لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع خواب و رویا که باید تماشا کنید

امروزه دنیای سینما پر از فیلم‌های سینمایی است که از خواب و رؤیا الهام گرفته‌اند. این فیلم‌ها ما را با خود به دنیای خواب و رؤیا همراه می‌کنند. در این مقاله فیلم‌های برتر این ژانر را به شما معرفی خواهیم نمود. با پروشات همراه باشید.


1. تلقین – 2010 – Inception

کاب (لئوناردو دی کاپریو) یک مهاجم شرکتی با بالاترین قابلیت است. او به ذهن افراد دیگر نفوذ می‌کند تا ایده‌هایشان را بدزدد. حالا او توسط یک میلیاردر قدرتمند استخدام‌شده تا برعکس کار خود را انجام دهد: کاشتن یک ایده در ذهن یک رقیب و باید آن را چنان خوب انجام دهد که فرد رقیب فکر کند این ایده متعلق به خودش است. این فیلم شاهکار کریستوفر نولان و یکی از بهترین آثار سینمایی در ژانر خودش است که بعد از گذشت یک دهه همچنان دیدنی و جذاب است.

همچنین بخوانید: اگر فیلم تلقین (Inception) را دوست دارید این ۳۰ فیلم را تماشا کنید


2. زندگی بیداری – 2001 – Waking Life

مردی که در یک رؤیا به سر می‌برد به در سراسر دنیا سرک کشیده و با افراد مختلفی ملاقات کرده و در مورد معنا و هدف آفرینش جهان با آن‌ها بحث می‌کند. او سرانجام به این نتیجه می‌رسد که شاید بیدار نشدنش به این معناست که او مرده است. زیبایی این فیلم در ترکیب دنیای واقعی و انیمیشن است که حالت رویاگونه فیلم را قوت بخشیده است. این فیلم در فستیوال‌های مختلفی نامزد شد.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


3. آسمان وانیلی – 2001 – Vanilla Sky

دیوید ایمز (با بازی تام کروز) دنیا را در دستانش دارد. او هر چه بخواهد دارد: مالکیت یک موسسه انتشاراتی، ثروت فراوان، زیبایی، یک خانه خارق‌العاده در منهتن و یک دوست‌دختر به نام جولی (کامرون دیاز). یک روز او دختری به اسم سوفیا (با بازی پنه لوپز کروز) را می‌بیند و ناگهان کشف می‌کند عشق چیست. بدبختانه رابطه رو به رشد دیوید با سوفیا، حسادت جولی را برمی آنگیزد، ظاهراً او از رابطه درواقع سرسری دیوید با خودش برداشت دیگری کرده، بنابراین دیوید را به گردش با ماشین دعوت می‌کند، ماشین را به‌جایی می‌کوبد، خودش می‌میرد. دیوید نجات می‌یابد اما صورتش از شکل افتاده و باید ماسکی به چهره بزند تا زخم‌های صورتش را بپوشاند. این حادثه باعث می‌شود دید او نسبت به زندگی تغییر کند.

همچنین بخوانید: ۳۸ فیلم برتر اسپانیایی زبان که نباید از دست بدهید


4. علم خواب – 2006 – The Science of Sleep

استفان پس از سفری طولانی به مکزیک، به زادگاهش پاریس بازمی‌گردد، اما او یک آدم عادی نیست. جوانی با قوه تخیل عجیب‌وغریب و با رؤیاپردازی‌های تصویری و ذهنی داستان‌پرداز. او در آپارتمان پدرش زندگی می‌کند، کاری معمولی در یک اداره کسل کننده دست‌وپا کرده، و با همسایه‌اش استفانی، آشنا می‌شود. اما استفانی تمام زندگی‌اش را غرق در دنیای رؤیاهایش (که اتفاقاً مرز باریکی با واقعیت دارند) کرده است. بازی‌های رایانه‌ای و گرافیکی، انیمیشن، خیالات تأسیس شبکه خصوصی تلویزیون و بدتر از همه آنکه می‌خواهد استفانی را هم با خودش در رؤیاهایش همسفر کند.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۴۰ فیلم مستقل برتر تاریخ سینمای جهان


5. پاپریکا – 2006 – Paprika

این فیلم انیمیشن بر اساس یک رمان ژاپنی ساخته‌شده است. دستگاهی که گروهی از دکتران متخصص از آن برای ورود به رویاهای بیمارانشان استفاده می‌کرده‌اند دزدیده‌شده و ممکن است از آن برای مقاصد شومی استفاده شود. هرج‌ومرج همه‌جا را فراگرفته، و تنها یک دکتر زن بنام «پاپریکا» است که می‌تواند به این وضعیت پایان دهد…

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های جهان که باید چند بار تماشا کنید!


6. درخشش ابدی یک ذهن پاک – 2004 – Eternal Sunshine of The Spotless Mind

دکتر هاوارد سرپرست یک کلینیک است که کار آن پاک کردن آن دسته از خاطرات افراد است که دوست ندارند آن‌ها را در ذهن خود داشته باشند. کلینیکی که اغلب زوج‌ها خصوصاً در روزهای نزدیک به ولنتاین به آن مراجعه می‌کنند تا خاطرات بدی را که از هم در ذهن خود دارند پاک کنند. تکنیسین‌های کلینیک ابتدا مکان خاطرات موردنظر را که به‌صورت لکه‌های روشنی روی مغز نمودار می‌شود، شناسایی کرده و سپس به محو کردن آن لکه‌های نور می‌پردازند. ابتدا کلمنتاین و سپس جول آگاهانه تصمیم به پاک کردن خاطرات مشترکشان می‌گیرند، اما حتی بعد از فراموشی یکدیگر، مجدداً به سمت هم کشیده شدند زیرا لکه نوری که در قلب آن‌ها روشن‌شده بود درخششی ابدی داشت.

همچنین بخوانید: نگاهی به بهترین آثار “میشل گوندری” (کارگردان فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک)


7. آواتار – 2009 – Avatar

در داستان فیلم، زمینیان به‌منظور تصرف منابع سرشار پندورا (سیاره ناوی‌ها)، آماده برای اشغال نظامی و استفاده از قوه قهریه می‌شوند که منجر به نابودی خانه و کاشانه ناوی‌ها و محیط زیستشان خواهد گشت. ناوی‌ها اکنون در معرض انقراض قرار دارند. اما از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های دانشمند مشغول آزمایش پروژه‌ای هستند بنام «آواتار» که در آن با علم ژنتیک بدن‌های ناوی مصنوعی در آزمایشگاه خلق کرده، و خودآگاهی انسانی را به‌عنوان رانندهٔ آن بدن به‌طور موقت درون آن بدن تزریق یا قالب کرده تا بتوانند از این طریق با فرستادن این ناوی‌های مصنوعی، داخل جماعت ناوی‌ها به‌طور ناشناس تجسس کرده تا بلکه فرهنگ و رسم و رسوم آنان را بشناسند. درواقع، این بدن‌های مصنوعی چیزی جز نوعی نفربر با کنترل از راه دور بسیار پیشرفته نیست.

جیک سالی (به بازیگری سام ورتینگتن)، سربازی جانباز بر روی ویلچر است که هنگام خدمت در تفنگداران دریایی ایالات‌متحده آمریکا از ناحیه دو پا فلج شده است. هنگامی‌که او را برای پروژه آواتار به‌عنوان خلبان یکی از بدن‌ها بکار می‌گیرند، او طبق مأموریتش سعی در رخنه کردن در بومیان و کشف رموز و اطلاعات سری آنان می‌پردازد. اما تدریجاً طی ماجراهایی با «نیتیری» (با صدای زویی سالدانا)، شاهزاده و دختر بزرگ قبیلهٔ ناوی‌ها تدریجاً پیوند عاطفی برقرار می‌کند و رفته‌رفته پی به عمق زیبایی فرهنگ بومیان برده، و سعی می‌کند به آن‌ها کمک کند، تا جایی که مجبور است سرانجام در برابر نسل انسان‌های غاصب، یعنی نوع خودش، قرار گیرد.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۵ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “آواتار” (Avatar)


8. چه رؤیاهایی که می‌آیند – 1998 – What Dreams May Come

زن‌وشوهری جوان دو فرزند خود را در حادثه‌ای از دست می‌دهند. زن تحملش را از دست می‌دهد، اما شوهرش (با بازی رابین ویلیامز) به او کمک می‌کند و شوق زندگی را به وی بازمی‌گرداند. مدتی بعد مرد در حادثه‌ای کشته می‌شود و به بهشت می‌رود. زن که این بار یار و یاوری ندارد، خودکشی می‌کند و مرد سفری از بهشت به دوزخ را برای یافتن همسرش آغاز می‌کند.

همچنین بخوانید: ۱۰۰ فیلم عاشقانه تاریخ سینما


9. شب خوب – 2007 – The Good Night

در این فیلم رویاگونه داستان مردی را م بینیم که هرکاری می‌کند تا به زندگی خویش معنی بدهد. گری شلر با بحران کاری و افسردگی روبه‌روست و از سوی دیگر نیز با دوست‌دخترش دورا رابطه خوبی ندارد. تا اینکه سرانجام روزی با آنا دختر رویاهایش آشنا می‌شود. او که فقط می‌تواند این دختر را در رؤیا و خوابش ببیند هرکاری می‌کند تا به خواب برود و رفته‌رفته زندگی واقعی‌اش دچار مشکل می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم افزوده شده به ۲۵۰ فیلم برتر IMDb که براساس تاریخ اکران طبقه بندی شدند


10. ماتریکس – 1999 – The Matrix

در آینده نزدیک، آزادی‌طلبان به کمک تجهیزات محرمانه خود با نئو که خود یک هکر کامپیوتری است ارتباط برقرار می‌کنند و به او شرح می‌دهند که حقیقتی که او تصور می‌کند یک شبیه‌سازی پیچیده کامپیوتری است به نام «ماتریکس» که توسط نوعی هوش مصنوعی بدخواه طراحی‌شده است. ماتریکس حقیقت را از بشریت مخفی می‌سازد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا یک زندگی متقاعدکننده و شبیه‌سازی‌شده در سال ۱۹۹۹ را داشته باشند. درحالی‌که ماشین‌ها در حال رشد کردن هستند و مردم را درو می‌کنند تا از آن‌ها به‌عنوان یک منبع انرژی دائمی استفاده کنند. مورفیس، رهبر این آزادی‌طلبان باور دارد که نیو «شخص برگزیده» است که انسان‌ها را به‌سوی آزادی هدایت کرده و ماشین‌ها را بر خواهد انداخت. به‌اضافه نیو، ترینیتی و مورفیس در مقابل بنده سازی انسان‌ها توسط ماشین‌ها می‌جنگند، درحالی‌که نیو کم‌کم شروع به پذیرفتن نقش خود را به‌عنوان «شخص یگانه» می‌کند. در مقابل مأموران سیستم، مانع از خروج از ماتریکس می‌شوند. مأمور اسمیت که سرپرست مأموران دیگر است، خود از ماتریکس خسته شده و سعی در آزادی دارد. وی با نئو درگیر شده و نئو او را شکست می‌دهد؛ ولی مأموران سیستم (برخلاف انسان‌ها) قابلیت جابجایی سریع را دارند و حتی در صورت مرگ، باز متولد می‌شوند. در طول فیلم، ببینده متوجه می‌شود که آزادی‌طلبان در تنها شهر باقی‌مانده در جهان به نام زایان زندگی می‌کنند که ماتریکس سعی در نابودی این شهر دارد.

همچنین بخوانید: ۳۳ حقیقت جالب درباره مجموعه فیلم‌های ماتریکس


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (9)

بستن فرم

  1. نجمه

    مهر 18, 1400

    هیچ کدوم به پای اینسپشن نمیرسم. یعنی اولین گزینه
    رودستشم نیست

    پاسخ

  2. مصطفی

    اسفند 20, 1399

    سلام
    چندسال پیش فیلمی دیدم با موضوع خواب
    نقش اصلی کل فیلمو بخاطر جرمی که کرده تو زندانه ولی همش احساس می کنه که همه اتفاقایی داره براش میفته تو خوابه و اون داره خواب می بینه

    پاسخ

  3. علی

    مرداد 13, 1399

    آخه آواتار کجاش خواب و خیاله؟؟

    پاسخ

    • 484 در پاسخ به علی

      آذر 22, 1399

      ب انسان ها به خواب میرفتن و تو آواتارشون بیدار میشدن و وقتی تو آواتار به خواب میرفتن دوباره به شکل انسان بیدار میشدن. البته این موضوع اصلی فیلم نبود بهتر بود اینجا نباشه

      پاسخ

  4. Far from love

    مرداد 11, 1399

    آزاردهنده اس که یک لیست در میون اسم ماتریکسم اون وسطه
    هر چقدرم خوب باشه نباید تو همه لیست ها باشه
    البته جاش اینجا درسته اما چند بار اشتباهی تو لیست بوده…!!

    پاسخ

  5. محمد

    خرداد 1, 1397

    اگه میشه لطفا نام انگلیسی فیلم ها رو بگید چون تو اینترنت با نام فارسی سخت پیدا میشن.ممنون

    پاسخ

    • ادمین در پاسخ به محمد

      خرداد 1, 1397

      سلام محمد جان
      معمولا تو مطالبمون اسامی انگلیسی رو هم میزنیم اما تو این مطلب نمیدونم چرا جا افتاده بود. ممنون که اطلاع دادی
      اسامی انگلیسی فیلم ها هم اضافه شد

      پاسخ