آیا می خواهید زندگی بدون استرسی داشته باشید؟ از قوه کنجکاوی خود استفاده کنید

آیا کارهای زیادی برای انجام دادن دارید که حتی فکر کردن به آن‌ها هم اعصابتان را به هم می‌ریزد؟ آیا برای برنامه‌ریزی و رفتن به باشگاه هم دچار مشکل می‌شوید؟ تمام افراد گاهی اوقات دچار استرس می‌شوند و این شرایط می‌تواند زندگی شما را دچار مشکل کند.

چگونه می‌توان استرس خود را کنترل نمود؟ محققان اعتقاد دارند که میزان استرس افراد به دیدگاه آن‌ها نسبت به جهان اطراف و تصوراتشان بستگی دارد. ما زمانی دچار استرس می‌شویم که تصور می‌کنیم کنترل کارها از دستمان خارج‌شده است. اما تنها با پرسیدن چند سؤال از خودمان، می‌توانیم شرایط را کنترل کرده و نگرانی خود را کاهش دهیم.

شرایط را نپذیرید، از خودتان چند سؤال بپرسید

عوامل مختلفی می‌توانند استرس ایجاد کنند. عواملی مانند خراب شدن ماشین، نرسیدن به محل کار و یا خراب شدن کرنومتر ماشین. گاهی اوقات در این شرایط قبول می‌کنیم که همه‌چیز برخلاف انتظار ما رخ می‌دهد، بنابراین بیش‌ازپیش ناراحت و عصبانی می‌شویم. اگر به‌جای ناراحتی به این فکر کنیم که دلیل این اتفاقات چه بوده، شاید آرام‌تر شویم.

از خودتان بپرسید که چه حسی دارم؟ سریع پاسخ ندهید که استرس دارم، زیرا استرس یک حس محسوب نمی‌شود. به‌جای آن سؤال کنید که چرا استرس دارم و برای بهتر شدن حالم باید چه‌کار کنم؟ شاید بی‌دلیل دچار استرس شده‌اید. اگر به دلیل مخارج بی‌مورد دستتان تنگ‌شده، به‌راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید.

دلیل را جویا شوید

گاهی اوقات باید از سؤال کردن پا را فراتر بگذارید. زمانی که فهمیدید چه حسی دارید و دلیل آن چیست، باید دلیل اصلی آن را پیدا کنید. چرا همیشه تحت‌فشار هستید؟ چرا همیشه در برنامه‌ریزی‌ها دچار مشکل می‌شوید؟ چرا باوجود مشغله پروژه دیگری را قبول کردید؟ آن‌قدر به عقب برگردید که دلیل اصلی ناراحتی خود را پیدا کنید. آن‌وقت متوجه می‌شوید که می‌توانید مانع استرستان شده و دلیل اولیه و اصلی آن را رفع کنید. درنتیجه در آینده بازهم دچار آن مشکل نخواهید شد.

به یک‌راه حل دست پیدا کنید

زمانی که به حس خود پی برده و دلیل اصلی ناراحتی خویش را یافتید، بهتر است که یک‌راه حل اساسی پیداکرده تا در آینده دوباره با آن مشکل مواجه نشوید. در آن صورت دیگر مانند یک قربانی احساس یاس و ناراحتی نداشته و می‌توانید اوضاع را کنترل کنید. عجله نکنید. به یک جنبه مشخص از زندگی‌تان که شما را همیشه آزار می‌دهد تمرکز کنید، مانند اوضاع مالی. (اوضاع مالی به‌تنهایی دلیل اصلی سه‌چهارم آمریکایی‌ها است). همان روز یک کار کوچک انجام دهید تا نگرانی مالی‌تان کاهش یابد. برای مثال به‌جای خرید نهار، نهارتان را از خانه به محل کار ببرید. تنها با پرسیدن چند سؤال ساده و یافتن پاسخ آن‌ها می‌توانید استرس خود را تا حدی کاهش دهید.

بنابراین زمانی که ناراحت و عصبی هستیم، به‌جای فکر کردن به مشکلات، با چند حرکت ساده می‌توانیم کنترل شرایط را به دست بگیریم. زمانی که کنترل شرایط را به دست گرفتیم، اضطراب و ناراحتی‌مان از بین می‌رود. در آن صورت برای کاهش نگرانی‌مان بیشتر و بیشتر تلاش خواهیم کرد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم