معرفی 10 فیلم دیدنی و کمتر شناخته شده از ژانر وحشت که باید تماشا کنید

با وجود اکران زیاد فیلم های ترسناک به سختی می توان تمام فیلم های این ژانر را تماشا کرد. بنابراین واضح است که ممکن است فرصت تماشای برخی از فیلم ها را از دست بدهید. از آنجایی که ژانر ترسناک یکی از جالب ترین ژانرهای ممکن است بنابراین تعجبی ندارد که سالانه فیلم های مختلفی از این ژانر عرضه می شود. در این مقاله می خواهیم تعدادی از فیلم های ترسناک چند سال اخیر که ارزش تماشا دارند را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. پناهگاه ها – 2008 – The Burrowers

زمانی که یک فیلم وحشت را با ژانر وسترن ترکیب می کنند، شاید در نگاه اول شوکه کننده باشد، اما اگر به این فیلم نگاهی بیندازید، نظرتان عوض خواهد شد. در سال های 1870 بقایای مزرعه ای یافت می شود که در آن یک خانواده به طور وحشیانه ای به قتل رسیده و دیگری ناپدید شده اند. اگرچه در ابتدا تصور می شود که بومی های آمریکایی این کار را انجام داده اند اما پس از اینکه گروهی مسئولیت جست و جوی خانواده ناپدید شده را برعهده می گیرند با هیولاهایی مواجه می شوند که انتظارش را نداشتند.

با وجود اجراهای زیبا و خوش ساخت بودن فیلم، این اثر به یکی از بهترین آثار ژانر وحشت بدل شده است. با الهام از فیلم “آرواره ها” (Jaws) در این فیلم هیولاها به طور کامل نشان داده نمی شوند و تنها نماهایی از آن ها دیده می شود، که همین امر باعث ترسناک تر شدن اثر خواهد شد.


9. خداوند به من گفت – 1976 – God Told Me To

حین انتخاب یک فیلم ترسناک و در عین حال جالب، اولین نامی که به ذهن تان می رسد، “لری کوهن” است. با وجود آثار محبوب تر او مانند “زنده است” (It’s Alive)، “پلیس دیوانه” (Maniac Cop) و “چیزها” (The Stuff)، این فیلم یکی از آثار کمتر شناخته شده اوست.

این اثر در سال 1976 اکران شد و در آن پلیسی به نام “پیتر نیکلاس” با بازی “تونی لو بیانکو”، درباره قتل های وحشیانه تحقیق می کند. تنها نقطه مشترک این قتل ها این است که قاتلان معتقدند خدا به آن ها این دستور را داده است. باوجود ترکیب ژانر علمی-تخیلی و وحشت، گرچه صحنه های ناخوشایندی ایجاد شده اما این اثر از جمله بهترین آثار “کوهن” محسوب  می شود.


8. می‌داند که تنها هستی – 1980 – He Knows You’re Alone

فیلمی به کارگردانی “آرماند ماسترویانی”، درباره نو عروسی به نام “امی” که توسط قاتلی که نو عروسان را به قتل می رساند، اسیر می شود. در این اثر کلاسیک قاتل رفته رفته تمام دوستان نو عروس را به قتل می رساند تا کسی نتواند به او کمک کند.

این فیلم با وجود بازیگران توانمند به یک فیلم قدر تبدیل شده که با آن ارتباط برقرار می کنید و امیدوارید “امی” آزاد شود. با وجود صحنه های وحشتناک، صحنه پایانی فیلم بسیار تاثیرگذار می باشد.

داستان زیبا و نویسندگی توانا و همچنین حضور تام هنکس به عنوان اولین فیلم اش، از جمله دلایلی است که نباید این فیلم را نادیده بگیریم. به طور کلی این اثر یکی از فیلم های ترسناک جالب است که می توانید در هالووین تماشا کنید.


7. ما هنوز اینجاییم – 2015 – We Are Still Here

فیلمی به کارگردانی “تد جیوگیگن”، درباره یک زوج مسن که پس از مرگ فرزندشان به خانه ای دورافتاده در نیوانگلند می روند تا همه چیز را از سر بگیرند اما در آنجا هم اتفاقات عجیبی رخ می دهد. همسایگان می گویند این خانه به یک زوج مسئول کفن و دفن تعلق داشت که اجساد را به یک کالج می فروختند.

رفته رفته متوجه شخصیت های جدیدی می شویم و خود خانه هم یک شخصیت جدید است و اتفاقات غیرمنتظره ای رخ می دهد. اگرچه شاید این فیلم یک اثر ترسناک تمام عیار نباشد، اما طراحی خانه، شخصیت ها و داستان تماما ترسناک است و بر هیجان داستان می افزاید. اگرچه این فیلم از فیلم ها و کارگردان های ژانر وحشت الهام گرفته، مانند “لوچو فولچی” و “خانه کنار گورستان” (House by the Cemetery)، اما بازهم توجه مخاطب را به آن آثار و فیلم ها جلب می کند.

این فیلم در ایجاد فضای رازآلود و وحشتناک موفق بوده و رفته رفته هیجان بیننده را افزایش می دهد. در این خانه وحشت اتفاقات ساده ای رخ می دهد و با این وجود آن را به یکی از آثار ترسناک کمتر شناخته شده چند سال اخیر بدل می کند.


6. آلیس، آلیس شیرین – 1976 – Alice, Sweet Alice

زمانی که عزیز کرده یک خانواده کشته می شود، مسئولیت آن را به گردن فرزند ناخلف و حسود دیگر خانواده می اندازند. اگرچه آنها حقیقا قبول نمی کنند که “آلیس” چنین کاری کرده باشد اما پس از کشته شدن خاله اش، او را به جای دیگری می فرستند. با این حال قتل ها ادامه می یابد و کسی نمی داند چه کسی این کار را انجام می دهد.

در این فیلم ترسناک و رازآلود، بهترین صحنه های قتل و ترسناک ترین ماسک های قاتلین را خواهیم دید. “آلفرد سول” کارگردانی این اثر را برعهده داشت و در سال 1976 آن را عرضه کرد. بدون شک این اثر یکی از دیدنی ترین فیلم های ترسناکی است که طرفداران این ژانر باید تماشا کنند.


5. من یک قاتل سریالی نیستم – 2016 – I Am Not a Serial Killer

فیلمی به کارگردانی “بیلی اوبرایان”، درباره کودکی که به قتل تمایل داشته و می خواهد یکی از قاتلین شهر را شکار  کند. “مکس رکوردز” نقش این کودک عجیب و منزوی را ایفا می کند و او را دنبال می کنیم. از آنجایی که خانواده اش مسئول کفن و دفن هستند، بنابراین او از دیدن مرده ها تعجب نمی کند و این موضوع آنقدر برایش بی اهمیت است که به قاتلین سریالی و قتل اهمیت می دهد.

با افزایش تعداد قتل ها و دنبال کردن این قاتل توسط این کودک، داستان تغییر کرده و بیننده را متعجب می کند. تمام این اتفاقات عجیب به یک صحنه پایانی ترسناک ختم می شوند. یک فیلم زیبا با اجراهای تاریک که گرچه در زمان اکران چندان مورد توجه قرار نگرفت اما یکی از بهترین فیلم های ترسناک آن سال است. موضوع ترسناک و طنز تلخ فیلم، از جمله دلایل ترسناک شدن آن است.


4. بدلام – 1946 – Bedlam

یک تریلر دیدنی که قدیمی ترین فیلم این فهرست بوده و “بوریس کارلوف” نقش رئیس یک تیمارستان را ایفا می کند، “نل بوون” با بازی “آنا لی” از راه می رسد و با بررسی این مکان، از نحوه درمان بیماران ایراد گرفته و تصمیم می گیرد نحوه درمان را تغییر دهد. “کارلوف” تلاش می کند با قدرت سیاسی خود مانع “نل” شود و همین موضوع باعث شورش کردن “نل” خواهد شد.

اگرچه فیلم کاملا ترسناک نیست اما سیاه و سفید بودن و موضوع عجیب آن باعث ایجاد فضای ترسناک می شود. “کارلوف” در این فیلم یکی از بهترین اجراهای خود را ارائه داده و همین موضوع باعث انتخاب این فیلم شده است.


3. کالبدشکافی جین دو – 2016- Autopsy of Jane Doe

فیلمی به کارگردانی “اندره اوفردال” که کل فیلم در یک اتاق کالبد شکافی رخ می دهد و پدر و پسری با بازی “امیل هیرش” و “برایان کاکس” درباره مرگ یک زن ناشناس تحقیق می کنند. آن ها با تحقیق و بررسی جسد بدون جراحت زن متعجب می شوند اما رفته رفته نشانه هایی در اختیارشان قرار می گیرد. نحوه روایت داستان در کنار کالبد شکافی خیره کننده است و زمان فیلم هم با کالبد شکافی به جلو می رود.

ریتم داستان به خوبی به جلو رفته و با پیشرفت کار اتفاقات عجیبی رخ می دهد که بیننده هم با آن همراه است. فضای تاریک فیلم در کنار جریان کالبد شکافی به یک نتیجه ترسناک و مهیج ختم خواهد شد.


2. تعقیب خواب – 2000 – Chasing Sleep

داستان این فیلم درباره یک پروفسور بی خواب به نام “اد ساکسون” با بازی “جف دنیلز” است که یک صبح بیدار شده و متوجه می شود که همسرش هرگز برنگشته است. رفته رفته بی خوابی او شدت گرفته و درباره همسرش چیزهای می فهمد. توهم های او و سوالات پلیس ما باعث پیچیده تر شدن اثر خواهد شد.

این فیلم همانند بسیاری از تریلرهای روان شناسانه، باعث می شود درباره باورهایمان، سرنوشت زن و مسئول اتفاقات داستان، سوالاتی داشته باشیم. با آگاهی از سرنوشت زن و اینکه بی خوابی چه بلایی سر “اد” آورده، از ترس بر روی صندلی میخکوب می شویم.

صحنه های سورئال “لینچی” و اشاراتی به فیلم “انزجار” (Repulsion) “پولانسکی” و توانایی بالای “جف دنیلز” که در آثار اخیر او هم دیده می شود، باعث زیباتر شدن این اثر شد. حتما این فیلم تاریک و رازآلود را تماشا کنید.


1. خانه وحشت – 2009 – The House of the Devil

یک فیلم الهام گرفته از آثار دهه 70 و 80 و یکی از آثار ترسناک دست کم گرفته شده در چند دهه اخیر از “تی وست”،که حتما باید تماشا شود. “سامانتا هیوز”، با بازی “جوسلین دوناهو”، به پول نیاز دارد و پرستاری یک کودک را برعهده می گیرد. اما زمانی که به خانه می رود متوجه می شود که باید از مادر پیر یک زوج نگهداری کند.

زمانی که شب می شود اتفاقات عجیبی رخ داده و این اثر را به یک اثر ترسناک تبدیل می کند. دیدن فیلم های مشابه قبلی باعث می شود که پایان غیرمنتظره داستان، که انتظارش را نداشتیم، تاثیر بیشتری ایجاد کرده و ما را بترساند. “وست” با وجود زمان کوتاه و بوجه کم در یک فضای کوچک، به یادماندنی ترین و عجیب ترین فیلم چند دهه اخیر را می سازد که اگر آن را تماشا نکرده اید، دیدنش را به شما توصیه می کنیم.


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. آریو

    شهریور 30, 1398

    میتونم بگم که the prodigy جزو سه فیلم ترسناک برتری هست که من دیدم (البته منتقدا اصلا ازش خوششون نیومد) ولی با این حال تا حالا ندیدم که جایی ازش تعریف بشه یا حتی بهش پرداخته بشه…

    پاسخ