معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند

ژانر فیلم های پیچیده و چالش برانگیز یک ژانر قرن بیستمی است. نه اینکه در قرن گذشته شاهد چنین فیلم هایی نبودیم، بلکه پس از موفقیت فیلم های “ماتریکس” و “یادگاری”، فیلمسازان به علاقه مخاطب به اینگونه فیلم ها پی بردند. این فیلم ها بیشتر به عناصر علمی یا روانشناسانه اشاره شده و مخاطب را گیج می کنند. به همین دلیل، در اینجا می خواهیم فهرستی از فیلم های گیج کننده سینما در قرن بیست و یک را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. هدیه – The Gift – 2015

با محبوبیت تریلرهای روانشناسانه در فضاهای آشنا، مخصوصا پس از موفقیت فیلم “دختر گمشده” (Gone Girl)، تریلر دیگری در همان ژانر وجود دارد. چه کسی باور می کرد که جیسون بیتمن، بازیگر نقش طنز مایکل بلوث در فیلم “پرورش شکست‌خورده” (Arrested Development) یک نقش سیاه را اینچنین عالی بازی کند؟ یک فیلم زیبا که همانند فیلم های رازآلود آغاز شده و به تدریج زوایای تاریک تری را نشان می دهد. مرز میان قهرمان و ضدقهرمان کمرنگ شده است. در حین تماشای این فیلم احساس ناراحتی خواهید داشت.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم با پیچیده ترین پایان بندی ها در تاریخ سینما


19. گذشت زمان – Time Lapse – 2014

مفهوم فیلم جالب است: سه نفر دوربینی را کشف می کنند که از روز بعد، یعنی آینده، عکس می گیرد. گرچه داستان اشکالاتی دارد اما شیوه ساخت فیلم بسیار خوب و منسجم بوده است. فیلم صحنه های تاریکی داشته و کارگردان در خلق تنش در طی فیلم موفق عمل می کند. همچنین این فیلم اولین اثر کارگردانی بردلی کینگ محسوب می شود. پس نام او را به خاطر بسپارید.

همچنین بخوانید: فیلم های رو به اکران ادوارد نورتون در آینده نزدیک


18. مثلث – Triangle – 2009

یک تریلر خوش سبک با موسیقی متن زیبا و نمایشنامه موفق که باید به داستان دقیق و جزئیات آن توجه کنید. سبک کارگردانی و فیلمبرداری این فیلم دیوید لینچی بوده و بسیار رویاگونه است. یک تریلر روان شناسانه زیبا که ارزش دیدن دارد.

همچنین بخوانید: فیلم های رو به اکران مارک روفالو در آینده نزدیک


17. بدل – The Double – 2011

زمانی که یک مرد درونگرای خجالتی به سمت بدل شرور خود در محل کارش جذب می شود چه رخ می دهد؟ درحالی که سایمون خجالتی عاشق هانای زیبا، همکارش (میا واشیکوفسکا) شده؛ جیمز، همکار خوبش در جلب توجه هانا به او کمک می کند. اما سایمون نمی داند که جیمز می خواهد کنترل زندگی او را برعده بگیرد. فیلم “بدل”، براساس یک داستان زیبا، از ابتدا تا انتها دیدنی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ورزشی که در سال 2018 اکران شدند


16. هویت – Identity – 2003

حتما دلیلی دارد که فیلمی که روزی توسط منتقدین مورد حمله قرار گرفت، امروز یک اثر کلاسیک محسوب می شود. گرچه فیلم نقص هایی دارد اما این نقص ها فیلم را زیباتر کرده اند. ده غریبه از شر باران به متلی در نوادا پناه برده و متوجه می شوند که یکی پس از دیگری کشته خواهند شد. فیلم تا لحظه آخر نه تنها با ذهن شخصیت ها بلکه بیننده هم بازی می کند.

همچنین بخوانید: 7 فیلم رو به اکران ساموئل ال جکسون که منتشر تماشای آنها هستیم


15. تقدیر – Predestination – 2014

این فیلم نشان می دهد که فیلم های سفر در زمان چگونه ساخته شده و چقدر قابل تردید هستند. یک مسافر زمان بین سال های 1945 تا 1993 در سفر است تا یک بمب گذار را بیابد. ایتن هاوک نقش این سرباز را ایفا کرده و سارا اسنوک هم تقدیر اوست. صحنه آغازین هم متضاد است زیرا حلقه زمانی 3 نسل را نشان می دهد. تا پایان این فیلم گیج خواهید شد.

همچنین بخوانید: 4 فیلم رو به اکران گل گدوت که منتظر دیدن آنها هستیم


14. کد منبع – Source Code – 2011

دانکن جونز، خالق فیلم “ماه” (Moon)، اینبار فیلمی ساخته که پس از تماشای آن آشفته می شوید. شخصیت کالتر استیونز جیک جیلنهال یک خلبان است و بخشی از برنامه جاسوسی دولت است، که باید آخرین لحظات زندگی مردی که در انفجار قطار کشته شده را تسکین دهد. او باید هویت بمب گذار را بداند، اما موانعی بسیاری پیش روست که یکی از آن ها زمان می باشد. “کد منبع” به فیلم های سفر در زمان پیشین پیچیدگی جدیدی بخشیده و این کار را به خوبی انجام می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه پالپ فیکشن (Pulp Fiction) که باید ببینید


13. اثر پروانه ای – The Butterfly Effect – 2004

براساس نظریه آشوب، یک اتفاق کوچک در یک نقطه می تواند به اتفاقات بزرگ در نقاط دیگر منجر شود. اریک برس و مک کی گروبر این نظریه را در فیلم به کار برده و اثر جدیدی خلق کردند. ایوان (اشتون کوچر) نوجوانی است که دائم سردرد گرفته و از هوش رفته و به گذشته ای می رود که می تواند زندگی خود و دیگران را تغییر دهد. اما زمانی که متوجه می شود تغییرات کوچک در گذشته به تغییرات بزرگ در آینده منجر می شوند، خود را در میان حقیقت های موازی می یابد. گرچه این فیلم کامل نیست، اما بسیار جالب است.

همچنین بخوانید: رده بندی فیلم های گای ریچی از بدترین تا بهترین


12. آقای هیچکس – Mr. Nobody – 2009

آیا در پایان روز زندگی ما تنها مجموعه ای از انتخاب ها نیست؟ تردید یک پسربچه مبنی براینکه باید با پدرش بماند یا با مادرش برود، به یک داستان جالب پر از پیچیدگی و احتمالات تبدیل شده است. گرچه این فیلم با انتقاد منتقدین مواجه شد، اما آنها را جدی نگیرید. این فیلم تا مدت ها دیدنی است.

همچنین بخوانید: لیست غم انگیزترین فیلم هایی که در سال 2018 اکران شدند


11. ماشین چی – The Machinist – 2004

ترور، یک ماشین چی، از بی خوابی رنج برده و یک سال است که نخوابیده. بله درست خوانده اید یکسال. اما کسی که نخوابیده چطور می تواند از کابوس برخیزد؟ کریستین بل مهره اصلی این فیلم است که با تغییر ظاهری اش تاثیر فیلم را دو چندان می کند. به دشواری می توان زیبایی این فیلم و جثه لاغر بل را فراموش کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


10. انسجام – Coherence – 2013

داستان هشت دوست در یک مهمانی شام که با مجموعه حوادثی رو به رو می شوند و از نظریه گربه شرودینگر گرفته شده است. نظریه شرودینگر یک آزمایش فکری است که پارادوکس هم نامیده شده و در سال 1935 توسط فیزیک دان اتریشی اروین شرودینگر، انجام شد. به زبان ساده، نظریه شرودینگر احتمال وجود حقایق مشابه مختلف در یک زمان است. یک فیلم زیبا براساس یک ایده عالی.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های عاشقانه که در سال 2018 اکران شدند


9. دشمن – Enemy – 2013

داستان یک معلم دبیرستان، که متوجه می شود بدل او یک بازیگر است. این کشف رازآلود به مجموعه وقایعی منجر می شود که قهرمان داستان خود را در آن گرفتار می بیند. داستان فیلم یکی از بهترین ها بوده و منتقدین و طرفداران برداشت های خود را داشته اند. این فیلم انعکاس این جمله است: “آشوب همان نظم است که رمزگشایی نشده است.”

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های خانوادگی که در سال 2018 اکران شدند


8. جزیره شاتر – Shutter Island – 2010

در بیمارستان مجرمین روانی آشکلیف در جزیره شاتر، اتفاقی رخ داده و بیماران خطرناک گریخته و در جایی از بیمارستان پنهان می شوند. تدی و چاک کارآگاه هایی هستند که برای یافتن بیماران به آنجا رفته و همه را مشکوک می یابند. حتی خود تدی را. یک تریلر روان شناسانه از مارتین اسکورسیزی که ذهن تان را آشفته می کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی که در سال 2018 اکران شدند


7. دانی دارکو – Donnie Darko – 2001

یک تجربه سینمایی زیبا با تخیل شگفت انگیز، درباره یک جوان طغیانگر به به نام دانی، که به شخصیت رمان “ناطور دشت” شباهت بسیاری داشته و شخصیت ها و موضوعات مشابه را به زیبایی به تصویر می کشد. فیلم هایی مانند “دانی دارکو” بسیار کمیاب هستند. و گرچه سرشار از ایده های پیچیده و غیرقابل درک می باشد، اما جز معدود آثاری است که چنین افکاری را به نمایش می گذارد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه دزدان دریایی کارائیب که نباید از دست بدهید


6. میان ستاره ای – Interstellar – 2014

این فیلم به ایده هایی مانند سیاهچاله ها، کرم چاله ها، نظریه نسبیت، بعد پنجم و به هم ریختن مفهوم زمان و مکان می پردازد. اگر نتوانید این نظریه های پیچیده را درک کنید، حداقل از دیدن جلوه های بصری آن لذت می برید. تصاویر و جلوه های زیبای این فیلم بسیار حرفه ای بوده و به کمک تکنولوژی ساخته شده اند.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


5. رنگ سرچشمه – Upstream Color – 2013

یکی از آثار زیبایی که به آثار افرادی چون ترانس مالیک و دیوید لینچ شباهت دارد. کیفیت فیلمسازی به سبک غیرمتعارف مالیک شباهت دارد، اما شیوه ادغام جنبه های سورئال و رئال آن را به آثار دیوید لینچ شبیه می کند. برای درک داستان پیچیده فیلم باید مهارت بالایی داشته باشید. اما اگر داستان را درک کنید از نبوغ شین کاروث به وجد می آیید.

همچنین بخوانید: رده بندی تمام فیلم های ابرقهرمانی که در سال 2018 اکران شدند


4. یادگاری – Memento – 2000

این فیلم جز معدود فیلم هایی است که بیننده را به چالش کشیده و سردرگم می کند. شاید روایت این فیلم نقطه قوت آن نباشد اما نحوه چیدمان روایت های مختلف در کنار هم یکی از ابزار اصلی نولان است که البته در همه آثارش موفقیت آمیز نیست. همچنین “یادگاری” نمونه کامل فیلمسازی باکیفیت است که نشان می دهد یک اثر کم رنگ و لعاب نیز می تواند موفق باشد. امیدواریم نولان، که در ساخت فیلم های پیچیده و گیج کننده موفق عمل می کند، دوباره به این عرصه بازگردد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های خون آشامی که در سال 2018 اکران شدند


3. جاده مالهالند – Mulholland Drive – 2001

فیلمی که امروز، پس از گذشت حدود 17 سال از ساخت آن، هنوز هم درباره آن بحث شده و یکی از رازآلودترین فیلم های تاریخ به شمار می رود. بهترین اثر دیوید لینچ تا به امروز، که بسیار لذت بخش بوده و همانند یک روایت هیپنوتیزم کننده از یک اپرای زیباست. فیلمی با مضمون هویت و توهم که هرگز از ذهن تان پاک نمی شود. این اثر با یکی از بهترین اجراهای نائومی واتس حقیقتا دیدنی است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


2. آغازگر – Primer – 2004

آغازگر تنها یک فیلم نیست بلکه یک معمای علمی است که برای درک هر جنبه آن باید فیلم را بارها تماشا کنید و افرادی که معتقدند در اولین تماشا به مفهوم آن پی برده اند، یا دروغ می گویند یا اینکه بسیار باهوش اند. پس از اینکه معنای فیلم را کاملا درک کردید، همانند فردی که یک معمای دشوار را حل کرده، احساس پیروزی خواهید داشت.

همچنین بخوانید: معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند


1. تلقین – Inception – 2010

تمام افرادی که برای اولین بار این فیلم را در سینما دیدند گیج شده بودند. گرچه مدت فیلم 2 ساعت بوده  اما می توان هفته ها درباره آن بحث کرد. هنوز در برخی از صفحات اینترنت درباره این فیلم بحث می شود. هیچ فیلمی به اندازه تلقین نمی تواند فکرتان را به خود مشغول کند و به همین دلیل است که در صدر قرار دارد.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر ژانر آدم ربایی در تاریخ سینما که باید ببینید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (8)

بستن فرم

  1. فاطمه

    اسفند 6, 1401

    ممنون از معرفی فیلم ها

    پاسخ

  2. ممد

    مرداد 2, 1400

    اگه میخایین تقدیر2014 رو ببینید یه جارو خاک انداز کنارتون باشه که بعد فیلم باید پشمای ریختتون رو جمع کنید 🙂

    پاسخ

  3. آبتین

    اسفند 3, 1398

    InceptionوShutter Islandعالین

    پاسخ

  4. الینا باشوکیان

    اسفند 3, 1398

    بسیار عالی.فیلم زیر پوست.هفت.باشگاه مشت زنی.1408.حیوانات شب زی.چشمه.سرگیجه.روانی.انگل. فعلا اینا تو ذهنم بود اینارو حما تو لیستتون بزارید.مرسی

    پاسخ

    • عماد در پاسخ به الینا باشوکیان

      آبان 27, 1400

      فیلم ترسناک معرفی میکنید.
      واقعا ترسناک باشه. مثلا کنجورینگ.

      پاسخ

  5. Paroshat

    بهمن 28, 1398

    چرا اسم سایتتون اسم منه😕😕😕

    پاسخ

  6. امین

    دی 16, 1398

    شاتر ایلند رو جا انداختی که یکی از بهترین هاست تو این زمینه

    پاسخ

  7. آرش

    دی 10, 1397

    ممنتو رو تگفتی

    پاسخ