26 فیلم جذاب و دیدنی درباره مسیحیت

باور و معنویت دو سوی یک سکه محسوب می شوند و از یک ریشه گرفته شده اند. برای فیلمسازان، مذهب، ایمان و معنویت همیشه یک موضوع جالب بوده که نه تنها در بین مردم طرفدار آن مذهب جذاب بوده بلکه به سایر بینندگان هم نشان داده که هر مذهب با وجود ملیت، دین، نژاد، رنگ پوست و یا جنسیت متفاوت می تواند توسط همه درک شود و فیلم های مسیحیت معمولا چندان مورد توجه قرار نگرفته اند، مگر اینکه بحث برانگیز بوده باشند، مانند فیلم “رمز داوینچی” (The Da Vinci Code). دو نوع فیلم مسیحی وجود دارد، فیلم هایی که پیام اولیه آن مذهبی است، مانند فیلم های مربوط به مسیح و فیلم هایی که مضامین مسیحی و مسیحی هم در آن دیده می شود، که اغلب آن را فیلم های معنوی می نامند.

گرچه اغلب فیلمسازان براساس علاقه یا خلاقیت خود، ژانر مذهب و معنویت را انتخاب می کنند، اما هرگز برای سوددهی مالی این ژانر را انتخاب نکرده اند. به جز فیلم هایی چون “مصائب مسیح” (The Passion of the Christ) و یا چندین انیمیشن دیگر، چنین فیلم هایی هرگز در گیشه چندان موفق نبوده اند. با این حال بدون شک فیلم های معنوی یکی از دیدنی ترین ژانرهای سینمایی بوده اند و تماشاگران بسیاری دارند.

در این فهرست فیلم هایی با  درون مایه مذهبی و مسیحی را به شما معرفی می کنیم که پیام های مهم و قدرتمندی دارند. این فیلم ها یا به مضمون کتاب های مقدس می پردازند و یا موضوع غلبه بر ترس و کمک از عناصر ماورالطبیعه را نشان می دهند. یافتن فیلم هایی با مضمون مسیحیت کمی دشوار است اما این فیلم ها در IMDB به امتیازهایی بیش از 6 دست یافته اند و بنابراین جز بهترین آثار ژانر خود محسوب می شوند. با پروشات همراه باشید تا با 26 فیلم برتر مسیحیت آشنا شوید.


26. مسیحیت ناخالص – Christian Mingle – 2014

“گوینت” یک مدیر بازاریابی جوان است که می خواهد مرد زندگی اش را پیدا کند. او در یک وبسایت همسریابی مسیحی ثبت نام می کند اما فاجعه ای رخ داده و او در نتیجه با خداوند خویش رابطه بهتری برقرار می کند. “لیسی چابرت” در نقش اصلی می درخشد و شما هم شاهد یک فیلم کمدی-رمانتیک جالب خواهید بود.


25. مرد مقدس ماسک دار – The Masked Saint – 2016

یک کشتی گیر حرفه ای در یک کلیسا شغلی را می پذیرد تا هم به عنوان یک عضو رسمی و هم به عناون یک شخصیت معنوی فعالیت داشته باشد. این فیلم که براساس یک داستان واقعی ساخته شده، ماجراجویی های فرد و تلاش هایش برای کمک دیگران و چالش هایی که با آن مواجه می شود را نشان می دهد. این فیلم گرچه یک اثر خانوادگی است اما صحنه های اکشن و طنز هم در آن دیده می شود. اما پیام فیلم این است: مبارزه برای حق و دفاع از افرادی که نمی توانند از خود دفاع کنند.


24. من عاشق یک دختر مذهبی ام – I am in Love with a Church Girl – 2013

داستان یک فروشنده مواد که به کشیش تبدیل می شود و درباره ماجرای عاشقانه “مایلس مونتگو” و یک دختر مسیحی به نام “ونسا” است. پس از اینکه آن دو در خانه یکی از دوستان با هم آشنا می شوند، “مایلس” درباره گذشته خود اعتراف کرده و می خواهد خود را تغییر دهد. “ونسا” که فرد شکاکی است با او رابطه ای را شروع کرده و امیدوار است که ایمان “مایلس” به خدا همه چیز را درست کند. پس از خاستگاری “مایلس” از “ونسا”، “ونسا” تصادف کرده و این اتفاق باعث نزدیک تر شدن “مایلس” به خدا می شود که نمی خواهد “ونسا” جزای اعمال گذشته او را پس دهد. سال ها بعد “ونسا” و “مایلس” را میبینیم که ازدواج کرده اند و با فرزندشان به کلیسایی می روند که “مایلس” کشیش آن است. این فیلم با واکنش مثبت مسیحیان مواجه شد اما در گیشه موفق نبود.


23. پدرم در بهشت است – My Daddy is in Heaven – 2017

این فیلم داستان بکی، دخترش آسی، همسرش آدام و پدرشوهرش است، که خانواده خوشبختی را تشکیل می دهند. در چهارم جولای پدرشوهر او از دنیا رفته و بکی مجبور است دخترش را نزد پدرش، “بن”، بگذارد. او که به خدا اعتقادی ندارد با فکر کردن به این موضوعات در مشروب و میگساری غرق می شود. یک روز پدرش به او می گوید تا زمانی که خودش و ایمان به خدا را اصلاح نکند، نمی تواند دخترش را ببیند. او سپس با فردی آشنا می شود که به او می آموزد به جای تخریب خود به زندگی امید داشته باشد. این فیلم در گیشه موفق نبود اما داستان آن کاملا الهام بخش است.


22. باور – Believe – 2016

“متیو” تاجری است که در اوضاع بد اقتصادی تلاش می کند شرایط خود را بهبود دهد. شهر محل سکونت او هم دارای مشکلاتی است که شرایط او را بدتر می کند. با آغاز سال جدید او باید امید و ایمان اش به خداوند را افزایش دهد و با نجات جان یک پسربچه، “متیو” این اتفاق را یک نشانه مثبت برای نزدیک شدن به خداوند برداشت می کند. انتخاب های “متیو” و قدرت ایمان به خدا از مضامین مهم فیلم هستند.


21. گل وحشی – Wildflower – 2016

“کلوئه مورای” یک دانشجوی کالج است که تصور می کند با ایمان به خدا می تواند در هر مشکلی فائق شود. او با کابوس های ترسناکی مواجه می شود که یادآور کودکی سخت او هستند. سپس میان خود و دختری که دوازده سال پیش گم شد ارتباطی می یابد. “کلوئه” سعی می کند با مقابله با ترس های خود و استفاده از کتاب مقدس از ترسی که او را تسخیر کرده رها شود. این فیلم داستان ارتباط، رویاها و کابوس هایی است که به ایمان و معنویت بدل می شود.


20. ایمان چیست – A Question of Faith – 2017

داستان سه خانواده و رویارویی آن ها با سه اتفاق که زندگی شان را دگرگون می کند و با داستان کشیش “دیوید” و پسر دوازده ساله اش “اریک” آغاز می شود. گرچه این کشیش، مرد باایمانی است اما اغلب ایمان خود را به خانواده اش ترجیح می دهد. “کیت” یک مادر معتقد به خداوند است درحالی که دخترش “ماریا” به خدا اعتقاد چندانی ندارد. “جان” هم تاجری است که اوضاع خوبی ندارد و تمام امیدش به دختر خواننده اش “میشل” است. “ماریا” با خودرو به “اریک” برخورد کرده و به  زندان می رود، درحالی که “میشل” هم اوضاع سلامت اش خوب نیست. این سه خانواده با زیرسوال بردن ایمان و باورهای خود زندگی شان را تغییر داده و به هم نزدیک تر می شوند.


19. داستان یک دختر گاوچران – A Cowgirl’s Story – 2017

“داستی رودس” نوجوانی است که با مادربزرگ و پدربزرگ اش زندگی می  کند. زیرا والدین اش در ارتش بوده و در حال حاضر در افغانستان به سر می برند. او در دبیرستان با “ساوانا” آشنا می شود که پدر او هم در گذشته در ارتش بوده و اکنون خارج از کشور است. آنها در کنار هم یک گروه سوارکاری را تشکیل می دهند. زمانی که متوجه می شود مادرش طی سانحه هلیکوپتر در یکی از ماموریت ها کشته شده، دنیایش از هم پاشیده و ایمانش زیرسوال می رود. او برای کنار آمدن با این قضیه اولین نمایش سوارکاری را برای سربازانی انجام می دهد که در خارج از کشور زندگی خود را قربانی می کند. گرچه داستان فیلم قابل پیشبینی است اما شما را تحت تاثیر قرار می دهد.


18. بی قید و شرط – Unconditional – 2012

زمانی که همسر “سامانتا کرافورد” به طرز خشونت آمیزی کشته می شود، دنیای او از هم می پاشد. زمانی که به دنبال قاتل همسرش است، با دوست دوران کودکی اش آشنا می شود و زندگی اش تغییر می کند. این فیلم که براساس یک داستان واقعی ساخته شده، یک اثر تاثیرگذار است که خوب شخصیت پردازی شده. این فیلم داستان عشق و امید، داستان عشق بدون قید و شرط و رستگاری نیز است. همچنین بدون اینکه بسیار کلیشه باشد، سرگرم کننده و الهام بخش هم است.


17. هووی – Hoovey – 2015

فیلم داستان خانواده شاد “جف”، “روث” و دختر و پسرشان است. “جف” آتش نشانی است که عاشق شغل خود بوده که می خواهد سبک زندگی کاملی داشته باشد، او همچنین دارای یک مزرعه پر از اسب بوده و به همراه خانواده اش به کلیسا می رود. “اریک” که عاشق بسکتبال است متوجه می شود به تومور مغزی دچار است و دیگر نمی تواند فعالیت هایی مانند راه رفتن، حرف زدن یا خواندن را انجام دهد. “جف” و “روث” که نمی توانند مخارج درمان پسرشان را پرداخت کنند و سبک زندگی شان تغییر کرده، در باور خود نسبت به خدا تردید می کنند. به زودی “اریک” حالش بهتر شده و نگرانی خانواده به تدریج کمتر می شود.


16. یکشنبه بیا – Come Sunday – 2018

“چیویتل اجیوفور” در نقش اصلی کشیش “کارلتون پیرسون” در سفر به تلسا باید درباره الهیات سخنرانی کند. این فیلم براساس داستان واقعی ساخته شده و این کشیش از این نگران است که مکان های مقصد به عنوان مقصد گردشگری استفاده می شوند. او که از جایگاهش در جامعه راضی است از خودکشی یکی از اقوام اش ناراحت است که می توانست او را نجات دهد. او با وجود قحطی در آفریقا به این فکر می کند که خدا چگونه این رنج ها را میبیند و سپس می گوید جهنم حقیقت ندارد، که بعدها برایش دردسرساز می شود. “اجیوفور” برای بازی در این نقش با تحسین مواجه شد.


15. پسر کشیش – The Preacher’s Son – 2017

داستان این فیلم درباره ی مردی به نام “دانته ویلسون” است که در وزارتخانه کلیسایی که پدرش کشیش آنجاست، کار می کند. گرچه “دانته” دوست دارد وکیل شود اما والدین اش دوست دارند او یک کشیش باشد. او سپس با “تونیشا” آشنا می شود که او هم با مادر معتاد و برادر کوچک اش زندگی می کند. سپس متوجه می شود “تونیشا” یک رقصنده است که این هم برای “دانته” و خانواده اش مشکلاتی به همراه می آورد. این فیلم با وجود داستان ساده با تحسین منتقدین مواجه شد.


14. من کاملا به تو تعلق دارم – In-Lawfully Yours – 2016

“جسی” یک دختر مطلقه است که از فوت پدرشوهرش رنج می برد. او که از نیویورک به شهر کوچک مادرشوهرش می رود، با کم لطفی ساکنان مواجه می شود، احتمالا به این دلیل که یک زن مطلقه مجرد است. او در آنجا عاشق کشیش شهر می شود که برادرشوهرش هم است. همسر قبلی “جسی” با آگاهی از این موضوع دوباره به سمت او بازمی گردد که موجب شگفتی “جسی” می شود. “جسی” تلاش می کند با کمک ایمان و باورهایش مسیر صحیح را بیابد.


13. آواز با فرشته ها – Singing with Angels – 2016

داستان این فیلم درباره دختری به نام “آبری” است که از چالش خوشش می آید. اگرچه در کودکی براثر یک مشکل پزشکی تقریبا از دنیا رفت، اما خانواده اش معتقدند که بر اثر آواز مذهبی که برادرش خواند، نجات پیدا کرد. او پس از ازدواج می خواهد به یک گروه موسیقی بپیوندد. “آبری” در دومین تست برای گروه موسیقی از ایمانش کمک می گیرد تا موفق شود. این فیلم مذهبی موزیکال این موضوع را نشان می دهد که خداوند در همه جا حضور دارد و تنها زمانی که بخواهید حضورش را احساس کنید متوجه می شوید.


12. قلب کشور – Heart of the Country – 2013

“فیث” یک زن متاهل مستقل است که شبانه روز کار می کند. زمانی که همسرش بر اثر کلاهبرداری دستگیر می شود، او برای سر و سامان دادن به اوضاع به خانه والدین اش می رود. سپس باید به خانواده اش بیاموزد که گرچه همسرش کار اشتباهی کرده اما باید او را ببخشند و به  زندگی شان ادامه دهند. با این حال تا پایان فیلم در شک و تردید به سر می برد. اجراهای زیبا و پیام های قوی مسیحی فیلم درباره انتخاب های فیث زیبایی این اثر را دوچندان می کند.


11. پرونده ای برای مسیح – The Case for Christ – 2017

فیلمی براساس داستان نویسنده مسیحی آمریکایی “لی استروبل” در سال 1980 که “استروبل” به خدا ایمان نداشت و با مقابله با باورهای مسیحی همسرش، در زندگی شان اختلاف پدید می آید. او که در عرصه روزنامه نگاری به موفقیت هایی رسیده پس از رسیدن به مقام ویراستار ارشد روزنامه خود، سعی می کند با آشنایی با مضامین مسیح و مسیحیت ازدواج اش را نجات دهد اما عکس آن رخ می دهد. “مایک فوگل” در نقش اصلی خوش درخشید و فیلم هم به دلیل داستان زیبایش مورد توجه قرار گرفت.


10. زمانی که یک زنبور عسل بودم – Once I Was a Beehive – 2015

یک فیلم زیبا درباره دختری به نام “لین” که دوست دارد آخر هفته ها را با خانواده اش، مخصوصا پدرش بگذراند. زمانی که پدرش بر اثر سرطان فوت کرده و مادرش ازدواج می کند، او اکنون با اقوام جدید به تعطیلات رفته و در آنجا با مضامین مذهبی آشنا می شود. گرچه این موضوعات در ابتدا برایش جالب نیست اما رفته رفته از شنیدن مسائل مذهبی و داستان ها لذت می برد. این فیلم بسیار ساده و لذت بخش است.


9. کمپ مقدس – Holy Camp – 2017

یکی از فیلم های کمدی-موزیکال این فهرست درباره مسیحیت که داستان “ماریا” و “سوزانا” را روایت می کند که کارهای ناشایستی انجام می دهند. در همین زمان در جنگل یک کمپ مذهبی وجود دارد که خواهر “برناردا” آن را اداره می کند. “سوزانا” و “ماریا” که می خواهند به کنسرت بروند از این کمپ سردرمی آورند و “ماریا” که از “سوزانا” مذهبی تر است همیشه درباره خداوند خیال پردازی می کند و او را همانند انسان میبیند. این فیلم جالب به موضوع ایمان می پردازد.


8. یوسف: پادشاه رؤیاها – Joseph: King Of Dreams – 2000

این فیلم درباره یوسف یا نوزاد معجزه ای است که می تواند خواب را تعبیر کند. برادرانش او را به تاجران صحرا فروخته و به مصر برده می شود. اما به دلیل معجزه هایش عزیز مصر می شود. داستان و موسیقی متن بسیار زیبا بوده و روایت چالش هایی که یوسف با آنها مواجه می شود نیز بسیار زیباست.


7. همانند من متفاوت – Same Kind of Different as Me – 2017

براساس داستان واقعی یک زوج تگزاسی به نام “ران” و “دبی” که با یک مرد سیاهپوست بی خانمان به نام “دنور” که خودش را خودکشی می نامند، آشنا می شوند. “دنور” در ابتدا سرد و خشن است اما زمانی که این زوج از لحاظ روحی و احساسی به او نزدیک می شوند، رفتار خشونت آمیزش را کنار می گذارد. “دنور” گذشته خود را به آن ها بازگو کرده و به این زوج نزدیک می شود، او بردگی و اسارت را تجربه کرده. زمانی که خشونت و نژادپرستی کنار می رود، روح انسان ها به هم نزدیک می شود.


6. چیزی برای از دست دادن نیست – Nothing to Lose – 2018

یکی از فیلم های زندگینامه ای مستقل درباره بازیگر نقش اصلی “ادیر ماکدو” که یک کشیش کلیسای مسیحیت انجیلی است. او در زندگی تجربه های بسیاری به دست آورده و با وجود ایمان و باورهای مذهبی اش توانسته مشکلات را پشت سر بگذارد و در مسیر درست قرار بگیرد. بنابراین این داستان زیبا می تواند الهام بخش همگان باشد. گرچه فیلم با واکنش های مثبت مواجه شد اما در گیشه چندان موفق نبود.


5. شاهزاده مصر – Prince of Egypt – 1998

داستان دو برادر به نام های “موسی” و “رامسس” که یکی از اشراف و دیگری یک یتیم است. آن ها با هم بزرگ شده و به بهترین دوستان هم تبدیل می شوند اما حقیقت به تدریج آن ها را تغییر می دهد. “موسی” متوجه می شود که فرستاده خداست و باید طبق کتاب مقدس مصری ها را هدایت کند. بنابراین از شهر می گریزد. متاسفانه این کار آسان نیست. نویسندگان و انیماتورهای این اثر با تحسین مواجه شدند. مطمئنا از دیدن این اثر لذت میبرید.


4. بگذار کلیسا آمین بگوید – Let the Church Say Amen – 2013

در واشنگتن دی سی زندگی پسر یک کشیش آفریقایی-آمریکایی به خطر افتاده و تعهد او به کلیسا زیر سوال می رود. هر کدام از اعضای خانواده او باید با مسائل و چالش های خود رو به رو شوند. این فیلم که براساس رمانی از “رشوندا تیت بیلینگسلی” ساخته شده بسیار احساسی است و احساسات تان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به دنبال یک فیلم خانوادگی هستید این اثر مناسب شماست.


3. ملکه کاتوه – Queen of Katwe – 2016

فیلمی با حضور “لوپیتا نیونگو”، برنده جایزه اسکار در نقش اصلی، درباره یک دختر 10 ساله به نام “فیونا”، مادرش “ناکو” و خواهر و برادرانش در کاتوه. با آشنایی با “رابرت کاتنده”، سرپرست یک گروه تحقیقاتی که مرکز آموزش شطرنج دارد، زندگی او دگرگون می شود. گرچه “فیونا” از یک خانواده فقیر است اما با یادگیری شطرنج در مسابقات مختلف برنده شده و استاد بزرگ های روسی را شکست می دهد. این فیلم به دلیل اجرای زیبا و داستان با احساس اش مورد ستایش قرار گرفت.


2. قله کوه – Mountain Top – 2017

داستان این فیلم درباره ی یک مرد مسن به نام “سام میلر” است که رویاهایش را می نویسد. او در یکی از رویاهایش متوجه می شود که باید به کشیشی که سابقا کلانتر بوده کمک کند تا پرونده ای که به خود او مربوط است، حل شود. نحوه ی کمک کلانتر به “سام” و رویارویی او با باورهای متزلزل مذهبی اش درون مایه این فیلم است. سپس همسر “سام” نشان می دهد که او همیشه رویاهایی می دید که آینده را پیش بینی می کرد. این فیلم به دلیل داستان ساده و روایت روان اش تحسین شده است.


1. قلب انسان – The Heart of Man – 2017

یک فیلم مستند گونه درباره افرادی که با معجزه رو به رو شدند و در حقیقت در این فیلم دیدگاه های مذهبی و سنتی نسبت به خداوند کنار رفته و با یک دیدگاه جدید و عاری از هرگونه باورهای مذهبی روبه رو می شویم که دیدگاه خالص و نابی از خدا را نشان می دهد. در این فیلم انسان ها طی مصاحبه هایی باور خود نسبت به خدا و مسیحیت و یا معجزاتی را که در زندگی با آن رو به رو شده اند را بازگو می کنند و به همین دلیل بسیار زیباست.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم