تایپ با حسگرهای مغزی در فیس‌بوک: یک رؤیا یا واقعیت؟

فیس‌بوک به‌تازگی این تکنولوژی را گزارش نموده است، اما ازآنجایی‌که عموم آن را نادیده گرفتند و جدی تلقی نکرده‌اند، تلاش می‌کند تا آن را ثابت نماید.

حدود 60 دانشمند و مهندس در “اجلاس 8” بر روی این پروژه کار کرده و برای اثبات آن برنامه‌ریزی می‌کنند. این اجلاس در طی 18 ماه تلاش می‌کنند یک برنامه شبه مغزی ایجاد نمایند تا با خواندن افکار شما در یک دقیقه 100 کلمه تایپ کند. همچنین این گروه تلاش می‌کنند تا پنلی ایجاد نمایند که مغز را به‌درستی اسکن کند. دراین‌باره، رجینا دوگان، رئیس این اجلاس به همراه 2 تن از اعضا دراین‌باره اطلاعاتی را در رسانه‌ها قرار دادند.

بااینکه سال‌ها طول می‌کشد تا تیم فیس‌بوک به مغز انسان راه پیدا کنند و این امر بیشتر رؤیا به نظر می‌رسد، اما تیم فیس‌بوک دراین‌باره بسیار جدی و مطمئن هستند.

دوگان اظهار داشت که “ما دراین‌باره یک تیم تحقیقاتی داریم تا اطلاعات را از مغز استخراج کند.”

رئیس اعظم تکنولوژی فیس‌بوک، مایک اشروپفر، اعتقاد دارد که این طرح فقط یک طرح پیشنهادی نیست که پس از مدتی فراموش شود، و آن‌ها به‌طورجدی روی آن کار می‌کنند.

طبق گفته‌های دوگان، در حال حاضر هدف اصلی آن‌ها در 18 ماه آینده این است که یک حسگر مغزی ایجاد نمایند تا در طی یک دقیقه 100 کلمه را تایپ کند. در گام بعدی آن‌ها می‌خواهند این حسگر را در تعداد زیاد تولید کرده و به فروش برسانند.

دوگان، رئیس پیشین پروژه‌های پیشرفته گوگل که در سال 2016 به فیس‌بوک پیوست، اعتقاد دارد که فیس‌بوک به دنبال ایجاد یک حسگر قانونی و حقوقی است تا برای استخراج افکار مغزی در پروژه‌های علمی و قانونی استفاده شود. مارک شویلت، عصب‌شناسی که در سال گذشته توسط دوگان استخدام‌شده تا در اجلاس 8 فعالیت داشته باشد، می‌گوید، “هنوز در آغاز راه هستیم و چالش‌های بسیاری پیش روی ما خواهد بود.”

علاوه بر چالش‌های علمی و فنی استخراج افکار انسان، چالش بعدی عرضه و فروش این حسگر به میلیون‌ها نفر است. با این پروژه، فیس‌بوک به یکی از شرکت‌هایی تبدیل می‌شود که به تولید محصولاتی برای آینده دست زده است.

مهلت کار بر روی این پروژه توسط فیس‌بوک دو سال است و طی این مدت باید ببینند آیا این پروژه قابل‌اجرا است یا خیر. طبق گفته اشروپفر، هر محصولی که توسط شرکت فیس‌بوک عرضه می‌شود با هدف اتصال جهانیان به یکدیگر، تولید می‌شود.

او همچنین می‌گوید، “زمانی که با دوگان درباره پیوستن به فیس‌بوک صحبت می‌کردیم، به او گفتیم که این پروژه یکی از پروژه‌های هرروزه روتین نیست، بلکه هدف ما این است که مردم بر افکار خود تمرکز کنند. اگر شما بتوانید در این کار به ما کمک کنید، باقی کارها را خودمان انجام خواهیم داد. زیرا هدف ما فقط تولید یک تکنولوژی نیست، ما می‌خواهیم در زندگی افراد تغییر بزرگی ایجاد نماییم.”

واقعیت افزوده و جلیقه لرزشی

تحقیقاتی که در اجلاس 8 انجام می‌شود می‌تواند بر تلاش‌های فیس‌بوک در رابطه با واقعیت افزوده و مجازی هم تأثیر بگذارد و ممکن است روزی با نمایش داده‌های مجازی در دنیای واقعی، گوشی‌های هوشمند را از بازار محو کند.

اشروپفر همچنین گفته است، “این تحقیقات بر پروژه‌های ارتباطی و اتصالی ما تأثیر مهمی داشته و تکنولوژی آن در بلندمدت در AR و VR به ما کمک خواهند کرد. زیرا در آن پروژه‌ها هنوز با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

زوکربرگ و دیگر روسای فیس‌بوک اظهار داشته‌اند که هدف AR ایجاد عینکی است که بتواند واقعیت مجازی را در دنیای واقعی نمایش دهد. این تکنولوژی توسط شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت و استارت آپ هایی مانند اسنپ چت و مجیک لیپ، نیز در حال بررسی است.

اشروپفر اعتقاد دارد که تکنولوژی AR هم از تکنولوژی کنترل مغز استفاده می‌کند. “اگر بتوانید با حرکت چشم و فرمان مغز یک گزینه را انتخاب کنید، دقیقاً کار موس کامپیوتر را انجام داده‌اید.”

برای تولید اولین حسگر “اجلاس 8″، دوگان و شویلت تأکید کردند که این حسگر قادر به خواندن تمام افکار مغز نیست. این حسگر تنها می‌تواند جمله نهایی که برای نوشتن مناسب است را برداشت کند. بنابراین عملکرد آن شبیه رمزگشایی است. دوگان می‌گوید، “سیگنالی که رمزگشایی می‌شود در حقیقت سیگنالی است که شما می‌خواهید رمزگشایی شود.” در حقیقت عملکرد آن شبیه برنامه‌های اپل است که کیبورد سخنان شما را تایپ نماید، با این تفاوت که در اینجا به‌جای سخنان، افکار شما تایپ می‌شوند.

همگام با حسگر شویلت، پروژه دوم اجلاس 8 که توسط فردی آبنوسی در حال بررسی است، به شما اجازه می‌دهد تا از طریق پوست خود بشنوید. محصول او چیزی شبیه یک جلیقه لرزشی است که با لرزش کلمات را به مغز انسان می‌رساند.

او اعتقاد دارد که نسل‌ها است که ما از حس لامسه برای شنیدن و درک کردن استفاده می‌کنیم، اما ازآنجایی‌که اخیراً به صفحات نمایشی دستگاه‌های مختلف عادت کرده‌ایم، این توانایی را از یاد برده‌ایم. “هدف تولید این دستگاه این است که به بخشی از شما تبدیل شود، اگر به آن فکر کنید طبیعی به نظر می‌رسد.”

دوگان این پروژه‌های اجلاس 8، و پروژه‌های دیگری که هنوز درباره آن صحبت نکرده‌اند، را مکمل یکدیگر می‌داند. یکی از آن‌ها می‌خواهد افکار مغز را بخواند و دیگری افکار را به مغز ارسال کند. “جالب اینجاست که هردوی این پروژه‌ها مکانیزم های ارتباطی هستند و به کاربران اجازه می‌دهند تا اطلاعات را به شیوه‌های مختلف انتقال دهند.”

طبق گفته دوگان هدف اولیه فیس‌بوک این بود که به افرادی که مشکلات ارتباطی داشتند کمک کند، اما پتانسیل این تکنولوژی نامحدود است. البته استفاده از آن تکنولوژی به مجوزهای قانونی و امنیتی نیاز دارد، اما انتظار می‌رود که پیامدهای مثبت این تکنولوژی از پیامدهای منفی آن بیشتر باشد. “من بسیار خوش‌بین هستم.”

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، می‌توانید «تکنولوژی فیس‌بوک برای خواندن افکار شما» را هم مطالعه کنید.

به نظر شما فیس‌بوک موفق به انجام این کار خواهد شد؟ منتظر خواندن نظرات شما در این زمینه هستیم.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم