9 فیلم برتر کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) به انتخاب مخاطبین

یکی از مردان هالیوودی که فیلم های سیاه خشن، جنایی، روایت های غیرخطی و شخصیت های نئونوآر را محبوب کرد. او نه تنها یکی از بهترین کارگردان های جهان است، بلکه یک بازیگر هم می باشد و یکی از “100 شخصیت تاثیرگذار جهان” است. بازیگران دوست دارند با او همکاری کنند و ما هم دوست داریم فیلم هایشان را تماشا کنیم. کوئنتین تارانتینو با استقبال جهانی رو به رو شده و توانسته ژانر خشونت را رسمیت ببخشد. سبک فیلمسازی او آنقدر منحصر به فرد است که با تماشای فیلم هایش متوجه می شوید که فیلم اثر کوئنتین تارانتینو است.

اولین فیلم مستقل او “سگ های انباری” (Reservoir Dogs) بود که در سال 1992 ساخته شد. فیلمی که یکی از برترین فیلم های دهه 90 میلادی است و مسیر موفقیت تارانتینو را هموار کرد. او که از کودکی به سینما و تئاتر علاقه داشت و از نوجوانی در تئاتر کار می کرد، استعدادهای سینمایی خود را ثابت کرده بود، با این حال ویژگی های او منحصربه فرد است. زیرا پس از موفقیت اولیه هرگز با شکست مواجه نشد. موفقیت او پس از فیلم های “بیل را بکش” (Kill Bill)، “داستان عامیانه” (Pulp Fiction) و “حرامزاده های لعنتی” (Inglorious Bastards) غیرقابل وصف است.

در مقالات قبلی خلاصه‌ای از بیوگرافی کوئنتین تارانتینو را نوشته بودیم و در اینجا می خواهیم فیلم های او را از خوب تا بهترین معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


9. ضد مرگ – Death Proof – 2007

یکی از فیلم های تارانتینو با روایت خطی درباره یک بدلکار روانی، یک قاتل سریالی مخفی، که زنان را با سرعت فریب می دهد. او این زنان را به رانندگی با سرعت زیاد می برد و سرانجام نابودشان می کند، درحالی که خودرواش در برابر هرگونه آسیب کاملا ایمن است. با اینکه او در این صحنه ها از خود اثری به جا نمی گذارد اما مشکل از زمانی آغاز می شود که به گروهی از زنان برمی خورد که یکی از آن ها خودش بدلکار است. همانند فیلم های دیگر او، در این فیلم هم تارانتینو در یکی از صحنه ها در کنار کرت راسل و رزاریو داوسون ظاهر می شود. اگرچه این فیلم یک اثر اکشن بود، اما آنچنان که باید موفق نشد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل آلفرد هیچکاک و معرفی 25 فیلم برتر او


8. جکی براون – Jackie Brown – 1997

اقتباسی از رمان Rum Punch المور لئونارد که همانند فیلم های دیگر تارانتینو به ژانر دیگری که سینمای تجارتی سیاهان نامیده می شود، می پردازد. جکی براون با روایت خطی خویش تطبیق پذیری تارانتینو پس از “سگ های انباری” و “داستان عامیانه” را نشان می دهد. این فیلم داستان یک بازی میان یک قاچاق چی زن، یک دلال اسلحه، یک ضامن و دو مامور اف بی آی را نشان می دهد. زمانی که دو مامور متوجه می شوند زن پول ها را به رئیس اش می رساند، از او می خواهند در دستگیری رئیس به او کمک کند. اما این زن که در زندان است می خواهد با یک نقشه هردو طرف را به دام انداخته و خودش با پول ها فرار کند، البته به کمک ضامن که در گذشته عاشق او بوده است. این فیلم با حضور پم گریر، رابرت فارستر، مایکل کیتون، رابرت دنیرو و ساموئل ال.جکسون، نظر منتقدین و بیننده را جلب کرده و به یکی از بحث برانگیزترین فیلم های های 97 بدل شد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر دیوید فینچر به انتخاب مخاطبین


7. هشت نفرت انگیز – The Hateful Eight – 2015

هشت نفرت انگیز از بسیاری جهات ترکیبی از فیلم های تارانتینو محسوب می شود، مخصوصا “جانگوی آزاد شده” و “سگ های انباری”. نقطه قوت این فیلم شخصیت ها و دیالوگ آنهاست نه داستان. او در این فیلم باید توانایی خود را نشان داده و ذهن بیننده را به بازی می گرفت. شاید این فیلم بهترین اثر او نباشد، اما یکی از فیلم هایی است که حتما باید به آن توجه کنید، مخصوصا با فیلم برداری زیبا و موسیقی متن درخشان آن.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


6. جانگوی آزاد شده – Django Unchained – 2012

پرفروش ترین فیلم کارنامه تارانتینو در دنیای کهن وسترن و درباره موضوعی مرتبط با این ژانر که جیمی فاکس، کریستوفر والتز، لئوناردو دی کاپریو و ساموئل ال.جکسون، که معمولا در فیلم های او دیده می شوند، در آن نقش آفرینی می کنند و درباره برده ای است که با یک شکارچی آلمانی کار می کند تا برادران بریتل را دستگیر کنند. پس از اولین موفقیت شان، اکنون باید مجرمین غرب را دستگیر کنند و حوادث آن ها را به سمت یک مالک ظالم مزرعه پنبه می کشاند. این فیلم برنده دو جایزه اسکار شد، یکی برای والتز و دیگری برای فیلمنامه تارانتینو. این فیلم یکی از به یادماندنی ترین فیلم های وسترن است که ایده بردگی و آزادی را به نمایش گذاشته و تا اکران “12 سال بردگی” (12 Years A Slave) بی رقیب بود.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر الخاندرو گونسالس اینیاریتو


5.4. بیل را بکش 1 و 2 – Kill Bill. one & two – 2003-2004

البته که فیلم های اکشن و خونین بسیاری ساخته شده اما چنین سبکی هرگز دیده نشده است. داستان فیلم درباره زنی است که پس از چهار سال کما، اکنون می خواهد انتقام بگیرد. تارانتینو برای این نقش اما تورمن را انتخاب کرد که برای این نقش با تحسین های مختلفی مواجه شد. در این فیلم صحنه های اکشن و خشونت آمیز با حداکثر جزئیات، دقت و به شکل رئال دیده می شود که نشانگر کمال گرایی تارانتینو است. در دومین فیلم شاهد این هستیم که عروس انتقام ازدواج ناموفق، قتل فرزند به دنیا نیامده اش و از دست دادن چهار سال از زندگی خود را از عاشق قبلی و دارودسته اش می گیرد.

اگرچه صحنه های اکشن فیلم دوم کوتاه تر است، اما به یک فیلم به یادماندنی بدل شده و ثابت کرده که برای این چندگانه حماسی و اکشن، می تواند بهترین پایان باشد. اگرچه پس از این فیلم، فیلم های اکشن موفقی عرضه شدند، اما “ّبیل را بکش” همچنان یکی از بهترین و به یادماندنی ترین آثار اکشن است.


3. سگ های انباری – Reservoir Dogs – 1992

زمانی که یک کارگردان با چنین فیلمی حرفه کارگردانی خود را آغاز کند، پس آمده که تغییر بزرگی را ایجاد کند و به این زودی ها فراموش نمی شود. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های مستقل دنیا، یک اثر کمدی جنایی نئونوآر است که مفهوم داستان های عامیانه  و روایت غیرخطی را معرفی و محبوب کرد. “سگ های انباری” با بازی هاروی کیتل، تیم روث، مایکل مدسون، استیو بوشمی و خود تارنتینو، درباره سرقت الماس توسط یک گروه که همه چیز خوب پیش می رود تا اینکه اعضای گروه متوجه حضور یک مخبر پلیس در میان خود می شوند. این فیلم که یکی از 10 فیلم برتر سرقتی است، بدون شک یک اثر تاثیرگذار است و هنوز هم مایه شگفتی می باشد.


2. حرام زاده های لعنتی – Inglorious Basterds – 2009

یکی دیگر از فیلم های خشن جنگی که به سادگی فراموش نمی شود و می تواند بهترین باشد. اگرچه این فیلم نمی تواند همانند  “مهلکه” (The Hurt Locker) یا “اینک آخرالزمان” (Apocalypse Now) چهره جنگ را نشان دهد، اما به جنگ جهانی دوم که صلح جهانی را از بین برد، نگاه خشنی دارد. همانند اغلب فیلم های تارانتینو، این فیلم هم در دو روایت نشان داده می شود، یک روایت از یک فیلمساز فرانسوی و گروهی از سربازان یهودی، که می خواهند رهبر نازی ها را شکست داده و نازی ها شکنجه دهند. این اثر با ارائه دیدگاه جدییدی از تاثیرات جنگ جهانی دوم، می تواند یک اثر متفاوت باشد.

این فیلم با بازی برد پیت، کریستوفر والتز، دایان کراگر، مایکل فاسبندر و الی روث (که کارگردان دوم اثر هم بود) در قسمت بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد شد و اولین جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را نیز برای والتز به ارمغان آورد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل مارتین اسکورسیزی و معرفی 23 فیلم برتر او


1. داستان عامیانه – PULP FICTION – 1994

تاثیر این فیلم بر روی بیننده و منتقدین هنوز مشهود است و هنوز یکی از بهترین فیلم های دهه 90 و تاریخ سینما محسوب می شود. این فیلم تنها به ژانر اکشن یا جنایی محدود نمی شود و نمی توان با یک ژانر آن را معرفی کرد. این اثر که مشهورترین فیلم تارانتینو است، بیننده را وادار می کند تا به روایت خطی، ارجاعات مختلف به فرهنگ عامیانه و جنایی، معماهای حل شده، روایت های خطی متقاطع، دیالوگ های به یادماندنی و ترکیب طنز و خشونت، توجه کنند. یک داستان کوتاه بلند که به داستان های کوتاه و متقاطع دو مزدور، رئیس شان – یک گانگستر و همسر بازیگرش، یک مبارز، یک تعمیرکار و چندین سارق عصبی، می پردازد. اما تورمن، جان تراولتا، ساموئل ال.جکسون، بروس ویلیس، هاروی کیتل و تیم راث، از جمله بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم علاوه بر دریافت جایزه نخل طلای سال 1994 در هفت قسمت نامزد اسکار شد و جایزه بهترین فیلمنامه را برای تارانتینو به ارمغان  آورد. اگرچه “فارست گامپ” (Forest Gump) برنده جایزه بهترین فیلم شد اما “داستان عامیانه” فراموش نشد و حتی تماشای چندمین باره آن هم لذت بخش است. مفاهیم سورئال و خشن، یک داستان دیدنی و بی نظیر ایجاد می کنند. از دیالوگ های زیبا تا صحنه رقص اما تورمن و جان تراولتا باعث شده که این فیلم یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما باشد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم