100 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب بازیگران مطرح جهان

100 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب بازیگران مطرح جهان

بهترین فیلم های تاریخ سینما چه فیلم هایی هستند؟ پاسخ به این پرسش همواره چالش‌های زیادی را بین علاقه مندان سینما به راه انداخته است. چرا که هر از چندگاهی لیست هایی تحت عنوان بهترین فیلم های تاریخ سینما توسط افراد مختلفی منتشر شده و حاشیه های زیادی ایجاد میکند.

بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب لیستی از بهترین فیلم های تاریخ سینما را از بهترین بازیگران این حوزه، مانند ژولیت بینوش (Juliette Binoche) ، اندی سرکیس (Andy Serkis) ، بیل هدر (Bill Hader) و نیک کرول (Nick Kroll) گردآوری و برای شما ارائه کنیم، در ادامه با پروشات همراه باشید.

 

1. Tootsie (توتسی) – 1982

کارگردان: سیدنی پولاک

بازیگران: داستین هافمن, جسیکا لنگ, بیل مری

مایکل دورسی (داستین هافمن) متوجه می‌شود نقشی را که قرار بوده در یک محصول برودوی به او بدهند، به بازیگر دیگری داده‌اند. وقتی با عصبانیت با کارگزارش، جرج فیلدز (سیدنی پولاک) برخورد می‌کند، او به مایکل می‌گوید که به خاطر رفتارش، هیچ‌کس او را استخدام نخواهد کرد. واقعا چه کسی دوست ندارد داسستین هافمن را در لباس زنانه و با لهجه جنوبی ببیند؟ در این فیلم زیبا هافمن با پوشش های مختلف ظاهر شده و بازی درخشانی را نشان می دهد.

 

 2. The Godfather (پدر خوانده) – 1972

کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا

بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان

پدرخوانده فیلمی جنایی و برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم سال ۱۹۷۲ است. این فیلم توسط کمپانی آمریکایی پارامونت و بر اساس رمانی به همین نام از ماریو پوزو که در سال ۱۹۶۹ نوشته شده، ساخته شده است. کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و بازی درخشان آل پاچینو، یکی از بهترین فیلم های تاریخ را پدید آورده است.

 

 3. A Woman Under the Influence (زن مست) –  1974

کارگردان: جان کاساوتیس

بازیگران: جنا رولندز، پیتر فالک، فرد درپر

جنا رولندز در این فیلم، که یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما شناخته می شود، در نقش یک زن خانه دار دارای مشکلات روحی، بازی درخشانی ارائه می دهد. در این فیلم پیتر فالک نقش همسر او را ایفا می کند.  بازی درخشان جنا رولندز بسیار خیره کننده و تاثیرگذار است. تمام حس و حالات در صورت و اعضای بدن او نمایان هستند. رولندز زنی است که گاهی اوقات از حملات عصبی رنج می برد اما همسرش فالک یک دیوانه است، این دو شخصیت در کنار هم یک فیلم تماشایی خلق کرده اند.

 

4. Cinema Paradiso (سینما پارادیزو) – 1988

کارگردان: جوزپه تورناتوره

بازیگران: فیلیپ نوآره، انزو کنوله، انتونلا آتیلی

این فیلم یک فیلم زیبا و رمانتیک درباره دوستی و عشق است.  واقعا تعجب می کنم وقتی میبینم برخی افراد این فیلم را نادیده می گیرند. انیو موریکونه با موسیقی خود حال و هوای این فیلم را به خوبی نشان می دهد. این فیلم عشق را به خالص ترین شیوه ممکن نشان می دهد. و پیام های زیبایی درباره سانسور در سینما دارد. با دیدن این فیلم می توانید به مفهوم تازه ای از سینما برسید.

 

5. To Kill a Mockingbird (کشتن مرغ مقلد) – 1962

کارگردان: رابرت مالیگن

بازیگران: گریگوری پک، جان مگنا، فرانک اورتان

آتیکاس فینچ، وکیل ساده‌ای است که در دادگاه شهر کوچک مِیکوم در ایالت آلاباما از جوان سیاه‌پوستی به نام تام رابینسون به اتهام تجاوز به یک دختر سفیدپوست دفاع می‌کند. راوی داستان اسکات فینچ، دختر کوچک آتیکاس است. رمان این فیلم یکی از رمان های موردعلاقه من است و خوشحالم که تاثیر این رمان را از بین نبرده اند. پیام این اثر این است که چگونه می توان چیزی که بهتر است را انجام داد نه چیزی که رایج تر است. ا

 

6. The Godfather: Part II (پدرخوانده 2) – 1974

کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا

بازیگران: آل پاچینو، رابرن دنیرو، رابرت دووال

این فیلم پس از موفقیت درخشان فیلم پدرخوانده و در ادامه ی آن ساخته شد. فیلم پدر خوانده ۲ از پنج سکانس از ویتو ، پنج سکانس از مایکل و یک سکانس دنبالۀ کوتاه تشکیل شده است. تم هایی چون خانواده و معامله، جستجوی امنیت بورژوازی و فریب بودن آن ، پیوندی عمیق بین سکانس ها تشکیل می دهد.

 

7. Annie Hall (آنی هال) – 1977

کارگردان: وودی آلن

بازیگران: وودی آلن، دایان کیتن، تونی رابرتس

داستان فیلم مربوط به زندگی الوی سینگر (وودی آلن) است که یک بازیگر طنز و یک شومن است. الوی سینگر سعی دارد بفهمد چرا رابطه اش با دختری به نام آنی هال (دایان کیتن) که یک خواننده است یک سال قبل قطع شده است. سینگر در یک خانواده یهودی در نیویورک بزرگ شده است. او از طریق راب، دوست صمیمی‌اش با آنی هال در زمین تنیس آشنا می‌شود. این دو خیلی زود دلباخته همدیگر می‌شوند و با هم زندگی می‌کنند. اما مشکلات عصبی سینگر و مشکلات روابط جنسی بین آن دو باعث می‌شود آنی از این رابطه خارج شود و به لس آنجلس برود. در آن جا آنی وارد رابطه‌ای با تونی لیسر (پل سایمون) تهیه کننده صفحات موسیقی اش می‌شود. سینگر به لس آنجلس می‌آید تا آنی را متقاعد کند رابطه‌شان را دوباره از سر گیرند، اما موفق نمی‌شود.

 

8. Boogie Nights (شب های عیاشی) – 1997

کارگردان: پل توماس اندرسن

بازیگران: مارک والبرگ، جولیان مور، برت رینولدز

شب‌های عیاشی نام فیلم درام آمریکایی است که درباره مسائل جنسی و پورنوگرافی ساخته شد. این فیلم موفق شد در ۳ رشتهٔ بهترین فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای جولیان مور و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای برت رینولدز نامزد جایزه اسکار شود. در شب‌های عیاشی، زندگی مرد جوانی در سال ۱۹۷۷ روایت می‌شود که کارگر ظرف‌شوی یک کلاب شبانه در لس‌آنجلس است اما به دلیل اندازهٔ غیرعادی آلت جنسی‌اش، تبدیل به بازیگر موفق فیلم‌های پورنوگرافی می‌شود.

 

9. The Red Shoes (کفش های قرمز) – 1984

کارگردان: مایکل پاول، امریک پرسبرگر

بازیگران: آنتون والبروک، ماریوس گورینگ، مویرا شیرر

کفش‌های قرمز یک فیلم در سبک رمانتیک، درام، و موزیکال به کارگردانی امریک پرسبرگر و مایکل پاول است. از بازیگران آن می‌توان به آلبرت باسرمن و ازموند نایت اشاره کرد. این فیلم تفاوت میان سینمای امپرسیونیست و اکسپرسیونیست، تفاوت میان سینما و تئاتر، رویا و واقعیت، کلاسیک و آوانگارد، را نشان می دهد.

 

10. Taxi Driver (راننده تاکسی) – 1976

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر، سیبل شفرد

راننده تاکسی فیلم مهیج روان‌شناسانه نئو نوآر آمریکایی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و نویسندگی پل شریدر است.  فیلم‌برداری آن در شهر نیویورک، کمی بعد از پایان جنگ ویتنام انجام شده‌است. رابرت دنیرو و جودی فاستر ستارگان این فیلم هستند. بازی جودی فاستر ۱۲ساله در نقش روسپی خردسال در این فیلم باعث شهرت او شد؛ اجرایی که برایش جایزهٔ بهترین بازیگر نوپای بفتا (آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا) را نیز به ارمغان آورد. البته حضور کودکی خردسال (جودیِ ۱۲ساله) در فیلمی با صحنه‌های خشن و غیراخلاقی، حواشی و انتقاداتی را نیز برای فیلم به دنبال داشت.

 

11. Dog Day Afternoon (بعد از ظهر سگی) – 1975

کارگردان: سیدنی لومت

بازیگران:آل پاچینو، جان کازال، پنلوپه آلن

بعدازظهر چله تابستان یا بعدازظهر نحس، فیلمی است به کارگردانی سیدنی لومت ساخته شده به سال ۱۹۷۵. فیلم داستان یک سرقت واقعی بانک در بروکلین در سال ۱۹۷۲ را روایت می‌کند. از بازیگران فیلم می‌توان از آل پاچینو، جان کازال و کریس ساراندون نام برد. فیلم در زمان خود نامزد چند جایزه اسکار شد، و توانست جایزه بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی را ببرد. بازی فوق‌العاده و به یادماندنی آل پاچینو تحسین منتقدین و بینندگان را برانگیخت و نقدهای مثبت بسیاری تا به امروز به خود دیده است. نقشی که همواره از آن به عنوان یکی از ماندگارترین نقش‌های تاریخ سینما نام برده می‌شود.

 

12. Goodfellas (رفقای خوب) – 1990

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

بازیگران: رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشی

رفقای خوب فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است. فیلم، براساس کتابی به نام Wiseguy نوشته نیکولاس پیلگی، گزارشگر جنایی نیویورک ساخته شده است. کتاب بر اساس زندگی واقعی هنری هیل، گانگستر سابق و خبر رسان اف بی آی نوشته شده است. این فیلم الگوی بیشتر فیلم های گانگستری سینما محسوب می شود.

 

13. Withnail & I (ویندیل و من) – 1987

کارگردان: بروس رابینسون

بازیگران: ریچارد ای گرانت، پل مک گان، ریچارد گریفیتس

ویدنیل و من یک فیلم در سبک کمدی سیاه به کارگردانی بروس رابینسون است که از بازیگران آن می‌توان به پل مک‌گان، ریچارد ای گرانت، و ریچارد گریفیتس اشاره کرد. این فیلم یکی از بزرگ‌ترین فیلم کالتهای بریتانیایی است. دیالوگ های این فیلم واقعا تاثیرگذار است و بیننده را وادار می سازد تا به تک تک کلمات آن گوش فرا دهد.

 

14. Kes (قوش) – 1969

کارگردان: کن لوچ

بازیگران: دیوید بردلی, برایان گلاور, فردی فلچر

بیلی کاسپر (دیوید برادلی) نوجوانی ۱۴ ساله که با مادر و برادر ناتنی‌اش، «جاد» زندگی می‌کند، با مشکلات خانوادگی و اجتماعی روبروست. مادرش در آستانه ازدواج با مردی عیاش است و برادر عصبی‌اش که در معدن کار می‌کند معمولاً برخورد مناسبی با او ندارد. بیلی همچنین از مدرسه بیزار است و رابطه پرتنشی با معلمان دارد، آنچنان که به دلیل جثه نحیف‌اش و نداشتن مهارت در فوتبال، توسط مربی ورزش غیرعادی‌اش، مورد تحقیر و آزار قرار می‌گیرد. اما در این احوال، بیلی با یافتن یک جوجه قوش و دست‌آموز کردن آن، زندگی دل‌انگیزی را می‌آغازد و با علاقه فراوان اوقات خود را با پرنده‌اش صرف می‌کند. اما این دوران دیری نمی‌پاید، بیلی پس از آنکه در انجام سفارش برادرش برای خرید بلیط شرط‌بندی مسابقه اسب‌دوانی، دچار اشتباهی کودکانه می‌شود، مورد خشم او قرار می‌گیرد. بیلی در حالی که در مدرسه نیز با مشکلی بزرگ مواجه شده، در بازگشت به خانه پی می‌برد که جاد، پرنده دست‌آموز عزیزش را کشته‌است.

 

15. The Wizard of Oz (جادوگر شهر از) – 1939

کارگردان: ویکتور فلمینگ

بازیگران: جودی گارلند، فرانک مورگان، ری بولگر

دوروتی دخترک کوچکی است که همراه سگش توتو در کشتزاری در کانزاس زندگی می‌کند. روزی گردبادی می‌آید و دوروتی و سگش و خانه‌اش را با خود به آسمان می‌برد و در سرزمین آز پایین می‌آورد. در آز همه چیز زیبا و غریب است، با این حال دوروتی می‌خواهد هر جور شده به خانه‌اش برگردد. دوروتی تصمیم می‌گیرد تا به شهر آز برود تا از جادوگرانی که در آن شهر زندگی می‌کنند برای بازگشت به خانه کمک بگیرد. دوروتی سرِ راهش به مترسکی که مغز ندارد، آدم آهنی‌ای که قلب ندارد و شیر بزدلی که شجاعتش را از دست داده‌است برمی‌خورد. آن‌ها همه امیدوارند که جادوگر نیکوکار شمال در آز کمک‌شان کند، اما جادوگر بدجنس غرب که در پی انتقام مرگ جادوگر بدجنس شرق است، مشکلاتی را سر راه آن‌ها و جادوگر نیکوکار شمال به وجود می‌آورد. در نهایت دوروتی با ریختن یک سطل آب روی جادوگر بدجنس غرب موجب نابودی او می‌شود و جادوگر شهر آز نیز به عنوان جایزه آرزوی او و دوستانش را برآورده می‌کند.

 

16. On the Waterfront (در بارنداز) – 1954

کارگردان: الیا کازان

بازیگران: مارلون براندو، کارل مالدن، اوا ماری سنت

شخصیت اصلی فیلم تری مالوی (مارلون براندو)، یک بوکسور سابق که شغل عجیب و نخاله‌ای دارد و دستورهای جانی فریندلی (لی جی. کاب) را اجرا می‌کند. جانی فراندلی رئیس اتحادیه کارگران بارانداز است که فردی حقه باز و نادرست می‌باشد. چارلی (راد استایگر) برادر تری یکی از اعضای داخلی دار و دسته جانی می‌باشد و بخاطر نفوذ زیاد او تری مورد اعتماد گروه جانی می‌باشد. زمانی که یکی از کارگران بارانداز موقعیت جانی را تهدید می‌کند، جانی باهمکاری غیرعمدی تری آن کارگر را می‌کشد. در این بین پدر باری (کارل مالدن)- کشیش محلی- سعی می‌کند کارگران بندر را با صحبت علیه فساد موجود در اطراف آنها با رفتن نزد پلیس جنایی سازماندهی کند. پس از این تری بین وفاداری به جانی و برادر خودش و وجدان ناراحتش وهمچنین علاقه روزافزونش به خواهر کارگر کشته شده ادیک (اوا ماری سنت) وامانده و دچار تردید شده است. سرانجام، او به وضعیتی دچار می‌شود که فرار از آن در گروی خیانت به دیگریست.

 

17. The Shining (درخشش) – 1980

کارگردان: استنلی کوبریک

بازیگران: جک نیکلسون، شلی دووال، دنی لوید

درخشش یا تلألو فیلمی در سبک ترسناک روانشناسانه است. در این فیلم هنرپیشگانی همچون جک نیکلسون، شلی دووال و دنی لوید به ایفای نقش پرداخته‌اند. درخشش تنها فیلم کوبریک در ژانر وحشت محسوب می‌شود. فیلم بر اساس داستانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شد. در این فیلم مرد نویسنده‌ای به همراه همسر و فرزندش در هتلی به عنوان سرایدار اقامت می‌گزیند تا در طول فصل زمستان و در آرامش فضای هتل داستانش را به پایان برد اما دچار اختلالات روانی و عصبی شده و قصد نابودی همسر و فرزندش می‌کند.

 

18. Breaking the Waves (شکستن امواج) – 1996

کارگردان: لارس فون تریه

بازیگران: امیلی واتسون، استلان اسکارشگورد، کاترین کارتلیج

شکستن امواج یک فیلم درام دانمارکی است که به کارگردانی لارس فون تریه ساخته شد. در شکستن امواج، زندگیِ بس مک‌نیل، زن جوانی در اوایل دههٔ ۷۰ میلادی در اسکاتلند و عشقِ او به همسرش، یان، کارگر سکوی نفتی، روایت می‌شود. بس که سابقهٔ مشکلات روانی داشته است، مرتباً به کلیسا مراجعه می‌کند و از خدا سؤال‌هایی می‌پرسد و با تغییر دادنِ صدایش وانمود می‌کند که خدا به او جواب می‌دهد. یک بار که یان به سکوی نفتی می‌رود، او بی‌قرارِ دوری، از خدا می‌خواهد که همسرش سریعاً به خانه برگردد. فردای آن روز، یان، که در اثر حادثه‌ای فلج شده، به خانه برمی‌گردد.

 

19. Pulp Fiction (داستان عامه پسند) – 1994

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

بازیگران: جان تراولتا، یوما تورمن، ساموئل ال. جکسون

مطابق با سبک کوئنتین تارانتینو در روایات داستان به‌صورت غیرخطی؛ داستان این فیلم نیز به شکل غیرترتیبی روایت می‌شود. ساختار پالپ فیکشن براساس سه داستان متمایز بنا شده است که در خط سیر روایت اشتراکاتی نیز با یکدیگر دارند. آدمکش حرفه‌ای، وینسنت وگا (با بازی جان تراولتا) شخصیت اصلی داستان نخست، بوکسور حرفه‌ای، بوچ کولیج (با بازی بروس ویلیس) شخصیت اصلی داستان دوم و همکار آدمکش وینسنت، جولز وینفلد (با بازی ساموئل ال. جکسون) شخصیت اصلی داستان سوم است. با آن‌که هر داستان به مجموعه‌ای از رویدادهای متمایز با دو داستان دیگر می‌پردازد ولی با آن‌ها دارای ارتباط و نقاط اشتراک نیز هست. فیلم با سرقت مسلحانهٔ «پامپ‌کین» و «هانی‌بانی» از رستوران آغاز می‌شود. سپس داستان وینسنت، جولز، بوچ و چند شخصیت دیگر از جمله مارسلوس والاس سردستهٔ گانگسترها، همسرش میا و مشکل‌گشای امور غیرقانونی وینستون ولف را پیش می‌کشد. در نهایت نیز به نقطهٔ آغازین فیلم بازمی‌گردد، در رستوران: وینسنت و جولز که برای استراحت کوتاهی به آن‌جا آمده‌اند، خود را درگیر سرقت مسلحانه‌ای می‌یابند.

 

20. Gladiator (گلادیاتور) – 2000

کارگردان: ریدلی اسکات

بازیگران: راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن

گلادیاتور فیلمی به کارگردانی ریدلی اسکات  و به بازیگری راسل کرو و واکین فینیکس است. موسیقی این فیلم توسط آهنگساز بزرگ سینما هانس زیمر ساخته شده است و از بهترین موسیقی‌های متن ساخته شده در تاریخ سینما محسوب می‌شود. بازی زیبای راسل کرو در نقش گلادیاتوری زخم خورده که همسر و بچه اش به دست پسر پادشاه کشته شدند بسیار تأثیر گزار بود و جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. این فیلم برنده پنج جایزه اسکار شد.

 

21. La Haine (نفرت) – 1995

کارگردان: متیو کاسوویتس

بازیگران: ونسان کسل، هوبرت کانده، سعید تغماوی

نفرت نام فیلمی سیاه و سفید فرانسوی و به کارگردانی متیو کاسوویتس است. فیلم درباره سه پسر جوان است که برای زنده ماندن در حومه شهر تلاش می‌کنند. نام فیلم از جمله‌ای که اول فیلم توسط یکی از آنها گفته می‌شود برداشته شده: “La haine attise la haine!”؛ «تنفر، تنفر ایجاد می‌کند.»

 

22. Jaws (آرواره ها) – 1975

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: روی شایدر، رابرت شاو، ریچارد درایفس

آرواره‌ها فیلمی آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است. فیلم داستانی از حمله‌های یک کوسه بزرگ سفید به انسان‌ها و تلاش‌های یک افسر پلیس برای نگاهبانی از مردم در برابر این کوسه است. آرواره‌ها بر پایهٔ رمانی به همین نام نوشتهٔ پیتر بنچلی ساخته شده است.

 

23. Raging Bull (گاو خشمگین) – 1980

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

بازیگران: رابرت دنیرو، کتی موریارتی، جو پشی

این فیلم درام ورزشی بر اساس زندگی جیک لاموتا مشت‌زن معروف آمریکایی و به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است. فیلم نامه فیلم براساس کتاب گاو خشمگین: داستان من که زندگی نامه جیک لاموتا، مشت‌زن میان وزن آمریکایی است، نوشته‌شده است.

 

24. Who’s Afraid of Virginia Woolf (چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟) – 1966

کارگردان: مایک نیکولاس

بازیگران: الیزابت تیلور، ریچارد بورتن، جورج سیگال

فیلم با معرفی یک زن و شوهر، جرج (ریچارد برتون) و مارتا (الیزابت تیلور)، درحالی‌که از یک میهمانی بازمی‌گردند، شروع می‌شود و خیلی زود درمی‌یابیم که جورج، شوهری خسته و بهانه‌گیر از مارتای الکلی است. در آن میهمانی، مارتا زن و شوهر جوانی (جورج سگال و سندی دنیس) را دیرهنگام به خانه دعوت می‌کند تا ورودِ آنها (به‌خصوص شوهر جوان و جذاب زن جوان) را به دانشگاه خوش‌آمد بگوید.برخلاف روال معمول، که میزبان چهره‌ای گشاده در برابر میزبان دارد، جرج و مارتا رفتار پرتنشی در برابر میهمانان خود به نمایش می‌گذارند و برخلافِ آنان، زن و شوهر میهمان رفتاری عامه‌پسند و ظاهراً نقش زن و شوهر خوشبخت را بازی می‌کنند، و حال سؤال این است: آیا رفتار این زن و شوهر جوان، رفتاری متناقض به علت دیدن رفتار میزبانان خود است یا نه، جزئی از ساختار معمول زندگی آنهاست؟

 

25. Some Like It Hot (بعضی ها داغشو دوست دارند) – 1959

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: مریلین مونرو، تونی کرتیس، جک لمون

بعضی‌ها داغشو دوست دارن یک فیلم کمدی-رمانتیک با بازی مریلین مونرو، تونی کرتیس و جک لمون است. این فیلم بازسازی یک فیلم فرانسوی محصول ۱۹۳۵ می‌باشد. جک لمون و تونی کرتیس که دو نوازدهٔ تهی دست هستند به طور تصادفی شاهد تصفیه حساب گانگسترها و کشتار روز سن والتین هستند. آن‌ها برای فرار از دست گانگسترها لباس زنانه می‌پوشند و خود را جای ۲ نوازندهٔ ساکسیفون و بیس جا می‌زنند و در این راه هر دوی آن‌ها عاشق مرلین مونرو که یکی از نوازندگان این گروه است می‌شوند و رقابت جالبی بینشان شکل می‌گیرد.

 

26. Fargo (فارگو) – 1996

کارگردان: اتان کوئن، جوئل کوئن

بازیگران: ویلیام اچ میسی، فرانسیس مک دورمند، استیو بوشمی

فارگو فیلمی جنایی و یک کمدی سیاه است. فارگو در شصت و نهمین جشنواره اسکار نامزد دریافت هفت جایزه شد و توانست دو جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به‌دست‌آورد. همچنین فیلم، برنده جایزه بفتا، جایزه بهترین کارگردانی فستیوال فیلم کن در سال ۱۹۹۶ برای جوئل کوئن و چندین جایزه بین‌المللی دیگر نیز شد. در صحنه آغازین فیلم نام شهر فارگو در داکوتای شمالی می‌آید که نام خود فیلم هم از آن گرفته شده است.

 

27. The Night of the Hunter (شب شکارچی) – 1955

کارگردان: چارلز لوتن، رابرت میچام

بازیگران: رابرت میچام، شلی وینترز، لیلیان گیش

در دوران بحران اقتصادی دهه ۳۰ میلادی در جنوب آمریکا هاری پوئل (رابرت میچام) واعظ مذهبی که روی انگشتان دست راستش کلمه عشق و روی انگشتان دست چپ‌اش کلمه نفرت را خال‌کوبی کرده، به خاطر سرقت ماشین به زندان می‌رود و با دزدی به نام بن هارپر آشنا می‌شود. هارپر پیش از دستگیری توسط پلیس، به جان پسر کوچک‌اش می‌گوید که پول در عروسک خواهرش پرل مخفی شده‌است و از پسرش می‌خواهد قسم بخورد جای پول را حتی به مادرش نگوید. هارپر، در سرقت بانک مردی را کشته و محکوم به اعدام است. پوئل نمی‌تواند محل اختفای ۱۰ هزار دلار دزدی را از زیر زبان هارپر بیرون بکشد. پوئل پس از آزادی از زندان، خانواده هارپر را پیدا و با همسر او ازدواج می‌کند و کمی بعد او را می‌کشد و جنازه‌اش را درون یک ماشین به رودخانه می‌اندازد. جان با خواهر کوچکش سوار قایق می‌شود و فرار می‌کند.

 

28. Rosemary’s Baby (بچه رزماری) – 1968

کارگردان:رومن پولانسکی

بازیگران:میا فارو، جان کاساوتیس، روث گردون‬‎

رزماری و گای وودهاوس (با بازی میا فارو و جان کاساوتیس) زن و شوهر جوانی هستند که علی‌رغم توصیه دوست نزدیکشان، هاچ، به آپارتمانی قدیمی در برانفورد نقل مکان می‌کنند. در همسایگی آنها زوج مسنی به نام مینی و رومن کستوت زندگی می‌کنند. مینی و رومن به سرعت با گای طرح دوستی می‌ریزند. اتفاقات عجیب و غریبی برای اطرافیان رزماری رخ می‌دهد: زن جوانی به نام تری که در رختشویخانه آپارتمان با رزماری آشنا می‌شود، به طور ناگهانی می‌میرد. هنرپیشه‌ای که رقیب کاری گای محسوب می‌شد ناگهان بدون هیچ دلیلی کور می‌شود و … رزماری نسبت به همسایه‌هایشان مشکوک است اما گای تردیدهای او را بی‌پایه می‌داند و هرچه بیشتر از او فاصله می‌گیرد. رزماری باردار می‌شود و تصور می‌کند همسایه‌هایش نقشه‌هایی برای او و نوزادش دارند.

 

29. Chinatown (محله چینی ها) – 1974

کارگردان: رومن پولانسکی

بازیگران: جک نیکلسون، فی داناوی، جان هیوستون

جیک گیتِس (جک نیکلسون) کارآگاه خصوصی لس آنجلسی، متخصص در امور افشای خیانت‌های زناشویی توسط زنی که خود را خانوم مالوری معرفی می‌کند استخدام می‌شود تا پرده از راز خیانت شوهر او بردارد. آقای مالوری سرمهندس شرکت آب و برق لس آنجلس که درگیر پروژه‌ای دربارهٔ سدسازی و آبرسانی در زمان قحطی است، توسط گیتس تعقیب می‌شود و چند عکس رسواکننده که نشانگر خیانتش بود، به‌طور اتفاقی در یکی دو روزنامهٔ محلی چاپ می‌شود. اما خیلی زود خانوم مالوری واقعی (فی دوناوی) به این عمل کارآگاه اعتراض کرده و مشخص می‌شود همگی قربانی ماجرای رازآلودی شده‌اند که هدف اصلی آن بی‌آبرو کردن آقای مالوری بوده. جیک گیتس تصمیم می‌گیرد زن مرموزی که او را ابتدای ماجرا استخدام کرده بود پیدا کند اما با کشته شدن آقای مالوری داستان شکل دیگری به خود می‌گیرد.

 

30. The Apartment (آپارتمان) – 1960

کارگردان: بیلی وایلدر

بازیگران: جک لمون، شرلی مک لین، فرد مک موری

سی.سی. باکستر (جک لمون) در شرکت بیمهٔ بسیار بزرگی کارمند جزء است. او مجرد است و در آپارتمانی به تنهایی زندگی می‌کند. بعضی از مدیران میانی شرکت برای این که ساعتی با معشوقهٔ خود خلوت کنند از آپارتمان باکستر استفاده می‌کنند. باکستر مردی شریف و خجالتی است و هیچ دوست یا معشوقه‌ای ندارد اما عاشق دختر جوانی به نام فرن کیوبلیک (شرلی مک‌لین) است فرن در شرکت آسانسورچی است. یکی از شب‌ها که باکستر به خانه می‌آید تا استراحت کند در رخت‌خواب دراز کشیده است که یکی از مدیران میانی، آقای دابیش (ری والستون)، به او اطلاع می‌دهد دختری که شبیه مریلن مونرو است را می‌خواهد به آپارتمان او بیاورد. مخالفت باکستر نتیجه‌ای ندارد و باکستر مجبور می‌شود در هوای سرد آپارتمان را ترک کند. دابیش اشتباهاً به جای این که کلید آپارتمان باکستر را زیر پادری بگذارد. کلید دست‌شویی مدیران را زیر پادری می‌گذارد و باکستر تمام شب را مجبور می‌شود در پارک سپری کنئ سرماخورده و عصبانی به اداره می‌آید و قرارها را جابه‌جا می‌کند تا امروز بتواند در آپارتمان استراحت کند اما رئیس کل اداره جی. دی. شلدریک (فرد مک‌موری) او را به دفترش می‌خواند و کلید آپارتمان را از او می‌گیرد و در عوض دو بلیط اپرا به او می‌دهد. باکستر بیمار هنگام تعطیل شدن اداره پیش فرن می‌رود و از او می‌خواهد که شب به اپرا بیاید فرن قول نمی‌دهد اما باکستر امیدوار است. شب هنگامی که باکستر پشت در اپرا منتظر آمدن فرن است. فرن و شلدریک رئیس اداره در آپارتمان او هستند.

 

31. La Vie en Rose (زندگی گلگون) – 2007

کارگردان: الیویه داهان

بازیگران: ماریون کوتیار، سیلوی تستود، پاسکال گرگوری

زندگی گُل‌گون فیلمی درباره زندگی ادیت پیاف خواننده برجسته فرانسوی است. این فیلم برنده اسکار بهترین هنرپیشه نقش اول زن و چهره پردازی از هشتادمین جوایز آکادمی شد.

 

32. There Will Be Blood (خون به پا خواهد شد) – 2007

کارگردان: پل توماس اندرسن

بازیگران: دانیل دی-لوئیس، پل دانو، سیاران هیندز

وقتی، در سال ۱۸۹۸ دانیل دی-لوئیس، از حفاران کارکشتهٔ نفت، اطلاع پیدا می‌کند که در دشتی در غرب آمریکا چاهی از نفت در حال تراوش از زمین است، فوری دست پسرخوانده‌اش را می‌گیرد و به آنجا می‌رود تا شانس‌هایش را در گرد و خاک بوستون بیازماید. دنیل که از کودکی تجربه‌های بدی با زندگی و انسان‌ها داشته، رفته‌رفته از نوع بشر تنفر پیدا کرده و قصد دارد با به دست آوردن ثروتی کلان زندگی‌ای ترتیب دهد تا دیگر به نوع بشر و تعامل با آن نیازی نداشته باشد. با وجود این طرز فکر، او به پسرخوانده‌ای که دست تقدیر بر سر راهش قرار داده (و دنیل ابتدا از او در جهت دروغ خانواده‌دار بودن و برای تسهیل مذاکرات تجاری‌اش استفاده می‌کند) دل می‌بندد. این پسرخوانده ناسپاس از آب در می‌آید و دنیل در تجربهٔ دیگری با شخصی روبرو می‌شود که خود را به دروغ، برادر گمشده‌ای از او معرفی می‌کند. این بار هم دنیل به نوع بشر شانس دیگری می‌دهد و به این «برادر» دل می‌بندد. بعداً او متوجه این دروغ نیز می‌شود و وی را می‌کشد. هر تجربه بد او را خشن‌تر می‌کند تا جایی‌که دیگر از رنجاندن فجیع ناسپاسان و کشتن ریاکارانی که به سراغش می‌آیند ابایی ندارد و فیلم پایان خونینی دارد.

 

33. All About Eve (همه چیز درباره ایو) – 1950

کارگردان: جوزف ال. منکیه ویچ

بازیگران: بت دیویس، آن بکستر، جرج سندرز

همه چیز دربارهٔ ایو فیلمی داستانی محصول سال ۱۹۵۰ است. ایو که بازی هنرپیشهٔ معروف تئاتر، مارگو چانینگ را می‌پرستد وارد زندگی او می‌شود و از آن به بعد در زندگی مارگو تغییراتی بوجود می‌آید.

 

34. Life Is Beautiful (زندگی زیباست) – 1997

کارگردان: روبرتو بنینی

بازیگران: روبرتو بنینی، نیکولتا براسکی، جورجو کانتارینی

زندگی زیباست  فیلمی ایتالیایی به کارگردانی روبرتو بنینی است. این فیلم یکی از برترین آثار کمدی جهان محسوب میشود. نیمهٔ اول این فیلم دربارهٔ گوییدو یک یهودی است که تازه به شهر آمده درگیر ماجرای عشقی می‌شود. نیمهٔ دوم فیلم به مسئلهٔ یهودی‌ستیزی در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

 

35. Apocalypse Now (اینک آخرالزمان) – 1979

کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا

بازیگران: مارتین شین، مارلون براندو، رابرت دووال

اینک آخرالزمان فیلمی حماسی، ماجراجویی و جنگی واقع شده در جنگ ویتنام است. در سال ۱۹۷۰، در میانه جنگ ویتنام، سرهنگ نیروهای ویژه کورتز (مارلون براندو) عقل خود را از دست داده و به همراه افراد خود که او را بصورت نیمه خدا پرستش می‌کنند در جنگل‌های کامبوج پناه گرفته است. ستوان ویلارد (مارتین شین) طبق فرمانی کاملاً سری از ستاد مشترک ارتش آمریکا ماموریت یافته تا فرماندهی سرهنگ کورتز متمرد را به شدید ترین وجه خاتمه دهد.

 

36. The Philadelphia Story (داستان فیلادلفیا) – 1940

کارگردان: جرج کیوکر

بازیگران: کری گرانت، کاترین هپبورن، جیمزاستوارت

تریسی کاترین هیپورن ازطبقه ثروتمند در آستانه دومین ازدواج خود با مردی ابله ولی پولدار است. با ورود دکستر کری گرانت همسر اول تریسی و مایک جیمز استوارت خبرنگاری پر هیاهو ماجرا پیچیده تر می شود. مایک که به تریسی علاقه‌مند شده همراه با زنی عکاس در مجلس عروسی شرکت می کند و با مکر و حیله سرانجام مراسم عروسی را بهم می زند.

 

37. The Sting (نیش) – 1973

کارگردان: جرج روی هیل

بازیگران: پل نیومن، رابرت ردفورد، رابرت شاو

این فیلم دربارهٔ مسائل بزهکاری می‌باشد که در دهه ۱۹۳۰ اتفاق می‌افتد. جانی هوکر به همراه لوتر کولمن درجولیت ایلی نویز جیب بری می‌کردند و پول حاصله را در قمار خرج می‌کردند تا اینکه در یکی از این تلکه کردن‌ها آنها به طور اتفاقی پول هنگفتی را از بانکدار معروفی به نام دویل لانگان کلاهبرداری می‌کنند. این امر به کشته شدن لوتر می‌انجامد. جانی با همکاری دوست قدیمی لوتر، هنری گندورف که در شیکاگو زندگی می‌کند سعی در انتقام گیری از لانگان را دارد.

 

38. Waiting for Guffman (در انتظار گافمن) – 1996

کارگردان: کریستوفر گست

بازیگران: کریستوفر گست، فرد ویلارد، کاترین اوهارا

این فیلم که اولین کمدی موفق کریستوفر گست محسوب می شود، فیلم خوش ساختی از آب درآمده و بازیگران آن هم بازی های خیره کننده ای ارائه داده اند.

 

39. Citizen Kane (همشهری کین) – 1941

کارگردان: اورسن ولز

بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کومینگور

زمانیکه چارلز فاستر کین غول ثروتمند روزنامه دار می‌میرد تنها یک کلمه می‌گوید: «غنچهٔ رز». تهیه کننده فیلم مستند زندگی کین از گزارشگر تامسون می‌خواهد تا دربارهٔ زندگی و شخصیت کین تحقیق کند و به ویژه معنای کلمه آخر پیش از مرگش را کشف کند. تامسون با دوستان و بستگان کین مصاحبه می‌کند و داستان کین در رشته‌ای از فلش‌بک‌ها شکل می‌گیرد. ابتدا او به همسر دوم کین سوزان الکساندر مراجعه می‌کند اما او که از حال مساعدی برخوردار نیست.

 

40. Singin’ in the Rain (آواز در باران) – 1952

کارگردان: جین کلی، استنلی دانن

بازیگران: جین کلی، دانالد اوکانر، دبی رینولدز

داستان آواز در باران، در هالیوود، در سال‌های ۲۸–۱۹۲۷، زمانی که سینمای ناطق تازه پا به عرصه گذاشته بود و صنعت سینما در حال تغییر بود، می‌گذرد. «دان وود» (با بازی جین کلی)، ستارهٔ سینمای صامت، با زن جوانی به نام «کتی سلدن» (دبی رینولدز) آشنا می‌شود که سیاهی‌لشکر فیلم‌های صامت است. رابطهٔ عاشقانه‌ای میان آنها شکل می‌گیرد. همبازی وود و دیگر ستارهٔ سینمای صامت، «لینا لامونت» (جین هیگن)، صدای گوشخراشی دارد و با ورود صدا به سینما ناچار است بپذیرد بازیگر دیگری به جای او حرف بزند و آواز بخواند. در نهایت لینا با اکراه می‌پذیرد کتی که صدای زیبا و دلنشینی دارد در فیلم اخیرش «شوالیهٔ جنگاور» که به «شوالیهٔ رقصان» تغییر نام داده‌است، به جای او صحبت کند، اما تمام تلاش خود را نیز به کار می‌بندد تا این رقیب تازه را از میدان به در کند.

 

41. The Celebration (جشن) – 1998

کارگردان:توماس وینتربرگ

بازیگران:اولریش تامسن، هنین موریتزن، توماس بو لارسن

جشن  یک فیلم در سبک درام به کارگردانی توماس وینتربرگ است. در این فیلم مرد جوان این فیلم در روز جشن پدرش را به سو استفاده جنسی متهم می کند. موضوع فیلم از آن دسته موضوعاتی است که در دهه 90 رواج پیدا کرده بود و دلیل آن این بود که در آن دهه رک گویی و پی بردگی در فیلم ها و داستان ها بیش از پیش دیده می شد.

 

42. The Lives of Others (زندگی دیگران) – 2006

کارگردان: فلوریان هنکل فون دونرسمارک

بازیگران: اولریش موهه، مارتینا گدک، سباستیان کخ

گئرد وایسلر بازجوی ارشد اشتازی، پلیس امنیت جمهوری دمکراتیک آلمان و یکی از باورمندان به حکومت سوسیالیستی آلمان شرقی است. او مأمور زیر نظر گرفتن زندگی گئورگ دریمن یک کارگردان تئاتر می‌شود که مقامات ارشد نیروی امنیتی، به توصیه وزیر فرهنگ و هنر آلمان شرقی، در پی یافتن بهانه‌ای برای ایجاد محدودیت و خانه‌نشین کردنش هستند. آنها ماموریت یافتن مدرکی مبتنی بر «ناهنجاری» گئورگ دریمن را به گئرد وایسلر، بازجوی ارشد پلیس امنیتی اشتازی محول می‌کنند. تیمی ویژه از ماموران اشتازی با کار گذاری وسایل شنود در تمامی نقاط خانه گئورگ دریمن اقدام به زیر نظر گرفتنگئرد وایسلر می‌کنند. با شروع شنود و کنترل نامحسوس خانه وی، گئرد وایسلر با رازهای نهفته درباره مسائل پیرامونی گئورگ و دوست دخترش و همچنین مقاصد وزیر فرهنگ در از میان بردن گئورگ دریمن و همچنین واقعیت‌های نهفته در نظام‌های دیکتاتوری رویرو می‌شود که باعث فروریختن تمامی باورهایش به سیستم فاسد حکومت پلیسی و تحول عقیدتی گسترده در عقاید و رفتارش می‌گردد.

 

43. American Beauty (زیبایی آمریکایی) – 1994

کارگردان: سام مندس

بازیگران: کوین اسپیسی، آنت بنینگ، تورا برچ

فیلم به مسائلی همچون عشق، خوشبختی، کمبود شخصیتی، کمبود عاطفی و همجنسگرایی می‌پردازد و جامعه مدرن و ساختار خانواده در آمریکا را به باد انتقاد شدید می‌گیرد.کوین اسپیسی و آنت بنینگ و وز بنتلی از جمله بازیگران فیلم هستند.فیلمنامه این فیلم نوشته آلن بال است. فیلم زیبایی آمریکایی در سال ۱۹۹۹ در هشت رشته نامزد جایزه اسکار بود و موفق به دریافت پنج جایزه اسکار از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و اسکار بهترین کارگردانی شد. این فیلم برای کمپانی دریم ورکز کمتر از ۱۵ میلیون دلار خرج برداشت ولی در گیشه فروش به رقم خیره کننده ۳۵۶ میلیون دلار رسید. این فیلم با شعار تبلیغاتی “نزدیکتر نگاه کن” اکران شد.

 

44. Léon: The Professional (لئون حرفه ای) – 1994

کارگردان: لوک بسون

بازیگران: ژان رنو، گری الدمن، ناتالی پورتمن

لئون فیلمی فرانسوی و با زبان انگلیسی به کارگردانی لوک بسون است. این فیلم از بهترین فیلم‌های تاریخی سینما محسوب می‌شود. ناتالی پورتمن نوجوان به خوبی نقش یک کودک آسیب دیده را ایفا می کند و این نقش آفرینی یکی از بهترین بازی های کارنامه بازیگری اوست.

 

45. A Star Is Born (ستاره ای متولد شده است) – 1954

کارگردان: جرج کیوکر

بازیگران: جودی گارلند، جیمز میسون، جک کارسون

ستاره‌ای متولد شده است یک فیلم در سبک موزیکال به کارگردانی جرج کیوکر است. یکی از بهترین صحنه های فیلم زمانی است که جودی گارلند به دوربین پشت کرده و گریه می کند. این صحنه آنچنان خوب بازی شده که حتی از پشت می توان احساس او را درک کرد. این فیلم یکی از غم انگیزترین فیلم های تاریخ سینمای هالیوود محسوب می شود. .

 

46. Casablanca (کازابلانکا) – 1942

کارگردان: مایکل کورتیز

بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید

کازابلانکا ماجرای عاشقانه‌ای را در گیرودار جنگ دوم جهانی به تصویر می‌کشد و در یک کلام، داستان مردی است که میان «عشق و انسان خوب بودن» در حال در هم شکستن است. او باید بین «عشق به زن مورد علاقه‌اش» و «کمک به فرار مبارز چکی از دست حاکمیت وابسته به فرانسه ویشی در جهت مبارزه با نازی‌ها» تنها یکی را انتخاب کند.

 

47. A Matter of Life and Death (مسئله مرگ و زندگی) – 1946

کارگردان: مایکل پاول، امریک پرسبرگر

بازیگران: دیوید نیون، کیم هانتر، رابرت کوت

یک خلبان بریتانیایی دوران جنگ که مرگ را فریب داده باید برای زندگی خود پیش از دادگاه الهی مبارزه کند …

 

48. An American in Paris (یک آمریکایی در پاریس) – 1951

کارگردان: Vincente Minnelli

بازیگران: جین کلی، لزلی کارون، اسکار لوانت

فیلمى پر افتخار كه نامش با ژانر موزیكال پیوند خورده و نمونه‏ى اوج مهارت‏هایى است كه كمپانى مترو گلدوین‏مایر در دوران طلایى‏اش در تمام جوانب ساخت یك فیلم موزیكال به دست آورده بود . گذشت زمان از طراوت افسون‏گر فیلم هیچ نكاسته و كارگردانى پر تخیل و حساس مینه‏لى تحسین‏برانگیز است.
داستان : « جرى مالیگان » ( كلى ) نقاش نه چندان خوش‏اقبال امریكایى ساكن پاریس را « میلو رابرتس » ( فوك ) زن ثروتمند و علاقه‏مند به حمایت از هنرمندان كشف مى‏كند . اما « جرى » چندان مایل به جبران این لطف نیست و دل در گرو « لیز بوویه » ( كارون ) دارد…

 

49. Mean Streets (خیابان های پایین شهر) – 1973

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

بازیگران: رابرت دنیرو، هاروی کایتل، دیوید پرووال

این فیلم راهگشای کارنامه اسکورسیزی و نخستین اثری است که به راستی سبک نوین اسکورسیزی را معرفی می کند. اسکورسیزی در این فیلم خود را در قلب تب و تابی که خلق کرده، جای می دهد و گرایش های خطرناک و مهارناپذیر قهرمانانش فاصله نمی گیرد فاصله ای که در فیلمهای بعدی او در این محیط اتخاذ می شوند. ـ

داستان فیلم درباره چهار جوان محله‌ی « ایتالیای کوچک » نیویورک است که آرزوی موفقیت در کسب و کار یا تبه کاری را در سر می پرورانند..

 

50. The Empire Strikes Back (امپراتوری ضربه می زند) – 1980

کارگردان: اروین کرشنر

بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر

شورشیان در سیاره یخ زده هوت هستند و امپراتوری نیروهای خود را برای نابود کردن آنها به آن سیاره میفرستد، در حالی که لوک اسکای واکر تحت تعلیم فنون جدای نزد استاد یودا قرار دارد دوستانش درگیر مبارزه با لرد وِیدر هستند و به ناچار به شهر ابری پناه می‌برند، لوک در میانه‌های دوره آموزش استاد یودا را ترک می‌کند تا به دوستانش کمک کند اما در بین راه با حقیقت تکان دهنده‌ای رو به رو می‌شود..

 

فیلم های شماره 51-100 بزودی به این لیست افزوده خواهد شد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم