بررسی کامل اولین تریلر فیلم انتقامجویان 4: پایان بازی (Endgame)

اختصاصی از پروشات: پس از مدت ها انتظار و البته خشمگین شدن طرفداران از تاخیر بیش از حد مارول در انتشار تریلر انتقامجویان 4، بالاخره مارول امروز این تریلر را منتشر نمود. عنوان این فیلم نیز آنگونه که در تریلر ذکر شده است، انتقامجویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) خواهد بود. قبل از شروع بررسی میتوانید ابتدا تریلر این فیلم را مشاهده کنید.

تریلر از انتهای قسمت قبلی یعنی جنگ بی نهایت شروع می شود، جایی که تونی استارک در فضاست و باقیمانده قهرمانان در زمین درگیر ماجرای ناپدید شدن و نابود شدن 50 درصد از موجودات زنده هستند. ابتدای این تریلر به خوبی توانسته فضایی غم انگیز را به بیننده تحمیل کند. تونی استارک در یک سفینه با حالتی غم انگیز و ناامید نشسته و آب و غذایش تمام شده و به زودی اکسیژن سفینه نیز به اتمام خواهد رسید …

در اولین سکانس، کلاه خاموش مرد آهنی را میبینیم که در واقع آخرین قسمت باقیمانده از لباس نانوتک مارک-50 آیرون من است. سپس تونی استارک کلاه را روشن میکند تا قبل از مرگش در فضای غریب و دورافتاده، آخرین جملاتش را به معشوقه خود یعنی پپر پاتس ارسال کند.  با اینکه حتی نمی داند که پپر هنوز زنده است و از بشکن تانوس جان سالم به در برده است یا نه! حالت تونی در این تریلر واقعا غم انگیز است.

بعد از روشن شدن کلاه، اولین کلمات تونی بیان می شود.

– خیلی خب خانم پاتس

 (OK, Ms Potts)

سپس سفینه ای در حال حرکت در فضا نمایش داده می شود و تونی حرف هایش ادامه می دهد.

– اگه این صدای ضبط شده رو پیدا کردی، حس بدی نسبت بهش نداشته باش.

(if you find this recording, don’t feel bad about this)

در اینجا مشخص نیست که مخاطب تونی چه کسی است. آیا با پپر پاتس صحبت میکند یا با خودش؟

تونی ادامه می دهد:

– بخشی از ماجراجویی رسیدن به آخرشه. محض اطلاع، سرگردون شدن تو فضا وقتی میدونی هیچ نجاتی در کار نیست، جالب تر از چیزیه که به نظر میاد.

(Part of the journey is the end. Just for the record, being adrift in space with zero promise of rescue is more fun than it sounds)

احتمالا تونی و نبیولا موفق شده اند که سفینه را به پرواز درآورند اما سفینه قادر نیست با سرعت نور یا مافوق آن حرکت کند. به همین دلیل تونی هیچ امیدی به نجات ندارد و می داند که در فضایی دور از تمام انسان ها و در سکوتی بی انتها به مرگش نزدیک می شود.

– چهار روزه که غذا و آب تموم شده و اکسیژن هم تا فردا صبح تموم میشه. و تمام!

(Food and water ran out four days ago, oxygen will run out tomorrow morning. And that’ll be it)

در این سکانس تونی از شیشه سفینه به فضای بی کران خیره شده و حس غم سنگینی را به بیننده منتقل میکند. البته بیننده ای که فیلم های قبلی را دیده و در جریان ماجرا باشد. در ادامه تونی خطاب به پپر پاتس می گوید:

– وقتی که دارم از این دنیا میرم، رویای تو توی سرم خواهد بود، چون همیشه رویای تو رو دارم.

(When I drift of, I will dream about you. It’s always you)

مخاطبان هیچگاه تونی استارک را تا این حد نا امید و تخریب شده ندیده بودند. این بدترین وضعیتی است که تونی استارک در پرده سینما تجربه کرده و به همین دلیل طرفداران نیز احتمالا غم انگیزترین لحظات را با دیدن این سکانس تجربه خواهند کرد.

حدود 50 ثانیه ابتدایی تریلر به صحبت های تونی استارک اختصاص داده شده که بیش از یک سوم تریلر را شامل می شود و این نشان از حکومت مرد آهنی در دنیای سینمایی مارول دارد.

سپس لوگوی مارول به شکلی بسیار زیبا نمایش داده شده و با افکتی جالب تر از بین می رود. موسیقی این سکانس شنیدنی و بسیار هیجان انگیز است و تا پایان تریلر ادامه پیدا میکند.

اولین سکانس بعد از لوگوی مارول، لباس تانوس است. تانوس بعد از موفقیت در انجام ماموریت دشوارش، لباسش را در مزرعه ای غرق در آرامش آویخته و در حال استراحت است.

سپس تانوس در حال قدم زدن در یک مزرعه نمایش داده می شود. آنطور که در این سکانس دیده می شود، دستکش بی نهایت بعد از بشکن معروف تانوس کاملا خرد شده و احتمالا توانی برای بشکن دوم نداشته باشد. در فیلم قبلی، تانوس (با بازی بسیار خوب جاش برولین) یکه تاز میدان بود و همه کار کرد. اما احتمالا در «پایان بازی» این قهرمان ها هستند که برگ های برنده خود را رو می کنند.

سکانس قدم زدن تانوس در مزرعه ای (شبیه گندمزار) از یکی از کامیک ها اقتباس شده و بسیار دیدنی است. تصویر این کامیک را در زیر می بینید.

در این سکانس این حس به بیننده القا می شود که تانوس به خواسته خود رسیده و حالا میخواهد در آرامش به استراحت بپردازد. او به عقیده خود، جهان را به توازن رسانده و حالا همه موجودات زندگی بهتری را تجربه خواهند کرد. البته قهرمانان زمین عقیده دیگری دارند.

همزمان با گشت و گذار تانوس در مزرعه خود، صدای بلک ویدو (ناتاشا رومانوف) پخش می شود.

– تانوس دقیقا کاری رو که میگفت قصد انجامش رو داره انجام داد.

(Thanos did exactly what he said he was going to do)

در ادامه سکانسی از برج جدید انتقامجویان و پس از آن چهره گریان استیو راجرز (کاپیتان امریکا) را میبینیم که صورت خود را تراشیده است. این سکانس نیز غم انگیز است و نشان از تسلیم شدن کاپیتان دارد. در فیلم های قبلی هیچگاه کاپیتان ناامید نشده بود، حتی در بدترین شرایط؛ اما اینجا داستان کمی متفاوت است.

سپس چهره ناتاشا نشان داده می شود که صحبت های خود را ادامه می دهد.

– اون (تانوس) 50 درصد از کل موجودات زنده رو نابود کرد.

(He wiped out 50% of all living creatures)

در همین حین تصویری از بروس بنر نشان داده می شود که به مانیتورهای مقابلش نگاه میکند.

مانیتورها تصویر شوری (خواهر بلک پنتر)، پیتر پارکر (مرد عنکبوتی) و اسکات لنگ (مرد مورچه ای) را نشان می دهند که همگی گم شده اند. البته به عقیده بروس بنر و احتمالا باقی اعضا، همه این افراد با بشکن تانوس نابود شده اند. به همین خاطر بروس بنر چهره ای بسیار ناراحت دارد و در انتها به نشانه ناراحتی صورتش را با دستش می پوشاند.

سپس تصویری از فضای داخلی ساختمان انتقامجویان دیده می شود که خالی است و هیچکس در آن نیست. در همین لحظه صدای کاپیتان شنیده میشود.

– ما باختیم. هممون

(We lost. All of us)

سپس ثور را می بینیم که در گوشه ای نشسته و ناراحتی در چهره اش موج می زند.

پس از آن نبیولا را میبینیم که در سفینه ایستاده.

در سکانس بعدی نبیولا دستش را از روی شانه های تونی استارک می کشد. صدای کاپیتان نیز در پس زمینه شنیده می شود.

– ما دوستامون رو از دست دادیم.

(We lost friends)

در ادامه کاپیتان می گوید:

– خانوادمون رو از دست دادیم.

(We lost family)

و در همین لحظه رونین را میبینیم که اشخاصی را کشته و در حال تمیز کردن شمشیر کاتانای خود است. رونین در واقع کلینت بارتون است که خانواده اش (در انتقامجویان 2 دیدیم) به قتل رسیده اند و (احتمالا) به انتقام قتل آنها به ژاپن رفته و در حال آدمکشی است.

سپس کاپیتان ادامه می دهد:

– ما بخشی از خودمون رو از دست دادیم

(We’ve lost a part of ourselves)

ناتاشا و رونین برای لحظه ای در مقابل یکدیگر نمایش داده می شوند. ناتاشا ظاهرا از دیدن کلینت در آن وضعیت کمی شوکه شده و در چهره کلینت نیز ترکیبی از ناامیدی، بی رحمی و ناراحتی موج می زند.

در سکانس بعدی ناتاشا در کنار کاپیتان ایستاده و هر دو به تصویری که در قطب نمای جیبی قدیمی کاپیتان است نگاه میکنند. تصویری از پگی کارتر، عشق قدیمی کاپیتان که در فیلم های قبلی نیز آن را دیده بودیم.

و کاپیتان ادامه می دهد:

– این بزرگ ترین نبرد زندگی ماست.

(This is the fight of our lives)

ظاهرا کاپیتان کمی امیدوار شده و احتمالا به همراه ناتاشا نقشه ای برای ادامه این نبرد بزرگ در سر دارند. زیرا در سکانس بعدی ناتاشا به کاپیتان میگوید:

– این نقشه کار میکنه استیو

(This is going to work Steve)

جواب کاپیتان به این حرف ناتاشا هم امیدوار کننده و هم کمی ناامیدانه است.

– میدونم که کار میکنه، چون اگه کار نکنه نمیدونم دیگه باید چیکار کنم.

(I know it is، Cuz I don’t know what I’m going to do if it doesn’t)

سپس بخشی که طرفداران مدتهاست منتظرش بودند نمایش داده می شود و آن لوگوی فیلم جدید است که حاوی عنوان کامل این قسمت می باشد. انتقامجویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

این عنوان انتخاب جالبی بود. در جنگ بی نهایت دیدیم که دکتر استرنج بیش از 14 میلیون حالت مختلف از آینده را دید که تنها در 1 حالت آنها بر تانوس غلبه می کردند. در ادامه وقتی تانوس داشت جان تونی استارک را میگرفت، استرنج ترجیح داد سنگ زمان را به تانوس بدهد تا از کشته شدن تونی جلوگیری کند. در حالیکه قبلا گفته بود بین سنگ زمان و جان تونی استارک، بدون هیچ فکری سنگ را انتخاب می کند. در انتهای فیلم بود که تونی از استرنج پرسید “چرا این کارو کردی؟” و استرنج پاسخ داد «دیگه تو پایان بازی هستیم». احتمالا اتفاقاتی که افتاد همان یک راهی بود که استرنج می دانست در نهایت پیروز خواهند شد و به همین دلیل ترجیح داد سنگ را به جای تونی تقدیم تانوس کند. البته امیدواریم همینطور باشد!

اما در این لحظه از تریلر اتفاق جالبی رخ می دهد، صدای اسکات را می شنویم که پشت در ساختمان انتقامجویان ایستاده و منتظر است کسی در را برایش باز کند. در انتهای فیلم مرد مورچه ای و زنبورک دیدیم که اسکات در فضای کوانتوم گیر افتاد و هیچکس برای نجاتش آنجا نبود. حالا به هر ترتیبی اسکات موفق به خروج از فضای کوانتوم شده و خود را به سایر بازماندگان تیم انتقامجویان رسانده است.

همینطور که اسکات پشت دوربین در حال معرفی خودش است، کاپیتان و ناتاشا از دوربین او را دیده و شوکه می شوند. کاپیتان می پرسد که “این یه فیلم ضبط شده قدیمیه؟” و ناتاشا پاسخ می دهد که “الان جلوی در ورودیه!”

طبق صحنه هایی که در تریلر دیدیم، همه گمان می کردند که اسکات نیز بعد از بشکن تانوس نابود شده است. همین اتفاق دلیلی خواهد بود که کاپیتان و ناتاشا امیدوار به بازگشت سایر قهرمانان شوند. همانطور که برادران راس (کارگردان های قسمت 3 و 4 انتقامجویان) قبلا اعلام کرده اند، فضای کوانتوم نقش بسیار مهمی در ادامه دنیای سینمایی مارول ایفا خواهد کرد و احتمالا بازگشت اسکات لنگ نقطه عطفی برای بازگرداندن سایر قهرمانان خواهد بود.

در اینجا تریلر به پایان می رسد و تاریخ اکران فیلم (آوریل 2019) نمایش داده می شود.

در کل به نظر من مارول در اولین تریلر از انتقامجویان 4 توانست موفق عمل کند. البته کاملا مشخص است که ساخت این تریلر با تمرکز بر تحریک احساسات مخاطبین انجام شده است و مارول می خواهد مخاطبین را هر روز تشنه تر از قبل کند. احتمالا در سال 2019 رکورد پرفروش ترین فیلم به «انتقامجویان: پایان بازی» خواهد رسید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    آذر 19, 1397

    اسکات که گیر نکرده بود جایی تو مرد مورچه ای و زنبورک

    پاسخ

    • کیارش در پاسخ به محمدرضا

      شهریور 27, 1398

      اخر تیتراژ پایانی تیکه کوچولویی نشون میده که اسکات گیر میکنه

      پاسخ