عصب شناسان معتقدند که سفر کردن عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

تمام افراد سفر به یک مکان جدید را دوست دارند، اما آیا می‌دانستید که رفتن به یک مکان جدید عملکرد مغزتان را بهبود می‌بخشد؟

شاید خودتان متوجه شده باشید که سفر کردن علاوه بر تجربه‌های جدید، حس خوبی هم به شما می‌دهد.

رابطه بین سفر کردن و عملکرد مغز

طبق گفته‌های عصب‌شناس دانشگاه پیتسبورگ، پائول ناسبام، سفر کردن ترشح ماده مغزی را افزایش داده و عملکرد مغزتان را بهبود می‌بخشد. درواقع میان تجربه‌های جدید و دندریت‌های مغز یک ارتباط وجود دارد.

دندریت‌ها یا دارینه‌ها زائده‌های رشته مانندی هستند که به جسم سلولی یاخته‌های عصبی (نورون‌ها)، متصل هستند. وظیفه آن‌ها این است که اطلاعات را میان قسمت‌های مختلف مغز مبادله کنند. به‌طورکلی، هرچه قدر تعداد این دندریت‌ها بیشتر باشد، عملکرد مغز شما بیشتر خواهد بود. درنتیجه آن، فعالیت‌های ذهنی مانند حافظه و تمرکز بهتر خواهد شد.

ناسبام معتقد است زمانی که ما به منطقه جدیدی سفر می‌کنیم، مغز ما مجبور می‌شود که درباره مکان جدید محرک‌هایی ایجاد کند. درنتیجه دندریت‌های جدیدی نیز تولید می‌شوند. در حقیقت مغز شما همانند یک جنگل خواهد شد.

منظورمان از سفر این نیست که حتماً سفر خاصی باشد و یا برنامه مشخصی داشته باشد. اگرچه همه ما ترجیح می‌دهیم به سفری برویم که بسیار خوب برنامه‌ریزی‌شده باشد و جای هیچ نگرانی و استرس باقی نگذارد. اما وجود کمی نگرانی و استرس تعداد دندریت‌ها را افزایش می‌دهد.

دلیل آن این است که زمانی که با یک مشکل یا چالش روبه‌رو می‌شویم، مغز ما مجبور می‌شود برای حل آن مشکل تلاش کند. در این صورت تعداد دندریت‌ها افزایش‌یافته تا مغز بتواند برای مشکل پیش‌آمده راه‌حلی پیدا کند.

ناسبام معتقد است حتی اگر نمی‌توانید به سفر بروید، می‌توانید با انجام این قواعد ساده عملکرد مغزتان را افزایش دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی از زندگی روتین روزانه فاصله گرفته و فعالیت‌هایی انجام دهیم که مغزمان را فعال نگه دارد. برای مثال، می‌توانید این تغییرات ساده را انجام دهید: تغییر ساعت بیدار شدن، تغییر مسیر رفتن به محل کار، تغییر محل غذا خوردن، و یا تغییر کتاب‌های موردعلاقه‌تان.

اگر در این کار جدی هستید می‌توانید یادگیری یک مهارت جدید را آغاز کنید، به تحصیلات خود ادامه دهید و یا مدرک جدیدی اخذ کنید. حتی اگر این فعالیت‌ها به ارتقای شغلی‌تان نیز منجر نشود، بازهم ارزش صرف هزینه و وقت را دارد، زیرا عملکرد مغزتان را افزایش می‌دهد.

علاوه براین، کلاس‌های جدید به شما این فرصت را می‌دهد تا با افراد جدیدی آشنا شوید. درنتیجه آن نه‌تنها انگیزه‌تان افزایش می‌یابد بلکه دیدگاهتان نیز تغییر می‌کند. زیرا آشنایی با افراد جدید باعث می‌شود که از جنبه جدیدی به زندگی نگاه کنیم. همچنین مغز شما نیز وادار می‌شود که افکار و عقاید فرد جدید را حلاجی کند.

اگر برای رفتن به یک کلاس یا یادگیری یک مهارت جدید فرصت ندارید، می‌توانید فعالیت‌های خاصی انجام دهید، مانند پازل، حل جدول، معما و بازی‌های فکری دیگر.

بنابراین، اگر تابه‌حال به فکر سفر نبوده‌اید، بهتر است برای آن برنامه‌ریزی کنید. اگر نمی‌توانید به سفر بروید حداقل سعی کنید زندگی روتین خود را تغییر دهید.

در آن صورت نه‌تنها از زندگی تکراری روزانه رها می‌شوید، بلکه عملکرد مغزتان نیز بهبود می‌یابد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم