راهنمای قدم به قدم نگارش اصولی یک فیلمنامه خوب

همه چیز از یک فیلمنامه موفق آغاز می شود، با این حال، متاسفانه صنعت فیلمسازی فیلمنامه را چندان جدی نمی گیرد. در ابتدا بازیگران نهایی می شوند، لوکیشن انتخاب می شود، برنامه ریزی ها انجام می شود و در پایان فیلمنامه نوشته می شود. در حالی که نباید اینگونه باشد زیرا فیلمنامه باید زیربنای فیلم باشد. البته کارگردان هم چیزهایی به آن می افزاید اما هسته اصلی فیلم بر محور فیلمنامه می چرخد. بنابراین اگر می خواهید فیلمساز شوید، فیلمنامه نویسی یکی از مهم ترین مراحلی است که باید طی شود.

به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم مقدمه ای بر فیلمنامه نویسی را در اختیارتان قرار دهیم. چه به فکر ساختن یک فیلم کوتاه باشید چه بلند، در هر صورت می توانید با تکنیک های فیلمنامه نویسی آشنا شوید. پس با پروشات همراه باشید.


1. ایده

دیوید لینچ می گوید فرایند فیلم سازی با یک ایده آغاز می شود. این حرف کاملا درست است زیرا یک فیلم همیشه از یک ایده، موضوع، حادثه یا شخصیت شروع می شود. سپس از این ایده یک داستان یا روایت ایجاد خواهد شد. بنابراین اگر می خواهید فیلمنامه بنویسید باید یک ایده انتخاب کنید. اگر فرد خلاقی باشید حتما ایده های مختلفی دارید اما باید ذهن خود را مرتب کنید. ایده ای که بیشتر از همه می توانید با آن ارتباط برقرار کنید را انتخاب کرده و درباره آن یک داستان ایجاد کنید. رفته رفته ایده تان بزرگ تر شده و حیات خود را شکل می دهد. با ایده و داستان همراه شوید تا ببینید به کجا برده می شوید. این ایده چه از خودتان باشد چه الهام گرفته باشید، در هر صورت مطمئن شوید که داستان متعلق به شماست. اگرچه می توانید از منبع دیگری کمک بگیرید اما بهتر است که ایده و داستان برای خودتان باشد. البته که این مسئله آسان نیست، اما قرار هم نیست آسان باشد زیرا خلق یک اثر هرگز آسان نیست و بنابراین باید برای دشواری ها و ناامیدی های این مسیر خود را آماده کنید.


2. سادگی

برتولت برشت، شاعر و نمایشنامه نویس آلمانی می گوید “سادگی دشوارترین دست آورد است”. میشائل هانکه اغلب گفته که بزرگ ترین فیلمنامه نویسان افرادی هستند که چیزهای ساده خلق کرده و آن ها را به یک دنیای بزرگ بدل می کنند. هردوی آن ها حق داشتند و می توانیم نتیجه بگیریم که یک فیلمنامه نویس موفق باید بتواند سادگی را حفظ کند. البته منظور این نیست که باید سنت ها را حفظ کنید. بلکه باید پیچیده ترین سوالات را به ساده ترین شکل پاسخ دهید. فیلمنامه شما چه یک اثر کمدی باشد، چه تریلر روانی یا فیلم فسلفی، در هر صورت هرگز نباید چیزها را پیچیده کنید. برادران نولان به ندرت داستان های خود را پیچیده می کردند و همیشه به سادگی پایبند بودند. فیلم های آن ها در حین پیچیده بودن شفافیت خود را حفظ می کردند. آثار شخصیت های افسانه ای مانند اینگمار برگمان و آندری تارکوفسکی بهترین نمونه هستند که فیلم هایشان در عین داشتن مضامین پیچیده ساده بودند.


3. جزئیات و ویژگی های بصری

تفاوت فیلمنامه با آثار ادبی دیگر این است که نباید خوانده شود بلکه باید به فیلم بدل شود. فیلمنامه یک اثر حرفه ای است اما نباید خسته کننده باشد. فیلمنامه شاعرانه “پاتر پانچالی” (Pather Panchali) از ساتیاجیت رای دارای جزئیات و زیبایی های بصری است که به خوبی توسط رای خلق شده است. بنابراین در حین نوشتن فیلمنامه هرگز تخیل خود را نادیده نگیرید. تخیلات خود را در فیلمنامه نشان دهید تا بازیگران، فیلمبردار و عوامل فیلم بتوانند آن ها را به خوبی در فیلمنامه درک کنند.


4. زبان تخصصی

در حین نوشتن فیلمنامه باید موارد خاصی را درنظر بگیرید. در ابتدا باید بدانید که فیلمنامه شما فیلمنامه گمانی است یا فیلمنامه قراردادی. فیلمنامه گمانی فیلمنامه ای است که به یک استودیو یا کمپانی فروخته می شود و قابل تغییر است، اما فیلمنامه قراردادی آماده فیلمبرداری است و حاوی نکاتی برای ضبط می باشد. برای اینکه فیلمنامه تان حرفه ای باشد، باید درباره ساختار فیلمنامه فرمت آن اطلاعات داشته باشید. درباره اصطلاحات اولیه فیلمسازی، جایگاه دوربین و صحنه، آگاهی کسب کنید و برای این کار بهتر است فیلمنامه فیلم های مورد علاقه تان را بخوانید. یادتان باشد که با الهام از فیلم ها و کارگردان های موردعلاقه تان، باید اثر خودتان را خلق کنید.


5. قوانین

تنها قانون خلاقانه فیلمنامه نویسی این است که هیچ قانونی وجود ندارد. بسیاری از متخصصین فیلمنامه نویسی، که برخی از آن ها ممکن است موفق یا معروف هم باشند، فهرستی از باید و نبایدها را در اختیارتان قرار می دهند. اما این کار صحیح نیست زیرا همه چیز به خودتان بستگی دارد. هرگز به فیلمنامه های پرفروش روز خود را محدود نکنید. فیلمنامه موردعلاقه خود را بنویسید. اگرچه می توانید کمک بگیرید اما اعتدال را رعایت کنید. نسخه اولیه تان باید همان چیزی باشد که از مغزتان خارج شده، سپس می توانید آن را اصلاح کنید. هرچیزی که می نویسید، هرگز اجازه ندهید که قوانین بر خلاقیت تان تاثیر بگذارند.


همین، فیلمنامه تان آماده است! اگرچه فیلمنامه نویسی آسان نیست، ممکن است به کارتان شک کنید، ایده تان را زیرسوال ببرید یا نتوانید چیزی بنویسید. اما به جلو بروید و به خودتان پایبند باشید. چه کارتان تجاری است چه شخصی، فیلمنامه ای خلق کنید که از تماشای آن لذت می برید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم