38 فیلم برتر اسپانیایی زبان که نباید از دست بدهید

همه ما می‌دانیم زبان اسپانیایی دومین زبان پرکاربرد جهان است و فیلم‌های اسپانیایی پرفروش‌ترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان هستند. همچنین فیلم‌های اسپانیایی زیبایی، چه از مکزیک و چه از سینمای اسپانیا تولید شده است. بازیگران اسپانیایی نه تنها هالیوود را قبضه کرده بلکه بازیگران زن اسپانیایی هم از جمله زیباترین زنان محسوب می‌شوند. زنانی مانند پنه لوپه کروز، سلما هایک، زویی سالدنا، سوفیا ورگارا، از جمله زیباترین بازیگران هستند. از آنجایی که فیلم‌های اسپانیایی در تاریخ سینما تاثیرگذار بوده‌اند باید از آنها هم نامی ببریم.

سینمای اسپانیا همیشه فیلم‌های باکیفیتی تولید نموده است. اگر پدرو آلمودُوار را بشناسید می‌دانید که چه می‌گوییم. او بدون شک پرچم‌دار سینمای اسپانیاست. اما در اینجا بسیاری از فیلم‌های مکزیکی را نیز قید کرده‌ایم. بنابراین زمانی که فیلم‌های مکزیکی را در کنار فیلم‌های اسپانیایی و حتی آرژانتینی قرار می‌دهیم، فهرست بلندبالایی پدید می آید. با پروشات همراه باشید.


38. پلتفرم – 2019 – The Platform

“پلتفرم” به اسپانیایی “آل هویو” (El Hoyo) فیلمی درام است که به مانند هجونامه‌ای سیاسی و فرهنگی است. شخصیت اصلی داستان مردیست به نام “گورنگ”. او در طبقه سی و سوم یک زندان زندگی می‌کند، که سلول‌های آن به صورت عمودی از یکدیگر جدا می‌شوند. هر سلول شامل دو زندانیست و هیچکس نمی‌داند که دقیقاً چند سلول وجود دارد. تنها مسئله مهم غذاست. پخش غذا از بالاترین طبقه شروع شده و تمامی زندانیان سهم خود را می‌گیرند. مشکل اینجاست که تنها اندازه معینی غذا موجود است و هر چه طبقه پایینتر، غذای کمتری گیر زندانیان می‌آید.

همچنین بخوانید:  ۶ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “پلتفرم” (The Platform) که باید تماشا کنید


37. همه می‌دانند – ۲۰۱۸ – Everybody Knows

یکی از بهترین آثار “اصغر فرهادی” که میتوانید آخر هفته از دیدن آن لذت ببرید. داستان این فیلم در دهکده کوچکی نزدیک مادرید اتفاق می افتد، جایی که خانواده “لورا” (با بازی پنه لوپه کروز) عروسی دختر کوچک خانواده را جشن میگیرند. همه چیز آرام و به خوبی پیش می رود تا اینکه دختر لورا گم می شود و شادی خانواده جای خود را به اضطراب و ترس میدهد. داستان فیلم تا لحظات پایانی جذاب است و هر لحظه برای مخاطب رازهای جدیدی را فاش می‌کند. بازی خاویر باردم در این فیلم نیز دیدنی و ستودنی است.


36. درد و شکوه – 2019 – Pain and Glory

این فیلم اسپانیایی در سال 2019 توانست عملکرد خوبی داشته باشد و در جشنواره فیلم کن هم با برنده شدن آنتونیو باندراس به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد، بیشتر دیده شد. این بازیگر برای این فیلم نامزد جایزه اسکار هم شد. این فیلم داستان کارگردانی به نام “سالوادور مالو” را به تصویر می‌کشد، که به زندگی گذشته، و رخدادهایی که باعث شکل گرفتن حرفه‌اش شد می‌اندیشد. پنه لوپه کروز نیز نقش فرعی در این فیلم ایفا کرده است.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۷ فیلم برتر اسپانیایی زبان این دهه (۲۰۱۹ تا ۲۰۱۰)


35. رما – 2018 – Roma

“آلفونسو کوارون” (Alfonso Cuarón) در “رما” (Roma)، به عنوان یک کارگردان، نویسنده، فیلمبردار و دستیار ویرایش، در آخرین سطح قدرت خود عمل می‌کند. این فیلم سیاه و سفید بوده و در سال ۱۹۷۰ شهر مکزیک اتفاق میفتد. داستان درباره “کلیو” (Cleo)، (یالیتزا آپاریچیو، Yalitza Aparicio) است یک کارگر از خانواده‌ای متوسط و سختی‌هایی که در زمان آشفتگی مکزیک در دهه هفتاد رخ داد را تحمل می‌کند.

تکنیک‌های استادانه کوارون در فیلمسازی، داستانی را می‌سازد که زیبا، شخصی و اضطراب انگیز می‌باشد. با اینکه فیلم در هنگام شروع سرعت خوبی دارد، اما در میانه راه کمبود میزان سرعت آن برای بیشتر شدن حس صمیمیت نسبت به فیلم، ضروری است. اجرای بازیگران قدرتمند بوده و با فیلمبرداری خارق العاده کوارون قاب گرفته می‌شود. این فیلم برنده دو اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین کارگردانی شد.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۵ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “رما” (Roma)


34. بازندگان قهرمان – 2019 – Heroic Losers

داستان فیلم درباره گروهی از افراد است که در شرایط اقتصادی سخت از آنها کلاهبرداری شده، اما این افراد تصمیم می‌گیرند به جای تلافی کردن، تنها پولشان را باز پس بگیرند. این ماجرا در سال ۲۰۰۱ اتفاق میفتد، و از آنجایی شروع می‌شود که عضوی از انجمن مردم را تشویق می‌کند تا در یک پروژه مربوط به کشاورزی سرمایه گذاری کنند تا اقتصاد شهرشان بهبود یابد. اما همینکه پول‌ها واریز می‌شوند، مردم متوجه می‌شوند که این موضوع تنها یک دزدی بوده و از آن بدتر، طرح اقتصادی جدیدی در کشور در حال اجرا شدن است.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۱ فیلم جذاب و دیدنی اسپانیایی در سال ۲۰۱۹ که باید تماشا کنید


33. زیبا – Biutiful – 2010

اکسبال پدر مجرد دو فرزند است و زندگی آشفته ای دارد. او باید از زندگی جنایی دنیای زیرزمینی بارسلونا گریخته و با وجود ابتلا به سرطان امید به زندگی را در خود حفظ کند. از آنجاییکه این فیلم بسیار غم انگیز است شما را تحت تاثیر قرار داده و تا مدت ها در ذهن تان می ماند. الخاندرو گونسالس اینیاریتو با مهارت های سینمایی و روایی خود شگفت زده تان می کند. خاویر باردم هم خود را وقف نقش کرده و به زیبایی هر چه تمام تر در آن ظاهر می شود.

همچنین بخوانید: چگونه سفری ارزان به اسپانیا داشته باشیم؟


32. یتیم خانه – The Orphanage – 2007

داستان زنی که خانواده اش را به خانه کودکی اش می برد که در گذشته مرکز نگهداری کودکان معلول بوده است. رفته رفته پسرش یک دوست خیالی یافته و همه چیز دگرگون می شود. این فیلم بسیار هیجانی و ترسناک است و سرجیو جی.سانچز به خوبی توانسته تریلر را با درام ادغام کند. بازیگری، کارگردانی، ویرایش، فیلمسازی و موسیقی این اثر بسیار خیره کننده هستند. جلوه های صوتی اثر هم به خوبی تولید شده و در فضای فیلم تاثیرگذار بوده اند.


31. آر ئی سی – REC – 2007

یکی از بهترین و تحسین برانگیزترین فیلم های ترسناک تاریخ که از قضا اسپانیایی است. یک گزارشگر تلویزیون و فیلمبردار طی یک حادثه به آپارتمانی رفته و با یک حقیقت ترسناک مواجه می شوند. گرچه داستان تکراری است اما کارگردانی ژاومه بالاگرو، پاکو پلاسا آن را به یک اثر مهیج بدل می کند. اما علاوه بر کارگردانی، فضای داستان و پایان فیلم هم خیره کننده است. اگر به دنبال یک فیلم ترسناک خوب هستید این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم خون آشامی پرطرفدار که در حال ساخت هستند


30. تز – Tesis – 1996

آنجلا یک دانشجوی فیلمسازی در دانشگاه مادرید است که به طبیعت انسان و فیلم های خشن علاقه دارد. او حین نوشتن تز خود درباره اخلاقیات نمایش خشونت در فیلم متوجه می شود که پروفسورش حین تماشای یک فیلم ترسناک از دنیا رفته است. آنجلا با دانشجوی دیگری به نام ئما که او هم عاشق فیلم های خشن است دوست شده و تلاش می کنند با بررسی فیلمی که او تماشا کرد به دلیل مرگش پی ببرند. با تماشای فیلم ردپایی از دختری می بینند که در همان دانشگاه بوده و به ئما و آنجلا کمک می کند. این فیلم به ژانر وحشت تعلق داشته و نشانگر علاقه انسان ها به خشونت است.


29. شهروند متفاوت – The Distinguished Citizen – 2016

یک فیلم اسپانیایی آرژانتینی درباره دنیل (اسکار مارتینز)، که جایزه نوبل ادبیات را برده و بیشتر دوران زندگی اش را در اروپا به سر برده است. ناگهان از زادگاه اش آرژانتین دعوت نامه ای دریافت کرده و می خواهند به او جایزه بدهند. او با سفر به زادگاه اش و دیدن شیوه زندگی و رفتار مردم، متوجه می شود همه چیز از غذا خوردن گرفته تا رفتار، با آنچه که او میدانست متفاوت است، اکنون نمی داند باید در زادگاه اش بماند یا به جایی برگردد که به آن تعلق دارد؟ این فیلم جوایز مختلفی دریافت کرد، از جمله جایزه بهترین بازیگر، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه.

همچنین بخوانید: ۹ فیلم برتر کوئنتین تارانتینو به انتخاب مخاطبین


28. صد متر – 100 Metros – 2016

یک فیلم زندگینامه ای درباره مردی به نام رامون، که به ام اس دچار بوده و با این حال می خواهد مسابقه مردان آهنین را که شامل شنای  4 کیومتر، مسیر دوچرخه سواری 180 کیلومتری و دوی 25 کیلومتری در یک روز است را به پایان برساند (به طور دقیق 16-18 ساعت). گرچه بیمار است و پزشکان او را منع کرده اند اما می خواهد با تمام این کار را انجام دهد. جلوه های بصری، اجراهای زیبا و فیلم سازی باکیفیت، از جمله ویژگی های برتر آن محسوب می شود.


27. حتی در باران – Even the Rain – 2010

روایتی از فیلمساز اسپانیایی سباستین و تهیه کننده فیلم کاستا که برای ساخت فیلمی درباره کریستف کلمب در بولیوی به سر می برند. آن ها به دلیل بودجه کم و هزینه های کمتر در بولیوی از افراد محلی به عنوان بازیگران اصلی استفاده می کنند. بازیگر نقش اصلی به همراه بازیگران فرعی برای مقابله با مصرف آب محلی منطقه شورشی را آغاز می کنند که مانع ساخت فیلم می شود. این فیلم که درباره مشکلات مربوط به آب بولیوی است، به دلیل داستان جذاب، شخصیت های پخته و به تصویر کشیدن یک فاجعه تاریخی، با تحسین مواجه شد.

همچنین بخوانید: معرفی ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ از دید مخاطبین و منتقدین


26. تحصیلات بد – Bad Education – 2004

فیلم در دو دوره سال های 60 و 80 رخ می دهد. انریکه یک فیلمساز در دهه 80 است که با دوست دوران کودکی اش ایگناسیو آشنا می شود که اکنون یک بازیگر شده. طی آشنایی آن دو متوجه می شویم که پس از اخراج انریکه از مدرسه مسیحی در سال 1964، ایگناسیو پس از 16 سال بازگشته تا او را ببیند. سپس مشخص می شود آن دو در آن مدرسه رابطه همجنسگرایی داشتند که ایگناسیو آن را به عنوان یکی از بهترین خاطرات اش توصیف می کند. در کمال شگفتی متوجه می شویم ایگناسیو سالها پیش مرده و این مرد ژوان برادر جوانتر اوست که یک بازیگر و فیلمنامه نویس می باشد. این فیلم یک اثر چندلایه بوده و به همین دلیل بسیار پرفروش بود.


25. بازگشت – Volver – 2006

فیلمی درباره نظام خانوادگی اسپانیا که می تواند محدودیت های اخلاق و اجتماع را کنار بزند. زنی با بازی پنه لوپه کروز با وجود مصیبت ها تلاش می کند از دختر 14 ساله اش محافظت نماید. این فیلم سعی کرده به موضوعات پیچیده ای چون زندگی پس از مرگ، تراژدی، مرگ، روان زخم جنسی و انزوا رسیدگی کند.

همچنین بخوانید: ۱۰۰ فیلم عاشقانه تاریخ سینما


24. سفید برفی – Blancanieves – 2012

نسخه 1920 سفید برفی صامت بود، اما در این نسخه بازسازی شده سفید برفی دختر یک مبارز ثروتمند و معروف است که در یکی از مسابقات فلج شده و اکنون پرستارش (جادوگر شرور) از او نگهداری می کند. پابلو برگر، نویسنده و کارگردان این فیلم با ایجاد گره هایی یک داستان زیبا به وجود می آورد. این فیلم با وجود صامت و سیاه و سفید بودن، جادویی و شگفت انگیز است.


23. زبان پروانه – La Lengua de las Mariposas – 1999

در اواخر سال های 1930 در گالیسیا، مونچو به مدرسه ای وارد شده و از آنجاییکه معلم های این مدرسه در کتک زدن دانش آموزان زبانزد هستند، از آن ها می ترسد. در کمال شگفتی او آقای دون گریگوریو مهربان است و مخصوصا به دانش آموز جدید توجه می کند. با آغاز جنگ داخلی ملی گراها و جمهوری خواهان، دون گریگوریو طرفدار جمهوری خواهان است که در آستانه شکست به سر می برند، مونچو سعی می کند از دید معلم پنهان بماند. این اثر در سایت هایی مانند روتن تومیتوز امتیازهای بالایی گرفته و تا به امروز یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیاست.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم برتر کره‌ای تاریخ سینما


22. پوستی که در آن زندگی میکنم – The Skin I Live In – 2011

برنده دو جایزه اسکار و بافتا، ساخته پدرو آلمودوار افسانه ای، درباره دکتر رابرت (آنتونیو باندراس)، یک دانشمند عجیب و دیوانه که می خواهد یک پوست ضد سوختگی و پارگی ایجاد کند و موفق هم می شود. او در عمارت خود زنی به نام ورا را زندانی کرده که گرچه می تواند در خانه بچرخد، اما نمی تواند از آن خارج شود. دلیل این خواسته دکتر رابرت این است که در گذشته براثر تصادف اتومبیل همسرش سوخت و از دنیا رفت. این فیلم یک شاهکار فراموش نشدنی است که اخلاقیات در حرفه پزشکی را نیز مورد پرسش قرار می دهد.


21. و مادرت را هم – Y Tu Mamá También – 2001

داستان علاقه و اشتیاق عجیب به ماجراجویی، ساخته آلفونسو کوران که تا مدت ها در ذهن مان باقی می ماند. این فیلم جنسی، جالب و پرسبک و برتر از هرچیز، تاثیرگذار و غم انگیز است. در نهایت تعجب می کنید که یک فیلم چطور توانسته احساسات تان را تحت تاثیر قرار دهد. اما در نهایت از این تعجب می کنید که کارگردان این اثر چطور توانسته یکی از برترین فیلم های فضایی را تولید کند.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم عجیب و غریب تاریخ سینما


20. دوشنبه ها در آفتاب – Mondays in the Sun – 2002

فیلمی با حضور خاویر باردم در نقش اصلی درباره شش مرد که شغل خود را از دست داده و اکنون باید زندگی کنند. آن ها که در یک کارخانه کشتی رانی در ویگو کار می کنند متوجه می شوند که کارخانه موقتا متوقف می شود. سپس به بار ریکو، یکی از دوستان شان می روند. لنو به دنبال کار است، رینا نگهبان شده، خوزه از حقوق همسرش استفاده می کند و دو تن دیگر هم بیکار هستند. این فیلم درباره زندگی بدون نگرانی و لذت بردن از لحظه هاست.


19. چشمانت را باز کن – Open Your Eyes – 1997

سزار یک مرد خوشتیپ و ثروتمند است که عاشق زن رویاهایش شده اما در تصادف اتومبیل دوست دختر قبلی اش نقص عضو پیدا می کند. او که چیزی یادش نمی آید در یک آسایشگاه روانی به هوش می آید و اکنون باید حقیقت را بیابد. این فیلم به کارگردانی آلخنادرو آمنابار همان فیلمی است که “آسمان وانیلی” (Vanilla Sky) از روی آن ساخته شد. ادواردو نوریگا از تام کروز باور پذیر تر بوده و پنه لوپه کروز هم در آن نقش آفرینی دارد. حتما این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم جنگی برتر تاریخ سینما، از آپوکالیپس تا دانکرک


18. همه چیز درباره مادرم – All About My Mother – 1999

برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار در سال 1999 که یک فیلم متفاوت و زیبا از آلمودوار می باشد. فیلم های او که تماما دیدنی هستند، این بار داستان زنی را نشان می دهد که همسر قبلی اش تغییر جنسیت داده و اکنون باید مرگ پسرش را به او اطلاع دهد اما با مشکلات دیگری رو به رو می شود. اجراهای سیسیلیا روت و پنه لوپه کروز دیدنی هستند.


17. دریای درون – The Sea Inside – 2004

برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان که حتما باید تماشا کنید و به مضامین مهمی چون همکاری، اشتیاق و انسانیت می پردازد. گرچه این یک مشکل جدی است اما باید بیشتر به آن پرداخته شود. این فیلم دراماتیک از آینده بهتری سخن می گوید که باید به آن امیدوار باشیم. خاویر باردم در این فیلم یکی از بهترین اجراها را داشته و در نمایش احساسی زیاده روی هم نمی کند. تعادل عناصر مختلف اثر باعث موفقیت این فیلم شده است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم تاریخ سینما که بالاترین امتیاز IMDb را دریافت نموده‌اند


16. با او حرف بزن – Talk to Her – 2002

بهترین اثر پدرو آلمودوار درباره دو مرد با دوستی عجیب که هردو مراقب دو زن هستند که در کما به سر می برند. آلمودوار با نمایش مضامینی درباره تنهایی، دوستی، افسردگی، عشق و شیفتگی، یک داستان زیبا به وجود می آورد که از جمله بهترین فیلم های سال 2002 است. کارگردان این اثر در حقیقت یک شاعر است که کلمات را به تصویر و جادو بدل می کند، اجرای خاویر کامارا هم بر موفقیت فیلم می افزاید.


15. روح کندوی عسل – El Espíritu de la Colmena – 1973

یکی از زیباترین فیلم های تاریخ سینما درباره یک دختر هفت ساله حساس که در یک دوستای کوچک اسپانیایی زندگی کرده و پس از تماشای فیلم “فرانکنشتاین” (Frankenstein – 1931) دنیای تخیلی خود را خلق می کند. این اثر یک شاهکار است.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم برتر ترسناک تاریخ سینما


14. قصه های وحشی – Wild Tales – 2014

مجموعه ای از داستان های کوتاه، با الهام از برنامه های معروف تلویزیونی از جمله “منطقه نیمه روشن” (The Twilight Zone)، “داستان های غیرمنتظره” (Tales of the Unexpected) و “داستان های شگفت انگیز” (Amazing Stories). در این فیلم شش داستان به نمایش گذاشته می شود و بنابراین فیلم نمی تواند خسته کننده باشد. همه داستان ها غیرقابل پیشبینی و سرگرم کننده هستند و مضامین و احساسات مختلف را به نمایش می گذارند. این فیلم علاوه بر اینکه یکی از موفق ترین فیلم های سال 2014 بود، نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان هم شد. این فیلم با حضور بازیگران اسپانیایی معرفی خوبی برای سینمای اسپانیاست.


13. عشق سگی – Amores Perros – 2000

اولین فیلم از سه گانه مرگ (شامل “21 گرم” (21 Grams) و “بابل” (Babel) با سه داستان از سه شخص مختلف که در یک تصادف اتومبیل درگیر بوده اند. ما با آن ها همراه شده و چالش هایشان با مرگ، عشق و حسرت را تجربه می کنیم. این فیلم همچنین رابطه انسان و حیوان را نشان می دهد. گائل گارسیا برنال، بازیگر اسپانیایی دیگر، در این فیلم اجرای زیبایی دارد. این فیلم یکی از برترین آثار خشن و ظالمانه الخاندرو گونسالس اینیاریتو و در عین حال یکی از بهترین شهکارهای اوست. این فیلم علاوه بر دریافت چندین جایزه نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد.

همچنین بخوانید: ۲۹ فیلمی که پیش از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید


12. مدرسه ولگردها – Escuela De Vagabundos – 1955

باارزش ترین فیلم تاریخ سینما، یک شاهکار کلاسیک کمدی، درباره یک موزیسین معروف به نام آلبرتو، و اقامت اش در کنار ولورد که به ولگردها پناه می دهد. اتفاقات دیگری رخ داده و مهربانی آلبرتو به خانواده را نشان می دهد. این فیلم با وجود صحنه های کمدی و درام، ثابت نمود که یک اثر موفق است.


11. جلاد – The Executioner – 1963

یک کمدی سیاه درباره جلادی که بیمار و در آستانه بازنشستگی است و هیچکس نیست جایش را پر کند. از آنجاییکه این حرفه حداقل در سال های 60 مورد احترام نبود، کسی حاضر نیست با دختر او کارمن ازدواج کند. خوزه یک جوان عضلانی و خوشتیپ است که می خواهد بهترین جلاد اسپانیا شود و از قضا هیچکس هم با او ازدواج نمی کند. به نظر می رسد که خوزه و کارمن برای هم مناسب اند و رابطه خوبی را آغاز می کنند. این فیلم یک اثر شاهکار محسوب شده و تا به امروز دیدنی است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم غم‌انگیز تاریخ سینما


10. مهمان نامرئی – The Invisible Guest – 2016

آدریان یک تاجر ثروتمند است که به قتل متهم شده و برای اثبات بیگناهی خویش تنها چند ساعت زمان دارد. ویرجینیا گودمن یک وکیل فصلی است که می خواهد به آدریان کمک کند. در کمال تعجب مشخص می شود آدریان که در هتل در حالی که معشوقه اش کشته شده بود یافت شد، در یک تصادف اتومبیل که طی آن یک مرد کشته شد و معشوقه اش در آن دست داشت، نیز درگیر بود. این فیلم چند لایه شخصیت های پیچیده ای دارد و به همین دلیل یک داستان قتل پیچیده محسوب می شود.


9. معصومین مقدس – The Holy Innocents – 1984

در این فیلم ماریو کامو یک خانواده فقیر را نشان می دهد که برای یک خانواده ثروتمند کار می کنند. با فلش بک های مادر و پدر خانواده متوجه می شویم که آن ها شرایط خوبی نداشته و از نیازهای اولیه محروم اند. این فیلم یک داستان غم انگیز از شرایط جزیره ایبری در 50 سال گذشته است و کامو به خوبی فاصله فقرا و ثروتمندان و شیوه رفتار با فقرا را نشان می دهد. موضوع گیرا، بازیگری خیره کننده و مهارت های کارگردانی باعث ساخت یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا شده است.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم برتر موزیکال تاریخ سینما


8. راز چشمان آن ها – The Secret in Their Eyes – 2009

بنجامین اسپوزیتو یک مشاور قانونی بازنشسته است که به امید باز شدن گره های گذشته اش، یعنی یک کشتار جمعی حل نشده و عشق به رئیس خود، خاطرات اش را می نویسد. سپس از طریق فلش بک ها به 25 سال پیش می رویم و شاهد تجاوز و قتلی هستیم که او مواجه شد.

ریکاردو دارین یکی از بهترین بازیگران آرژانتینی است که در این فیلم اسپانیایی در نقش بنجامین می درخشد. این فیلم شاهکار کارگردانی خوان جوزه کامپانلا محسوب می شود که علاوه بر دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار، چندین جایزه دیگر را نیز دریافت کرد.


7. هزارتوی پن – Pan’s Labyrinth – 2006

داستان یک دختر جوان و مادرش که به خانه ناپدری که یک کاپیتان ظالم ارتش اسپانیاست، می روند. او در یک شب با پریان رو به رو می شود که به او می گویند یک شاهزاده است و برای اثبات آن باید سه کار را انجام دهد. این داستان زیبا در زمان جنگ داخلی اسپانیا به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو و موسیقی متن خاویر نابارته برنده سه جایزه اسکار شد. ایوانا باکرو، داگ جونز و سرجی لوپز، با اجرای خود شگفت زده تان می کنند.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو از بدترین تا بهترین


6. ویریدیانا – Viridiana – 1961

ویردینیا یک راهبه جوان است که به دستور مادر ارشد به ملاقات عمویش می رود. گرچه او می خواهد مفید واقع شده و به همه کمک کند اما همه از نیت او سواستفاده می کنند. این داستان به جامعه اسپانیا، مذهب و انسانیت یک نگاه منتقدانه دارد. این اولین فیلم ساخته بونوئل در تبعید بود و در سال 1961 جایزه فستیوال کن را به دست آورد. گرچه این اثر کمترین عناصر سورئال در کارنامه بونوئل را داراست، اما یک شاهکار سینمایی بوده و کنایه آمیزترین فیلم سال های 1960 محسوب می شود.


5. ملک‌الموت – The Exterminating Angel – 1962

اگر به دنبال فیلم های درام فانتزی هستید این فیلم مناسب شماست، این شاهکار تخیلی و بی نظیر از بونوئل یکی از برترین آثار تاریخ سینماست که میزان توجه به جزئیات آن را به آثار کوبریک شبیه می کند. روایت غیرقابل پیشبینی آن به همراه روایت کند باعث می شود بر روی صندلی میخکوب شویم. فیلم درباره یکی از روزهای عادی سناتور ادموندو نوبیل است که مراجعات بسیاری داشته و سرش شلوغ است. رفته رفته فضا شلوغ شده، پیشخدمت ها غیب شده و گویی هم در یک تله گیر کرده اند. آیا راه حلی برای فرار وجود دارد؟با این فیلم به مهارت و نبوغ بونوئل پی میبریم.

همچنین بخوانید: ۱۵ فیلم فانتزی تاریخ سینما


4. خوش آمدید آقای مارشال – Welcome, Mr Marshall – 1953

فیلمی درباره فرهنگ آمریکا و اسپانیا در سال های پیش از دهه 50، در شهر ویلار دل ریو در اسپانیا که ساکنان آن منتظر ملاقات دیپلمات های آمریکایی هستند. روستایی ها برای استفاده از برنامه ریزی مارشال، بهترین خوشآمد گویی را مهیا می کنند و حتی برای تحت تاثیر قرار دادن آمریکایی ها دارایی خود را می فروشند تا لباس رسم و رسوم آندلسی را خریداری کنند. در روز موعود آمریکایی ها بدون توجه به مردم عبور کرده و تمام مراسم آن ها بی نتیجه باقی ماند. این فیلم غم انگیز در عین حال کلیشه بوده اما جز بهترین فیلم های سینمای اسپانیاست.


3. پلاسیدو  – Placido – 1961

یکی دیگر از کمدی های سیاه و کنایی این فهرست درباره گذشته و فقر که در آن گروهی از زنان مسن تصمیم می گیرند کریسمس را با یک مرد پیر جشن بگیرند درحالی که سایر افراد شهر آن را با ثروتمندان جشن می گیرند. با نزدیک شدن کریسمس، پلاسیدو، یک بیخانمان که خانواده اش در دستشویی عمومی زندگی می کنند، باید جشن را با آن زنان برگذار کند اما از آنجاییکه نمی تواند هزینه تنها وسیله نقلیه خود را پرداخت کند، احتمال دارد به آنجا نرسد. این فیلم روایت زیبایی داشته و اجراهای آن را با فیلم های چارلی چاپلین مقایسه می کنند.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم زیبای تاریخ که تماشای آن ها حس خوبی به شما می دهد


2. ماکاریو – Macario – 1960

ماکاریو یک چوب بر است که روزی با سه قدرت ماورایی رو به رو می شود. در همین زمان همسرش مشغول آماده کرده بوقلمون موردعلاقه اوست. او برای رهایی از شر آن سه تن، بخشی از آن پرنده را به مرگ تقدیم می کند. اما گویی مرگ برای او نقشه های دیگری دارد: مرگ. اجراهای این فیلم بسیار زیبا هستند.


1. کوکو – Coco – 2017

افرادی که این فیلم را دیده اند و آهنگ های اسپانیایی آن را شنیده اند، این فیلم را به عنوان بهترین فیلم اسپانیایی زبان برمی گزینند. میگوئل پس از یافتن گیتار جدش به دنیای مردگان می رود. تنها زمانی که کار خوبی انجام دهد می تواند به دنیای زنده ها راه یابد. در آنجا از جد پدرش کمک می گیرد تا به دنیای زنده ها راه یابد. این فیلم به دلیل حضور بازیگران لاتین و روایت پیچیده و چند لایه، با تحسین منتقدین مواجه شد و این فیلم بهترین فیلم اسپانیایی زبان است.

 

پیشنهاد مطالعه: ۲۵ فیلم برتر غیر انگلیسی‌زبان در سال ۲۰۱۶ (بخش اول)

                               

دیدگاه‌ها (13)

بستن فرم

  1. بنیامین

    شهریور 12, 1400

    سلام خسته نباشید
    من جدیدا چندتا فیلم فوق العاده از اسپانیا دیدم و واقعا جذبشون شدم به همین دلیل دنبال یه لیست از فیلمای خوب اسپانیا میگشتم. سینمای اسپانیا خیلی داره قوی عمل میکنه
    ممنون بابت لیستی که تهیه کردید.از لیستتون
    The Invisible Guest
    Coco
    100metros
    رو دیدم هر سه تاشون قشنگ بودن مخصوصا The Invisible Guest فوق العاده بود
    و یه عرض دیگه
    فیلم های
    The Secret Of Marrowbone
    Celda۲۱۱
    هم فیلمای خیلی خیلی خوبی هستن
    جاشون به شدت توی این لیست خالیه
    ممنون

    پاسخ

  2. عرب زاده

    بهمن 20, 1399

    سلام، خداقوت
    میخواستم تشکر کنم ازتون، بعضی فیلما واقعا برای اوقات فراغت آدم خوبه اما شما که دارید زحمت نی کشید لطفا به فکر چشم و دل ما هم باشید، بنده تصویرس دیدم که خانمی پوشش درست نداشت، خب خیلی ها نمیخوان چشمشون آلوده بشه، آخه یجا خوندم، دل بایگانی چشمه. لطفا اسباب آلودگی چشم و دل جوون ها و نوجوون ها و… رو آماده نکنید
    با تشکر

    پاسخ

    • مارال در پاسخ به عرب زاده

      خرداد 17, 1400

      عالی تشذکر به جا امیدوارم مدیران سایت به نظر مخاطبان فرهیخته شون احترام بذارن،لااقل فیلم هایی با مضامین غیراخلاقی رو تبلیغ و معرفی نکنند.

      پاسخ

      • خاطره باقری در پاسخ به مارال

        خرداد 17, 1400

        ممنون از بازخورد شما دوست عزیز. ما فقط فیلم ها رو معرفی و نقد می کنیم تا بر این اساس آثار مورد علاقه تون رو انتخاب و تماشا کنید.

        پاسخ

    • پیمان در پاسخ به عرب زاده

      شهریور 5, 1400

      بهتر نیست از اینترنت استفاده نکنید و برای فقط برای خودتون تصمیم بگیرید؟

      پاسخ

    • آرالیا در پاسخ به عرب زاده

      دی 13, 1400

      لطفا سکوت. همین امثال شماها باعث شدن ی سایت بدون سانسور وجود نداشته باشه

      پاسخ

    • آریا در پاسخ به عرب زاده

      اردیبهشت 28, 1401

      فامیلت خیلی به تفکراتت میاد

      پاسخ

  3. علی

    خرداد 17, 1399

    چهار تا را دیدم ممنون بابت معرفی

    پاسخ

  4. فومنی

    شهریور 4, 1398

    سینمای اسپانیاوکشورهای اسپانیولی زبان مانندمکزیک کارهای برجسته وبی نظیری دارندکه حتی هالیوود نیزقدرت رقابت باآن آثار راندارد.

    پاسخ

    • امیرمهدی در پاسخ به فومنی

      خرداد 13, 1399

      این که سینما اسپانیایی قویه جای بحثی نداره اما گردش مالی،هالیوود کجا و اسپانیا کجا فکر کنم بدونید سالیه چندصدتا فیلم توی آمریکا ساخته میشه

      پاسخ

    • فومنی در پاسخ به فومنی

      خرداد 14, 1399

      متشکرم که از سینمای کشورهای اسپانیولی زبان می نویسید…در یک بخش از متن ((ریکاردو دارین)) را بازیگر اسپانیایی قیدکردید در صورتی ایشان بازیگر آرژانتینی هستند ودر فیلمهای کشور اسپانیا وحتی فیلم اخیر اصغر داوودی هم بازی کرده است.

      پاسخ

      • عباس حسن زاده در پاسخ به فومنی

        خرداد 14, 1399

        سلام جناب فومنی عزیز،
        بله درسته متن مقاله اصلاح شد،
        ممنون از شما

        پاسخ

      • امیرمهدی در پاسخ به فومنی

        خرداد 14, 1399

        با عرض سلام
        اصغر فرهادی البته

        پاسخ