13 فیلم برتر رابرت داونی جونیور که باید ببینید

رابرت داونی جونیور (Robert Downey, Jr) یک بازیگر جذاب و بااستعداد است که با فیلم “پوند” (Pound) که ساخته پدرش بود، در سن 5 سالگی حرفه بازیگری را آغاز کرد و به این عرصه وارد شد. او در سنین جوانی به شهرت و موفقیت رسید و با تحسین منتقدین مواجه گشت، به طوریکه با فیلم “چاپلین” نامزد اسکار شد. مشکلات رفتاری، اعتیاد به مواد مخدر و زندانی شدن، باعث شد که در حرفه اش وقفه هایی رخ دهد.

او که به دلیل اعتیادش سال های طلایی زندگی خود را از دست داده بود، مجددا به این عرصه بازگشت و طبق گزارش فوربس، سه سال پیاپی از سال های 2012 تا 2015 گران قیمت ترین بازیگر هالیوود بود. او با وجود داشتن یک زندگی پر حاشیه که همانند فیلم های کلاسیک است، به بازیگری ادامه داد و با اجراهای زیبایش تحسین برانگیز شد. می‌توانید خلاصه‌ای از بیوگرافی او را در این مقاله بخوانید.

خیلی‌ها معتقدند که مارول موفقیت امروز خود را مدیون رابرت داونی جونیور است که شخصیت سینمایی مرد آهنی را به کمال رساند. شاید فکر کنید که رابرت فقط نقش مرد آهنی را بازی کرده و یا اینکه با فیلم‌های مارول به شهرت رسیده و فیلم شاخص دیگری ندارد، اما اصلا اینطور نیست و رابرت راونی جونیور قبل از ورود به مارول هم بازی‌های بسیار خوبی انجام داده است. شاید جالب باشد که بدانید تنها 3 فیلم از این 13 فیلم متعلق به نقش مرد آهنی هستند! در ادامه 13 فیلم برتر او را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


13. موعد مقرر – Due Date – 2010

رابرت داونی جونیور نقش یک آرشیتکت را ایفا می کند که به دلیل صحبت با یک بازیگر، پروازی را که قرار بود با آن به نزد همسرش برود و در زمان زایمان کنارش باشد، را از دست می دهد. زک گالیفیاناکیس نقش بازیگری را که تشنه شهرت است ایفا کرده و این شخصیت یک ماجراجویی را آغاز می کند پتر (رابرت داونی) را به همراه خود به مکان های عجیب می برد. در سفر جاده ای این دو به لس آنجلس، آن دو به مشکل برخورده و پتر به تنهایی به مسیر ادامه می دهد. از آنجاییکه خاکستر پدر ایتان نزد پتر جا مانده، فکر پتر را به خود مشغول می کند. شخصیت این دو فیلم موعد مقرر را به یک اثر زیبا تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید: 16 فیلم برتر لئوناردو دیکاپریو که حتما باید تماشا کنید


12. مارشال های آمریکایی – U.S. Marshals – 1998

یکی از وظایف ماموران ارتش تعقیب جنایتکاران است و در این شرایط هوش و نبوغ مجرمین ماموران را به دام می اندازد. یک فراری به نام مارک رابرتز که به دلیل کشتار تحت تعقیب بوده و پس از انفجار در هواپیمای نقل و انتقال مجرمین به زندان می گریزد. رابرت داونی جونیور نقش یک مامور ویژه به نام جان رویس را ایفا می کند که باید به همراه مارشال آمریکایی ساموئل جرارد و تیم او، مارک را پیدا کنند. داستان زیبای این اثر تعقیب و گریزی که در آن از کلیشه ها خبری نیست، باعث جذابیت آن می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر کیت وینسلت که باید تماشا کنید


11. بوس بوس بنگ بنگ – Kiss Kiss Bang Bang – 2005

آمیختن داستان قتل با عناصر طنز یک کار دشوار است که شین بلک در این فیلم به خوبی از پس آن برآمد. رابرت داونی نقش هری را ایفا می کند، یک مرد معمولی که تولیدکنندگان یک فیلم او را به عنوان یک بازیگر متد اکتینگ اشتباه گرفته اند. یک محقق به او کمک می کند تا در این باره تجربه کسب نماید. در ادامه فیلم حوادث عجیبی رخ می دهد. بازیگر معروف، وال کیلمر نقش این محقق را برعهده داشته و با استعداد طنز خود این اثر را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر کیانو ریوز که باید تماشا کنید


10. تکنواز – The Soloist – 2009

فیلم داستان واقعی یک نابغه ویلون سل به نام ناتانائیل آیرس است که به شیزوفرنی مبتلا و در نهایت بی خانمان شد. رابرت داونی نقش روزنامه نگار نیویورک تایمز، لوپز، را ایفا می کند. تصادف با دوچرخه او را به بیمارستان کشانده و در آنجا صدای موسیقی آیرس را می شنود. این ملاقات تصادفی باعث توجه لوپز به آیرس و نوشتن درباره او می شود. جمی فاکس نقش آیرس را ایفا کرده و تسلط او به سازها بیننده را میخکوب می کند. انسانیت لوپز باعث نزدیک شدن او به آیرس می شود تا جایی که می تواند به او کمک کند. نوای ویلون سل در کنار موسیقی متن این فیلم را به یک قطعه زیبای موسیقی بدل می کند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر برد پیت که استعداد بازیگری او را ثابت کردند


9. کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی – Captain America: Civil War – 2016

زمانی که مارول تصمیم گرفت دو ابرقهرمان را در مقابل هم قرار دهد، باید این کار را به درستی انجام می داد. یک مشکل بین المللی میان انتقام جویان آن ها را به دو دسته تبدیل می کند که یکی توسط استیو راجرز و دیگری توسط تونی استارک رهبری می شوند. خالقان این فیلم تلاش کرده اند با وجود جلوه های ویژه و تکنیک های روایت، یک داستان زیبا را خلق کنند. جادوی این فیلم قابل توصیف نبوده و با وجود کارگردانی زیبا و بازیگران موفق، به یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی بدل شده است.

همچنین بخوانید: معرفی تمام 42 فیلم تام کروز از بدترین تا بهترین


8. تندر استوایی – Tropic Thunder – 2008

بن استیلر کارگردان در این فیلم هنر طنز خود را به نمایش گذاشته و بازی رابرت داونی جونیور در کنار بن استلر و جک بلک، یک فیلم تخیلی درباره جنگ ویتنام ساخته است. کارگردان آن ها را در دل جنگل رها می کند و بازیگران مجبورند برای درخشش خود تنها از مهارت های بازیگری شان کمک بگیرند نه گریم و طراحی. بن استیلر برای کمدی اکشن خود داستان غیرمعمولی را انتخاب کرد و با واکنش مثبت منتقدین مواجه شد. رابرت داونی جونیور هم با این نقش نامزد اسکار شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های شارلیز ترون به انتخاب مخاطبین


7. کمتر از صفر – Less than Zero – 1987

یک داستان درام تاثیرگذار که زندگی سیاه و ناپایدار مردان جوان ثروتمند را نشان می دهد. رابرت داونی نقش یک معتاد جوان به نام جولیان ولز را ایفا می کند که والدین اش به خاطر سرقت او را طرد کرده اند و اکنون به فروشنده موادش 50،000 هزار دلار بدهکار است. دوستش کلی ایستون (اندرو مک کارتی) از کالج به خانه برگشته و تصمیم می گیرد به دوست شکست خورده اش کمک کند. اما برخی از حوادث مانع  بهبود جولیان می شود. این فیلم تاثیر خانمان سوز مواد مخدر بر زندگی شخصی و اجتماعی را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر وین دیزل که باید تماشا کنید


6. قاضی – The Judge – 2014

این فیلم با یک ریتم قابل پیشبینی آغاز شده و با رسیدن هانک پالمر (رابرت داونی جونیور) به زادگاه اش برای خاکسپاری مادر، به یک درام جنایی تبدیل می شود. او با پدرش جوزف پالمر (رابرت دووال) که یک قاضی است رابطه خوبی نداشته و به او مضنون می باشد. او با خانواده و دوستانش دیدار کرده و به دنبال یافتن پاسخ سوالات اش است. این فیلم نشان دهنده تنش های خانوادگی و ناتوانی جوزف در پذیرش مرگ همسر است. این فیلم با وجود فیلمنامه قوی و استفاده از عناصر لازم، توانسته مشکلات روابط خانوادگی را نشان دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر آنجلینا جولی که باید تماشا کنید


5. انتقام جویان – The Avengers – 2012

یک فیلم ابرقهرمانی حماسی که آغازگر یک چندگانه موفق بود و دارای بازیگران ابرقهرمانی است که در فیلم های دیگر نیز حضور خواهند داشت. صحنه های اکشن و کمدی با وجود جلوه های کامپیوتری این اثر را به یک شاهکار سینمایی فراموش ناپذیر تبدیل کرده است. چندین ابرقهرمان برای نجات جهان با هم همکاری می کنند. چالش های به وجود آمده میان ابرقهرمان های مختلف و شیوه رویارویی انسانی آن ها با این چالش ها، از جمله زیبایی این اثر است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر ژان کلود ون دام (فرانکی)


4. شرلوک هلمز: بازی سایه‌ها – Sherlock Holmes: A Game of Shadows – 2011

در تاریخ سینما بازیگران مختلفی سعی کرده اند این کاراگاه عاشق تنباکو را زنده کنند، اما بدون شک شرلوک هولمز رابرت داونی جونیور یکی از بهترین ها بوده است. اولین فیلم این چندگانه در سال 2009 عرضه شد و با داستان زیبا و مهیج تماشاگر را به خود جلب کرد. دکتر واتسون و آقای هولمز چندین پرونده قتل و حملات تروریستی را دنبال می کنند که باعث می شود به پروفسور موریارتی مشکوک شوند. جلوه های ویژه و اجرای بازیگران با استقبال منتقدین و فروش بالای گیشه مواجه شد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل آلفرد هیچکاک و معرفی 25 فیلم برتر او


3. زودیاک – Zodiac – 2007

این بار رابرت داونی جونیور خود را خلق کرد. با اینکه در “مرد آهنی” (Iron Man) مشغول بود اما در این پروژه خوش درخشید. تصور می شود بازی در فیلمی به کارگردانی دیوید فینچر به نفع حرفه رابرت داونی است و گرچه این فیلم در گیشه موفق نبود اما یکی از بهترین فیلم های سینمایی است. داونی نقش روزنامه نگار سان فرانسیسکویی را بازی می کند که با دقت و توجه به دنبال یافتن سرنخ قتل های زودیاک است. این فیلم بدون شک جز بهترین آثار اوست.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل مارتین اسکورسیزی و معرفی 23 فیلم برتر او


2. چاپلین – Chaplin – 1992

در این فیلم زندگی نامه ای که براساس “زندگی نامه من” از چاپلین اقتباس شده، داونی نقش چارلی چاپلین افسانه ای را بازی می کند. زندگی پرچالش چاپلین می تواند الهام بخش فیلمنامه های مختلف باشد. این فیلم با وجود فلش بک ها چارلی بزرگسال را نشان می دهد که با ویراستار این کتاب در حال مذاکره است. اگرچه این فیلم بخش بزرگی از زندگی چاپلین را نشان نداده اما یکی از بهترین اجراهای داونی را ارائه می دهد. داونی برای این فیلم برای اولین بار نامزد اسکار شد اما این جایزه را به آل پاچینو برای فیلم “بوی خوش یک زن” (Scent of a Woman) واگذار کرد.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر الخاندرو گونسالس اینیاریتو


1. مرد آهنی – Iron Man – 2008

رابرت داونی جونیور با تبدیل شدن به این شخصیت مارول با شهرت جهانی روبرو شد. یکی از بهترین شخصیت های او که با سبک خاصی آفریده شده و نیاز به گفتن نیست که حضور در این فیلم باعث شد خودش را بازیابد و با بازی در فیلم “انتقام جویان” سال 2012 به گران قیمت ترین بازیگر مرد هالیوود بدل شود. ثروت به ارث رسیده، قدرت های ابرقهرمانی و جذابیت عمیق، مرد آهنی را به محبوب ترین ابرقهرمان تبدیل نمود. جذابیت انکارناپذیر رابرت داونی جونیور هم باعث شد که مرد آهنی یکی از بهترین شخصیت ها باشد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. البته این لیست شامل بهترین بازی‌های رابرت داونی جونیور است، نه پرفروش‌ترین فیلم‌هایش؛ اگر فروش فیلم‌ها را مد نظر قرار می‌دادیم احتمالا انتقامجویان: جنگ بی نهایت باید در صدر لیست قرار می‌گرفت اما رابرت برای بازی در این فیلم چالش زیادی را تجربه نکرد. نظر شما چیست؟!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. ابوالفضل

    مرداد 22, 1402

    باورم نمیشه کسی که پنج ساله به عنوان مرد آهنی میدیدمش
    بخصوص انتقال جویان
    یکسی باشه که اسمش چارلی چاپلین باشه

    پاسخ

  2. نگفتی!

    مرداد 9, 1399

    هوش جالب استارک(مرد آهنی) هم جزو جذابیتاش بود😉

    پاسخ