معرفی 10 فیلم زیبا و دیدنی که تنها یک بازیگر دارند

فیلمی که تنها یک بازیگر داشته باشد یک اثر زیبای دیدنی و شنیدنی است. منظورمان استفاده از جلوه های ویژه نیست، منظورمان استفاده از زوایای دوربین برای نشان دادن احساسات بازیگر است. همچنین منظورمان این نیست که موسیقی متن فیلم شاهکار باشد، بلکه از هرکدام از اشیای موجود در صحنه استفاده شده تا مضامین نشان داده شوند. بنابراین همه این ها عناصر مکمل فیلمنامه و بازیگران هستند.

در حقیقت هنر اصلی در نبوغ سازنده نهفته است تا بتواند محتوا را به خوبی نشان دهد. از سوی دیگر اجرای بازیگر هم می تواند در نمایش محتوا تاثیرگذار باشد. مخصوصا اینکه یک بازیگر بتواند به تنهایی بار فیلم را بر دوش کشیده و محتوای آن را نشان دهد. در این فیلم ها یا تنها یک شخصیت وجود دارد، یا اینکه شخصیت های دیگر چندان به چشم نمی آیند. با پروشات همراه باشید تا فیلم هایی با یک بازیگر را به شما معرفی کنیم.


10. آخرین نامه – The Last Letter – 2002

شالاموف نویسنده می گوید: “توانایی فراموشی به انسان کمک می کند تا زنده بماند. حافظه همیشه خاطرات بد را از بین برده و خاطرات خوب را حفظ می کند.” اما اگر خاطرات خوب زندگی کم و خاطرات بد زندگی طولانی و سنگین باشند، آن وقت چه؟ جنگ جهانی دوم یکی از بدترین وقایع انسانی بود و این مستند از فردریک وایزمن مونولوگ تخیلی واسیلی گراسمن به نام “زندگی و تقدیر” استفاده کرده است. داستان درباره یک زن یهودی است که در آخرین روزهای زندگی برای پسرش نامه می نویسد. خوانش نامه توسط کاترین سامی دیدنی بوده و اندوه او نفس را در سینه تان حبس می کند. نورپردازی زیبا بوده و گرچه کلمات او نمی توانند هراس حقیقی هولوکاست را نشان دهند، اما می توانند احساس حقیقی یک مادر در زمان وقوع فاجعه را نشان دهند، چه این مادر امروزی باشد چه متعلق به هزاران سال قبل.

همچنین بخوانید: 25 فیلم جنگی برتر تاریخ سینما، از آپوکالیپس تا دانکرک


9. خاطرات – Yaadein – 1964

آیا از دیدن یک فیلم هندی در این فهرست تعجب کردید؟ شاید حتی طرفداران فیلم های هندی هم از این فیلم سونیل دات خبر نداشته باشند. یک تک گویی تجربی از سال 1964، به کارگردانی، تهیه کنندگی و نقش آفرینی سونیل دات، که نقش مردی را ایفا می کند که همسر و فرزندانش او را ترک کرده اند. فیلم داستان مشخصی ندارد و سونیل گذشته یا خاطرات خود را به یاد می آورد. او از یک مرد خشمگین به یک مرد ناامید تبدیل شده که در جستجوی عشق است و از طریق آن نشان میدهد انسان تنها زمانی که چیزی را از دست دهد قدرش را می فهمد. استفاده از سایه ها، موسیقی و عروسک ها، نشان دهنده دردی است که با رفتار بی خردانه خود بر خانواده اش وارد کرده است و بسیار نوآورانه بوده است.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


8. افتخار مخفی – Secret Honor – 1984

فیلیپ بیکر هال در سه فیلم پل توماس اندرسون (برد دشوار (Hard Eight)، شب های عیاشی (Boogie Nights) و مگنولیا (Magnolia)) حضور داشته است: نفوذی (The Insider)، نمایش ترومن (The Truman Show) و زودیاک (Zodiac) و هنوز هم چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. شکی وجود ندارد که بهترین اجرای او در نقش ریچارد نیکسون در این فیلم از رابرت التمن بود. یک اثر تخیلی که در نمایش مونولوگ این شخصیت آزادی عمل داشت. این مونولوگ فیلمنامه فیلم بوده و مردی را نشان می دهد که تحت تاثیر مصرف الکل نقاط ضعف خود را نشان می دهد. زبان بدن نیکسون به بیننده کمک می کند که با رنج های او آشنا شویم و خود را جای او بگذاریم. خشم او به چیزی کمک نمی کند تنها باعث می شود بیشتر و بیشتر نابود شود.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


7. مردی که می خوابد – The Man Who Sleeps – 1974

کارگردان های بزرگی مانند اینگمار برگمن، ونگ کار-وای و دیوید لینچ بر مضامین تنهایی و انزوا تمرکز کرده اند اما هیچکدام به اندازه برنارد کوئیسان در این فیلم موفق نبودند. فیلم درباره یک دانشجوی متفاوت است که به انزوا و پرسش های او درباره موجودیت اش منجر خواهد شد. یک فیلم تاریک و سیاه در سبک سینمای کلاسیک فرانسه و اگزیستانسیالیسم سینمای روسیه که نشان دهنده تنهایی انسان است، بنابراین در این فیلم چیزی به نام لذت وجود ندارد و سراسر تنهایی است. صدای زن هم نشان دهنده لایه های مختلف تصمیمات او و عواقب اش است. فیلمنامه توسط ژرژ پرک نوشته شده و شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین بخوانید: به مناسبت آغاز سال نو میلادی: معرفی 20 فیلم زیبا درباره کریسمس


6. آناتومی گری – Gray’s Anatomy – 1996

استیون سادربرگ یک فیلم را دو بار نمی سازد، درحالی که این روند در فیلمسازان معاصر دیده می شود. او از آن دست فیلمسازهایی است که با ساخت فیلم به آزمایش پرداخته و به برداشت بیننده توجه ندارد. او در فاصله سال های 1993 تا 98 فیلم های کم بودجه ساخت تا تجربه لازم برای آغاز فعالیت حرفه ای در قرن 21 را به دست آورد. یکی از آن ها “آناتومی گری” است که اسپلدینگ گری مونولوگ زیبایی به تصویر می کشد. یک کمدی سیاه درباره تجربه تلخ گری از بیماری macular pucker و روش های مسخره درمان آن. اگر استرس دارید و از تلاش خسته شده اید، تکیه داده و این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: نگاهی به بهترین فیلم های سینمای چین در سال 2018


5. صدای انسان – The Human Voice – 1966

اینگرید برگمن یکی از بهترین بازیگران زن تاریخ بود و مهارت او تنها در زیبایی ظاهری اش خلاصه نمی شود. او می توانست با بازی زیبای خود بیننده را میخکوب کند و در این اقتباس از ژان کوکتو خوش درخشید. برگمن نقش زنی را ایفا می کند که با عاشق خود که قرار است با دختر دیگری ازدواج کند، مکالمه تلفنی دارد. نقش آفرینی او در این فیلم همانند فیلم “سونات پاییزی” (Autumn Sonata)، شاهکار اوست. تک تک جملاتی که ادا می کند نشان دهنده احساسات متفاوت اوست که بر بیننده اثر می کند. این فیلم یک پروژه کوچک است که شاید نتوانید بیابید، اما اگر یافتید حتما به تماشای آن بنشینید.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


4. مدفون – Buried – 2010

در سال گذشته و پس از موفقیت فیلم “ددپول” (Deadpool)، رایان رینولدز از یک بازیگر غیرمحبوب به یک فوق ستاره تبدیل شده است. بسیاری از تماشاگران و مخاطبین این نقش را بهترین اجرای او دانسته و معتقدند او برای این نقش خلق شده بود. اگر این فیلم را تماشا کنید به این موضوع پی می برید. یک فیلم پیچیده و تاثیرگذار که بار اصلی آن بر دوش رینولدز است و به خوبی از پس آن برمی آید. داستان درباره یک راننده کامیون آمریکایی است که پس از رویارویی با تروریست های عراقی خود را در یک جعبه مدفون در زیر زمین میبیند و نمی داند کجاست. او که تنها یک تلفن همراه و چراغ قوه دارد، می خواهد خود را از این شرایط نجات دهد. این فیلم 90 دقیقه ای بسیار دیدنی بوده و یک تریلر خوش ساخت به وجود آورده است. فیلمبرداری به کمک نورپردازی عالی شده و تمام احساسات نقش بسته برروی چهره رینولدز را نشان می دهد. درحالی که برای یک بازیگر دشوار است که بتوان تمام این حالت ها را نشان دهد.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


3. لاک – Locke – 2013

“هر پدر باید روزی را به خاطر آورد که پسرش به جای دنبال کردن نصیحت های او مسیر او را دنبال می کند.” اما آیا تمام مردان کامل هستند و مردان کامل پدران کاملی می شوند؟ گرچه این پرسش اصلی فیلم نیست اما این موضوع را به شکل جالبی نمایش می دهد. شاید اگر این فیلم را شخصیت پردازی پیچیده لاک بدانیم در حق آن کوتاهی کرده ایم، اما فیلم برای بررسی شخصیت ایوان لاک از هیچ فرصتی نمی گذرد. فیلم در یک خودروی بی ام وی روی می دهد، بهترین مکان برای نمایش شخصیت لاک. لاک همانند خودروی خود یک فرد کمال گراست که در رابطه با کار به ارزش ها توجه می کند. شکی وجود ندارد که مرد موفقی است و خانواده خوبی دارد. اما رابطه یک شبه او به زن در حال زایمانی منجر شده و دنیایش تغییر می کند. سپس مبارزه او با زمان آغاز می شود، اما آیا او می تواند در این نبرد پیروز شود؟

همچنین بخوانید: 25 فیلم روان شناسی تاریخ سینما که اثری عمیق روی شما می گذارند


2. همه چیز از دست رفته‌ است – All Is Lost – 2013

“نرو مطیعانه در آن خواب خوش، پیری باید بدرخشد و آتش بیافروزد در پایان روز؛ بخروش، بخروش بر مرگ نور.” یک شعر از دیلن توماس که پس از تماشای این فیلم به یاد آن می افتید. جی.سی. چندور بیشتر یک نویسنده موفق است تا یک کارگردان، یک نویسنده بی نظیر که داستان های عجیب و متفاوت در سر دارد. به طوریکه با کمک یک بازیگر و چند خط یک فیلم اغواکننده پدید می آورد. اثری که می توانست عجیب ترین فیلم باشد با کمک داستان او و اجرای رابرت ردفورد به یک شاهکار بدل شد. داستان مردی که در یک اقیانوس گیر افتاده و ما را به یاد آخرالزمان و این شعر از دریانورد پیر می اندازد “آب، آب همه جاست، اما نه قطره ای برای نوشیدن.” جایی برای فرار نیست و چند متر قایق تنها پناهگاه اوست. پویایی رابرت ردفورد و اراده او در مبارزه با طبیعت ما را امیدوار می کند اما تا وقتی که در مواجهه با طوفان سکوت می کنیم.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم عجیب و غریب تاریخ سینما که باید ببینید


1. ماه – Moon – 2009

پس از سفر زیگی استارداست به ماه، خاطرات خود را برای پسرش دانکن جونز تعریف کرد و او هم این اثر حماسی قرن را ساخت. یک فیلم علمی تخیلی زیبا با الهام از “2001: ادیسه فضایی” (2001 : A Space Odyssey)، که فاصله انسان و هوش مصنوعی و سپس فاصله انسان و انسان های دیگر را نشان می دهد. داستان و اجرا از نقاط قوت فیلم هستند، و جونز برای نشان دادن محتوا از فضا هم استفاده می کند. سم بل تنها شاغل ایستگاه قمری است که با کامپیوتری به نام گرتی کار می کند و منتظر اتمام قرارداد سه ساله اش است. حس دلتنگی او در کنار تصادفی که به آگاهی اش منجر می شود، احساسات او را در مقابل دیدگان مان می آورد. اجرای سم راکول  بهترین اجرای او بوده که باعث شد نامزد اسکار شود. حتما باید این فیلم زیبا را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. شیرین

    شهریور 16, 1398

    ۱۲۷ ساعت رو یادت رفت

    پاسخ