20 فیلم برتر تاریخ درباره بردگی

بدون شک دوران بردگی یکی از سیاه ترین دوران های تاریخ بشریت است که با وجود شرارت رخ داده انزجار انسان را به همراه دارد. با وجود تلاش های آبراهام لینکلن، جهان تجربه بردگی را پشت سر گذاشت و اکنون اثری از آن وجود ندارد. هالیوود نشان داده که همواره از بردگی منزجر بوده است. کمپین های اجتماعی و جنبش های آگاهی دهنده همواره برای لغو کامل بردگی تلاش کرده اند.

فیلمسازان تاریخ در طی سال ها با وجود ساخت فیلم هایی درباره این موضوع نفرت خود را  نسبت به این مساله نشان داده اند و سینمای آمریکا در نمایش این موضوع پیشگام بوده است. چنین فیلم هایی واکنش بیننده را برمی انگیزد. به همین دلیل در این مقاله تلاش کرده ایم برترین فیلم های تاریخ درباره بردگی را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. خروج: خدایان و پادشاهان – Exodus: Gods and Kings – 2014

یک درام اقتباسی از کتاب مقدس درباره بردگی اجباری یهودیان توسط فراعنه و طبقه ممتاز مصر از دیدگاه موسی و برادرش رامسس بازگو می شود. زمانی که رامسس، فرزند قانونی فرعون ستی با یک پیشگویی متوجه می شود برادر یهودی اش موسی سلطنت او را به خطر می اندازد، او را تبعید می کند. سپس موسی به فرمان خدا به همراه بردگان برای مبارزه با این جنبش جنگیده و پیام عذاب الهی را به مردم می رساند.

این فیلم به دلیل حضور بازیگرانی چون جوئل اجرتون و کریستین بل، در کنار آرون پل، سیگورنی ویور و بن کینگزلی، طراحی صحنه و جلوه های ویژه، به یک اثر موفق بدل شد. با این حال زمان طولانی و ضعف های فیلمنامه باعث تضعیف این اثر شدند. این عوامل می توانند دلیل شکست این اثر در گیشه باشند زیرا با باوجود تارگان و کارگردانی ریدلی اسکات، و بودجه 200 میلیون دلاری تنها 260 میلیون دلار فروش داشت.


19. در نبردی مشکوک – In Dubious Battle – 2016

بردگی به شکل های مختلف نمود می یابد، بردگی نژادی یا استبدادی. در این فیلم شاهد بردگی عده ای هستیم که در زمان رکود بزرگ به مرگ تهدید شده و به دلیل بقای خانواده خود مجبورند با دستمزد پایین کار کنند. در حالی که طبقه ممتاز این جامعه روز به روز بر ثروت و استبداد خود می افزایند، طبقه کارگر و برده روز به روز بدبخت تر می شوند. این فیلم داستان دو کارگر است که برای اولین بار علیه این ظلم قیام کرده، اتحادیه کارگران را به وجود می آورند که بعدها به جنبش کارگری و کسب قوانین و آزادی عمل و دستمزد آن ها می شود.

این فیلم به کارگردانی جیمز فرانکو و با اجرای نات ولف، سلنا گومز، جاش هاچرسون، زک برف، اشلی گرین، خود فراکو و همچنین وینسنت دن آفریو، اد هریس، برایان کرانستون، سام شفرد و رابرت دووال، ساخته شد. فیلم با وجود اینکه با واکنش های مثبت چندانی مواجه نشد اما به دلیل کارگردانی موفق و حضور ستارگان توسط مجله ورایتی به عنوان یک اثر دیدنی معرفی شد.


18. لطف حیرت آور – Amazing Grace – 2006

آبراهام لینکلن را همواره به عنوان فردی که بردگی را از تاریخ ایالات متحده پاک کرد می شناسیم، اما درباره ویلیام ویلبرفورس، مردی که همین کار را در بریتانیا انجام داد و به شکل سنتی تر، سرسختانه تر و جدی تری علیه بردگی جنگید و باعث تصویب قانون لغو بردگی در پارلمان بریتانیا شد، چیزی نمی دانیم. این فیلم داستان تلاش 20 ساله این مرد برای تصویب لغو بردگی در مجلس عوام بریتانیا و لغو تجارت برده در انگلستان و مستعمره های آن است.

در این فیلم یوان گریفید نقش ویلیام ویلبرفورس را ایفا کرده و بندیکت کامبربچ، آلبرت فینی، مایکل گمبون و توبی جونز هم در آن حضور دارند. این فیلم در گیشه شکست خورد و منتقدین هم به دلیل ضعف فیلمنامه و بازی نه چندان جالب بازیگران به آن امتیاز بالایی ندادند. به همین دلیل این اثر در چند سال اخیر فراموش شده است. با این حال می توان گفت داستان فیلم و اجراهای بازیگران این فیلم را به طور کلی یک اثر دیدنی در این ژانر تبدیل می کند.


17. رام نشده – Unbroken – 2014

در اواسط جنگ جهانی دوم و با حمله ژاپن به پرل هاربر، تنش میان ژاپن و ایالات متحده بالا گرفت. با ورود آمریکا به این جنگ بسیاری از جوانان  به ارتش وارد شدند. این فیلم داستان مردی به نام لویی زامپرینی است که به عنوان برنده دوی المپیک به نیروی هوایی آمریکا وارد می شود. او یکی از صدها سرباز آمریکایی بود که به اسارت ژاپن درآمد و مجبور به اعمالی چون بردگی شد.

گرچه این فیلم بیشتر به دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن می پردازد، اما بردگی را در قالب اردوگاه های بردگی ژاپن نشان می دهد. زامپرینی در کمپ موتسوشیرو واتانابه، که نامش در فهرست مجرمین جنگ جهانی دوم بود، نگهداری شد. این فیلم به کارگردانی آنجلینا جولی در نمایش جنبه های ترسناک و مهیب بردگی موفق بود. همچنین به دلیل نمایش حقیقت و اجرای زیبای جک اوکانل با تحسین مواجه شد. جوئل و ایتان کوئن از فیلمنامه نویسان این اثر هستند که در سه قسمت نامزد جایزه اسکار شد.


16. دولت آزاد جونز – Free State of Jones – 2016

فیلمی با اجرای متیومک کانهی درباره نیوتون نایت که از ارتش دولت لینکلن در جنگ داخلی آمریکا گریخته است. زمانی که ایالات متحده درگیر جنگ میان آزادی و بردگی شده، نایت پیش از اینکه دولت ایالات متحده بتواند بر علیه آنها اقدامی کند، افراد آزاد و برده را متحد می کند. این فیلم داستان زندگی نایت در زمان اسارت و راه اندازی دولت آزاد جونز در میسیسیپی، برای مبارزه با حقوق سیاهپوستان و سفیدپوستان برده، و جنگ علیه نابرابری نژادی پس از جنگ و پس از دوره لینکلن را نشان می دهد.

در حقیقت این فیلم دوره ای از صفحه تاریخ آمریکا را نشان می دهد که فراموش شده بود و حتی بسیاری با آن آشنا نبودند. بااین حال این اثر نتوانست در نمایش نابرابری نژادی و بردگی چندان موفق عمل کند و با امتیاز متوسط منتقدین رو به رو شد و چندان فروش نداشت. با این حال اجرای موفق مک کانهی توانست به نقطه قوت این اثر بدل شود.


15. بل – Belle – 2013

بل داستان حقیقی یک آفریقایی-بریتانیایی مشروع به نام دیدو الیزابت بل است که با وجود تربیت در یک خانواده اشرافی در جامعه بریتانیا جایی ندارد. گفته می شود این فیلم فرهنگ حقیقی بریتانیا را نشان می دهد که توسط نژاد، رنگ و بردگی تعریف می شد. با این داستان به دوره ای از بریتانیا می رویم که تجارت برده در اوج بود. “بل” به خشونت ناشی از بردگی نمی پردازد بلکه به موضوع تبعیض نژادی می پردازد که باعث آغاز بردگی و تجارت برده از اسپانیا و آفریقا، می شود.

در حقیقت این فیلم کشتار برده ها را نشان می دهد که در کشتی های نقل و انتقال برده به شکل بی رحمانه ای کشته می شدند. این اتفاق توسط طبقه ممتاز بریتانیا رخ داد که طی آن جان عده زیادی از بی گناهان گرفته شد. این فیلم با تحسین مواجه شد، مخصوصا توسط منتقدین انجمن فیلم آفریقایی-آمریکایی. گرچه از لحاظ تاریخی اشتباهاتی دارد اما به عنوان یکی از برترین آثار مربوط به موضوع بردگی شناخته می شود.


14. تولد یک ملت – The Birth of A Nation – 2016

کارلایل زمانی گفت: “تاریخی چیزی جز زندگی نامه یک مرد بزرگ نیست.” اما او نگفت یک مرد بزرگ چه تعریفی دارد. نت ترنر یک مرد بزرگ بود که در دوران شورش برده ها در ساوت‌همپتون ویرجینیا در سال 1831 انقلابی را آغاز کرد که در نهایت به لغو بردگی منجر شد. این فیلم یادآور تلاش های او برای آزادی خویش و میلیون ها تن دیگر است. این فیلم در افتتاحیه فستیوال فیلم ساندنس نمایش داده شده، جایزه هیئت داوران را دریافت کرد و در بخش کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و فیلمبرداری مورد تحسین قرار گرفت. با این حال به دلیل اتهام کارگردان فیلم، پارکر، به تجاوز جنسی به یک زن، در اسکار نادیده گرفت شد. و متاسفانه حتی نامزد هم نشد.


13. بن هور – Ben-Hur – 1959

یک کلاسیک حماسی، که به عنوان یکی از موفق ترین فیلم های تاریخ در فهرست های مختلف قرار گرفت. فیلم داستان یک تاجر یهودی به نام جودا بن هور و رابطه اش با خانواده و برادر ناتنی اش مسالا است. زمانی که توسط برادرش که یک فرمانده رومی است، تبعید شد، مجبور شد به عنوان یک برده زندگی کند. گرچه این فیلم نمایش تقلای او برای اثبات بی گناهی و یافتن خانواده اش است، اما بخشی از فیلم هم یادآور بردگی یهودی ها و ظلم های وارده به آن ها توسط سربازان رومی است. این فیلم به دلیل نمایش بردگی یهودیان با موفقیت رو به رو شد، زیرا در سال های 1950 درباره دوران بردگی یهودیان تاریخ موثقی وجود نداشت. در آن زمان تنها اطلاعات مربوط به بردگی یهودیان در متون ترجمه شده بود.

با این حال فیلم “بن هور” توانست بخشی از تاریخ فراموش شده را به نمایش بگذارد و اجرای چارلتون هستون در این فیلم هم دیدنی بود. نمایش داستان بن هور باعث موفقیت این فیلم شد و 11 جایزه اسکار را به همراه داشت که از نظر رکورد در کنار فیلم هایی چون “تایتانیک” (Titanic – 1997) و “ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه” (LOTR: The Return of the King – 2003) قرار گرفت.


12. پیانیست – The Pianist – 2002

زمانی که نازی ها در سال 1939 لهستان را اشغال کردند، یک پیانیست معروف به نام ولادیسلاو اشپیلمان و یک پسر شش ساله به نام رومن پولانکسی در بین چند بازمانده میلیون ها یهودی کشته شده در جریان هولوکاست بودند. سال ها بعد این پسربچه داستان پیانیست معروف را به یک شاهکار سینمایی بدل نمود. این فیلم داستان ولادیسلاو اشپیلمان یک یهودی لهستانی است که پس از نجات یافتگان از اردوگاه های مرگ که خانواده اش به آنجا فرستاده شدند، به بردگی دچار می شود. گرچه او هرگز نتوانست خانواده خود را نجات دهد اما تا پایان جنگ برای حفظ جان خود و مبارزه با اسارت تلاش کرد.

از آنجاییکه رومن پولانسکی در اردوگاه های مرگ جنگ جهانی دوم مادرش را از دست داده بود، بنابراین به این موضوع علاقه داشت. این فیلم با وجود اجراهای زیبا و کارگردانی موفق، یک موضوع حقیقی و زیبا را به نمایش می گذارد که برای بسیاری از مخاطبین رعب انگیز است و در عین حال مرگ یهودیانی را نشان می دهد که در اوج بی گناهی به قتل رسیدند. این فیلم به دلیل نمایش حقایق هولوکاست و تجارت بردگی نازی ها به یک شاهکار سینمایی بدل شده و با موفقیت رو به رو شد.


11. سانکوفا – Sankofa – 1993

شاید فیلم های معدودی توانسته باشند همانند این فیلم مفهوم بردگی را به درستی نشان دهند. معنای عنوان فیلم در زبان غنایی این است: بازگرد، جست و جو کن، و دانایی، قدرت و امید کسب کن.” این فیلم تلاش نمادین برای دعوت مردم آفریقا به بازگشت به ریشه و فرهنگ خویش است. در حقیقت با استفاده از مفهوم سفر در زمان به دوره ای می رویم که مردم برده بودند. مفهوم زیبای فیلم با یک پرنده نشان داده شده و موسیقی Divine Drummer نیز بر زیبایی آن می افزاید.


10. من برده هستم – I Am Slave – 2010

گرچه این فیلم از دید سینمادوستان و منتقدین به دور مانده اما داستان جذاب و حقیقی آن باعث تحسین فیلم و شخصیت اصلی خواهد شد. مالیا از یک قبیله قدرتمند ساندنسی است که پدرش رئیس قبیله بوده و به همین دلیل مالیا یک زن نترس و قدرتمند است. با این حال مجاهدین او را دزدیده و در بازار تجارت برده بریتانیا می فروشند، در نتیجه او با ترس، نابرابری، تبعیض و خشونت رو به رو می شود.

او اکنون باید برای رهایی از بردگی غیرقانونی و اجباری خود را رها کند. نکته مهم داستان این است که در دوره مدرن رخ داده و داستان ها از سال های 90 تجاوز نمی کند. بنابراین مالیا (با نام واقعی منده ناظر) زمانی با این مشکل رو به رو می شود که بردگی در تمام کشورهای جهان لغو شده و با این حال ریشه های بردگی هنوز در برخی از کشورها دیده می شود.


9. ریشه ها – Roots – 1977

تنها تفاوت این اثر این است که فیلم نیست بلکه یک سریال است که نامزد 37 جایزه امی شد و نه جایزه را به خانه برد. این فیلم در فهرست نلسن امتیاز بالایی کسب نمود و در تاریخ تلویزیون سومین سریال برتر است. لوار برتون نقش کونتا کاین را ایفا می کند، یک مرد برده که رویاهای بزرگی در سر دارد و یکی از آن ها آزادی است. این فیلم داستان حقیقی الک هالی در سال های اسارت است. این سریال یکی از بهترین فیلم های مربوط به تاریخ سیاهپوستان است که توانسته داستان ها و وقایع این دوران را به خوبی نشان دهد.


8. سیزدهمین – 13th – 2016

اگرچه در تاریخ سینما درباره موضوع بردگی فیلم های مختلفی ساخته شده است، اما اگر می خواهید تاریخ بردگی را به خوبی نشان دهید و تاثیر آن را در دوره مدرن به نمایش بگذارید، باید این فیلم را تماشا کنید. این اثر مستند درباره متمم سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا است که بردگی را ممنوع کرد و در کنار آن ظهور بردگی و تاثیر آن را در نابرابری نژادی، تفاوت های طبقاتی و مشکلات و جنایات مذهبی نشان می دهد.

این فیلم حضور بردگی و رخ دادن آن در جامعه آمریکا را از دیدگاه متخصصین و تاریخ شناسان نشان می دهد. این فیلم در روتن تومیتوز به امتیاز 90% دست یافته و یکی از موفق ترین و تحسین شده ترین آثار تاریخ است. این فیلم همچنین نامزد جایزه اسکار بهترین مستند شد.


7. تامانگو – Tamango – 1958

این فیلم درباره بردگی نگاه متفاوت و پیچیده ای دارد. دوروتی دندریج اولین بازیگر رنگین پوست بود که نامزد اسکار شد. فیلم درباره یک کشتی با ناخدایی کاپیتان ریکر و خدمه برده اوست که یکی از مسافرین برده هم معشوقه این ناخداست. تامانگو یکی از برده هاست که شورش کرده و معشوقه ناخدا را گروگان می گیرد. زمانی که ناخدا می خواهد به همه شان شلیک کند، تامانگو از معشوقه می خواهد  بگریزد، اما او فرار نکرده و ریکر به همه شان شلیک می کند. گرچه صحنه های عاشقانه ریکر و معشوقه جالب نبودند اما این فیلم ارزش دیدن را دارد.


6. آمیستاد – Amistad – 1997

زمانی که استیون اسپیلبرگ کارگردانی یک فیلم را برعهده می گیرد خیال تان راحت می شود. داستان حقیقی و سادگی این فیلم باعث جذابیت آن می شود. “آمیستاد” یک درام تاریخی برپایه داستان واقعی سال 1939 است که در کشتی بردگی آمیستاد رخ می دهد. بردگان این کشتی که از قبیله منده هستند می خواهند کنترل کشتی را برعهده بگیرند و به همین دلیل صاحبان خود را اسیر کرده و به سمت آزادی پیش می روند. با این حال تلاش شان بیهوده بوده و توسط ارتش ایالات متحده اسیر می شوند و به دادگاه می روند. این فیلم تجربه زیبایی در اختیارتان قرار داده و تا مدت ها آن را فراموش نمی کنید.


5. بر باد رفته – Gone With the Wind – 1939

گرچه قسمت عمده داستان درباره بردگی نیست اما این موضوع در فیلم نقش مهمی دارد. یکی از برترین فیلم های تاریخ و یک اثر تاریخی-رمانتیک، که گرچه به دلیل نمایش دوران بردگی مورد انتقاد قرار گرفته اما جز معدود آثاری است که تصویر متفاوتی از آفریقایی-آمریکایی ها را نشان می دهد. این فیلم داستان یک زن طمع کار و یک مرد مجرم است که با هم مسیر جدیدی را آغاز می کنند. جریان فیلم در دوران جنگ داخلی آمریکا و تنش های جنوب رخ می دهد با این حال احساسات متفاوتی را در مخاطب به وجود می آورد. در نهایت عشق پیروز می شود.


4. افتخار – Glory – 1989

یکی دیگر از فیلم های مربوط به جنگ داخلی آمریکا اما از یک نگاه متفاوت، درباره اولین لشکرهای ارتش اتحادیه که از آفریقایی-آمریکایی ها تشکیل شده و تنها فرماندهان سفیدپوست هستند. فیلم از نگاه کلنل شا، فرمانده سفیدپوست و رابطه اش با سرباز برده روایت می شود. این لشکر در عملیات بندر واگنر افتخاراتی کسب نمودند. این فیلم در پنج قسمت جایزه اسکار شد، و سه جایزه به دست آورد، از جمله جایزه بهترین بازی برای دنزل واشنگتن. این اثر با تحسین منتقدین و مخاطبین قرار گرفت.


3. جانگوی آزاد شده – Django Unchained – 2012

این فیلم مظلومیت سیاهپوستان را نشان نمی دهد بلکه خروش آن ها و تیراندازی شان به اربابان سفیدپوست را نشان خواهد داد. این درام اکشن از کوئنتین تارانتینو نشان می دهد که هویت انسان به عنوان اشرف مخلوقات تنها به توده ای گوشت نزول یافته است. جانگو برده ای است که توسط یک دندان پزشک آلمانی آزادی خواه به نام دکتر شولتز، آزاد شده است. اما سپس در کنار او قرار می گیرد تا سفیدپوستان شرور را به قتل برساند و بنابراین زندگی اش مسیر جدیدی می یابد: دستیابی به برومهیلدا. سپس او را می یابند و باید با رئیس مزرعه مبارزه کنند. این فیلم یک داستان زیبا و به یادماندنی است و نبوغ تارانتینو را یک بار دیگر ثابت می کند.


2. لینکلن – Lincoln – 2012

فیلمی از اسپیلبرگ با بازی دنیل دی لوئیس، درباره کنگره و تلاش های آبراهام لینکلن در جنگ و عواقبی که متمم تصویب شده او به همراه دارد. این فیلم با وجود نویسندگی موفق و کارگردانی بی نظیر، در کنار موسیقی متن زیبا، به یکی از آثار ماندگار بدل شده است. حتما این فیلم را تماشا کنید.


1. 12 سال بردگی -2012- 12Years a Slave

درام تاریخی “استیو مک کوئین” که برنده جایزه بهترین فیلم اسکار شد. داستان فیلم از خاطرات بردگی “سالومون نورتوپ” گرفته شده که با وجود اینکه یک مرد آزاد بود اما بردگی را تجربه کرد. این موزیسین بااستعداد توسط دو مرد که خود را به جای اجراکننده سیرک جا میزنند، ربوده  می شود. او از مزرعه ای به مزرعه دیگر گریخته و با تجربه های تلخ بردگی رو به رو می شود. داستان زیبای تلاش برای رهایی و موفقیت، می تواند الهام بخش باشد. این فیلم یکی از زیباترین فیلم های تاریخ محسوب می شود.


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم