گوشت قرمز: مفید یا مضر؟

گوشت قرمز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای سلامت بدن ضروری هستند. در سال‌های اخیر به دلیل تأثیر گوشت قرمز در ایجاد سرطان استفاده از آن کاهش‌یافته است. اما آیا واقعاً گوشت قرمز مضر است؟

گوشت قرمز گوشتی است که از ماهیچه پستانداران به دست می‌آید: گوشت گاو، گوشت بره، گوشت خوک، گوشت بز، گوشت گوساله، گوشت گوسفند. این گوشت‌ها در انواع غذاها استفاده می‌شوند. بنابراین افراد سالانه میزان قابل‌توجهی گوشت قرمز مصرف می‌کنند. اما چرا مصرف گوشت قرمز کاهش‌یافته است؟


مصرف غذاهای گیاهی

بر اساس نتایج، در آمریکا حدود 8 میلیون نفر گیاهخوار شده‌اند. و این تعداد روزبه‌روز افزایش می‌یابد زیرا افراد بیشتر از گذشته نگرانی سلامتی خود هستند. حدود 37% افراد بزرگ‌سال در آمریکا غذاهای گیاهی را ترجیح می‌دهند و حدود 36% آن‌ها به دلیل سالم بودن غذاهای گیاهی آن را انتخاب می‌کنند. غذاهای گیاهی سالم‌تر هستند. تحقیقی که در سال 2016 در آکادمی تغذیه انجام گرفت نشان داد که رژیم غذایی گیاهی احتمال ابتلا به دیابت نوع دو، حمله قبلی و سکته را تا 62% کاهش می‌دهد. اما عدم استفاده از گوشت قرمز تنها به دلیل رژیم غذایی گیاهی نیست، بلکه گوشت قرمز مشکلات بسیاری به بار می‌آورد، که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم نمود.


سرطان

یکی از اصلی‌ترین خطرات گوشت قرمز ابتلا به سرطان است. یکی از تحقیقات انجام‌شده در سازمان جهانی بهداشت در اکتبر سال 2015 نشان داد که مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. بر اساس این یافته‌ها گوشت قرمز فرآوری شده، دودی شده و نمک‌زده، ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در حقیقت مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. برای انجام این تحقیقات، سازمان مربوطه 800 مورد را موردمطالعه قرار داد. براین اساس، مصرف 50 گرم گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 18% افزایش می‌دهد.

بر اساس این یافته‌ها میان مصرف گوشت قرمز و ابتلا به سرطان روده بزرگ، پانکراس و پروستات، رابطه مستقیم وجود دارد. گفته می‌شود که گوشت قرمز سرخ یا کباب شده این ریسک را افزایش می‌دهد. پختن گوشت قرمز باعث تولید آمین هتروسیکلیک و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه می‌شوند، این مواد معدنی به نوبه خود احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. بااین‌حال برخی نیز اعتقاد دارند که میزان تأثیر این موادمعدنی در ابتلا به سرطان ثابت نشده است.


نارسایی کلیه

بیش از 661000 آمریکایی به نارسایی کلیه مبتلا هستند. از عوامل نارسایی کلیه دیابت و فشارخون بالا می‌باشند. اما تحقیقی که در سال 2016 انجام گرفت نشان داد که یکی از عوامل دیگر گوشت قرمز است. در این تحقیق، افرادی که 25% بیشتر از سایرین گوشت قرمز مصرف می‌کردند، 40% بیشتر به نارسایی کلیه مبتلا می‌شدند. بر اساس این تحقیق، برای جذب پروتئین بهتر است پروتئین گیاهی مصرف نمود و در صورت مصرف گوشت، ماهی مصرف کرد.


بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی در آمریکا سالانه جان افراد بی‌شماری را می‌گیرد. رژیم غذایی ناسالم و سرشار از چربی باعث ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شود. تحقیقات نشان داده که مصرف گوشت قرمز نیز ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. یکی از تحقیقات سال 2014 در سودان که بر روی 37000 مرد انجام گرفت نشان داد که مردانی که روزانه بیش از 75 گرم گوشت قرمز مصرف می‌کنند، نسبت به مردانی که روزانه کمتر از 25 گرم گوشت مصرف می‌کنند، 1.28 بار بیشتر به بیماری قبلی دچار می‌شوند.

تحقیق دیگری که در سال 2013 انجام گرفته بود نیز ارتباط مستقیم مصرف گوشت قرمز و ابتلا به بیماری‌های قلبی را گزارش نموده بود. محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک متوجه شدند که یک نوع باکتری مسئول هضم در گوشت قرمز در بدن به تری متیل آمین اکسید (TMAO) تبدیل می‌شود. انجام این آزمایش در موش‌ها نشان داد که TMAO به تصلب شریان منجر می‌شود که حمله قلبی و سکته را به دنبال دارد.

یکی از تحقیقات اخیر در دانشگاه لافایت غربی نشان داد که مصرف 3 اونس گوشت قرمز در هفته در افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی تأثیری نخواهد داشت.


دیورتیکولیت

به التهاب دیورتیکولهای جدار روده به‌خصوص روده بزرگ گفته می‌شود. هرچند بندرت دیورتیکولیت در روده باریک نیز مشاهده می‌شود. اگرچه دلیل بروز این مشکل مشخص نیست اما گفته می‌شود که رژیم غذایی پرفیبر ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهد. یکی از تحقیقات اخیر نشان داد که مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهد. زیرا در این تحقیقات، مردانی که مصرف گوشت قرمز بالایی داشتند، 58% بیش از سایرین به دیورتیکولیت مبتلا می‌شدند. بنابه گفته محققین، مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده این احتمال را افزایش می‌دهند.


چه مقدار گوشت قرمز باید مصرف کنیم؟

باوجود مضرات گوشت قرمز، به دلیل مزایای آن نباید مصرف آن را قطع کنیم. برای مثال، 100 گرم گوشت قرمز، 25% از ویتامین ب 3 و 32% روی روزانه ما را تأمین می‌کند. همچنین گوشت قرمز درصد بالایی از آهن دارد که بهتر از موادمعدنی گیاهی جذب خواهد شد. بااین‌حال، سازمان بهداشت اعتقاد دارد که باید مصرف گوشت قرمز را محدود کنیم.

سازمان تحقیقات سرطان در آمریکا معتقد است که مصرف کمتر از 18 اونس گوشت قرمز در هفته کافی است و گوشت فرآوری نشده نیز باید کاملاً حذف شود. محققینی که مصرف گوشت قرمز را با ابتلا به سرطان مرتبط می‌دانند، اعتقاد دارند که گوشت قرمز باید کاملاً حذف شود. اما به دلیل مزایا و مواد معدنی و پروتئینی گوشت قرمز، باید در آینده درباره آن تحقیقات بیشتری انجام داد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم