10 فیلم برتر قرن 21 که انقلابی در جلوه های ویژه به پا کردند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چهره هالک کمی شبیه بروس بنر فیلم های “انتقام جویان” است؟ مطمئنا با تکنولوژی گرافیک رایانه ای آشنا هستید، اما آیا می دانید چگونه کار می کند؟ چگونه آغاز شد؟ فیلم های مانند هری پاتر و ارباب حلقه ها چگونه ساخته شدند؟ یا اینکه شخصیت های سزار در سیاره میمون ها، گالوم در سه گانه هابیت یا ناوی در آواتار چگونه خلق شدند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید پس باید این مقاله را مطالعه کنید.

به این نکته توجه کنید که شاید برخی از فیلم های این مقاله تماما از تکنولوژی گرافیک رایانه ای بهره نبرده باشند، اما در عرصه جلوه های کامپیوتری نوآور بوده اند. با پروشات همراه باشید تا با این 10 فیلم آشنا شوید.


10. طوفان بی‌‌عیب و نقص – The Perfect Storm – 2000

این فیلم دیدنی و جادویی نوآوری OpenEXR و ILM را معرفی کرد، نوعی فرمت تصویر با دامنه بالای تصویر که برای خلق جلوه های ویژه آب در این درام فاجعه ای زندگی نامه ای، استفاده شد. با کمک این تکنولوژی از مشکلاتی که در گذشته برای خلق صحنه های مربوط به آب، با آن مواجه می شدیم، خبری نیست.

زیرا رندر کردن آب همیشه مشکل بود. صحنه حرکات آب در فیلم “ورطه” (Abyss) یک صحنه 30 ثانیه ای بود که رندر کردن آن 6 ماه طول کشید. اما با کمک این تکنولوژی همه چیز آسان تر شده و حتی می توانیم تایتانیک محصول سال 1997 را با این جلوه های ویژه تماشا کنیم. با این حال پیشرفت های زیادی صورت گرفت تا این تکنولوژی به شرایط امروزی برسد.

نه تنها رندر کردن آب بلکه رندر کردن قطره های آب نیز مشکل است. زیرا رندر کردن این قطرات و آب های پخش شده با کامیپوتر بسیار پیچیده است. به طور خلاصه باید گفت که ILM یک نوآوری بسیار بزرگ بود که توانست بسیاری از مشکلات این صنعت را حل کند. در سال 2000 در این فیلم جلوه های آب به شکل زیبایی رندر شدند و صنعت جلوه های ویژه برای همیشه دگرگون شد.

همچنین بخواید: 20 فیلمی که حتما باید در نمایشگرهای بزرگ تماشا کنید


9. فاینال فانتزی: ارواح درون – Final Fantasy: The Spirits Within – 2001

یکی از شخصیت های به یاد ماندنی چندگانه ارباب حلقه ها، شخصیت گالوم بود که اندی سرکیس نقش آن را ایفا کرد و توسط تکنولوژی جدید ضبط حرکت ساخته شد. اگرچه پتر جکسون و تیم او در این فیلم در استفاده از جلوه های ویژه پیشتاز بودند اما آن ها تکنولوژی ضبط حرکت را اختراع نکردند بلکه آن را شناخته تر نمودند. درباره آن ها در ادامه بیشتر صحبت می کنیم.

فیلم حاضر در گیشه ناموفق بود، این اقتباس ناموفق از یک بازی ویدیویی، برخلاف بازی جذاب، خسته کننده و بی محتوا بود. این فیلم که هم در گیشه شکست خورد و هم در جلب توجه منتقدین، تنها توانست نیمی از بودجه 137 میلیون دلاری اش را به دست آورد.

با این حال، این فیلم ناموفق از یک بازی ویدیویی جذاب، در عرصه جلوه های ویژه دستاوردهای مهمی داشت. از جمله اینکه اولین فیلمی بود که از تکنولوژی ضبط حرکت استفاده کرد و یا انیمیشن فتورئال ساخت. این کار باعث افزایش بودجه فیلم شد و بیش از 200 هنرمند طی چهار سال روی آن کار کردند.

همچنین بخواید: 25 فیلم زیبا که در آن‌ها قهرمان داستان یا شخصیت اصلی می‌میرد


8. ماتریکس: بارگزاری مجدد – The Matrix Reloaded – 2003

آیا می دانید در فیلم “مورد عجیب بنجامین باتن” (curious case of Benjamin Button) چگونه توانستند با کمک تکنولوژی کامپیوتری برد پیت را به یک پیرمرد تبدیل کنند؟ تکنولوژی مورد نیاز برای خلق چنین جلوه های ویژه ای با فیلم های ماتریکس معرفی شد. ماتریکس: بارگزاری مجدد، فیلمی بود که تکنولوژی پیشرفته فیشال موشن را معرفی کرد.

در اوایل سال های 2000، فیلمسازان تلاش کردند تا از تکنولوژی ضبط حرکت در فیلم های خود استفاده کنند اما از آنجاییکه حرکات بدن، به خصوص حرکات صورت به تکنولوژی پیشرفته ای نیاز داشت، بنابراین تکنولوژی فیشال موشن خلق شد. در طی این تکنولوژی با کمک دوربین و اسکنر لیزری، حرکات صورت انسان را به داده تبدیل می کنند، تا هنرمندان بتوانند شخصیت های گرافیکی خلق کنند. نتیجه این بود که با کمک این جلوه های ویژه حرکات صورت انسان از فیلم های فانتزی پیشین، حقیقی تر جلوه می کرد.

همچنین بخواید: 10 فیلم زیبا که با پیروز شدن شخصیت منفی به پایان می‌رسد


7. قطار سریع‌السیر قطبی – The Polar Express – 2004

تکنولوژی ضبط حرکت همچنان پیشرفت کرد و طولی نکشید که فیلم های انیمیشن با کمک آن تمام شخصیت های خود را به انیمیشن تبدیل کردند.

در این فیلم تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفت که امروزه در اغلب فیلم های پربودجه دیده می شود. در این تکنولوژی بازیگر باید یک لباس چسبان پر از حسگر بپوشد، چندین دوربین حرکات بازیگر را از زوایای مختلف ضبط می کنند و در حین حال جایگاه سه بعدی دقیق حسگرها را ثبت می کنند نه حرکات قسمت های دیگر بدن. در این صورت فیلمساز یک شخصیت دیجیتالی خلق می کند که می تواند در فضاهای کاملا جدید قرار بگیرد. از آن زمان این تکنولوژی در فیلم های مختلفی نظیر کینگ کنگ (king Kong)، آواتار (avatar)، هابیت (hobbit)، انتقام جویان (avengers) و غیره، دیده شد.

همچنین بخواید: بهترین فیلم‌های ژانر بقا و نجات از مرگ (Survival) در تاریخ سینما


6. ای برادر، کجایی؟ – O Brother, Where Art Thou? – 2000

پیش از سال های 2000 اگر یک فیلمساز می خواست رنگ فیلم خود را تغییر دهد تا جلوه جدیدی را به وجود آورد، باید یک فرایند وقت گیر به نام Telecine را طی می کرد تا رنگ فیلم تغییر داده شود. این فرایند گرچه خوب بود اما محدودیت های خود را داشت.

زمانی که برادران جوئل و ایتان تصمیم گرفتند به این فیلم خود یک ظاهر پاییزی ببخشند، به پیشنهاد راجر دیکنز فیلمساز، کل فیلم را در فصل تابستان فیلمبرداری کردند. سپس با کمک تکنولوژی انقلابی جدید Digital Color Grading رنگ فیلم را تغییر دادند. آن ها کل فیلم را در یک کامپیوتر اسکن کرده و با کمک یک گجت رنگ آن را تغییر دادند. این فرایند چند هفته طول کشید اما نتیجه آن دیدنی بود.

همچنین بخواید: لیست بهترین فیلم های جن گیری در تاریخ سینما


5. گرانش – Gravity – 2013

با اکران فیلم گرانش در سال 2013 تکنولوژی جدیدی معرفی شد. این فیلم در عرصه جلوه های کامپیوتری بی نظیر بود. محیط حقیقی این فیلم آنقدر باورپذیر بود که بسیاری تصور می کردند در فضا خلق شده است. اما این فیلم برای بهترین طرح ریزی، شبیه سازی یا انیمیشن در این فهرست قرار داده نشده بلکه از نوآوری Light box استفاده کرده است.

هر عکاسی می داند که نور مهم ترین جنبه یک عکس است. بنابراین کوران و لوبزکی برای شبیه سازی نور دیجیتال با نور فضایی یک راه حل ساده خلق کرده و آن را Light box نامیدند. این تکنولوژی یک مکعب نه در نه با دیواره های داخلی است که 1.8 میلیون LED مجزا در آن قرار داده شده است. با کمک این تکنولوژی به نظر می رسد فضانوردان در فضای حقیقی قرار دارند. 60 درصد فیلم در این جعبه ضبط شد. به جای اینکه شخصیت ها تکان بخورند، فضای اطراف آن ها تکان می خورد. با معرفی این تکنولوژی دنیایی خلق شد که هرکسی جرات نداشت به آن وارد شود.

همچنین بخواید: 10 فیلم شبیه تبدیل شوندگان که باید تماشا کنید


4. سه گانه ارباب حلقه ها – Lord Of The Rings Trilogy – 2001-2003

از آغاز سینما فیلمسازان در خلق جمعیت زیاد مشکل داشتند. زیرا برای مثال برای رویارویی یک سپاه 300،000 پارسی ها در مقابل سپاه 300 نفره اسپارت ها، جمع آوری آن تعداد انسان مشکل بود. اما پتر جکسون با ساخت این فیلم موفق برنده جایزه اسکار، نرم افزاری به نام MASSIVE معرفی کرد که با کمک آن می شد جمعیت زیاد را خلق نمود.

MASSIVE یک ابزار دیجیتال است که با کمک آن می توان یک جمعیت زیاد تا 70،000 جمعیت را خلق کرد که هرکدام هم متفاوت باشند. تمام آن ها متفاوت بوده و ظاهر، اندازه و شخصیت های مختلف دارند. هرکدام از آن ها از هوش مصنوعی بهره برده و می توانند صدها حرکت مختلف انجام دهند. نتیجه کار یک جمعیت زیاد با حرکات و ظاهر متفاوت می باشد.

در روزهای آغازین با کمک این تکنولوژی تنها خلق هزاران شخصیت امکان پذیر بود اما امروزه با وجود کامپیوترهای قدرتمند این تعداد به میلیون ها تن می رسد. امروزه این تکنولوژی در میان فیلمسازان محبوب است.

همچنین بخواید: 29 فیلم برتر تاریخ سینما که می‌توان بارها تماشا کرد


3. دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده – Pirates Of The Caribbean: Dead Man’s Chest – 2006

در نیمه دوم سال های 2000 فیلمسازان با استفاده بیشتر از جلوه های ویژه شخصیت هایی خلق کردند که به نظر بیننده حقیقی تر می آیند. فیلم هایی نظیر کینگ کنگ، بازگشت سوپرمن و دزدان دریایی کارائیب، به بهترین شکل ممکن از جلوه های بصری استفاده کردند. اگر با تماشای ” دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده” از شیوه خلق دیوی جونز و خدمه اش با کمک جلوه های ویژه خوشتان آمد، پس باید بدانید برای خلق آن ها از دومین نوآوری بزرگ ILM در هزاره جدید، یعنی ضبط حرکت تصویر، استفاده شد.

تکنولوژی ضبط حرکت تصویر، نوعی ضبط حرکت است که در کنار تصویر اصلی رخ می دهد. در این تکنولوژی، بازیگران لباس های چسبان با چندین حسگر که دستگاه ها متصل اند پوشیده و در مقابل نور و بازیگر حقیقی قرار می گیرند. تنها کافی است در کنار دوربین اصلی هم دو دوربین قرار داده شود تا داده حرکت بازیگر ضبط شود. تمام این اطلاعات و انیمیشن فتورئال با رندر هشت پای دیوی جونز، به یادماندنی ترین و چشم گیرترین جلوه های ویژه این قرن را پدید آورد.

همچنین بخواید: فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان


2. کاپیتان اسکای و دنیای فردا – The Sky Captain And The World Of Tomorrow – 2004

تا سال 2004 فیلمسازان توانسته بودند انیمیشن و حرکت شخصیت های دیجیتال را تکمیل کنند اما هنوز باید روی پس زمینه دیجیتال هم کار می کردند. به همین دلیل این فیلم با ضبط کل فیلم در پس زمینه دیجیتال یک پیشرو محسوب می شد. کل فیلم در یک زیرزمین و در مقابل صفحات سبز یا آبی ضبط شد. سپس فیلم هایی چون 300، شهر گناه و هابیت، با کمک آن مناظر زیبا خلق کردند و پتانسیل این تکنولوژی را نشان دادند.

تریلر این فیلم چهار سال پیش از اتمام فیلم عرضه شد تا توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند. این تریلر توجهات مثبت را جلب کرد، بودجه سنگینی در اختیار کارگردان قرار گرفت و پروژه آغاز شد. این فیلم در عرصه جلوه های ویژه یک موفقیت بزرگ بود که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و نتوانست بودجه 78 میلیون دلاری را به دست آورد. اما بدون وجود این فیلم شاهکارهایی چون آواتار و حتی کتاب جنگل (jungle book – 2016) خلق نمی شدند.

همچنین بخواید: 29 فیلم برتر تاریخ سینما که می‌توان بارها تماشا کرد


1. آواتار – Avatar – 2009

مسلما این فیلم ارزش این موفقیت را دارد و بی دلیل به پرفروش ترین فیلم تاریخ بدل نشد. این فیلم علمی تخیلی به کارگردانی جیمز کامرون تکنولوژی های جدید زیادی را به کار گرفت تا بتواند خلق شود.

اصل مطلب این است که جیمز کامرون برای خلق این فیلم یک دهه صبر کرد زیرا تکنولوژی مورد نیاز او هنوز اختراع نشده بود. پس از اینکه این اتفاق رخ داد، کار را شروع کرد و همه چیز از مدیریت داده تا دوربین های سه بعدی را متحول کرد. او برای ضبط صحنه های سه بعدی دو دوربین اچ دی را به یک بدنه وصل کرد و سیستم دوربین ترکیبی را خلق کرد.

در زمینه ضبط حرکت، با حداکثر استفاده از این تکنولوژی جنگل های پاندورا و جاذبه های بزرگ را خلق کرد، به گونه ای که از انواع مشابه ساخته شده در گذشته شش برابر بزرگ تر بودند. او همچنین برای خلق حرکات صورت بازیگران از ضبط حرکت استفاده کرد، به گونه ای که بر روی سر بازیگران کلاه های جمجمه ای و بر روی جلوی صورت شان دوربین های کوچک می گذاشت، تا اجرای حقیقی بازیگران را ضبط کرده و با ادغام آن با تصاویر کامپیوتری شخصیت ها را به شخصیت های حقیقی بدل کنند. برای این محاسبات از کامپیوترهای قدرتمند استفاده می شد. محصول نهایی در هر دقیقه 17 گیگابایت داده داشت.

اگرچه تکمیل این فیلم بیش از یک دهه طول کشید، اما نام خود را در تاریخ سینما ثبت کرد و همیشه به عنوان یکی از برترین فیلم های صنعت هالیوود محسوب می شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. ارباب حلقه ها واقعا خوب بود

    پاسخ