10 فیلم کلاسیک برتر هالیوود از ژانرهای مختلف

هالیوود محبوب ترین صنعت فیلمسازی جهان است که در طول دهه ها، فیلم های محبوبی از ژانرهای مختلف تولید نموده است. در اینجا 10 فیلم کلاسیک برتر هالیوود در هر ژانر را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. وسترن: جویندگان (The Searchers – 1956)

فیلمی براساس رمانی از “الن لی می” به کارگردانی جان فورد در سال 1956 و حضور جان وین در نقش اصلی یک سرباز جنگ داخلی که در جستجوی برادرزاده گم شده اش است. جفری هانتر، ورا مایلز، وارد باند و ناتالی وود از جمله شخصیت های این فیلم هستند. این فیلم از داستان واقعی ربوده شدن یک دختر توسط مبارزان کومانچی در سال 1836 الهام گرفته است. گرچه واکنش منتقدین در زمان اکران مثبت نبود اما این فیلم اکنون یکی از بهترین فیلم های کلاسیک هالیوود است. اجرای جان وین در این فیلم بی نظیر است.


9. زندگی نامه ای: گاو خشمگین (Raging Bull – 1980)

فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، محصول سال 1980 درباره بوکسور ایتالیایی آمریکایی به نام جیک لا موتا. این فیلم سیاه و سفید با عنوان “گاو خشمگین: داستان من” عرضه شد. رابرت دنیرو در نقش اصلی بوکسوری را نشان می دهد که رفتارهای مخرب دارد. جو پسکی و کتی موریارتی ستاره های دیگر این فیلم هستند. جلوه های ویژه و خشونت داستان از جمله جذابیت های آن هستند. اجرای دنیرو با تحسین مواجه شد و جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. او برای اجرای نقش لاموتا در سال های پس از بوکس 27 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرد که در آن زمان یک جنبه شدید از متد اکتینگ بود.


8. تریلر: سکوت بره ها (Silence of the Lambs – 1991)

دستیابی به پنج جایزه آکادمی اسکار (بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد، بازیگر زن، فیلم نامه) کار آسانی نیست. این فیلم به کارگردانی جاناتان دمی یکی از سه فیلمی است که به این موفقیت دست یافت. سکوت بره ها با حضور آنتونی هاپکینز و جودی فاستر براساس رمان توماس هریس ساخته شد. هاپکینز نقش یک قاتل سریالی و روان پزشک به نام هانیبال لکتر را ایفا می کند که یک مامور اف بی آی با بازی فاستر برای قتل یک قاتل سریالی با او مشورت می کند. نقش هاپکینز در این فیلم بهترین شخصیت ویلن تاریخ سینماست.


7. جنایی/گانگستری: پدرخوانده (The Godfather – 1972)

هیچ فیلمی به اندازه این فیلم از فرانسیس فورد کاپولا مورد توجه قرار نگرفته است. پدرخوانده یکی از فیلم های سرنوشت ساز این ژانر است که براساس رمانی به همین نام از ماریو پوزو نوشته شده و به همراه دو سری دیگر داستان خانواده کورلئونه را نشان می دهد. اجرای مارلون براندو در نقش دون ویتو کورلئونه یکی از بهترین اجراهاست. رابرت دووال، جیمز کان و آل پاچینو از جمله بازیگران این فیلم محسوب می شوند.


6. جنگی: اینک آخرالزمان (Apocalypse Now – 1979)

فیلمی اقتباسی از رمان “قلب تاریکی” جوزف کنراد درباره جنگ ویتنام، که یک فیلم جنگی حماسی از فرانسیس فورد کاپولاست. بازیگران این فیلم عبارت اند از مارتین شین، مارلون براندو، رابرت دووال، هریسون فورد و آلبرت هال. این فیلم داستان یک افسر پلیس  به نام کاپیتان بنجامین ویلارد است که باید یک افسر خائن را به قتل برساند. این فیلم جنبه تاریک فیلم و پوچ گرایی آن را نشان می دهد و نخل طلای فستیوال کن را به دست آورد.


5. عاشقانه: کازابلانکا (Casablanca – 1942)

کازابلانکا به کارگردانی مایکل کرتیز که براساس یک نمایشنامه ساخته شده داستان عاشقانه بسیاری از آمریکایی هاست. این فیلم در جنگ جهانی دوم و در شهر مراکشی  کازابلانکا رخ داده و داستان مثلث عشقی یک زوج و یک مرد دیگر است که هامفری بوگارت، اینگرید برگمن و پل هنرید، در آن نقش آفرینی کردند. این فیلم در 8 قسمت نامزد اسکار شد و سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.


4. وحشت/رازآلود: روانی (Psycho – 1960)

ترسناک ترین فیلم محبوب تاریخ به کارگردانی آلفرد هیچکاک افسانه ای در سال 1960. صف 5 کیلومتری برای تماشای این فیلم دلیل محبوبیت آن است. این فیلم براساس رمان رابرت بلاک ساخته شد و آنتونی پرکینز، جانت لی، ورا مایلز و جان گوین در آن نقش آفرینی می کنند. صحنه قتل در حمام یکی از معروف ترین صحنه های صنعت سینماست و حتی در بین بسیاری از مردم فوبیای حمام را به وجود آورد.


3. علمی تخیلی: ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey – 1968)

این فیلم که در زمان اکران یکی از عجیب ترین فیلم ها بود اکنون یکی از برترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ محسوب می شود. این اثر که براساس یک داستان کوتاه به نام “سنتینل” از آرتور سی کلارک و به کارگردانی استنلی کوبریک ساخته شد، 33 سال پیش تولید شده و سفر به مشتری را نشان می دهد. ساخت این فیلم توسط کوبریک 4 سال طول کشید. دست یافته های تکنیکی و مضامین فلسفی از جمله دلایل موفقیت این اثر هستند.


2. کمدی: عصر جدید (Modern Times – 1936)

فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی چارلی چاپلین درباره جنبه های غیرانسانی جامعه صنعتی، که یکی از آخرین فیلم های صامت چاپلین محسوب می شود. این فیلم در ایتالیا و ژاپن ممنوع شد. چاپلین در دوران رکود بزرگ نقش مردی به نام ترامپ را ایفا می کند که یک کارگر کارخانه است. پولت گادرد، هنری برگمن و استنلی استنفورد از جمله بازیگران دیگر این اثر محسوب می شوند.


1. موزیکال: آواز در باران (Singin’ in the Rain – 1952)

فیلمی به کارگردانی “جین کلی” و “استنلی دونن” که یکی از برترین آثار موزیکال است و روزهای اوج هالیوود را نمایش می دهد. “جین کلی” نقش ستاره فیلم یعنی “دان لاکوود” را نیز ایفا می کند. ستاره شدن و حسادت از مضامین این فیلم هستند که توسط “دونالد اوکانر” و “دبی رینولدز” نشان داده می شوند. “آواز در باران” سراسر هیجان و شادیست. هیچ جایی برای ناراحتی وجود ندارد. این فیلم شما را از زندگی روزمره جدا کرده و برای ۱۰۳ دقیقه در داستان جذاب فیلم غرق خواهید شد.


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم