لیست 40 تایی بهترین فیلم های دهه 80 میلادی که باید ببینید

دهه 80 میلادی دهه ای جذاب و تکرار نشدنی بود، اوج جنگ سرد، سقوط دیوار برلین، ممنوعیت الکل و پدیده اخبار تلویزیونی در این دهه به وقوع پیوست. آیا بهترین فیلم های دهه 80 هالیوود را میشناسید؟

بسیاری از ژانرها و زیر ژانرهای مورد علاقه ما مانند اکشن های پرخرج، علمی تخیلی، وحشت و غیره در این دهه رشد بیشتری داشتند. در این دهه فیلم های متعددی عرضه شد و برخی از آن ها هنوز جز فیلم های برتر تاریخ به شمار می روند. این دهه زمانی بود که افرادی چون جرج لوکاس، جان کارپنتر، رابرت زمیکز، جیمز کامرون و ریدلی اسکات، به شهرت رسیدند. گلچین کردن فیلم های این دوره آسان نیست اما ما تلاش کردیم برترین فیلم های این دوره را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


داستان کریسمس – A Christmas Story

تاریخ اکران: 1983

یک فیلم جالب و مفرح که از دیدگاه یک پسربچه تعریف می شود. آیا از این فیلم می توان فیلم کریسمسی تری یافت؟ این فیلم که داستان رالفی و کودکی او در طی زمستان سال های 1940 را نشان می دهد، نه تنها یکی از بهترین فیلم های تعطیلات است، بلکه به دلیل روایت هوشمندانه، موضوعات جهان شمول کودکی و خانواده از هم پاشیده و حتی کیفیت صدای فیلم، یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما محسوب می شود.


بیگانه ها – Aliens

تاریخ اکران: 1986
این سری که ادامه فیلم “بیگانه” سال 1979 بود، توسط جیمز کامرون کارگردانی شد و از نسخه اولیه پیشی گرفت. این فیلم با بازی سیگورنی ویور، بیل پکستون و پل رایزر، یک شاهکار وحشت، علمی تخیلی، اکشن و هنری محسوب می شود. بیگانه ها در بیننده این حس را ایجاد می کند که تنهاست و کسی او را تماشا می کند، بنابراین حس ترس در او بیدار می شود. این اثر اکشن و ماجراجویانه هنوز هم می تواند تماشاگران را سرگرم کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک سال 2018


گرگ‌نمای آمریکایی در لندن – An American Werewolf in London

تاریخ اکران: 1981

این داستان کمدی وحشت، درباره دو دانشجوی کالج است که در دل شب و در یک محیط روستایی انگلستان توسط یک گرگ نما مورد حمله قرار گرفته و اتفاق های دیگری که رخ می دهد. یکی از جذابیت های این فیلم، علاوه بر تعادل میان وحشت و کمدی، نمایش یکی از بهترین و ترسناک ترین تغییر شکل های انسان به گرگ نماست. که مسلما منظورمان در مقایسه با تمام فیلم های این ژانر است. اگر ژانر وحشت را دوست دارید و این فیلم را تماشا نکرده اید اکنون وقت آن رسیده است.


بازگشت به آینده – Back to the Future

تاریخ اکران: 1985

این فیلم علمی تخیلی به کارگردانی رابرت زمیکز تکنولوژی غیرممکن و تضادهایی را به نمایش گذاشته و به تلاش های ناموفق مارتی مک فلای (مایکل جی.فاکس) و دوستش داک براون (کریستوفر لیود) که یک دانشمند دیوانه است، برای پرواز در زمان می پردازد. با این حال تماشای این فیلم هنوز هم لذت بخش است و به همین دلیل دو سری دیگر آن تولید شد، یونیورسال استودیوز یک نسخه از آن را عرضه کرد و یک روز ملی غیررسمی هم به مناسبت این فیلم برگزار می شود که تماشاگران سه فیلم را در کنار هم تماشا می کنند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


بیتل جوس – Beetlejuice

تاریخ اکران: 1988

این فیلم کمدی از تیم برتون با بازی الک بالدوین، جینا دیویس، مایکل کیتون و وینونا رایدر، یک سفر عجیب به دنیای زیرزمینی است. این سفر عجیب و لذتبخش تجربه هایی مانند سرهای بریده شده، ازدواج مرده ها و صورت های عجیب و غریب را شامل می شود. اگر شما از جمله کودکان دهه 80 بوده اید احتمالا اشعار این فیلم را حفظ کرده اید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های کمدی رمانتیک سال 2018


برزیل – Brazil

تاریخ اکران: 1985

احتمالا بسیاری از مردم کارگردان این فیلم یعنی تری گیلیام را به عنوان عضوی از گروه کمدی بریتانیایی، یعنی مانتی پایتون می شناسند. اگر شما هم شناختی از او ندارید پس باید فیلم های او را تماشا کنید و این فیلم برای شروع بهترین است. یکی از عجیب ترین فیلم هایی که باید ببینید درباره یک شخص بوروکرات است که در یک دنیا در آینده تصمیم دارد اشتباهات دولتی را تصحیح کند و به این ترتیب به دشمن مردم تبدیل می شود. توصیف این فیلم دشوار است، تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که این فیلم نسخه سینمایی نقاشی سالوادور دالی است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!


جان سخت – Die hard

تاریخ اکران: 1988

در این فیلم اکشن پرفروش، جان مک کلین (بروس ویلیس) یک مامور است که می خواهد همسر و همکاران او را از شر یک تروریست آلمانی به نام هانس گروبر (الن ریکمن) و سرسپردگان او در ناکاتومی پلازا در لس آنجلس، کالیفرنیا، نجات دهد. این فیلم پر از صحنه های اکشن، تیراندازی و انفجار است و از انجایی که در زمان کریسمس رخ می دهد پس می توانید در تعطیلات آن را تماشا کنید.


کار درست را بکن – Do the Right Thing

تاریخ اکران: 1989

این فیلم دربار گرم ترین روز سال در بروکلین، نیویورک، به کارگردانی اسپایک لی، به مضامین تنفر، تعصب و خشم براثر مسائل معمولی، می پردازد. علاوه بر کارگردان، بازیگرانی چون جان تورتورو، دنی آیلو و رزی پرز، در این فیلم نقش آفرینی می کنند. اگرچه اسپایک لی در این فیلم به مسائل جدی می پردازد اما رگه های طنز هم در آن یافت می شود. اگر به هیپ هاپ علاقه دارید و این فیلم را تماشا نکرده اید اکنون زمان آن رسیده که نظرتان را تغییر دهید.


ئی.تی. موجود فرازمینی –  E.T. the Extra Terrestrial

تاریخ اکران: 1982

یکی از بهترین آثار استیون اسپیلبرگ درباره یک پسر جوان که تلاش می کند راه رسیدن یک بیگانه به سیاره اش را به او نشان دهد. در حقیقت این فیلم الهام بخش کارگردان/نویسنده/تهیه کننده افسانه ای، جی.جی.آبرامز بود تا برخی از زیبایی های ئی.تی را در فیلم جدید خود “سوپر هشت” (Super 8) به نمایش بگذارد. این فیلم اولین اثری بود که درو بریمور (7 ساله) در آن در جلو دوربین قرار گرفت.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


مرده شریر – Evil Dead

تاریخ اکران: 1981

اگرچه نمی توان گفت این فیلم به کارگردانی سم ریمی الهام بخش فیلم “کلبه وحشت” (cabin in the woods) بود اما ژانر ترسناک را در سطح جدیدی قرار داد. داستان درباره اش ویلیامز (بروس کمپل) و دوستانش است که طی یک سفر تفریحی با شیاطین ترسناک مواجه می شوند. اگرچه رگه هایی از کمدی هم در این فیلم یافت می شود اما یک اثر کاملا ترسناک است. بنابراین اگر از ترس و هیجان استقبال می کنید این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک قرن 21 به همراه تریلر و خلاصه داستان


اوقات خوش در ریجمونت های – Fast Times at Ridgemont High

تاریخ اکران: 1982

کامرون کرو کارنامه جالبی دارد که در آن آثاری چون جری مگوایر (Jerry Maguire)، آسمان وانیلی (Vanilla Sky)، هرچی خواستی بگو (Say Anything) و البته این فیلم کمدی دیده می شود. این فیلم کمدی نوجوانانه براساس کتاب خود کرو اقتباس شده که کرو یک سال پیش و با معرفی خود به عنوان یک دانش اموز سال آخر دبیرستان در سن 22 سالگی، آن را نوشت. این داستان کمدی آمیزه ای از رابطه جنسی، مواد مخدر و راک اند رول بوده و ستارگانی چون شان پن، جنیفر جیسون لی، جاج رینهولد و فیب کیتس در آن نقش آفرینی می کنند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کمدی رمانتیک برتر که باید تماشا کنید


مرخصی فریس بولر – Ferris Bueller’s Day Off

تاریخ اکران: 1986

جان هیور در دهه 80 با کارگردانی آثاری چون شانزده شمع (Sixteen Candles)، کلوپ صبحانه (The Breakfast Club) و علم عجیب (Weird Science)، حرفه کاری موفقی داشت که این فیلم او برترین است. داستان درباره شخصیت فریس (با بازی متیو برودریک) است که یک روز مدرسه نرفته و در شهر شیکاگو با حوادث ناخوشایندی مواجه می شود. اگرچه شاید داستان ساده به نظر برسد اما طنز موقعیتی موفق توانست باعث زیبایی این فیلم شود. علاوه بر آن، چه کسی دوست ندارد به جای رفتن به مدرسه ماجراجویی کند؟


اولین خون – First Blood

تاریخ اکران: 1982

در بین شخصیت های اکشن، معدود شخصیت هایی مانند جان رمبوی سیلوستر استالونه موفق می شوند. در این فیلم که اولین سری است، گرین برت (سرباز جنگ ویتنام) توسط یک کلانتر مستبد (با بازی برایان دنهی) به جنگل های شمال غرب آرام می رود و برای بقا باید از قدرت های جنگندگی خود استفاده کند. این اثر که مفهوم در بدترین زمان و در بدترین مکان را نشام می دهد، یک فیلم اکشن موفق است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم جنگی برتر تاریخ سینما، از آپوکالیپس تا دانکرک


غلاف تمام ‌فلزی – Full Metal Jacket

تاریخ اکران: 1987

اثری به کارگردانی استنلی کوبریک که بدون شک یکی از بزرگ ترین فیلم های جنگی است و در دو بخش دیده می شود. در بخش اول گروهی از سربازان آموزشی را می بینیم که توسط آر.لی ارمی آموزش می بینند تا لشکر بزرگ تر شود. در بخش دوم دوران اقامت یکی از سربازان به نام سرباز جوکر در ویتنام را شاهد هستیم. این فیلم در عین داشتن رگه های طنز، در نشان دادن خشونت، بی رحمی و سرمای جنگ موفق است. اگر از درام نظامی خوشتان می آید این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از “درخشش” گرفته تا “ادیسه فضایی: 2001”


شکارچیان روح – Ghostbusters

تاریخ اکران: 1984

فیلمی با نویسندگی و اجرای دن اکروید و هارولد رامیس و اجرای بیل مورای، سیگورنی ویور و ریک مورانیس که طی یک داستان علمی تخیلی کمدی، گروهی از پروفسورهای روان شناسی را نشان می دهد که اکنون به شکارچی روح تبدیل شده اند. اگرچه داستان جالب است اما به خوبی ساخته شده تا احمقانه نباشد. موسیقی متن فیلم توسط ری پارکر جونیور تا مدت ها در ذهن تان می ماند.

همچنین بخوانید: 14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما


گانیز – The Goonies

تاریخ اکران: 1985

“گانیز هرگز ار مرگ صحبت نمی کند” یکی از جملات به یادماندنی این فیلم است که قدرت و صداقت این داستان ماجراجویانه کودکانه را نشان می دهد. این فیلم آغازگر فعالیت سینمایی کوری فلدمن،شان آستین و جاش برولین بود و چند دوست را نشان می دهد که برای یافتن گنج دزدان دریایی یک ماجراجویی را آغاز کرده و یک داستان جالب، تاثیرگذار و تریلر را خلق می کنند. پس از تماشای این فیلم تا مدت ها آن را فراموش نمی کنید.


تعطیلات ملی لمپون – National Lampoon’s Vacation

تاریخ اکران: 1983

اگر تابه حال همراه خانواده به تعطیلات رفته باشید می دانید که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. در این کمدی با بازی چوی چیس، بورلی دی آنجلو، رندی کواید و آنتونی مایکل هال، شاهد چنین داستانی هستیم که خانواده گریسولد تصمیم می گیرند به پارک ولی ورلد بروند. اگرچه رمبو از مفهوم “بدترین زمان و بدترین مکان” برای خلق صحنه های اکشن و خشونت آمیز استفاده می کند، این فیلم این مفهوم را برای خلق فضای کمدی به کار می برد. اگر از فیلم های تعطیلاتی خوشتان می آید، سری های دیگر آن مانند تعطیلات کریسمس (Christmas Vacation) و تعطیلات اروپایی (European Vacation) را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 30 فیلم کمدی رمانتیک که زنان باید تماشا کنند


عروس شاهزاده – The Princess Bride

تاریخ اکران: 1987

یک اثر کمدی فانتزی به کارگردانی راب راینر و اجرای کرلی الویس، مندی پاتینکین، رابین رایت و البته آندره دجاینت. اگرچه عنوان فیلم تا اندازه ای جالب است اما با یک اثر کمدی اکشن و موقعیتی روبه رو هستیم که به یک اثر کلاسیک بدل شده است. در فیلم نام شخصیت رابین رایت، “شیرینی شاهزاده” است و به همین دلیل یکی از جلوه های کمدی فیلم می باشد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم فانتزی تاریخ سینما


پلاتون – Platoon

تاریخ اکران: 1986

جنگ ویتنام یکی از اتفاقات مهم تاریخ آمریکاست و به همین دلیل درباره آن فیلم های مختلفی ساخته شده است که پلاتون یکی از آن ها می باشد. این فیلم با بازی چارلی شین، تام برنگر، کیث دیوید، ویلم دفو، فارست ویتتیکر و جانی دپ جوان، به جنبه های تاریک روان انسان، از جمله دوگانگی، محدودیت های روانی ذهن و رویارویی او علیه دیگران در شرایط مناسب می پردازد. این فیلم برای تاریخ دوستان و سینمادوستان یک فیلم جالب است.


مهاجمان صندوق گمشده – Raiders of the Lost Ark

تاریخ اکران: 1981

بازی در فیلم های جنگ ستارگان در نقش هان سولو برای هریسون فورد موقعیت بزرگی ایجاد کرد که تنها در یک چندگانه دیگر تکرار شد: ایندیانا جونز. این فیلم نخستین سری ایندیانا جونز محسوب می شود که پر از صحنه های اکشن، ماجراجویی، اسطوره و طنز می باشد. این فیلم حتی الهام بخش فیلم ها و بازی های ویدیویی بسیاری بود که Uncharted از ناتی داگ معروف ترین آن به شمار می رود. همچنین باید بدانید که این فیلم یکی از بهترین و زیباترین صحنه های مرگ در تاریخ سینما را نشان می دهد.


گاو خشمگین – Raging Bull

تاریخ اکران: 1980

اگرچه  بسیاری فیلم های راکی را از جمله فیلم های برتر بوکس سینما مینامند اما در اینجا فیلم “گاو خشمگین” اسکورزی را ترجیح می دهیم. زیرا این فیلم فقط درباره بوکس نیست، بلکه دشواری های زندگی یک مبارز در خارج از رینگ را نیز به تصویر می کشد. این فیلم داستان مردی است که به اشتباه دچار شده و از راهنمایی های نادرست استفاده می کند. از آنجاییکه می دانیم شخصیت جیک لاموتا (با بازی رابرت دنیرو) بیش از حد انسانیت دارد، تحت تاثیر قرار می گیریم.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل مارتین اسکورسیزی و معرفی 23 فیلم برتر او


مکس دیوانه – The Road Warrior

تاریخ اکران: 1981

دومین فیلم از فیلم های اکشن و ماجراجویانه “مکس دیوانه” یک دنیای علمی تخیلی آخرالزمانی را به تصویر می کشد. مکس (مل گیبسون) یک سرباز منزوی است که در مکان های متروک ماجراجویی می کند و ناخواسته به مبارزه میان مردم یک شهر کوچک و گروهی از راهزنان وارد می شود. این فیلم پر از ماشین های عجیب و البته غیرمعمول، اسطوره غنی و صحنه های اکشن است. سه فیلم دیگر این سری حتی در خلق صحنه های اکشن موفق تر هم بوده اند.

همچنین بخوانید: 15 سکانس برتر تعقیب و گریز ماشین‌ها در تاریخ سینما


درخشش – The shining

تاریخ اکران: 1980

یک اثر کلاسیک از استنلی کوبریک براساس رمان پدر وحشت یعنی استیون کینگ. یک مرد (جک نیکلسون) به همراه همسرش (شلی دووال) و پسرشان به هتلی می روند تا در فصل تعطیلی از آن سرایداری کنند. اما اتفاقات ترسناک گذشته هتل بر پدر خانواده تاثیر گذاشته و او را به جنون می رساند. اگرچه کینگ این نسخه سینمایی را تحسین نکرد اما این فیلم یک شاهکار محسوب می شود.


کنار من بمان – Stand by Me

تاریخ اکران: 1986

یکی از بهترین فیلم های تاریخ درباره دوستی، کودکی و بزرگسالی، با بازی ویل ویتون، ریور فنیکس، کوری فلدمن، جری اوکانل و البته کیفر ساترلند. این فیلم به کارگردانی باب راینر برای بچه های دهه 80 حکم فیلم The Sandlot برای بچه های دهه 90 را داشت، البته داستان آن کمی جدی تر است. فیلم درباره گروهی از پسربچه های حومه اورگان است که با گشت و گذار در نزدیکی خانه شان با جسد یک غریبه که در آن حوالی کشته شده رو به رو می شوند. خوشبختانه دیدن این فیلم درام  امروزه نیز لذتبخش است.


امپراتوری ضربه می‌زند – The Empire Strikes Back

تاریخ اکران: 1980

دومین فیلم از سه گانه علمی تخیلی جرج لوکاس از جنگ های ستارگان، که بهترین آن ها تلقی میشود (حتی در بین فیلم های جدید) و به داستان لوک اسکای واکر، لیا اورگانا و هان سولو و تلاش شان برای شکست دارت ویدر و امپراتوری کهکشان می پردازد. این فیلم صحنه های اکشن گرفته تا درام، کمدی و غیره را دارا بوده و جلوه های ویژه آن هنوز هم دیدنی هستند. اگر این فیلم را تماشا نکرده اید بهتر است از نسخه جنگ ستارگان (Episode IV: A New Hope) آغاز کنید.

همچنین بخوانید: 25 شخصیت برتر مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان


کشتار – The terminator

تاریخ اکران: 1984

یک دهه پیش از اینکه ماشین کشتار تی 800 آرنلود شوارتزنگر یک شخصیت انسانی پیدا کند، تنها یک ماشین کشتار و یک ویلن بود که از آینده فرستاده شده بود تا مادر جان، سارا کانر را به قتل رسانده و از نجات انسانها توسط او خودداری کند. اولین نسخه این فیلم این داستان را بیان می کند. گرچه این فیلم از صحنه های علمی تخیلی استفاده می کند اما بیشتر یک تریلر اکشن محسوب می شود. البته تعجبی ندارد زیرا توسط جیمز کامرون کارگردانی شده است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آرنولد شوارتزنگر که باید تماشا کنید


موجود – The Thing

تاریخ اکران: 1982

با مشاهده این فیلم متوجه می شوید که چرا جان کارپنتر را پدر سینمای وحشت می دانند. کرت راسل، ویفورد بریملی و کیث دیوید (در کنار بازیگران ناشناخته) نقش آفرینی کرده و داستان گروهی را نشان می دهد که در یک مرکز تحقیقیاتی در جنوبگان فعالیت کرده و با یک موجود ناشناخته رو به رو می شوند که با لمس هر چیزی رفتار آن را تقلید می کند. ترسناک ترین جلوه های تاریخ سینما در این فیلم دیده شده و شما را میخکوب می کند. اگر می خواهید این داستان زیبا را تماشا کنید نسخه 1982 را تماشا کنید.


تاپ گان – Top Gun

تاریخ اکران: 1986

بدون شک بهترین فیلم تام کروز که گروهی از تیراندازان به مدرسه نظامی نیروی دریایی رفته و یکی از آن ها (تام کروز) عاشق مربی مونث این مجموعه می شود. ویل کیلمر (در نقش مرد بخی)، کلی مک گیلس و آنتونی ادواردز (در نقش گوس) از جمله بازیگران این فیلم هستند. گرچه اکشن و درام این فیلم همانند فیلم های نظامی دیگر نیست (دلیل این است که در میدان جنگ رخ نمی دهد) اما صحنه های تریلر زیبایی دارد.

همچنین بخوانید: معرفی تمام 42 فیلم تام کروز از بدترین تا بهترین


تسخیرناپذیران – The Untouchables

تاریخ اکران: 1987

اقتباسی از یک فیلم به همین نام درباره گروهی از مامورین فدرال که در زمان دوره ممنوعیت الکل در شیکاگو ال کاپون را به دام می اندازند. کوین کاستنر، شان کانری، رابرت دنیرو و اندی گارسیا از بازیگران این فیلم هستند و گرچه یک اثر گانگستری است اما بهترین صحنه های تیراندازی تاریخ سینما را داراست. همچنین با دیدن این فیلم می بینید که جلوه های ویژه، شخصیت یا روایت خاص یا ملودرام تاثیرگذار، نمی تواند تنها دلیل موفقیت این فیلم باشد.


چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ – Who Framed Roger Rabbit

تاریخ اکران: 1988

حتی اگر این فیلم برترین فیلم سینما نباشد تنها فیلم بلند تاریخ است که در آن باگز بانی و میکی موس در کنار هم قرار می گیرند و این می تواند جذاب باشد. اما جدا از آن باید گفت که این فیلم سرگرم کننده کاراگاهی یک دنیایی فانتزی را نشان می دهد که شخصیت های کارتونی و انسان ها در کنار هم قرار دارند. این اثر یک اثر جذاب، تاثیرگذار و البته کمدی است، البته کمدی سیاه.

همچنین بخوانید: ده فیلم برتر ژانر کمدی سیاه


هواپیما – Airplane

تاریخ اکران: 1980

جالب ترین فیلم این دهه یکی از بهترین ها نیز بود. از آنجاییکه دهه 70 پر از فیلم های حادثه ای بود، این فیلم دهه 80 با وجود شخصیت هایی چون جری زاکر، جیم آبراهامز و دیوید زاکر بسیار لذتبخش بود. این فیلم با وجود دیالوگ های خنده دار هنوز هم یکی از بهترین نمونه های ژانر کمدی است.


بلید رانر – Blade Runner

تاریخ اکران: 1982

یکی از برترین فیلم های این فهرست که در ابتدا چندان موردتوجه قرار نگرفت و سال ها گذشت تا اثر علمی تخیلی ریدلی اسکات مورد توجه قرار بگیرد. ویرایش ها و کات های سال های بعد باعث شد که این فیلم موفق شود. اگرچه در این دهه فیلم های موفقی از این ژانر عرضه شدند اما این تریلر اسکات بهترین است.


صورت زخمی – Scarface

تاریخ اکران: 1983

این اثر حماسی گانگستری برایان دپالما باعث شد آل پاچینو در نقش تونی مونتانا، قاچاقچی کوکائین، یکی از برترین اجراهای خود را داشته و با خشونت بصری و مصرف مواد مخدر بیننده را شوکه کند. فیلمبرداری اولیه این فیلم آنقدر طولانی بود که داستین هافمن برروی صحنه خوابش می برد. این فیلم قدرتمند هنوز هم بیننده را شوکه می کند.


روزی روزگاری در آمریکا – Once Upon a Time in America

تاریخ اکران: 1984

اولین و آخرین فیلم انگلیسی زبان سرجو لئونه با همکاری رابرت دنیرو که درباره ژانر گانگستری اطلاعات دارد. این فیلم که از زمان اولین اکران در کن بحث برانگیز بود، داستان بیش از پنجاه سال جنایت در دنیای زیرزمینی نیویورک را روایت می کند. این فیلم در اصل 4 ساعت و 29 دقیقه بود اما برخلاف نظر لئونه برای اکران در آمریکا کوتاه تر شد و این نسخه امروزه موجود است.


کلوپ صبحانه – The Breakfast Club

تاریخ اکران: 1985

در این اثر کلاسیک جان هیوز هرآنچه را که درباره ژانر نوجوانانه می خواهید، می بینید. هیوز هر آنچه را که در ذهن یک نوجوان وجود دارد، از شاهزاده گرفته تا جک و خنده، در فیلم خود گنجانده و توانست بر فیلم های بسیاری از جمله “دانشکده” (The Faculty)، که مستقیما از این فیلم الهام گرفت، تاثیر گذاشت.


مخمل آبی – Blue Velvet

تاریخ اکران: 1986

اگرچه دیوید لینچ با ساخت فیلم هایی چون کله پاک کن (Eraserhead)، مرد فیلم نما (The Elephant Man) و دان (Dune)، هنر کارگردانی خود را نشان داده بود اما با تولید این فیلم بود که به توانایی های او پی بردیم. یکی از جسورانه ترین فیلم های این دهه که حومه های آمریکا را به شکلی نشان داد که هرگز ندیده بودیم. این فیلم با وجود مضامین رازآلود و تفسیرهای مختلف یکی از بحث برانگیزترین فیلم هاست.

همچنین بخوانید: 10 فیلم عجیب و غریب تاریخ سینما


جذابیت مرگبار – Fatal Attraction

تاریخ اکران: 1987

یکی از ترسناک ترین فیلم های این دهه که به جای تمرکز بر یک هیولا یا بیگانه یک عاشق رها شده را نشان می دهد. در دوره ای که سرایت ایدز وحشت زیادی به راه انداخته بود، داستان رابطه ای که زندگی یک مرد متاهل را به مشکل می اندازد، می توانست ترسناک باشد. گلن کلوز در کمتر از دو ساعت زمان فیلم نشان داد که درصورت متاهل بودن نباید رابطه خارجی داشت. این فیلم در شش قسمت نامزد اسکار شد، از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن.


وال استریت – Wall Street

تاریخ اکران: 1987

در اواخر دهه 90 این درام تجاری الیور استون هم یک تریلر سرگرم کننده بود و هم یک اثر تاریخی. این فیلم با تمرکز بر آنچه که به دست می آوری نه آنچه که انجام می دهی، یکی از دهه هشتادی ترین فیلم های دهه 80 بود. مایکل داگلاس در همان سالی که در “جذابیت مرگبار” حضور یافت، در این فیلم هم در نقش گوردون گکو ظاهر شد و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب برترین فیلم های تاریخ سینما در دهه 90 میلادی را از دست ندهید!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. ه. ت

    فروردین 4, 1401

    پس فیلم بروبیکر کو؟
    فیلم گریس کو؟

    پاسخ