احتمال ابتلا به بیماری مغزی در افرادی که زیاد می‌خوابند بیشتر است

سالانه افراد بسیاری به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند و تعداد آن هم درحال افزایش است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد میان خواب زیاد و آلزایمر ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بر اساس تحقیقات، افرادی که روزانه بیش از 9 ساعت می‌خوابند، ممکن است به آلزایمر مبتلا شوند. در سراسر جهان بیش از 46 میلیون نفر از بیماری‌های مغزی رنج می‌برند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این رقم سه برابر شود.

طبق بررسی‌ها در ایالات‌متحده آمریکا بیش از 5 میلیون نفر از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. مشکلات مالی ناشی از این بیماری هم بسیار زیاد است. خانواده‌های آمریکایی سالانه بیش از 5000 دلار برای بیمار آلزایمری خود خرج می‌کنند و میزان مخارج دولت برای این بیماری نیز حدود 236 میلیارد دلار است.

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری‌های مغزی در افرادی که خواب زیادی دارند بیشتر است. این تحقیقات توسط پروفسورهای مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی بوستون انجام شد و نتایج آن در ژورنال عصب‌شناسی به چاپ رسید. برای انجام این تحقیق، پروفسورها اطلاعات تحقیقاتی را که در سال 1948 و بر روی 5209 زن ومرد در سنین 30 تا 62 انجام گرفته بود را جمع‌آوری نمودند. هدف آن تحقیق یافتن عوامل ابتلا به بیماری قلبی بود.

9 ساعت خواب شبانه یا بیشتر امکان ابتلا به بیماری مغزی را افزایش می‌دهد!

در آن تحقیق میزان خواب شبانه افراد بررسی شد. سپس محققان در طول 10 سال آن افراد را زیر نظر قرار دادند تا ببینند کدام‌یک به بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های مغزی مبتلا می‌شوند. سپس این اطلاعات را جمع‌آوری و بررسی نموده و گزارش نمودند. این یافته‌ها نشان داد افرادی که در شبانه‌روز بیش از 10 ساعت می‌خوابند در مقایسه با افرادی که ساعت خوابشان کمتر است، در طول 10 سال دو برابر بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

علاوه براین، تحصیلات امکان ابتلا به بیماری‌های مغزی را کاهش می‌دهد.

“افرادی که تحصیلات متوسطه نداشته و بیش از 9 ساعت می‌خوابیدند، در مقایسه با افرادی که خواب کمتری داشتند، 6 برابر بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شدند. این نتیجه نشان می‌دهد که داشتن تحصیلات در برابر خواب طولانی فرد را از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند.” – دکتر سودا سشادری

همچنین این تحقیق نشان داد افرادی که زیاد می‌خوابند مغز کوچک‌تری دارند. بنابراین دانشمندان احتمال می‌دهند که خواب طولانی عامل بیماری نیست بلکه نشانه کوچک بودن مغز و ابتلا به آن است. بنابراین به نظر آن‌ها کاهش ساعت خواب نمی‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

این محققان اعتقاد دارند که نتایج به‌دست‌آمده به یافته‌های آیندگان کمک خواهد نمود. زیرا با کمک این نتایج و یافته‌ها می‌توانند درباره بیماری‌های مغزی آزمایشات و تحقیقات بیشتری انجام داده و به یافته‌های مهمی دست پیدا کنند. زیرا هرچقدر یک بیماری مغزی زودتر در فرد تشخیص داده شود، امکان درمان وی بیشتر خواهد بود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم