افراد دروغ‌گو به چه چیزی فکر می کنند و دلیل کارشان چیست؟

افراد دروغ‌گو به چه چیزی فکر می کنند و دلیل کارشان چیست؟

آیا تابه‌حال پیش‌آمده که فکر کنید همه اطرافیانتان دروغ‌گو هستند؟

آیا از شنیدن دروغ‌های پی‌درپی خسته شده‌اید؟ ما در اینجا درباره انواع دروغ‌ها ویا دروغ‌های مصلحتی صحبت نمی‌کنیم. زیرا به‌هرحال آن‌ها قابل‌تحمل‌تر هستند.

ما درباره دروغ‌های صحبت می‌کنیم که بی‌دلیل گفته می‌شوند.

در اینجا متوجه می‌شوید که چرا افراد پشت‌هم دروغ می‌گویند، و چگونه می‌توانید افراد دروغ‌گو را تشخیص دهید.

دروغ‌های پاتولوژیک دروغ‌های بی‌دلیل هستند.

راست نگفتن، فریب دادن، گول زدن، همه این‌ها نوعی دروغ گفتن هستند. اما دروغ‌های پاتولوژیک دروغ‌هایی هستند که فرد به گفتن آن‌ها عادت کرده و بی‌دلیل این کار را انجام می‌دهد. دروغ اجباری، و اغراق‌گویی از نام‌های دیگر این نوع دروغ‌گویی هستند. شاید برخی از این نام‌ها برایتان آشنا باشد.

جالب اینجاست که تمام این اصطلاحات به یک‌چیز اشاره می‌کنند، اما روان شناسان دلایل و ریشه‌های مختلفی برای آن در نظر می‌گیرند. طبق گفته آن‌ها، افراد اغراق‌گو بر اساس عادت دروغ می‌گویند، اما دروغ پاتولوژیک نه‌تنها بر اساس عادت است بلکه با فریب هم همراه است.

دروغ‌گوهای پاتولوژیک به شما آسیب وارد می‌کنند.

شاید دروغ برایتان مسئله مهمی نباشد و آن را جدی نگیرید، اما اگر با دروغ‌گوهای پاتولوژیک سروکار داشته باشید، متوجه می‌شوید که آن‌ها نه‌تنها درباره خودشان دروغ می‌گویند، بلکه ممکن است درباره افراد دیگر هم دروغ بگویند.

در این صورت ممکن است آسیب ببینید. برای مثال، فرض کنید در شرکت مشغول کار هستید و فرد دیگری با دروغ گفتن درباره شما می‌خواهد شغلتان را تصاحب کند، یا فقط چون از شما متنفر است درباره‌تان دروغ می‌گوید. ممکن است نتوانید به‌راحتی این افراد را بشناسید زیرا در ابتدا بسیار جالب و دوستانه به نظر می‌رسند و اعتمادتان را جلب می‌کنند.

این افراد ممکن است از بیماری‌های روانی رنج ببرند.

دروغ‌های پاتولوژیک این‌گونه هستند:

این‌گونه دروغ‌ها توسط افرادی گفته می‌شود که سلامت روانی و رفتار انسانی ندارند و ممکن است در ابتدا نتوانید آن‌ها را خوب بشناسید.

گاهی اوقات افراد از مشکلات گوناگونی رنج می‌برند و دلیل دروغ‌های آن‌ها متفاوت است. برای مثال، یک کودک ممکن است از عدم توجه و یا اختلال‌های روانی رنج ببرد. یک فرد بزرگ‌سال ممکن است دچار اختلال روانی، توهم و مشکلات دیگر باشد. بنابراین دلیل اصلی این دروغ‌ها مشخص نیست.

برای شناخت یک دروغگوی پاتولوژیک، این رفتارها را در نظر بگیرید.

این افراد ممکن است رفتارهای زیر را نشان دهند.

آن‌ها بسیار جالب هستند.

برای مثال، حرف‌های جالب و حیرت‌انگیزی برای گفتن دارند و خودشان را یک شخصیت مهم نشان می‌دهند، مثلاً یک قهرمان، یک فرد ثروتمند و یا کسی که افراد مهم را می‌شناسد.

نقش قربانی را ایفا می‌کنند.

همچنین ممکن است که برعکس، نقش یک قربانی را ایفا کنند که همیشه یا بیمار است و یا مشکلی دارد. زمانی که یک فرد آن‌قدر در زندگی مشکل دارد که به صداقت او شک می‌کنید، بدون شک با یک دروغ‌گو طرف هستید.

دچار اعتیاد هستند.

افرادی که به الکل و یا مواد اعتیاد دارند، احتمال دروغ‌گو بودنشان بیشتر است. البته منظورمان این نیست که تمام افراد معتاد دروغ‌گو هستند، اما افرادی که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند احتمال دروغ گفتنشان بیشتر است.

نشانه‌های بیشتر افراد دروغ‌گو:

  • عقده‌های درونی
  • خودشیفتگی
  • حسادت
  • تندخویی
  • رفتارهای آزاردهنده
  • خشونت

اگر با یک دروغ‌گوی پاتولوژیک برخورد کردید، به‌درستی با آن‌ها رفتار کنید.

اگر با یک دروغ‌گوی پاتولوژیک برخورد کردید، ممکن است گارد بگیرید، اما بهتر است که این رفتارها را نشان دهید:

1. تا حد امکان از همراه شدن با آن‌ها خودداری کنید.

زمانی که متوجه شدید با یک فرد دروغ‌گو طرف هستید، بهتر است که با سکوت و فاصله گرفتن به او نشان دهید که نمی‌تواند شما را فریب دهد و باید به دروغ‌هایش خاتمه دهد.

2. خنثی باشید.

اگر می‌دانید که آن فرد دروغ‌گو است، هیچ‌کدام از حرف‌هایش را باور نکنید، مگر اینکه حقیقت باشد. بنابراین در مکالمه‌تان خنثی باشید و واکنش نشان ندهید.

3. با آن‌ها بحث نکنید.

فردی که درباره همه‌چیز دروغ می‌گوید، هیچ‌چیز مثبتی برای گفتن ندارد، بنابراین بحث با او نیز بی‌فایده است. بهترین راه این است که از او فاصله بگیرید.

اگر آن فرد دوست شما است، این کارها را انجام دهید:

4. پیشنهاد کمک بدهید.

به دوست خود اطمینان دهید که در هر شرایطی کنار او هستید و به او بگویید که دلیل دروغ گفتنش را می‌دانید و می‌خواهید به او کمک کنید.

5. به او کمک کنید تا تغییر کند.

به دوست خود کمک کنید تا حد امکان حرف حقیقت را بگوید. گفتن حقیقت می‌تواند به او کمک کند تا عادتش را ترک نماید.

اگر کمک‌های شما مؤثر واقع نشد، شاید بهتر باشد به او بگویید که دوستی خود را با وی تمام می‌کنید و این کار به نفع شما است. ترک دروغ به صبر و زمان نیاز دارد، بنابراین اگر می‌خواهید به دوست خود کمک کنید باید صبور باشید. اگر دوست شما تمایلی به ترک عادتش نداشت، شاید بهتر باشد که از او فاصله بگیرید تا آسیب نبینید.

شناخت افراد دروغ‌گو باعث می‌شود که بهتر بتوانید آن‌ها را شناسایی نموده، با او رابطه صحیحی داشته و کمتر آسیب ببینید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم