معرفی 30 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “تلقین” (Inception)

بسیاری از ما طرفدار فیلم های پیچیده و گیج کننده هستیم. فیلم هایی مانند تلقین آنقدر ذهن مان را به خود مشغول می کند که شاید برای جبران آن باید چندین ساعت فیلم های معمولی سینما را که پرفروش نامیده می شوند، تماشا کنیم. جالب اینجاست که فیلم تلقین هم در زمان اکران پرفروش بود و در سراسر جهان بیش از 800 میلیون دلار فروش داشت. این اثر با تحسین های بسیار مثبت رو به رو شد که البته یکی از دلایل موفقیت فیلم کارگردانی کریستوفر نولان بود.

امروزه این فیلم در IMDb در جایگاه 14 قرار دارد و از بسیاری از آثار کلاسیک بالاتر است. دلیل موفقیت آن موضوع اصلی فیلم می باشد که به خواب و رویا می پردازد. در حقیقت نولان توانست یک موضوع جالب و پیچیده را با ژانر علمی تخیلی پرطرفدار پیوند بزند و یک اثر بدیع به وجود آورد. شاید از خودتان بپرسید فیلم های مانند تلقین چگونه ساخته می شوند. در اینجا می خواهیم به این سوال شما پاسخ دهیم و 30 فیلم برتر مشابه را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


30. ناشناخته – Unknown – 2011

پس از موفقیت لیام نیسون در اکشن تریلر “ربوده شده” (Taken – 2008) او مجددا توانست در هالیوود به شهرت رسیده و طرفداران خود را راضی کند. او در این فیلم نقش دکتر مارتین هریش را ایفا می کند که پس از تصادف خودرواش اکنون باید هویت خود را به همه ثابت کند و به روزهای گذشته بازگردد. این فیلم با بازی دایان کروگر  و جنیوری جونز یک فیلم اکشن روان شناسانه است که از آغاز تا پایان ذهن تان را درگیر می کند. کویت-سرا به خوبی از فیلمنامه استفاده کرده و از ماجراهای فرعی و گمراه کننده اجتناب می کند. اجرای زیبای نیسون باعث شده که فیلم را تماما متعلق به خودش کند. اگرچه فیلم با واکنش های مختلفی رو به رو شد اما باعث شد نیسون و کویت-سرا در پروژه های دیگر باهم همکاری کنند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم زیبا شبیه لئون حرفه ای (Léon: The Professional) که باید تماشا کنید


29. زندگی بیداری – Waking Life – 2001

این فیلم چیزی بیش از یک فیلم است و تمام مضامینی را که انسان در طول زندگی با آن ها مواجه می شود، نشان می دهد. گرچه شاید این مضامین در ابتدا برای بیننده بی معنا باشد اما ناخودآگاه او آن ها را درک می کند. یا شاید در سنین بالاتر قابل درک می شود. قهرمان بی نام داستان در رویاهایش بدترین انسان های ممکن را میبیند، افرادی که به موجودیت او علاقه ای ندارند. به زودی متوجه می شود که می تواند رویاهایش را دستکاری کند. در ابتدا این کار آسان است اما به زودی در رویاهایش گیرمی کند. ریچارد لینکلاتر این اثر را همانند یک فیلم انیمیشن ساخته و نشان دهنده مفهوم زندگی در لحظه است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم شبیه تبدیل شوندگان که باید تماشا کنید


28. برتری – Transcendence – 2014

والتر فیستر که فیلمبرداری اغلب آثار نولان را برعهده داشت، با این تریلر علمی تخیلی برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد. جانی دپ نقش یک دانشمند محقق را ایفا می کند که در زمینه هوش مصنوعی تخصص دارد و با اختراع یک ماشین هوشمند که می تواند هوش جمعی دنیای اطراف را ذخیره کرده و حتی احساسات انسانی را نمایش دهد، به شهرت می رسد. این شهرت باعث می شود که هدف گروهی از افراط گرایان ضد تکنولوژی قرار بگیرد که می خواهند اختراعات او را نابود کنند. اما در این بین اتفاقی رخ داده و او به بخشی از تحقیقات خود تبدیل می شود و تشنگی او برای دانش او را در مسیر خطرناکی قرار می دهد. گرچه داستان فیلم جذاب است اما نقص هایی هم دارد که باعث ضعف فیلم می شود. با این حال هنوز هم این فیلم ارزش تماشا کردن دارد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر جانی دپ به انتخاب منتقدین


27. نامحدود – Limitless – 2011

داستان نویسنده ای که در زندگی کاری و عاشقانه خود در یک هزارتو گیرکرده و ماده مخدری به نام NZT به او این اجازه را می دهد که از 100 درصد توان مغزش استفاده کرده و به ناخوداگاه اش دسترسی داشته باشد. داستان کلاسیک مردی که تصور می کند جن خود را در یک بطری یافته اما زمانی که تصور می کند به همه چیز دست یافته، در حقیقت عکس آن صحیح است. این فیلم جلوه های ویژه بسیار زیبایی دارد و اجرای بردلی کوپر هم بر زیبایی داستان افزوده است.


26. یادگاری – Memento – 2000

این شاهکار کریستوفر نولان درباره مردی است که حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و به دنبال مردیست که به همسرش تجاوز کرده و او را به قتل رسانده است. او برای به یادآوردن اطلاعات آن ها را خالکوبی کرده و یا یادداشت می کند. نولان در یک اقدام خیره کننده وقایع زمانی را به شکل سیاه و سفید و فلش بک ها را به شکل رنگی نشان می دهد. این کار باعث می شود تصور کنیم از قهرمان داستان جلوتر هستیم و خاطراتی که از ذهن او پاک شده را میبینیم.

همچنین بخوانید: 10 فیلم زیبا که با پیروز شدن شخصیت منفی به پایان می‌رسد


25. چشمانت را باز کن – Open Your Eyes – 1997

فرض کنید با خانواده و دوستان خود زندگی شادی دارید و از آن راضی هستید. ناگهان تصادفی رخ داده و عزیزان تان را از بین می برد. چکار می کنید؟ آیا حاضرید هر کاری انجام دهید تا به گذشته برگردید؟ این فیلم اسپانیایی به کارگردانی آلخاندرو آمنابار درباره یک مرد معلول است که باید به گذشته خود، که در خواب هایش آن ها را یادآوری می کند، غلبه نماید. این فیلم که مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت، توجه تام کروز را جلب کرد و باعث شد نسخه آمریکایی آن را بسازد، یعنی فیلم “آسمان وانیلی” (The Vanilla Sky).

همچنین بخوانید: 39 فیلم برتر هالیوود در دهه 90 میلادی که حتما باید ببینید


24. ماشین چی – The Machinist – 2004

تمام مقالات منتقدین و نظرات کاربران به شما پیشنهاد می کنند این فیلم را تماشا کنید تا ببینید کریستین بیل برای ایفای نقش مردی که به بی خوابی دچار است، چه زحمتی کشیده و چند کیلو از وزن خود را کاهش داده است. علاوه بر اجرای زیبای او، فیلم داستان پیچیده روان شناسانه مردی را بیان می کند که زندگی حقیقی اش با توهمات آمیخته شده و معمای یکی از همکاران و سانحه ای در محل کار این اتفاق را شدیدتر می کند.

همچنین بخوانید: اگر فیلم باشگاه مشت زنی را دوست دارید باید این 10 فیلم را تماشا کنید


23. یادآوری کامل – Total Recall – 1990

داگلاس کوآد (آرنولد شوارتزنگر) همانند بسیاری از مردم با همسر زیبایش زندگی شادی دارد. اما شب ها درباره یک زن عجیب در یک مکان عجیب خواب هایی میبیند. او که از همه ناامید شده درباره خواب هایش تحقیق می کند و به شرکتی می رسد که در کاشتن رویا تخصص دارند. اما رفته رفته خاطرات او به گذشته بازگشته و او از طرف فردی سخن می گوید که خودش نیست. این فیلم اقتباسی از داستان فیلیپ کی دیک، داستان پیشین “گزارش اقلیت” (Minority Report) است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آرنولد شوارتزنگر که باید تماشا کنید


22. پرستیژ – The Prestige – 2006

داستان دو شعبده باز رقیب که از هم متنفرند و تنفر آن ها به اتفاقاتی منجر می شود که از تصور و تخیل ما به دور است و نفس را در سینه مان حبس می کند. این فیلم از کریستوفر نولان داستان مردی است که پر از رمز و راز است و نقطه اوج داستان هم شما را متعجب می کند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم زیبا که در آن‌ها قهرمان داستان یا شخصیت اصلی می‌میرد


21. میان ستاره ای – Interstellar – 2014

شاید در این فهرست این فیلم بیش از هر فیلم دیگری به تلقین نزدیک تر باشد. اولین دلیل آن حضور کریستوفر نولان است و دلیل بعدی استفاده از یک فضای عجیب. هردوی فیلم آثار علمی تخیلی هستند که اولی از ذهن انسان و رویا استفاده می کند و دومی از فضای بین زمان و مکان و دسترسی به آن. در هر دوی این داستان ها انسانی وجود دارد که می خواهید این خلا را پر کند. پدری که می خواهد به فرزندش بازگردد و به همین دلیل تکه های پازل را کنار هم می گذارد. موسیقی زیبای هانس زیمر، جلوه های بصری دیوانه وار، ساختار روایی و ایده زیبای آن از دلایل شباهت این فیلم با فیلم تلقین هستند.

همچنین بخوانید: 20 فیلمی که حتما باید در نمایشگرهای بزرگ تماشا کنید


20. لوپر – Looper – 2012

به ندرت میبینیم که مفهوم سفر در زمان  به زیبایی نمایش داده شود و این یکی از آن فیلم هاست. این فیلم به کارگردانی رایان جانسون سال 2044 را نشان می دهد که مجرمین برای قتل قربانیان از قاتلانی به نام لوپر استفاده می کنند تا در زمان سفر کنند. جوزف گوردن لویت نقش جو را ایفا می کند، که باید مردانی را که از آینده می آیند و به دام انداخته و از بدن آن ها برای تغییر چهره استفاده کند. پس از مدتی این دریچه سفر در زمان باید بسته شود، بنابراین آینده جو (بروس ویلیس) به گذشته می رود تا او را بکشد. زمانی که آن دو یکدیگر را میبینند نمی دانند چه کار کنند زیرا هر کدام شان برای خود اهدافی دارند. این فیلم زیبا مضامین علمی تخلیلی در کنار اکشن را به نمایش می گذارد. یک تریلر هوشمندانه که حتما باید تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


19. گزارش اقلیت – Minority Report – 2002

اسپیلبرگ درباره این فیلم می گوید، “پنجاه درصد شخصیت و پنجاه درصد یک داستان پیچیده با لایه های از قتل و معما”. موضوع اصلی فیلم قدرت اراده است و اینکه آیا قدرت اراده فردی می تواند آینده را تغییر دهد یا همه چیز از پیش تعیین شده، با حضور تام کروز که در بهترین شرایط خود قرار دارد. جلوه های ویژه این فیلم هم حیرت انگیز است و اگر از داستان های قتل خوشتان بیاید این فیلم را دوست خواهید داشت.

همچنین بخوانید: معرفی تمام 42 فیلم تام کروز از بدترین تا بهترین


18. کد منبع – Source Code – 2011

کالتر استیونز جیک جیلنهال یک خلبان و بخشی از یک برنامه سری دولتی است که باید طی آن آخرین لحظات زندگی مردی را که طی انفجار قطار کشته شده، احیا نماید. استیونز باید به هویت بمب گذار پی ببرد، اما با آغاز کار متوجه می شود که موانع بسیاری وجود دارد که یکی از آن ها زمان است. این فیلم به فیلم های سفر در زمان پیچیدگی جدیدی بخشیده و از شباهت آن با تلقین حیرت می کنید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ژانر بقا و نجات از مرگ (Survival) در تاریخ سینما


17. لبه فردا – Edge of Tomorrow – 2014

فیلمی که مفهوم حلقه زمانی آن مشابه فیلم (Groundhog Day – 1993) است و آینده ای را نشان می دهد که بیگانگان به زمین حمله کرده و افسر ویلیام کیج (تام کروز)  بدون داشتن هیچ تجربه ای باید به جنگ با بیگانگان برود، جنگی که همانند خودکشی است. اگرچه او در این جنگ کشته می شوند اما خود را در یک حلقه زمانی گرفتار میبیند که هرروز بیدار شده و باید در همان روز بجنگد و دوباره بمیرد. او با کسب فرصتی برای افزایش مهارت هایش با ریتا وراتاسکی (امیلی بلانت) که جز نیروهای ویژه است تیم شده تا مهاجمان بیگانه را شکست دهد. داستان هوشمندانه و علمی تخیلی، صحنه های طنز در کنار جلوه های ویژه خارق العاده، طراحی بیگانه ها و صحنه های مبارزه بلنت و کروز، با کمک سلاح های جنگنده و قدرت فیزیکی، از جمله مزیت های این فیلم هستند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم ترسناک برتر درباره بیگانگان که باید تماشا کنید


16. تاثیر پروانه ای – The Butterfly Effect – 2004

نظریه آشوب یک نظریه پیچیده است که طبق آن حوادث کوچک می توانند تاثیرات بسیار بزرگی داشته باشند. زمانی که اریک برس و مکی گروبر این نظریه را به فیلم بدل کردند، فیلمی تولید شد که انتظارش را نداشتیم. ایوان (آشتون کوچر) نوجوانی است که به سردرد دچار شده و به گذشته می رود، و می تواند زندگی خود و دیگران را تغییر دهد. اما زمانی که متوجه می شود تغییراتی در گذشته می تواند تغییرات بزرگ ایجاد کند، خود را در حقایق موازی می بیند. اگرچه این فیلم کامل نیست اما ارزش دیدن دارد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!


15. چشمه – The Fountain – 2006

یک فیلم پیچیده با یک داستان گیج کننده درباره پدیده زایش و مرگ که عناصر اصلی زندگی  انسان است و رابطه میان آن دو که میزان اراده انسان را نشان می دهد. داستان فیلم در سه خط زمانی رخ داده و داستان مردی است که باید با مرگ همسر محبوب اش کنار بیاید. از آنجاییکه این فیلم به یک ژانر و مفهوم محدود نمی شود بنابراین توصیف آن از طریق ژانر و عناصر سینمایی امکان پذیر نیست. پس خودتان باید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 20 فیلم پیچیده و تاثیرگذار برتر در تاریخ سینما


14. آقای هیچکس – Mr. Nobody – 2009

تماشای این فیلم با ذهن بسته یک کار بی فایده است. در حقیقت بهتر است این فیلم را یک تمرین روانی بدانیم. با گذشت هر لحظه از فیلم نظریه ها و تصوراتی به ذهن تان خطور می کند که هر کدام از آن ها می تواند درست باشد. تصور کنید در یک لحظه باید تصمیمات مختلفی را اتخاذ کنید که هر کدام از آن ها به حقایق مختلف ختم می شود. نشان دادن چنین مفهومی در یک فیلم در کنار نمایش مفهوم نظریه آشوب همانند یک معماست که باید حل شود.

همچنین بخوانید: 10 شخصیت برتر تاریخ سینما که هیچ اسمی نداشتند


13. نردبان یعقوب – Jacob’s Ladder – 1990

این فیلم برپایه فلسفه ای ساخته شده که حقیقت تجربه شده توسط قهرمان داستان با حقیقت واقعی در تضاد است. شاید در این ژانر تلقین یک اثر موثر باشد اما حقیقتا نردبان یعقوب یک اثر کامل است. با این حال این اثر در مقایسه با آثار مشابه دیگر چندان مورد تحسین قرار نگرفت. این فیلم با حضور تیم رابینز درباره یک سرباز جنگ ویتنام است که از مرگ پسرش شوکه شده و با وجود توهمات باید بین واقعیت و خیال یکی را انتخاب کند. این فیلم نه تنها شما را به روان سینگر بلکه به دنیای احساسات او می برد و یک دنیای فلسفی را پیش رویتان می گذارد.

همچنین بخوانید: 19 فیلم برتر تاریخ با مفهوم اگزیستانسیالیسم


12. باشگاه مبارزه – Fight Club – 1999

یک فیلم کامل که مفهوم کمال را برای نسل ما توضیح داد. با وجود دیالوگ های به یادماندنی آن فیلم نمی توان تاثیر روانی آن بر دنیای سینما و تخیل بیننده را نادیده گرفت. همچنین این فیلم تایلر دردن را به عنوان مسیح قرن بیستم نشان داد که همگان به دنبال اش بودند. اشاره این اثر به بی معنی بودن حیات انسان و موجودیت او گیج کننده است. اگر به دنبال فیلمی هستید که شما را به ساعت ها بحث و گفتگو بکشاند، این فیلم برایتان مناسب می باشد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم زیبای تاریخ که تماشای آن ها حس خوبی به شما می دهد


11. انسجام –  Coherence – 2013

یک فیلم علمی تخیلی براساس نظریه گربه شرودینگر درباره هشت دوست که در یک مهمانی شام به دور هم جمع شده اند و ناگهان اتفاقی رخ داده و حقیقت را زیر سوال می برد. نظریه گربه شرودینگر که پارادوکس هم نام دارد در سال 1935 توسط اردوی شرودینگر فیزیک دان اتریشی ارائه شد. این نظریه به طور خلاصه به احتمال وجود چندین حقیقت مشابه در یک زمان اشاره دارد.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


10. تقدیر – Predestination – 2014

این فیلم نشان می دهد که فیلم های سفر در زمان چگونه ساخته شدند و چقدر غیرحقیقی هستند. فیلم درباره یک مسافر زمان است که بین سال های 1945 تا 1993 در جستجوی یک بمب گذار است و براساس نظریه پارادوکس تقدیر ساخته شده است. در این فیلم دسته های از اتفاقات (اعمال، اطلاعات، اشیا و مردم) به دنبال اتفاقات دیگر رخ داده، که خود معلول اتفاقات دیگر هستند و همگی به اولین اتفاق بازمی گردند. با دیدن این فیلم به این فکر می کنید که این مسافر زمان چگونه خود را خلق می کند و به یاد ضرب المثل مرغ و تخم مرغ می افتید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر قرن 21 که انقلابی در جلوه های ویژه به پا کردند


9. رنگ سرچشمه – Upstream Color – 2013

شاید یافتن مفهوم اصلی فیلم دشوار به نظر برسد اما در نگاه کلی، این فیلم به رابطه میان انسان، حیوان و طبیعت اشاره دارد و دو نفر را نشان می دهد که با رها شدن از شر همه تعلقات ارتباط خود با طبیعت را پیوند می زنند. این فیلم استعاره ای دارای لایه های مختلف است اما لایه اصلی آن به چیزهایی اشاره دارد که بیرونی بوده و تحت کنترل ما نیستند.

همچنین بخوانید: 100 فیلم برتر تاریخ سینما (انتخاب شده توسط بازیگران مطرح سینما)


8. دانی دارکو – Donnie Darko – 2001

دانی دارکو به ماجراجویی های دانی دارکو می پردازد که می خواهد مفهوم تصورات خود را به دست آورد و سپس داستان خطی آن نیازمند بصیرت مخاطب است تا بتواند مفهوم سفر در زمان را از آن درک کند. اگرچه این فیلم پر از ایده های مختلف است و با یک بار تماشا درک نمی شود، اما همچنان لذت خود را به همراه دارد. یکی از نکات جالب درباره این فیلم این است که گرچه با یک بار جستجو در اینترنت می توانید تفسیرهای مختلف از این فیلم را به دست آورید و پایان آن را درک کنید، اما تماشای این اثر چند لایه باعث می شود که هر بیننده برداشت متفاوت خود را داشته باشد و این یکی از زیبایی های این فیلم علمی تخیلی است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم عجیب و غریب تاریخ سینما


7. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of the Spotless Mind – 2003

شاید از دیدن این فیلم در این فهرست تعجب کنید اما این فیلم عاشقانه به مفهوم دانش هم می پردازد. مفهوم پاک کردن حافظه در این فیلم آنقدر پیچیده است که بسیاری از افرادی که برای اولین بار این فیلم را تماشا می کنند، گیج می شوند. این فیلم همچنین مفهوم علم و عشق را با نتایج جادویی ترکیب می کند. چارلی هافمن با استفاده از قدرت عجیب ذهن و حافظه انسان به حقایق دردناک روابط انسانی اشاره می کند. ما اغلب در زندگی به خاطراتی بند می شویم که گرچه به گذشته تعلق دارند اما ما را زنده نگه داشته و به زندگی مان ارزش می بخشند. با پاک شدن این خاطرات از ذهن مان احساس بی ارزش بودن می کنیم.

همچنین بخوانید: 100 فیلم عاشقانه تاریخ سینما


6. ماتریکس – The Matrix – 1999

تاثیر این فیلم بر دنیای فیلم های اکشن و علمی تخیلی سینمای مدرن آنقدر زیاد است که می توان این ژانر را به دوره پیش و پس از ماتریکس تقسیم کرد. فیلم های ماتریکس نه تنها همه چیز را تغییر دادند بلکه با ارائه سبک های جدید بصری و ذهنی، یک اثر کلاسیک علمی تخیلی بینظیر خلق نمودند. در این فیلم همانند تلقین با دنیاهای شبیه سازی شده ای رو به رو هستیم که در آن غیر از تخیل انسان هیچ محدودیتی وجود ندارد و بنابراین انسان می تواند به کارهای مختلفی دست بزند.

همچنین بخوانید: 15 سکانس برتر تعقیب و گریز ماشین‌ها در تاریخ سینما


5. دوازده میمون – Twelve Monkeys – 1995

جیمز کول (ویلیس) در سال های 2030 یک زندانی است و باید به سال های 1990 بازگردد و درباره طاعونی که قسمت اعظم جمعیت انسان را از بین برد اطلاعاتی جمع آوری کند. نکته مهم این داستان رابطه او با جفری دیوانه (پیت) و ماجرای عاشقانه او با دکتر کاترین ریلی است. این فیلم به کارگردانی تری گیلیام و نویسندگی دیوید پیپلز، کارگردان “بلید رانر” (Blade Runner)، به ماهیت خاطرات و تاثیر آن بر مضمون واقعیت از طریق سفر در زمان، می پردازد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر برد پیت که استعداد بازیگری او را ثابت کردند


4. آغازگر – Primer – 2004

این فیلم یک فیلم معمولی نیست بلکه یک معمای علمی است که در آن دو دوست به طور تصادفی نوعی ماشین زمان اختراع می کنند. آن ها در ابتدا تصمیم می گیرند از آن پول دربیاورند اما بی فکری شان باعث می شود نه خط زمانی منقطع ایجاد کنند که باعث می شود کنترل خود، دوستی و حتی تکنولوژی شان را از دست بدهند. برای درک کامل این فیلم باید آن را چندین بار تماشا کنید. با درک کامل این فیلم احساس قدرت و پیروزی کرده و تصور می کنید یک معمای پیچیده را حل نموده اید.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر ژانر تریلر (thriller) در تاریخ سینما


3. جاده مالهالند – Mulholland Drive – 2001

در تماشای اول تنها تصادف، گیجی، پیچیدگی، حقیقت و سپس پذیرش است. پس از اینکه متوجه شدید این اثر معجزه نیست، دوباره و سه باره آن را تماشا کرده و آنوقت است که می توانید فیلمسازی، ویرایش، اجراها و حتی عناصر سینمایی آن را تحسین کنید. فیلمی که با گذشت 15 سال هنوز درباره آن صحبت شده و هنوز هم درباره آن سوالات ناتمامی وجود دارد. این فیلم با بازی نائومی واتس یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینماست.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر رازآلود تاریخ سینما


2. پاپریکا – Paprika – 2006

نزدیک ترین فیلم به تلقین در این فهرست، یک اثر انیمیشنی به کارگردانی ساتوشی کان و استفاده از رویادرمانی برای دسترسی به رویاهای فرد و ناخودآگاه او. به جرئت می توان گفت این فیلم در نمایش رویاهای فردی و جزئیات آن و نامحدودیت انسان در رویاهایش، از تلقین هم یک قدم جلوتر است. این اثر با وجود انیمیشن زیبا و داستان جذاب یک اثر بدیع است که حتما باید آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن کوتاه برتر کمپانی پیکسار


1. جزیره شاتر – Shutter Island – 2010

داستان دو مارشال فدرال، ادوارد دنیلز و چاک ائول، که برای حل پرونده ناپدید شدن ریچل سولاندو به یک تیمارستان در جزیره شاتر می روند. ادوارد در حین تلاش برای پی بردن به فعالیت های این مرکز، خاطراتی از گذشته و مرگ خانواده اش را یادآوری می کند. این فیلم اقتباسی از رمان دنیس لهان به همین نام، پیچیده ترین فیلم مارتین اسکورسیزی تا به امروز است که عناصر معما، ظن و تریلر را به اوج می رساند. این فیلم که سال های 1950 را نشان می دهد از عناصر تریلرهای کاراگاهی، فیلم های ترسناک روان شناسانه و فیلم های عجیب که روایت مبهم دارند، استفاده می کند. موسیقی متن، فضا، فیلمبرداری، جزیره فراموش شده، نور و همه چیز آن با نبوغ انتخاب شده و پیچیدگی آن ترس و وحشتی را در ذهن تان ایجاد می کند که تا مدت ها از بین نخواهد رفت.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم