10 فیلم برتر دیوید فینچر به انتخاب مخاطبین

رتبه بندی فیلم های دیوید فینچر (David Fincher) و حتی معرفی بهترین فیلمهای او کار آسانی نیست، زیرا او یکی از معدود کارگران هایی است که یک فیلم بد هم نساخته است. او که از موزیک ویدیو و آگهی تبلیغاتی کارش را آغاز کرد، اکنون یکی از بزرگ ترین کارگردان های جهان می باشد. اگرچه همه فیلم های او در گیشه موفق نبودند، اما با واکنش مثبت منتقدین مواجه گشته و توسط بسیاری از رسانه ها و منتقدین، به عنوان فیلم های مورد علاقه و برتر سال انتخاب شده اند. فینچر یک کمال گراست و دوست دارد در اثار خود حقیقت را نشان دهد.

امیدواریم که در آینده هم شاهد فیلم های بیشتری از او باشیم. در این مقاله قصد داریم 10 فیلم برتر او از خوب تا بهترین را معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. بیگانه سه – ALIEN 3 – 1992

اگرچه “بیگانه 3” به اندازه دو فیلم بیگانه 1 و 2 موفق نبود، اما ادامه چندگانه ای که کارگردانی سری های قبلی به عهده ریدلی اسکات و جیمز کامرون بود، کار آسانی نیست. فیلم داستان برخورد بیگانه ها با سفینه فیورینا 161 است و الن ریپلی مجبور است بدون داشتن گجت یا هیچگونه تکنولوژی و تنها با یارانش که همگان زندانیان یک برهوت بودند، با بیگانه ها بجنگد. اگرچه بیگانه 3 نتوانست آنچنان که فینچر می خواست موفق شود، اما مسلما برای کسی که تنها سازنده موزیک ویدیو بود، یک موفقیت بزرگ می باشد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل مارتین اسکورسیزی و معرفی 23 فیلم برتر او


9. بازی – THE GAME – 1997

فیلمی براساس یک داستان پیچیده که بهترین فیلم فینچر نیست. داستان درباره یک بانکدار موفق است که زندگی خوبی دارد اما در روز تولدش مجبور است در یک بازی حقیقت مانند نقش آفرینی کند. اگرچه در ابتدا تردید دارد اما سپس این بازی را پذیرفته و به دنیای ترس و معما وارد می شود، جایی که تنها خودش می تواند خود را نجات دهد. اگرچه این فیلم همانند فیلم قبلی اش “هفت” موفق نبود، اما به دلیل خط روایی خاص و اجرای بازیگران، با تحسین مواجه شد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل آلفرد هیچکاک و معرفی 25 فیلم برتر او


8. اتاق پناهگاه – PANIC ROOM – 2002

این فیلم را باید چند بار تماشا کنید، یک بار برای فهمیدن داستان و یک بار هم برای درک اخلاقیات و رابطه مادر و دختری. این فیلم از ایده پناهگاه ها گرفته شده که مردم تصور می کردند برای مراقبت از خود در برابر بلایا و فجایع باید پناهگاه داشته باشند. در این فیلم یک مادر و دختر در یک پناهگاه گیر افتاده اند و سه متجاوز به خانه شان پا گذاشته اند، که البته چیزی که آن ها به دنبال اش هستند در پناهگاه است نه در خانه. این فیلم با حضور دیوید کپ، جودی فاستر، کریستین استوارت، فارست ویتیکر و جرد لتو در نقش های اصلی، یک اثر به یادماندنی است. و یکی از معدود اثرات فینچر که دست کم گرفته شد.

همچنین بخوانید: 9 فیلم برتر کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) به انتخاب مخاطبین


7. دختری با خالکوبی اژدها – THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO – 2011

یک تریلر جنایی اقتباسی از اولین کتاب سه گانه “هزاره” از استیگ لارسون، درباره یک خبرنگار که با استخدام برای یک صنعتگر ثروتمند برای کشف راز قتل برادرزاده اش، می خواهد شرافت خود را بازیابد. او باید برای یافتن حقیقت جان خود را به خطر بیندازد و یک هکر کامپیوتر هم به همراهش است که می خواهد به حقیقت برسد. دنیل کریگ و رونی مارا دو نقش اصلی را برعهده دارند. مارا نامزد بهترین بازیگر زن شد و بازی در این نقش باعث شد بیشتر محبوب شود.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر الخاندرو گونسالس اینیاریتو


6. مورد عجیب بنجامین باتن – THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON – 2008

داستان عاشقانه غیرمعمول دیوید فینچر که چنان که باید مورد توجه قرار نگرفت. داستان اقتباسی از داستان کوتاه اسکات فیتزجرالد به همین نام، درباره مردی که به شکل یک پیرمرد به دنیا آمده  و به تدریج جوان تر می شود. عشق باعث جوان تر شدن او می شود. او در زندگی با مشکلات و موانع بسیاری رو به رو  می شود اما امیدش به دستیابی به عشق خود و زندگی با او، باعث می شود که در زندگی به جلو برود. بازی درخشان برد پیت، کیت بلانشت و تاراجی هنسن، این فیلم را به یک اثر به یاد ماندنی تبدیل می کند که از دیدن اش لذت می برید.


5. شبکه اجتماعی – THE SOCIAL NETWORK – 2010

این فیلم با الهام از این جمله که ” بدون داشتن چند دشمن نمی توان چندین میلیون دوست داشت” ساخته شده است. یکی از بهترین فیلم های فینچر درباره زندگی مارک زوکربرگ، دانشجوی هاروارد و نابغه کامپیوتر، که نشان می دهد بدون رنج هیچ نعمتی به دست نمی آید. زوکربرگ از دوران کالج به فکر ایجاد یک شبکه اجتماعی بود و سرانجام فیسبوک را پدید آورد، که بر زندگی شخصی و کارش اش تاثیر گذاشت. این فیلم در فهرست های مختلف بهترین فیلم سال قرار گرفت، حتی بهترین فیلم سال منتقدین. جسی آیزنبرگ نقش زوکربرگ را ایفا کرده و شخصیت خالص فیسبوک را نشان می دهد. اندرو گارفیلد و جاستین تیمبرلیک از بازیگران دیگر این فیلم هستند. شبکه اجتماعی یکی از فیلم های پرفروش سال بود که جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی را به “سخنرانی پادشاه” (The King’s Speech) واگذار کرد.


4. دختر گمشده – GONE GIRL – 2014

پرفروش ترین فیلم فینچر تا به امروز، درباره رابطه یک زوج با بازی بن افلک و روزاموند پایک. یک نویسنده با یک زن ثروتمند ازدواج کرده و آن ها در انظار عموم به عنوان یک زوج موفق تلقی می شوند. در پنجمین سالگرد ازدواج، زن گمشده و انگشت های اتهام به سوی مرد نشانه می رود. رسانه ها، انجمن های عمومی و نیروهای پلیس، برای حل این پرونده تلاش می کنند. این فیلم بحث برانگیز سوالات زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


3. باشگاه مبارزه – FIGHT CLUB – 1999

اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته چاک پالاهنیوک، که یکی از به یادماندنی ترین فیلم های اواخر قرن بیستم می باشد. موسیقی متن، طراحی صحنه های مبارزه، نحوه فیلمبرداری و پایان پیچیده آن، باعث شده باشگاه مبارزه به فیلمی تبدیل شود که هرگز از صحبت درباره آن خسته نمی شوید. یک مرد افسرده پس از آشنایی با یک فروشنده، یک باشگاه مبارزه راه اندازی می کند تا افراد بتوانند در آن خشم خود را تخلیه کنند. این باشگاه به سرعت مشهور شده و بنیان گذاران آن از شهرت پیشبینی نشده آن تحت تاثیر قرار می گیرند. ادوارد نورتون، برد پیت،  هلنا بونهام کارتر و جرد لتو از جمله بازیگران این فیلم هستند و هنوز هم باور نمی کنیم این اثر را تماشا کرده ایم. این فیلم با وجود تشویق ها و موفقیت ها، یکی از بهترین آثار سینماست.


2. هفت – SE7EN – 1995

فینچر پس از شکست “بیگانه 3” فیلمی را تولید می کند که نمی تواند به یک ژانر محدود شود. هفت یک اثر نئو نوآر، روان شناسانه، تاریک و درام است که باعث زایش یک کارگردان کمال گرا شد، کسی که هالیوود را مسحور نمود. برد پیت و مورگان فریمن در نقش های اصلی دو پلیس بازنشسته و جوان ظاهر می شوند که می خواهند یک قاتل زنجیره ای را دستگیر کنند. آن ها طی حل این پرونده متوجه می شوند که قاتل افرادی را که به یکی از گناهان هفتگانه – شکم پرستی، نخوت، شهوت، حسادت، طمع، تنبلی و خشم – دچار می شوند را به قتل می رساند. اگرچه آکادمی اسکار به این فیلم توجهی نشان داد اما تحسین منتقدین و فروش بالای این فیلم ثابت که فینچر یک کارگردان معمولی نیست.


1. زودیاک – ZODIAC – 2007

یکی از بهترین فیلم های خبرنگاری روزنامه و کامل ترین و بهترین اثر دیوید فینچر، که می تواند تا آخرین لحظه شما را بر روی صندلی سینما میخکوب کرده  و تا پایان زندگی از یادتان نرود، زیرا فیلم براساس یک داستان واقعی که هنوز یک پرونده باز است ساخته شد. این فیلمی آمیزه ای از تنش، درام و هیجان است که از صحنه آغاز تا پایان ذهن مان را درگیر می کند و نفس در سینه مان حبس می شود. فیلم داستان یک خبرنگار روزنامه است که باید یکی از معروف ترین قاتل های سریالی تاریخ جنایی اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 سان فرانسیسکو را بیابد، که خود را زودیاک می نامید و در این مسیر با سه پلیس و یک خبرنگار دیگر همراه است. جیک جیلنهال، مارک روفالو و رابرت داونی جونیور، از جمله بازیگران این فیلم هستند و با دیدن آن آنچنان درگیر می شوید که با شخصیت ها و داستان همراه شده و سعی می کنید با سرنخ های داستان پرونده قتل را حل کرده و قاتل سریالی را بیابید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. فیلم مورد علاقه شما از میان کارهای فینچر کدام است؟ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. Amin

    شهریور 9, 1398

    قطعا فیلم 1 دیوید فینچر fight club نه zodiac

    پاسخ

  2. نازنین

    تیر 29, 1398

    سلام یه فیلیمی من دیدم شبیه فیلم بازی نمی دونید این فیلم از چه فیلمی اقتباس شده یا برعکس اسمشو اگه می دونید به من بگید ممنون

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به نازنین

      تیر 29, 1398

      سلام نازنین جان،
      اگه یه بخشی از داستان و اتفاقات فیلم رو بنویسی راحت تر میشه اسمشو پیدا کرد

      پاسخ

    • Ariana در پاسخ به نازنین

      مرداد 5, 1400

      The Truman show بوده

      پاسخ