معرفی 12 سریال جذاب و دیدنی شبیه “آینه سیاه” (Black Mirror)

سریال آینه سیاه نتفلیکس درحال حاضر یکی از محبوب ترین سریال های تلویزیونی جهان می باشد. در جهان امروز استفاده از دستگاه های هوشمند و شبکه های اجتماعی بیش از پیش افزایش یافته و باعث شده که بیش از هر زمان دیگری به تکنولوژی وابسته باشیم. این سریال هم به همین موضوع پرداخته و تاثیر و عواقب پیشرفت تکنولوژی بر زندگی بشر را نشان می دهد. تمام قسمت های این درام علمی تخیلی بریتانیایی از یکدیگر مجزا بوده و یک آینده مدینه فاسده را نشان می دهند که انسان برده هوش مصنوعی و برترین عروسک خیمه شب بازی آن است.

این داستان آینه ای از دوران اسارت و بردگی انسان در قرن های 18 و 19 آمریکاست که نشان می دهد انسان مجددا به این چرخه شوم وارد شده است. عنوان “آینه سیاه” نشانگر تصویر انسان در صفحه یک کامپیوتر خاموش است، تصویری که تاریک تر و سیاه تر می باشد. داستانی مانند “آینه سیاه” حتما لازم نیست یک مجموعه باشد، بلکه می تواند با به تصویر کشیدن مدینه فاسده آینده، تاثیرات مخرب تکنولوژی بر انسان، یا استفاده نادرست از آن را نشان دهد که در نتیجه آن انسان به موجودات بی احساس و ماشینی بدل می شود. عناصر سفر در زمان، آزار ناشی از تکنولوژی، مشکلات روانی، موارد غیر قابل توضیح یا یک دنیای چند بعدی، از جمله ویژگی های این اثر است. در اینجا می خواهیم سریال های مشابه را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. رویاهای الکتریکی فیلیپ کی.دیک – Philip K. Dick’s Electric Dreams – 2017

یک مجموعه سریال با داستان های کوتاه نوشته فیلیپ کی.دیک و تهیه کنندگی برایان کرانستون. رویاهای الکتریکی در بسیاری جهات شبیه آینه سیاه است، از ارتباط جهش یافته ها در دنیای عاری از تکنولوژی، شهرهای تخیلی که مردم به آنجا می روند گرفته تا واقعیت مجازی و حملات بیگانه ها. تماشای این سریال همانند این است که ادامه آینه سیاه را تماشا کنید، با این تفاوت که هر لحظه تفاوت های ناچیز آن را حس می کنید.

همچنین بخوانید: معرفی 11 سریال کره ای عاشقانه و درام که نباید از دست بدهید


11. انسان ها – Humans – 2015-2018

یک سریال بریتانیایی درباره ربات ها، هوش مصنوعی و ربات های آینده به نام “سینث‌ ها” که از بسیاری جهات شبیه فیلم های “من یک رباتم” (I, Robot) و “اکس مشینا” (Ex Machina) از ویل اسمیت است. اغلب شخصیت های سریال هم سینث هستند و بازیگران مختلف این شخصیت ها را اجرا می کنند. نکته جالب این است که سینث ها از لحاظ رفتار، زبان بدن و روح و روان از انسان ها متفاوت نیستند. جالب تر اینکه آن ها از بسیاری جهات از انسان پیشی گرفته و به همین دلیل به یک افتراق اجتماعی دامن می زنند. “انسان ها” یک سریال ظالمانه، نفسگیر و صادق است که اهمیت وجود سینث ها در آینده بشر و بردگی انسان توسط هوش مصنوعی و اجسام فیزیکی را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 15 سریال شبیه برکینگ بد (Breaking Bad) که نباید از دست بدهید


10. مسافران – Travelers – 2016-2017

پیام این فیلم این است: چه میشد اگر به جای سفر در زمان، انسان می توانست خودآگاه خود را در زمان به گذشته و آینده فرستاده و به یک فرد مرده در زمان حال تبدیل شود؟ در این سریال با توجه به این مفهوم ساده دو فصل ساخته شده است. گروهی از “مسافران” که اپراتورهای آینده هستند با فرستادن خودآگاه خود به گذشته از فروپاشی جامعه جلوگیری می کنند. آن ها در حین انجام وظایف خود برای پیشگیری از فاجعه، با استفاده از اطلاعات اجتماعی میزان زندگی فعلی خود را پنهان می کنند و به ماموریت خود ادامه می دهند. شخصیت پردازی عالی است و اجراهای زیبا هم به این موضوع کمک کرده است. اگر به سریال “آینه سیاه” علاقه دارید حتما “مسافران” را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: اگر سریال دوستان (Friends) را دوست دارید این 25 سریال را از دست ندهید


9. داستان ترسناک آمریکایی – American Horror Story – 2011-2018

یکی از برترین و محبوب ترین سریال های آمریکایی که هر فصل آن داستان ها و مضامین متفاوت دارد. درحالی که فصل “خانه قتل” به موضوعاتی چون خشونت نوجوانان، تفاوت های جنسی و خیانت می پردازد، فصل پنجم با نام “هتل” درباره هتل کورتز در مرکز شهر کالیفرنیاست و به مواد مخدر و مصرف الکل اشاره می شود. صحنه های قتل و وحشت بیننده را به هیجان انداخته و او را بر صندلی میخکوب می کند. داستان های فرعی هر قسمت نیز ترسناک تر هستند. پس تا دیر نشده این سریال را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: بهترین سریال‌های تلویزیونی انگلیسی زبان سال 2018 (تا به امروز)


8. حس – Sense8 – 2016-2016

خوشبختانه فصل جدید این سریال در سال 2018 پخش می شود. دو فصل این سریال علمی تخیلی درباره زندگی هشت فرد در قسمت های مختلف جهان بودند که هر کدام توانایی های حسی متفاوت داشته اند و می توانستند ارتباط ذهنی برقرار کنند. این هشت تن می توانستند افکار، احسااست و اطلاعات خود را با یکدیگر تقسیم کرده و در عین حال به این فکر بودند که دلیل این ارتباط ها چیست. با ادامه سریال این هشت تن با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، برخی با هم صمیمی تر شده و برخی از هم دور می شوند. شخصیت منفی این سریال ویسپرز نام دارد که می خواهد هر کدام از آن ها را به دام انداخته و از بین ببرد. گرچه شباهت های این سریال و “آینه سیاه” اندک هستند (به جز قسمت “ارتباط”)، به نظر می رسد که فضای آینده و جلوه های بصری یادآور “آینه سیاه” می باشند.

همچنین بخوانید: بهترین سایت‌ها برای دانلود رایگان فیلم و سریال


7. چیزهای عجیب – Stranger Things – 2016-2017

چیزهای عجیب که مقابل “آینه سیاه” بوده، البته نه به لحاظ سبک، یکی از محبوب ترین سریال های تلویزیونی پس از “بازی تاج و تخت” (Game of Thrones) است که بسیار از آن صحبت می شود. فصل اول سریال در سال های 80 و منطقه روستایی ایندیانا رخ داده که پسری به نام ویل گم شده و پلیس، اقوام و دوستان به دنبالش هستند. در کنار حوادث عجیب دیگری که در شهر رخ می دهد دوستان ویل با دختر عجیبی که توانایی های دورجنبی دارد، رو به رو شده و این دختر در یافتن دوست گم شده شان به آن ها کمک می کند. فصل دوم یک سال بعد از سریال اول پخش شده و زمانی که شوک تان فرو نشست می توانید آن را تماشا کنید. عناصر رئالیسم، ابعاد افزوده، ترس های روانی، آزمایش های انسانی و غیره، از جمله دلایل محبوبیت این سریال برای طرفداران “آینه سیاه” می باشد.

همچنین بخوانید: 65 سریال تلویزیونی که پیش از مرگ باید تماشا کنید


6. کربن تغییر یافته – Altered Carbon – 2018

یکی از جدیدترین سریال های نتفلیکس که به دلیل داستان عجیب و جلوه های رایانه ای شهرت یافته است. 350 سال بعد در آینده، خاطرات و آگاهی را می توان در توده های دیسک مانند ذخیره کرد و انسان ها از بدن های فیزیکی یا مهندسی شده که تنها واسطه هستند استفاده کرده و اسلیو نام دارند. سربازی به نام تاکشی که 250 سال بعد بیدار شده باید درباره جرایم جسم پیشین اش پاسخگو باشد و در عین حال به لورنز بنکرافت، یک فرد ثروتمند کمک می کند تا راز قتلش کشف شود. تکنولوژی پیشرفته و تصاویر تاریک این فیلم را به یک اثر جذاب تبدیل می کند.

همچنین بخوانید: 28 انیمه سریالی برتر تاریخ که باید تماشا کنید


5. یتیم سیاه – Orphan Black – 2013-2017

تصور کنید اگر یک نفر بشنود که یک کلون است و در دنیا کلون های دیگری هم وجود دارند که او بخشی از آن هاست، چه رخ می دهد؟ زمانی که سارا منینگ  هنرمند به هویت واقعی اش، بث چایلدز، یک کارآگاه پلیس، پی میبرد، برایش دنیا به آخر رسیده و تلاش می کند تا به ماهیت کلون ها، تشکیلات سیاسی نکسوس، نظارت مخفی، و گروهک های مذهبی که می خواهند تمام کلون ها را از بین ببرند، پی ببرد. سارا تلاش می کند تا با قاتلین یا خاقان کلون ها برخورد نکرده و در عین حال از دخترش، تنها کودک کلونی تا به امروز، محافظت کند. پیچیدگی های جذاب این سریال در کنار اجراهای چند لایه شما را به وجد می آورد.

همچنین بخوانید: 50 سریال خارجی برتر تاریخ سینما به انتخاب مخاطبان


4. آقای ربات – Mr Robot – 2015-2017

یک سریال تلویزیونی درباره یک فرد تنها و یک مهندس امنیت سایبری به نام دی الیوت که شب ها هم یک هکر است و با همکاری یک گروه هکری به نام “جامعه اف” می خواهد با فساد مالی مبارزه کند. این هکر تنها اغلب به حساب کاربری افراد می رود تا درباره زندگی روزانه، علایق و اعمال شان آگاه شود. شیوه دستیابی او به یک گذرواژه یا پین کد هم به شکل شرلوک هولمزی جالب است. در فصل اول، الیوت که اکنون آقای ربات نام دارد می خواهد به همراه گروه تمام بدهی ها را لغو کرده و آشوب به پا کند. عناصر تاریک و رعب انگیز ترس انسان نسبت به اینترنت و شبکه اجتماعی در “آینه سیاه” را به تصویر می کشد.

همچنین بخوانید: فصل پایانی سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) تا سال 2019


3. تاریک – Dark – 2017

یک سریال یک فصلی از نتفلیکس که به زبان آلمانی است. موسیقی متن و تعداد زیاد بازیگران تا مدت ها در ذهن تان مانده و فکرتان را مشغول می کند. در شهر آلمانی ویندن، گیاهان و غارها قدرت هسته ای دارند و در این بین نوجوانی به نام جوناس می خواهد با خودکشی پدر و خیانت مادرش با یک پلیس به نام آلریش نیلسون کنار بیابد. ناپدید شدن های عجیب، سفر در زمان، اشاره به کرم چاله، و خط های زمانی مکرر، این داستان را به یک داستان زیبا تبدیل نموده است. این فیلم بدون شک فکرتان را دگرگون کرده و تا ساعت ها به خود مشغول می کند. آهنگ فیلم هم جذاب و پیچیده است.

همچنین بخوانید: 20 فیلم کارآگاهی و رمزآلود برتر در تاریخ سینما


2. منطقه نیمه‌ روشن – The Twilight Zone – 1959-1964

پیش از هر چیز باید به زمان پخش این سریال توجه کنید. شاید اگر این سریال را از زمان خود جلوتر بدانیم، بازهم در تعریف خود کوتاهی کرده ایم. این فیلم هم مانند “آینه سیاه” آینده ای را نشان می دهد که در آن تکنولوژی جهان را نابود کرده و حوادث پیچیده و دور از ذهن رخ می دهد. شاید برخی از صحنه های فیلم قدیمی به نظر برسد اما اگر از دید فیلمساز نگاه کنید متوجه می شوید که بسیاری از تکنولوژی های اشاره شده در حقیقت به وقوع پیوسته اند. سریالی که در میان 10 سریال برتر قرار بگیرد قطعا یک سریال زیباست.

همچنین بخوانید: 15 شخصیت سریال “بازی تاج‌وتخت” که نزدیک بود بازیگران دیگری آن‌ها را ایفا کنند


1. وست ورلد – Westworld – 2016-2018

یک فیلم نوشته مایکل کرایتون (The Andromeda Strain, Jurassic Park) که حدود چهار دهه قبل در سال 1973 این داستان را نوشت و سپس جاناتان نولان، لیزا جوی و جی جی ابرامز آن را تولید نمودند. داستان درباره یک پارک سرگرمی به نام وست ورلد است که اندرویدها انسان مانند در آن قرار دارند، انسان ها می توانند به آنجا بروند و زندگی در دنیای غرب را تجربه کنند، زیرا اندرویدها نمی توانند به انسان آسیب برسانند. میزبان افرادی هستند که بر اعمال اندرویدها نظارت داشته و آن ها را تعمیر می کنند، مهمان ها هم می توانند به پارک رفته و هرکاری که دوست دارند انجام دهند حتی خشونت، و مشکل از همینجا آغاز می شود. یک سریال تلویزیونی پیچیده که تجربه آن با هیچ سریال تلویزیونی قابل مقایسه نیست.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. مریم

    اسفند 21, 1397

    عالی

    پاسخ

    • فرشاد احمدی در پاسخ به مریم

      شهریور 25, 1401

      چی جوریه این سریال هیجان داره مثل فرار از زندان مخصوصا فصل پنجم ؟

      پاسخ