15 سکانس برتر تعقیب و گریز ماشین‌ها در تاریخ سینما

یک فیلم اکشن بدون وجود صحنه های تعقیب و گریز ماشین ها همانند یک فیلم وسترن بدون صحنه دوئل در مرکز شهر است، یا یک فیلم ترسناک بدون صحنه حمام، یا یک فیلم از مایکل بی بدون وجود حداقل 10 انفجار مهیب! خلق صحنه هایی که ماشین ها با سرعت زیاد یکدیگر را تعقیب می کنند می تواند برای بیننده جذاب باشد و همین صحنه هاست که باعث جذابیت یک تریلر می شود.

از زمان اولین صحنه تعقیب و گریز ماشین ها در سینما در سال 1968 (البته در حقیقت اولین صحنه در سال 1903 و در فیلم Marriage By Motor رخ داد اما از فیلم White Bronco کم سرعت تر بود) بیش از 50 سال است که در فیلم های مختلف شاهد خلق چنین صحنه های مهیجی هستیم. از آن زمان ماهیت این صحنه ها تغییر یافته، تصادفات بیشتر شده، لایی کشیدن و پرش خودروها حرفه ای تر شد و ترفندهای جدید هم اضافه شده است: لایی کشی به سبک توکیو، رانندگی در پیچ و چرخش خودرو که اولین بار در فیلمی از سال 1974 دیده شد. امروزه در کنار این صحنه ها، صحنه های تیراندازی و انفجار هم دیده می شود. گرایش هالیوود برای ساخت فیلم های تعقیب و گریز باعث افزایش این صحنه ها شده است. به همین دلیل در اینجا تصمیم داریم 15 فیلم برتر با صحنه های تعقیب و گریز را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. برادران بلوز – THE BLUES BROTHERS – 1980

در این اثر کلاسیک، جان بلوشی و دن اکروید افسانه ای – اکا جیک و الوود بلوز – در خیابان های شیکاگو رانندگی می کنند. این دو باید در حالی در این خیابان ها رانندگی کرده و بگریزند که خودروی پلیس به دنبال شان است. در این فیلم صحنه های بسیاری دیده می شود از جمله یک صحنه تعقیب و گریز خودرو در سالن مد. این فیلم علاوه بر بودجه 3 میلیون دلاری اش هزینه هایی دیگری هم به بار آورد که بخشی از آن به دلیل برخورد خودروها، راننده های بدلکار و ترفندهای آن هاست. Bluesmobile هنوز هم یکی از خودروهای افسانه ای صنعت سینماست.

سال: 1980

خودرو: دوج موناکو 1974 (Bluesmobile)

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ با صحنه های مبارزه با خنجر


14. سریع و خشن – THE FAST AND FURIOUS – 2001

یکی از بهترین فیلم ها در زمینه تعقیب و گریز خودروها فیلم چندگانه “سریع و خشن” است که با این فیلم اول آغاز شد و پر از خودروهای سریع، مسابقه موتورسواران در خیابان و داستان های جالب است. شاید قسمت اول این چندگانه در مقایسه با فیلم های بعدی ساده تر باشد اما هم رئال تر است و هم جالب تر. دیالوگ های جالب، عبارات قدیمی مانند استفاده از کلمه وب برای اینترنت و سوپرای پل واکر در کنار صحنه های تعقیب و گریز این فیلم را به یک اثر حماسی تبدیل کرده است.

سال: 2001

خودروها: دوج چارجر 1970، تویوتا سوپرای 1995

همچنین بخوانید: 10 فیلم زیبا که با پیروز شدن شخصیت منفی به پایان می‌رسد


13. رونین – RONIN – 1998

جان فرانکنهایمر در خلق صحنه های سرعتی در این فیلم محصول سال 1998 نمی توانست بهتر از این عمل کند. او در سال 1966 هم فیلم مسابقه ای “فرمول یک” (Grand Prix) را ساخته بود که به مسابقه فرمول یک موناکو می پردازد. این فیلم حماسی رابرت دنیرو را در یک پژو 406 در خیابان های پاریس نشان می دهد که یک خودروی مدل E34 BMW 535i را تعقیب می کند. این دو خودرو در خلاف جهت یک بزرگراه در حال حرکت هستند و با وجود 300 راننده بدلکار، بیننده را میخکوب می کنند.

سال: 1998

خودروها: پژو 406، E34 BMW 535i

همچنین بخوانید: 25 فیلم زیبا که در آن‌ها قهرمان داستان یا شخصیت اصلی می‌میرد


12. بیبی راننده – BABY DRIVER – 2017

زمانی که این فیلم از ادگار رایت در سال 2017 به بازار آمد با وجود صحنه های تعقیب و گریز خودروها بسیار مورد توجه قرار گرفت. برخلاف صحنه های مشابه در فیلم های دیگر، صحنه های تعقیب و گریز این فیلم با موسیقی که در هدفون قهرمان اصلی داستان، بیبی (انسل الگورت) شنیده می شود، همخوانی دارد. این راننده جوان به راحتی سارقان بانک را اسکورت می کند و همانند یک نوازنده جاز ماشین خود را می راند.

سال: 2017

خودروها: سوبارو امیپرزا WRX 2006، فورد کرون ویکتوریا 2009 و فورد اکسپلورر 2002

همچنین بخوانید: معرفی تمام ژانرهای اصلی و فرعی در سینما و طبقه بندی آن ها


11. ارتباط فرانسوی – THE FRENCH CONNECTION – 1971

صحنه های تعقیب و گریز این فیلم از سال 1971 هم در خود فیلم ترسناک بود و هم تماشای آن دلهره آور است. فیلمسازان صحنه های حماسی این فیلم را به گونه ای پدید آوردند که کاراگاه جیمی دویل (جین هکمن) یک واگن متروی در حال حرکت در بالای سرش را تعقیب می کرد و برای اینکار هم مجوز نگرفته بودند. به این معنا که خیابان ها برای فیلم برداری یک اثر اکشن خالی نشده بودند. اگرچه برای این کار با چند پلیس هماهنگ کرده بودند اما در هر صورت فیلم در خیابانی ضبط شد که رانندگان دیگر آماده نبودند و حداقل یک مورد تصادف رخ داد. اما احتمالا ویلیام فردکین مطمئن بود که ارزشش را دارد. پس حتما این فیلم مهیج را تماشا کنید.

سال: 1971

خودرو: پونتیاک لمان 1971

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر قرن 21 که انقلابی در جلوه های ویژه به پا کردند


10. مکس دیوانه: جاده خشم – MAD MAX: FURY ROAD- 2015

در صحراهای آف رود خطرناک، در حالی که مکس دیوانه (تام هاردی) در مقابل خودرو زنجیر شده، پسران جنگی ایمپورتر فیوریزا (شارلیز ترون) را تعقیب می کنند. این صحنه های تعقیب و برخورد خودروها به اندازه شخصیت های داستان اهمیت دارند. ضربات درام و گیتار الکتریک این صحنه های مرگ و زندگی را مهیج تر کرده و نفس مخاطب را در سینه حبس می کند. این فیلم که شخصیت های آن برای مرگ و زندگی می جنگند، از همان ابتدا جنون آمیز به نظر می رسید.

سال: 2015

خودروها: تاترا T815 War-Rig، مرسدس بنز لانگ کاستوم، هولدن 1960، بیوک اسپیشال، کرایسلر ولیانت چارجر و غیره.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ژانر بقا و نجات از مرگ (Survival) در تاریخ سینما


9. ماتریکس: بارگذاری مجدد – MATRIX RELOADED – 2003

اگرچه به گفته بسیاری این فیلم بهترین اثر از چندگانه ماتریکس نیست، اما صحنه تعقیب و گریز آن بسیار زیباست. برخی از دیالوگ های گفته شده در این صحنه ها هم شنیدنی است (ترینیتی: “تو همیشه به من می گفتی که از آزادراه دور باشم چون این کار خودکشی است.” مورفیوس: “پس باید امیدوار باشیم که اشتباه می کردم.”) در این صحنه ها موتورسواران اسلحه به دست با مبارزان قرار گرفته روی کامیون های در حال حرکت مبارزه می کنند، آیا می توانید چیز دیگری بخواهید؟

سال: 2003

خودروها: کادیلاک CTS 2003، کادیلاک اسکالاد EXT 2002 و دوکاتی 996

همچنین بخوانید: 20 فیلمی که حتما باید در نمایشگرهای بزرگ تماشا کنید


8. برتری بورن – THE BOURNE SUPREMACY – 2004

فیلم های بورن یکی از اکشن ترین چندگانه های صنعت سینما هستند. جیسون بورن که برای جنایت بزرگ تری خود را آماده کرده است، باید از دست اپراتورهای هوشمند مرگبار بگریزد. پل گرینگرس که در گذشته فیلم “پنجه طلایی” (Goldfinger) را ساخته، با کارگردانی این فیلم توانسته هرآنچه را که یک فیلم جاسوسی اکشن به آن نیاز دارد، ارائه داده و در قلب موسکو صحنه های مهیج تعقیب و گریز خودروها را نشان می دهد. در دوره ای که اغلب فیلم های مشابه به دلیل استفاده از جلوه های کامپیوتری در این صحنه ها انتقاد می شوند، این فیلم توانست با وجود بدلکاران صحنه های حقیقی تعقیب و گریز و مبارزه را نشان دهد.

سال: 2004

خودروها: مرسدس بنز جی کلاس، ولگا گاز 3110 2002

همچنین بخوانید: 50 فیلم برتر اکشن در قرن 21


7. سرقت در ۶۰ ثانیه – GONE IN SIXTY SECONDS – 1974

یک اثر کلاسیک مورد علاقه ماشین دوستان (البته نه نسخه نیکلاس کیج)، که با وجود استفاده از خودروهای دهه 70 یکی از طولانی ترین صحنه های تعقیب و گریز را به وجود می آورد – که حدود 40 دقیقه است. پلیس در حالی قهرمان داستان را تعقیب می کند که با خودروی فورد موستانگ خود با سرعت در حال حرکت است و از پنج شهر عبور می کند تا از دست پلیس بگریزد.

سال: 1974

خودروها: فورد موستانگ 1971، مرکوری مونتگو 1970، کادیلاک کوپه دویل 1965 و غیره.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های اکشن که تاکنون ساخته شده اند


6. جان ویک 2 – JOHN WICK: CHAPTER 2 – 2017

در سال 2014 جان ویک با یک داستان ساده دنیای اینترنت را از آن خود نمود. یک مرد سگش را از دست می دهد، خودرویش را از دست می دهد و سپس از همه انتقام می گیرد. در نسخه دوم جان ویک با چاقو و اسلحه بازمی گردد، البته با این تفاوت که این بار یک موستانگ هم به همراه دارد. داستان فیلم همان داستان انتقام را دنبال می کند. تنها تفاوت فیلم دوم این است که صحنه های تعقیب و گریز هم در آن دیده می شود که کیانو ریوز به خوبی از پس شان برمی آید. جان ویک به ما نشان می دهد که اگر یک مرد خودروی خود را از دست بدهد چه کار می کند.

سال: 2017

خودروها: فورد موستانگ 1969، نیسان ماکسیما 2007، فورد کرون ویکتوریا 2006

همچنین بخوانید: لیست کامل بهترین فیلم های سال 2019 به همراه تریلر و خلاصه داستان


5. پنجه طلایی – GOLDFINGER – 1964

این فیلم اولین فیلم جیمز باند است که هنوز هم بهترین آن محسوب می شود و همچنین اولین فیلمی است که در آن جیمز باند یک آستون مارتین را می راند. اگرچه صحنه های تعقیب و گریز در این فیلم چندان مهیج یا متفاوت نیستند اما صحنه فرار شان کانری از دست پنجه طلایی که سوار بر آستون مارتین ضدگلوله بود، هنوز هم یک صحنه تاریخی به یاد ماندنی است و توانست صنعت سینما را تغییر دهد. در نتیجه بسیاری از فیلم های امروزی جیمز باند دگرگون شدند.

سال: 1964

خودروها: آستون مارتین DBS 1964، مرسدس بنز 190 1965

همچنین بخوانید: 10 فیلم ابر قهرمانی که منتظر اکران آن‌ها هستیم


4. کسب‌ وکار ایتالیایی – THE ITALIAN JOB – 2003

هر فیلمی که بتواند صحنه تعقیب و گریز را به شکل پارامونت پارک به یادماندنی کند، ارزش قرار گرفتن در این فهرست را دارد. در این فیلم یک صحنه مهیج رولر کوستر سواری در پارک کینگ دامینیون در ویرجینیا و جزیره کینگ در اوهایو، ارائه شده است. این صحنه های فیلم اف.گری گری از فیلم اصلی سال 1969 الهام گرفته است و این صحنه های تعقیب و گریز از صحنه های تعقیب و گریز متروی زیرزمینی چیزی کم ندارد.

سال: 2003

خودروها: مینی کوپر اس 2003

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


3. نابودگر ۲: روز داوری – TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY – 1991

در این فیلم یک صحنه تعقیب و گریز 90 دقیقه ای، که البته کند است، وجود دارد. در این صحنه تی 800 (آرنولد شوارتزنگر) در حالی به دنبال تی 1000 است که او می خواهد جان کانر جوان را به قتل برساند. از آنجاییکه کانر از راه های زیرزمینی لس آنجلس می گریزد، میان این مردان آهنین تعقیب و گریزی در می گیرد. شوارتزنگر در حالی برای نجات ناجی جوان از دست تی 1000 از راه می رسد که ماشین 18 چرخ خود را می راند. دو صحنه تعقیب و گریز این فیلم گرچه همانند صحنه های خیابانی نیستند اما صنعت سینما را دگرگون کرده اند.

سال: 1991

خودروها: بیوک لاسابر 1979، کرایسلر 300 سی 2011

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های سال 2018 به تفکیک ماه اکران


2. رانندگی – DRIVE – 2011

شاید فیلم های کارگردانی شده توسط نیکلاس ویندینگ رفن خوشایند همگان نباشد اما صحنه های تعقیب و گریز در این فیلم محصول سال 2011 برای همگان جذاب می باشد. رایان گاسلینگ یک راننده بدلکار است که باید از دست سارقان و خودرو و حتی هلیکوپتر پلیس فرار کند. صحنه آغازین بسیار جذاب است اما مهیج ترین صحنه در اواسط داستان است که گاسلینگ با خودروی کرایسلر 300 خود در بزرگ راه های صحرای کالیفرنیا می راند و گانگسترها به دنبالش هستند.

سال: 2011

خودروها: کامیون Freightliner FLA، کاوازاکی ZZR 600، موتور سیکلت هاردلی داویدسون 1991

همچنین بخوانید: 39 فیلم برتر هالیوود در دهه 90 میلادی که حتما باید ببینید


1. بولیت – BULLITT – 1968

اولین فیلم مدرن تعقیب و گریز خودروها با بازی استیو مک کوئین و خودروی فست بک افسانه ای اش، در صدر این فهرست قرار دارد. صحنه های این فیلم استانداردهای صحنه های تعقیب و گریز هالیوود را برای همیشه تغییر دادند، در حالی که این صحنه نمادین تنها 10 دقیقه و 53 ثانیه طول کشید. با این فیلم به دور سان فرانسیسکو سفر خواهید کرد،  سفری که از فیشرمن وارف آغاز شده، از وسط شهر گذشته و سرانجام به پارک گوادلوپ در بریزبن می رسد. در برخی از صحنه ها سرعت فست بک مک کوئین به 110 متر در ثانیه می رسد. زاویه دوربین که از کنار راننده فیلم برداری می شود، به بیننده کمک می کند تا با هر پرش خودرو در تپه های سان فرانسیسکو، ترس و وحشت را احساس کند. این صحنه ها با پخش فیلم در سال 1968 منتقدین و بینندگان را ترساند و تا امروز یکی از برترین فیلم های تاریخ سینما در نمایش صحنه تعقیب و گریز می باشد.

سال: 1968

خودروها: دوج چارجر R/T 1968، فورد موستانگ 390 GT فست بک 1968


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. فرهاد

    دی 6, 1398

    فیلم بولبت خیلی خفن بود و استیو مک کویین عالی بازی کرد.

    پاسخ

    • مهرزاد در پاسخ به فرهاد

      فروردین 19, 1399

      استیو مک کویین بهترین بازیگر جهان بود و فیلم بولیت،پاپیون و تام هورن را عالی بازی کرد.

      پاسخ

  2. حسین

    بهمن 15, 1397

    فقط OVERDRIVE 👌

    پاسخ

  3. محمدرضا

    مهر 28, 1397

    جای پلنگ سیاه خالیه !

    پاسخ