بهترین فیلم‌های ژانر بقا و نجات از مرگ (Survival) در تاریخ سینما

انسان همیشه برای حفظ بقای خود با چالش ها و مشکلات مختلف رو به رو شده است. بسیاری از ما از دیدن فیلم هایی که انسان در بدترین زمان و مکان ممکن گیر افتاده و برای بقای خود تلاش می کند، لذت می بریم. زیرا تلاش برای بقا یک مضمون جهان شمول است که در روایت های سراسر جهان دیده می شود.

اگرچه این مضمون در سراسر جهان دیده می شود، اما در فیلم های مدرن محسوس تر است. در هر دهه فیلم های مختلفی در این ژانر تولید می شود. اگر نمی خواهید برای یافتن چنین فیلم هایی تمام آثار جهان را بررسی کنید، بهتر است به فهرست ما نگاهی بیندازید، زیرا می خواهیم 20 فیلم برتر در ژانر بقا که موضوع اصلی آن‌ها نجات از مرگ است را به شما معرفی کنیم. به یاد داشته باشید که در این فیلم ها مضمون ترس و بقا مضمون اصلی فیلم است نه ثانویه. با پروشات همراه باشید.


20. 127 ساعت – 127 HOURS

تاریخ اکران: 2010

یک داستان واقعی براساس زندگینامه ارون رالستون با عنوان “در میان کوه و صخره” (Between a Rock and a Hard Place) که به دلیل شرایط دشوار و پایان داستان، تماشای آن سخت است. حتی اگر از این داستان باخبر هم باشید بازهم تماشای چالش فیلم می تواند دشوار باشد. جیمز فرانکو در این فیلم یکی از دشوارترین نقش‌های سینما را به خوبی اجرا کرده است.

همچنین بخوانید: 50 فیلم برتر اکشن در قرن 21


19. زنده – ALIVE

تاریخ اکران: 1993

یکی از دشوارترین و غم انگیزتری داستان های بقا درباره داستان واقعی سقوط هواپیمای تیم راگبی در کوه های آند در اکتبر 1972. این فیلم اقتباسی از کتاب “زنده: داستان نجات یافتگان آند”، با بازی ایتان هاوک، از بینندگان می پرسد که برای زنده ماندن تا کجا تلاش می کنند.

همچنین بخوانید: 100 فیلم عاشقانه تاریخ سینما


18. همه چیز از دست رفته‌ است – ALL IS LOST

تاریخ اکران: 2013

یکی از تاثیرگذارترین داستان های ترس و بقا با بازی رابرت ردفورد که او تنها بازیگر است و در کل فیلم دیالوگی ندارد. شاید داستان برای برخی خسته کننده به نظر برسد، اما می تواند عمق تنهایی و یاس انسان گم شده در میان موج ها را نشان دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های کمدی سال 2018


17. تنها در طبیعت – ALONE IN THE WILDERNESS

تاریخ اکران: 2004

یک داستان مستندگونه که ثابت می کند ژانر ترس و بقا به تصادف، فاجعه یا بدشانسی نیاز دارد. فیلم داستان ریچارد پرانک است که در سال های 1960 به شبه‌جزیره آلاسکا رفت، یک کلبه چوبی ساخت و تصمیم گرفت در آنجا زندگی کند. فیلم درباره اولین سال زندگی او در آنجاست و یک تجربه زیبا را در اختیارتان قرار می دهد.

همچنین بخوانید: لیست کامل بهترین فیلم های سال 2019 به همراه تریلر و خلاصه داستان


16. دور افتاده – CAST AWAY

تاریخ اکران: 2000

یکی از پرفروش ترین و موفق ترین فیلم های تاریخ که حتی با وجود تبلیغ توپ والیبال ویلسون هم زیبایی خود را حفظ می کند. این درام موفق یکی از دیدنی ترین و بهترین فیلم های سینماست که ارزش بارها دیدن را دارد. شاید تام هنکس بعد از این فیلم، ده‌ها فیلم فوق العاده دیگر بازی کرده باشد، اما هنوز هم وقتی نام او را می‌شنویم ناخودآگاه به یاد این فیلم زیبا میفتیم.

همچنین بخوانید: 10 فیلم زیبا که با پیروز شدن شخصیت منفی به پایان می‌رسد


15. اورست – EVEREST

تاریخ اکران: 2015

قرن هاست که صعود از مرتفع ترین کوه جهان ماجراجویان و کوهنوردان را به خود جلب کرده است. بالا رفتن از این کوه دوردست و خطرناک و پایین آمدن از سمت دیگر آن می تواند یک تجربه منحصر به فرد باشد. متاسفانه افراد زیادی در این مسیر جان خود را از دست داده اند که این فیلم تلاش دارد با نشان دادن شرایط دشوار اورست، دلایل مرگ این افراد را به ما نشان دهد. این فیلم تریلر گروهی را نشان می دهد که با بدترین شرایط رودررو می شوند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم که نقش مکمل آن از نقش اصلی موفق‌تر ظاهر شدند


14. پرواز فنیکس – THE FLIGHT OF THE PHOENIX

تاریخ اکران: 1965

پیش از هرچیز باید بگوییم که فیلم اکشن دنیس کواید در سال 2004 نیز همین نام را داشت و بازسازی این فیلم موفق بود. جالب ترین ویژگی این فیلم فضای آن است. در بسیاری از فیلم های بقا ما با سرما و برف مواجه هستیم، اما در اینجا با صحرا طرفیم و عملکرد انسان در شرایط خشک و متفاوت نیز به چالش کشیده می شود.

همچنین بخوانید: 25 فیلم زیبا که در آن‌ها قهرمان داستان یا شخصیت اصلی می‌میرد


13. خاکستری – THE GREY

تاریخ اکران: 2011

اگرچه لیام نیسون در سال های اخیر بازی خوبی ارائه نداده است، اما اگر با این گفته موافق نباشید، پس می دانید که بازی او در این فیلم خیره کننده بود. در حقیقت این فیلم زیبا شما را میخکوب می کند. بله بازی نیسون زیباست اما داستان فیلم درباره نجات یافتگان یک سقوط هواپیما در دل زمستان و برف ها می تواند ترسناک باشد و از هر سو توجهتان را جلب کند.

همچنین بخوانید: 13 فیلم با داستان غیرمنتظره که ارزش دیدن دارند


12. به‌سوی طبیعت وحشی – INTO THE WILD

تاریخ اکران: 2007

این فیلم به کارگردانی شان پن و بازی امیل هرش درباره یک جوان فارغ التحصیل کالج است که زندگی خود را رها کرده تا در طبیعت وحشی آلاسکا زندگی کند. این فیلم در زمان اکران با واکنش های مختلف مخاطبین، از جمله جوانان مواجه شد. اما نباید فراموش کنیم که این فیلم داستان حقیقی مردی بود که همه زندگی و چیزهایی که برایش مهم بود را رها کرد. اگر این فیلم را تماشا کرده اید، بهتر است این بار با دید جدیدی به آن نگاه کنید.

همچنین بخوانید: بهترین موسیقی های متن فیلم، 55 ساندترک ماندگار تاریخ سینما


11. کان تیکی – KON-TIKI

تاریخ اکران: 2012

برخی از عجیب ترین داستان ها حقیقی هستند. مثال همین داستان که درباره ثور هیردال است، یک محقق واقعی که در سال 1947 به همراه پنج نفر دیگر با یک کرجی چوبی به اقیانوس آرام رفت. او طول 7000 کیلومتر را از آمریکای جنوبی به پلی نزی پیمود تا به همه ثابت کند پیش از دوران کریستف کلمب هم بومی های آمریکای جنوبی می توانستند همین سفر را انجام دهند. این فیلم یک فیلم زیبا و تاثیرگذار است.

همچنین بخوانید: 20 فیلمی که حتما باید در نمایشگرهای بزرگ تماشا کنید


10. زندگی پی – LIFE OF PI

تاریخ اکران: 2012

انگ لی با وجود کارگردانی فیلم هایی چون کوهستان بروکبک (Brokeback Mountain)، هالک (The Hulk)، عقل و احساس (Sense and Sensibility) و ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon) کارنامه متنوعی دارد که بهترین آن این فیلم است. این فیلم نه تنها از لحاظ بصری زیباست، بلکه با اقتباس از یک کتاب ماجراجویانه سال 2001، یک تجربه اکشن، زیبا و دیدنی است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جن گیری در تاریخ سینما


9. سالار مگس ها – LORD OF THE FLIES

تاریخ اکران: 1990

کتاب “سالار مگس ها” در سال 1954 منتشر شد و هنوز در مدارس سراسر جهان تدریس می شود. نویسنده کتاب، ویلیام گلدینگ، یک نویسنده برنده جایزه نوبل است. شاید این کتاب را خوانده باشید اما تماشای فیلم آن یک تجربه منحصر به فرد است. پس حتما آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر تاریخ درباره اساطیر یونان به همراه تریلر


8. مریخی – THE MARTIAN

تاریخ اکران: 2015

گفته می شود که برای نجات شخصیت هایی که مت دمون در فیلم ها آن‌ها را ایفا کرده، چیزی حدود 900 میلیارد دلار (البته تخیلی) هزینه شده است که قطعا پرهزینه‌ترین آن‌ها فیلم “مریخی” بوده است. یک اثر علمی تخیلی منحصر به فرد که بر پایه کتابی به همین نام ساخته شده و به همین دلیل یک فیلم زیبا و تاثیرگذار است. اگر از فیلم های بقا در فضا خوشتان می آید این فیلم یکی از بهترین هاست.

همچنین بخوانید: 35 فیلم برتر ژانر وسترن در تاریخ سینما


7. نورث فیس – NORTH FACE

تاریخ اکران: 2008

همه ما می دانیم که نازی ها افراد بسیار بدی بودند اما در سال 1936 کشور آلمان تحت سلطه آن ها بود و مقاصد خود را اجرا می کردند. یکی از کمپین های آن ها این بود که به مرتفع ترین قله های آلپ بروند و پیام خود را جهانی کنند. در این فیلم داستان تلاش دو مرد این کمپین را می بینیم.

همچنین بخوانید: 25 فیلم جنگی برتر تاریخ سینما، از آپوکالیپس تا دانکرک


6. بازگشته – THE REVENANT

تاریخ اکران: 2015

داستان اصلی این فیلم به کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو کمی گیج کننده است. در اوایل سال های 1800 مردی به نام هیو گلس زندگی می کرد که توسط یک خرس زخمی و رها شد تا بمیرد. اما سپس نجات یافت و مسافت طولانی را پیمود تا از کسی که به او خیانت کرده بود انتقام بگیرد. بقیه داستان او را نمی دانیم اما در هر صورت این فیلم طولانی بسیار جالب و قابل تفکر است. حتما می‌دانید که لئوناردو دیکاپریو با بازی در این فیلم توانست اولین اسکار خود را بعد از چندین بار نامزدی در رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد کسب کند.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر الخاندرو گونسالس اینیاریتو


5. جاده – THE ROAD

تاریخ اکران: 2009

بسیاری از مردم نمی دانند که کتاب مدینه فاسده کورمک مک کارتی در اصل نامه عاشقانه او به پسرش بود. در هر صورت نسخه سینمایی این داستان با بازی ویگو مورتنسن (بازیگر نقش آراگورن در ارباب حلقه‌ها) است که ناامیدی، سیاهی و زشتی را نشان می دهد. شاید در پایان فیلم حس خوبی نداشته باشد اما مطمئنا درس های زیادی فرا می گیرید.

همچنین بخوانید: 29 فیلم برتر تاریخ سینما که می‌توان بارها تماشا کرد


4. شَکِلتون – SHACKLETON

تاریخ اکران: 2002

این فیلم که در حقیقت دو سری تلویزیونی است، می تواند به عنوان یک فیلم 4 ساعته تماشا شود. مطمئنیم که این داستان زیبا از زندگی محقق افسانه ای، ارنست شکلتون می تواند یکی از بهترین فیلم های این ژانر باشد. شکلتون در سال 1914 با کشتی Endurance به قطب جنوب سفر کرد که با گیر کردن در میان یخ ها کشتی اش از دست رفت. این داستان زیبا با بازی کنت برانا یک فیلم دیدنی است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های سال 2018 به تفکیک ماه اکران


3. لمس کردن خلأ – TOUCHING THE VOID

تاریخ اکران: 2003

در سال های 1980 در پرو کوهی به نام Siula Grande وجود داشت که هرگز کسی نتوانست با موفقیت از آن صعود کند. دو مرد طی سه روز این کار را انجام دادند که البته بازگشت از آن خودش یک داستان دیگر بود که در این فیلم نمایش داده می شود. با دیدن این فیلم متوجه می شویم که گاهی دستیابی به چیزی خودش داستان تازه ای است.

همچنین بخوانید: 50 فیلم برتر سال 2017 براساس انتخاب 200 منتقد فیلم و سینما


2. راه بازگشت – THE WAY BACK

تاریخ اکران: 2010

زندان های روسیه که gulags نامیده می شوند به این دلیل معروف هستند که کسی نمی تواند از آن ها بگریزد. یکی از دلایلش این است که حتی در صورت رهایی از آن هم تمدن آنقدر دور است که از هر طرف بروید نمی توانید به آن دست پیدا کنید و احتمالا در راه جان می‌سپارید! اما در سال 1941 گروهی از زندانیان موفق به فرار شدند و جالب اینکه 7000 کیلومتر سفر کردند تا به هندوستان برسند. این فیلم زیبا و دیدنی است.

همچنین بخوانید: معرفی 50 فیلم برتر سال 2016 از دید مخاطبین و منتقدین


1. وحشی – WILD

تاریخ اکران: 2014

اگرچه اغلب فیلم های این ژانر با یک حادثه و واقعه آغاز می شود، اما این فیلم داستان یک تبعید خودخواسته است. داستان واقعی یک زن مطلقه و مصرف کننده مواد که تلاش می کند همه چیز را رها کرده و بدون هیچ تجربه یا تمرین قبلی مسیر 1600 کیلومتری کرانه آرام را بپیماید. اگرچه این تصمیم او از لحاظ خطرناک بودن سوال برانگیز است اما می تواند یک داستان تاثیرگذار باشد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. شما هم می‌توانید فیلم‌های جذابی که درباره بقا دیده‌اید را به ما معرفی کنید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (48)

بستن فرم

  1. مژگان

    فروردین 21, 1402

    سلام دوستان من چند سال پیش یه فیلمی رو دیدم که راجب آخر زمان بود. اسمش رو نمیدونم همه توی شهر از تاریکی غیب میشدن فقط لباساشون باقی میموند .یجورایی مث فیلم جعبه پرنده بود ولی فرقش این بود که باید سعی کنند تو نور باشن تا زنده بمونن.دوستان کمک کنید لطفاً🙏

    پاسخ

  2. آرش

    شهریور 22, 1401

    دوستان کمک کنید اسم این فیلمو پیدا کنم، سه ساله ک سرچ میکنم،
    یه نفر با ماشینش تو جاده داره میره، و دیشبش بارون زیاد اومده، زمین رانش میکنه و این مرد با ماشینش زیر ۵ متر گل و لای گیر میکنه، فقط یک بطری آب داره، هوای داخل کابین تموم میشه، آنتن ماشین. از وسط سان روف میفرسته بیرون تا هوا بیاد داخل کابین، آب خوردن‌تموم میسه ادرار خودشو میخوره ، کم کم شیشه ی سان روف ترک میخورا و گل و لای میاد تو کابین .و … بالخره پیداش میکنن،
    کی اسمشو بلده؟ مرسی

    پاسخ

    • عباس حسن زاده در پاسخ به آرش

      شهریور 23, 1401

      سلام آرش جان،
      فکر میکنم فیلم Detour 2013 رو میگی

      پاسخ

    • پاشا در پاسخ به آرش

      آبان 1, 1401

      اسمش تونل هستش فیلم بسیار جالب و زیبایی هستش موفق باشید

      پاسخ

  3. حمیدداورزنی

    مرداد 25, 1401

    سلام من یه فیلمی دیدم که اسمش رو یادم نیست چندنفر مردی را به جزیره ای بردند وبه او گفتند که تو شکار هستی ان مرد فرار کرد و به سختی تونست یک یک اونها رو بکشه ویک کلبه بود که هر کسی رو که شکار میگردند سر اون رو داخل شیشه الکل می گذاشتند ودر ضمن آین فیلم رو خیلی سال پیش دیدم واون کلبه رو آتیش زد ویکی ازشکارچیها ازآنجا باهواپیما فرار کرد وان مرد رفت واورا در شهرش کشت می شه کمکم کنید اسم فیلم رو بهم بگید ممنون از لطف همگیتون

    پاسخ

  4. علي

    بهمن 23, 1400

    سلام من هر چي گشتم اين فيلم شكلتون رو پيدا نكردم اكثرا لينكاشون فيكه

    پاسخ

  5. سارینا

    دی 8, 1400

    سلام من چن سال پیش ی فیلمی دیدم ی مردی با سگش ت ی شهر بزرگ‌بودن ک تخلیه شده بودو پره زامبی بود خیلی دنبالش گشتم اگه میشه کمکم کنید

    پاسخ