می دهند. با این حال فیلمسازان در این باره سکوت نکرده و ذهن خلاق خود را به تصویر کشیده اند.

در اینجا می خواهیم به 10 فیلم برتر با مضمون پایان جهان اشاره کنیم. فیلم های آخرالزمانی مانند “وال-ای” (Wall E) یا “مکس دیوانه: جاده خشم” (ad Maxx: Fury Road) در این فهرست قرار ندارند. اما فیلم های درخشانی از کانادا یا استرالیا نیز در آن قرار دارند، پس می توانید همه آن ها را تماشا کنید. با پروشات همراه باشید.


10. زمانی که جهان ها به هم برخورد می کنند – When Worlds Collide – 1951

از زمانی که درباره پایان جهان صحبت شده، درباره برخورد آن با بیگانه ها نظریه های بسیاری ارائه شده است. دو تن از این نظریه پردازان فیلیپ ویلی و ادوین بالمر هستند که کتاب “زمانی که جهان ها به هم برخورد می کنند” را در سال 1933 نوشتند. رادولف میت با استفاده از این کتاب یک فیلم علمی تخیلی ساخت و پارامونت پیکچرز تهیه کنندگی آن را برعهده گرفت.

این فیلم همانند یک استعاره از کتاب مقدس، ذات انسان در جریان پایان جهان را نشان می دهد. پس از نابودی جهان و فرستادن سفینه ای حاوی بشر و حیوانات به سیاره زیرا، دکتر کول هندرون وظیفه دشوار انتخاب انسان های خوشبخت برای سوار شدن در سفینه را برعهده دارد. این آزمون انسانیت است و او سعی می کند تا حد امکان جان عده بیشتری را نجات دهد. با این حال به گذاشتن انسان ها در جهان نابود شده انسانی نیست. همچنین مجبور است بین دو نیروی شر یکی را انتخاب کند تا در سفینه جا شوند و سوخت هم کافی باشد. یک فیلم زیبا و دیدنی که در آن زمان موضوع پایان جهان را هدف قرار داد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم تماشایی که ذهن بیننده را به بازی میگیرند


9. جستجوی دوستی برای آخرالزمان – Seeking a Friend for the End of the World – 2012

چه کسی می تواند تصور کند در آخرین روزهای جهان داستان عشق و یگانگی روایت شود؟ زمانی که داج پترسون از روابط همسرش آگاه می شود، به همراه همسایه اش پنی یک سفر نمادین را آغاز می کند. این سفر به بسیاری از سوالات مربوط به زندگی پاسخ می دهد و درحالی که مردمان دیگر وحشت زده هستند این دو عشق را تجربه می کنند. آن دو در پایان به عشق هم پی برده و در کنار هم قرار می گیرند. زمانی که جهان در حال فروپاشی است آن دو در آغوش هم هستند.

گرچه داستان آن همانند هر فیلم کمدی رمانتیک قابل پیشبینی است، اما پایان آخرالزمانی آن درخشان است. این فیلم لورن اسکافاریا یک داستان عاشقانه زیبا و شیرین است. عشق معصومانه این زوج در میان آشوب آخرالزمان باعث می شود عاشق این فیلم شوید. کیرا نایتلی و استیو کارل اجرای رمانتیکی برعهده گرفته و این اثر را به یک اثر محبوب تبدیل می کنند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیشنهادی از ژانرهای مختلف که می‌توانید آخر هفته تماشا کنید


8. مسیر معجزه – Miracle Mile – 1988

برای مدت زمان طولانی بشر از احتمال جنگ هسته ای و نابودی نژاد انسان هراس داشت. بدترین کابوس ها می توانند نمایانگر این حادثه باشند. استیو دجارنات در تماشایی ترین فیلم خود وحشت انسان را به تصویر کشید. زمانی که یک غریبه درباره جنگ هسته ای به انسان هشدار می دهد، اخبار در شهر پیچیده شده و شهر به آشوب دچار می شود. مردم که نمی دانند این خبر صحیح نیست، به وحشت می افتند.

در این آشوب هری به دنبال جولی است و زمان نجات آن دو هلیکوپتر آن ها به مکانی برخورد می کند که اولین مکان دیدار آن دو و عاشق شدن شان بود. این فیلم جارنات یک جامعه فروپاشیده را نشان می دهد که انسان ها برای زنده ماندن آخرین بقایای انسانیت را از بین می برند. در این میان به مسائل سیاسی و مسئولین وقایع نیز اشاراتی می شود. یکی از فیلم هایی که شاید همگان درک نکنند اما یک اثر هوشمندانه است.

همچنین بخوانید: بدترین فیلم هایی که در سال 2018 اکران شدند کدام ها هستند؟


7. این ساعات پایانی – These Final Hours – 2013

زمانی که به مردم استرالیا 12 ساعت فرصت داده می شود تا با زندگی خداحافظی کنند، آن ها تصمیم می گیرند تا حد امکان از آن لذت ببرند. قهرمان داستان جیمز است که حین رفتن به مهمانی به دختری که مورد تجاوز قرار می گیرد کمک کرده و به دردسر می افتد. اکنون باید پیش از آخرالزمان رز را به خانواده اش برساند.

اوج داستان جیمز را در حالی نشان می دهد که در کنار عشقش زو قرار داشته و آتش آغاز می شود. زک هیلدیچ فیلمساز استرالیایی این اثر یک روایت هوشمندانه خلق کرده تا احساسات انسان هایی که منتظر یک حادثه هستند را نشان دهد. انسان ها تمام روابط اجتماعی خود را کنار زده و به طرز وحشیانه ای تفریح می کنند. درنتیجه ذات واقعی انسان در زمان پایان جهان چنین است. سوال اصلی این فیلم این است: در “این ساعات پایانی” چه کار خواهید کرد؟

همچنین بخوانید: اگر به فیلم های هری پاتر علاقه دارید این 12 فیلم را از دست ندهید


6. این آخرشه – This is the End – 2013

اگر یک فصل از “رئیس بزرگ” (Big Boss) به آخرالزمان اختصاص می یافت چه می شد؟ سث روگن و ایوان گلدبرگ با قراردادن سلبریتی ها در کنار هم در جریان آخرالزمان به این سوال پاسخ می دهند. یک فیلم دیدنی که شاهد تقلای سلبریتی های محبوب خود در جریان پایان جهان خواهید بود. به آثار پیشین بازیگران نیز اشاراتی می شود. شاید فیلمنامه غیرمنسجم به نظر برسد اما بازی جیمز فرانکو، سث روگن، جی باروشل، جوهان هیل و دیگران دیدنی است. شاید برایتان جالب باشید که یک داستان کمدی در کنار داستان آخرالزمان قرار بگیرد. سث روگن و ایوان گلدبرگ با ساخت این فیلم یک کار غیرممکن انجام داده و یک اثر ماندگار ساختند.

همچنین بخوانید: اگر به سه گانه ارباب حلقه ها علاقه دارید این 12 فیلم را از دست ندهید


5. در ساحل – On the Beach – 1959

در سال 1959 هنوز خاطرات هولناک جنگ در اذهان مردم بود و مشکلات آمریکا و شوروی نوید جنگ جهانی سومی را می داد که جهانیان از آن میترسیدند. استنلی کرامر با اقتباس از رمان نویل شات به همین نام یک فیلم دیدنی درباره جنگ هسته ای ساخت. در این فیلم شاهد جنگ هولناکی هستیم که کل مردم نیمکره شمالی را در معرض پرتوها قرار داده است. تنها عده معدودی در سرزمین های دوردستی جنوبی زنده هستند و گویی پایان جهان اجتناب ناپذیر است. دولت استرالیا به مردم قرص های خودکشی می دهد تا هرچه زودتر به زندگی شان پایان دهند. در این میان از سان دیه گو سیگنال هایی دریافت می شود و یکی از مقامات به امید یافت اثری از انسان به آن جا می رود و متوجه می شود منبع این سیگنال ها یک کوکاکولاست.

مردم استرالیا خود را برای پایان جهان آماده کرده اند و تلاش می کنند در روزهای آخر لذت ببرند. مقامات با ناامیدی به استرالیا بازمی گردند تا در آنجا بمیرند. بیهودگی جنگ و عشق انسان به سرزمین اش به خوبی نمایش داده می شود. خودخواهی سیاست مداران انسانیت و عشق را نابود کرده است. استنلی کرامر در این فیلم پیام های اجتماعی را منتقل می کند و باورهایش را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


4. میان ستاره ای – Interstellar – 2014

هیچ فهرستی بدون قرار دادن فیلمی از نولان کامل نمی شود. این فیلمساز مدرن به موضوعات متعددی توجه می کند و بنابراین تعجب نمی کنیم اگر ببینیم به مضمون آخرالزمانی هم علاقه مند شده است. در این فیلم آخرالزمانی شاهد دنیایی هستیم که در آستانه نابودی است و انسان در خطر انقراض قرار دارد. گروهی از فضانوردان به رهبری جوزف کوپر به ماموریتی فضایی می روند تا سیاره قابل زیستی را پیدا کنند.

نولان با نشان دادن سفری در میان سیاهچاله ها و بازی با زمان و مکان، بین جهان و انسانیت ارتباطی ایجاد می کند. او در کنار قرار دادن میل انسان برای بقا تصاویر فضایی را نشان می دهد. در این میان به داستان یک پدر و دختر هم اشاره می شود. شاید این تصاویر مرعوب کننده گیج تان کند اما اگر تماشاگر حقیقی باشید به معنای داستان پی میبرید.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


3. مالیخولیا – Melancholia – 2011

لارس فون تریر کارگردانی است که منتقدین درباره او نظرات متفاوتی دارند. داستان های او خاص بوده و موضوع متفاوتی را بیان می کنند. او معمولا به افسردگی انسان می پردازد. مالیخولیا دومین فیلم از سه گانه افسردگی است که داستان دختر جوانی به نام جاستین و خواهرش کلر را نشان می دهد که به افسردگی مبتلا هستند. داستان فیلم از شب ازدواج جاستین با مایکل آغاز می شود. در اثر برخورد زمین و با سیاره مالیخولیا زمین نابود شده و زندگی این دو خواهر نیز در آستانه نابودی است. لارس فون تریر وضعیت این دو را نشان داده و مالیخولیا را به تصویر می کشد. در هر نقطه فیلم ترس و وحشت و غم دیده می شود. این مالیخولیا شادی روح انسان را از درون می خورد. یکی از فیلم هایی که چندان مورد توجه قرار نگرفته و کریستین دانست نیز یکی از بهترین اجراهای خود را ارائه می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم زیبا و دیدنی که تنها یک بازیگر دارند


2. شب گذشته – Last Night – 1998

“شب گذشته” پیش از آخرالزمان زمانی پر از شک و تردید است. مطمئنا با پایان جهان آشوب به راه می افتد. در این فیلم مردم می خواهند در پایان جهان به تفریحات و کارهایی بپردازند که قواعد اجتماعی مانع آن می شده است. پاتریک، یک مرد مطلقه، پس از گذراندن کریسمس با خانواده خود در خیابان ساندرای افسرده را میبیند که به دنبال همسرش دانکن است. زمانی که ساندرا متوجه می شود همسرش توسط یک شورشی کشته شده، پاتریک را وادار می کند تا در خودکشی که می خواست با همسرش انجام دهد در کنار او باشد.

در پایان احساسات بر آن ها غلبه کرده و درحالی که یکدیگر را می بوسند جهان به پایان میرسد. این فیلم از دان مک کلر انسانیت و امید انسان ها در پایان جهان را نشان می دهد. احساسات نمایش داده شده در این فیلم موثر بوده و باعث درخشش این اثر شد. منتقدین معتقد بودند که اضطراب فیلم به اندازه کافی نمایش نداده شده اما در لحظات آخر احساسات بر خشونت غلبه کرده و مک کلر توانسته مسائل احساسی را نشان دهد.

همچنین بخوانید: به مناسبت آغاز سال نو میلادی: معرفی 20 فیلم زیبا درباره کریسمس


1. دکتر استرنج لاو – Dr. Strangelove – 1964

استنلی کوبریک یک کمدی سیاه کنایی ساخته که آخرالزمان هسته در جنگ سرد را نشان می دهد. او با نمایش مقامات آمریکایی و روسی جنگ سرد را به سخره می گیرد. او نشان می دهد مجموعه ای از حوادث می توانند در کنار هم یک نابودی هسته ای را ایجاد کرده و درنتیجه آسیب پذیری سرنوشت انسان را نشان می دهد .

دکتر استرنج لاو یک مرد پیر است که گرچه مردم در آخر به او توجه می کنند اما راه حل خوبی ارائه می دهد. او یک مامور پیشین نازی است و شخصیت پردازی کوبریک باعث شده تفکر ضدنازی در ابتدای جنگ جهانی دوم را کنار بزند. پس از اکران این اثر آمریکایی ها و شوروی به آن حمله کرده و کوبریک باید از آن دفاع می کرد. اما این مسئله به درخشش اثر او کمک کرد و هیچکس بهتر از او نمی توانست هراس و البته بیهودگی آخرالزمان را نشان دهد. پتر سلرز در سه نقش درخشید و با ایفای شخصیت دکتر استرنج لاو و عینک خاص او هنوز در خاطرمان نشسته است. “دکتر استرنج لاو: چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم” از استنلی کوبریک یکی از برترین و کامل ترین آثار سینمای آخرالزمانی است.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. جواد

    فروردین 22, 1399

    اسم فیلمی که در آن ماه ترک برمیدارد و باعث اختلال در جاذبه میشه رو میخواستم بدونم

    پاسخ

  2. این ساعات پایانی – These Final Hours – ۲۰۱۳

    این فیلم دوبله فارسی مو جود هست دانلود کنیم عاشقانه باید باشه

    پاسخ

  3. عباس

    بهمن 4, 1397

    خسته نباشین و ممنون از زحماتتون…لطفا کارهای لارس فون تریر رو بیشتر معرفی کنین

    پاسخ

  4. mohamad

    دی 29, 1397

    اگر امکانش هست فیلم های حداقل 2010 به بعد رو گلچین کنینن برا مقالاتتون که بشه دید فیلم رو ، درسته خیلی فیلم های قدیمی خوب وجود دارن اما واقعا فیلم های 20 سال پیش رو ببینی خوابت میگیره هر چقدر موضوش قوی باشه
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ

    • مجید در پاسخ به mohamad

      آذر 25, 1399

      من میگم شما فیلم نبین اصلا چون هرچی فیلم محشر و معرکه هست برای قبل 2000 اصلا شما فیلم رفتگان . شاهکار اسکورسیزی رو ببین بعد بگرد دنبال یه فیلم که بعد از 2010 باشه و به گرد پای این فیلم 15 سال پیش برسه !!!!ممنون از سایتتون تو این فهرست میان ستاره ای محشره و ارزش وقت گذاشتنو داره

      پاسخ