12 انیمه برتر استودیو جیبلی که حتما باید ببینید

تاثیر شگفت انگیز فیلم های استودیو جیبلی بر دنیای امروز انکارناپذیر است. این استودیو برای تولید انیمه و فیلم های دو بعدی تلاش بسیاری کرده و تاثیر آن بر فرهنگ مدرن مشهود است. موضوعات جهان شمول، جلوه های بصری خاص، شخصیت های به یاد ماندنی و داستان های جالب از دلایل ماندگاری فیلم های این استودیو محسوب می شوند. تصاویر زیبای این فیلم ها ما را به دنیای جادو کشانده و همه این ها به ذهن خلاق و توانای تولیدکنندگان این شرکت بازمی گردد. هر فردی می تواند با یکی از فیلم های این استودیو ارتباط برقرار کرده و به دنیای جادویی آن وارد شود.

فیلم های استودیوی جیبلی برای همیشه ماندگارند و به همین دلیل در اینجا تلاش کرده ایم فیلم های برتر این استودیو را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. قصر متحرک هاول – Howl’s Moving Castle – 2004

یکی از بهترین آثار هایائو میازاکی با تصاویر رنگارنگ و زنده و شخصیت های دوست داشتنی و به یادماندنی. داستان میازاکی بسیار خلاقانه و دنیایی که او خلق کرده بی نظیر است. حتی می توان این فیلم عظیم را یک اثر حماسی دانست. اگرچه موضوع اصلی این فیلم دوستی، غرور و عشق است اما حرف های زیادی برای گفتن دارد. این فیلم را می توان یک اثر سورئال و فانتزی دانست زیرا بیننده را به یک دنیای رویای می کشاند. اگر بتوانید نسخه اصلی آن را ببینید و نه با دوبله فارسی یا انگلیسی متوجه می شوید که لذت جادویی آن چند برابر است.

همچنین بخوانید: لیست 20 تایی بهترین انیمه های سینمایی جهان


11. لاک‌پشت قرمز – The Red Turtle – 2016

“لاک پشت قرمز” یک فیلم ژاپنی نیست بلکه همکاری دو جانبه استودیوی جیبلی و تولیدکنندکان فرانسوی است که مایکل دودوک دی ویت کارگردانی آن را برعهده داشت. این فیلم شاعرانه، آرامش بخش، جادویی و زیباست. یک مرد در ساحل یک جزیره دورافتاده و خالی از سکنه خود را می یابد که تنها چند خرچنگ و مخلوقات دیگر بر روی آن دیده می شوند. یک لاک پشت بزرگ به سراغ او آمده و به این ترتیب داستان زیبا و رویایی که روایت تنهایی و انزواست، شکل می گیرد. این فیلم زیبا و تاثیرگذار یکی از بهترین تجربه های سینمایی است.

همچنین بخوانید: 28 انیمه سریالی برتر تاریخ که باید تماشا کنید


10. شهر اشباح – Spirited Away – 2001

این انیمه که بهترین انیمه تاریخ هم نامیده می شود اما در شخصیت پردازی موفق است هم در داستان. این اثر زیبای میازاکی به یادماندنی ترین شخصیت های تاریخ سینما را در خود جای داده است. داستان خلاقانه این کارگردان کمال گرا، دنیایی را نشان می دهد که زشتی و زیبایی به یک اندازه وجود دارند. در این فیلم شاهد زندگی دختری هستیم که از خانواده دور افتاده و در ماجراجویی خود به یک خانه قایقی می رسد که آغازگر ماجراجویی های بزرگ تر است. در این فیلم هم طنز وجود دارد و هم ترس، جادو و زیبایی. نقطه قوت این فیلم این حقیقت است که با هر بار تماشای آن به نکات جدیدی پی می برید و به همین دلیل امروز حتی از روزهای آغازین اکران اش هم محبوب تر می باشد.

همچنین بخوانید: لیست 30 شخصیت برتر در تاریخ انیمه ها


9. مدفن کرم‌های شب ‌تاب – Grave of the Fireflies – 1988

روایت معصومیت، امید و بدبختی باعث می شود که با تماشای این فیلم غم انگیز اشک تان دربیاید. داستان فیلم درباره خواهر و برادری است که در نتیجه جنگ یتیم شده اند و اکنون باید به دنبال محل زندگی، خوراک و شادی باشند. شیوه روایت زندگی آن ها و شرایط شان بی عیب و نقص است. اگرچه این دو بیچاره هستند اما هنوز هم سعی می کنند چیزی بیابند که بتوانند به آن بخندند. این فیلم که راجر ابرت منتقد سینما آن را “یک فیلم بزرگ” می داند نشان می دهد که در روزهای پس از جنگ هم باید به دنبال دلیلی برای زندگی بود.

همچنین بخوانید: 10 انیمه جذاب شبیه توکیو غول که باید تماشا کنید


8. زمزمه قلب – Whisper of the Heart – 1995

یوشوفومی کوندو در تمام عمر خود تنها یک فیلم را کارگردانی کرد و با تماشای آن به این فکر می کنید که اگر در سال 1998 از دنیا نرفته بود چه آثار بزرگی تولید می شدند. “زمزمه قلب” یک درام زیباست درباره دختری که عاشق کتاب خواندن است و پسری که تمام کتاب های موردنظر او در کتابخانه را مطالعه کرده است. مسیرعشق آن دو به خودباوری و شناخت می انجامد. روایت فیلم ساده بوده و داستان تاثیرگذاری را در اختیارمان قرار می دهد. این فیلم زیبا توانست کلیشه و دیالوگ های تکراری موجود در درام های هم نوع خود را کنار زده و به یک اثر بدیع تبدیل شود که سینما دوستان حتما باید آن را تماشا کنند.

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن برتر تاریخ سینما


7. همسایه من توتورو – My Neighbor Totoro – 1988

یکی از تاثیرگذارین و جذاب ترین فیلم های تولید شده در استودیوی جیبلی با داستان ساده و کارگردانی خلاقانه هایائو میازاکی. از آنجاییکه جلوه های بصری و شخصیت پردازی از داستان برجسته ترند بنابراین یک فیلم کودکانه محسوب می شود. با تماشای این فیلم با یک ماجراجویی همراه شده و لذت می برید. اگرچه این فیلم مخصوصا کودکان است اما مسلما بزرگسالان هم از آن لذت می برند. توجه میازاکی به عناصر هنری باعث زیباتر شدن این اثر شده است. این فیلم را از دست ندهید.

همچنین بخوانید: 50 بازی برتر در تاریخ بازی های کامپیوتری: از نوستالژیک ها تا مدرن ها


6. شاهزاده مونونوکه – Princess Mononoke – 1997

یکی دیگر از درام های ماجراجویانه استودیوی جیبلی که حماسی محسوب شده و از فیلم های دیگر میازاکی جدی تر است. در این فیلم بین یک شهر معدنی و خدایان جنگل جنگی آغاز شده است. شخصیت جالب و راز آلود استودیوی جیبلی در کنار داستان فیلم، به جذابیت آن افزوده اند. این فیلم تنها یکی از معدود فیلم های انیمه اواخر دهه 90 است که از انیمنیشن سل تهیه شده بود. نتیجه کار یک فیلم کامل بوده که یکی از بهترین فیلم های استودیوی جیبلی محسوب می شود. بنابراین می توان آن را تجربه زیبا، الهام بخش و لذت بخش میازاکی دانست.


5. افسانه شاهدخت کاگویا – The Tale of the Princess Kaguya – 2013

تنها فیلم جیبلی و یکی از معدود فیلم هایی که انیمیشن بر محور یک شخصیت شکل گرفته است. ایسائو تاکاهاتا را می توان دومین کارگردان بزرگ استودیوی جیبلی نامید. این فیلم با اقتباس از داستان عامیانه قرن دهم ژاپنی درباره دختری است که توسط یک خانواده کشاورز در میان بامبوها یافته شده و به سرعت رشد می کند. با بزرگ شدن او سبک انیمیشن هم تغییر می کند. تصاویر فیلم از نقاشی های آبرنگ الهام گرفته شده و باعث شده که این فیلم در استودیوی جیبلی از لحاظ ظاهری خاص باشد. فیلم کمدی درام بوده و پیام آن ساده اما گیراست. شاید ریتم فیلم کند بوده و داستان چندان جذاب نباشد اما جلوه های هنری فیلم ارزش آن را بالا برده اند.


4. سرویس تحویل کیکی – Kiki’s Delivery Service – 1989

یک فیلم ساده و تحسین برانگیز و در عین حال آرامش بخش که حوادث جالبی در آن رخ می دهد. هیچ بخش فیلم بیش از اندازه دراماتیک یا جدی نیست. نمی توان گفت که فیلم لحظه جدی یا تاثیرگذاری ندارد اما به طور کلی روایت ساده و زیبای آن است که بر بیننده تاثیر می گذارد. فیلم درباره یک جادوگر جوان به نام کیکی و ماجراجویی های او در شهر و در بین افراد عادی است. شیوه رویارویی او با مشکلات و افراد جدید منحصربه فرد است. میازاکی به خوبی می فهمد که جوانان در هنگام مواجهه با مشکلات چه واکنشی نشان می دهند. این فیلم بسیار جالب است و تصاویر رنگی و چشم گیری دارد. نمی توان این فیلم را دوست نداشت.


3. پوم پوکو – Pom Poko – 1994

یکی از فیلم های عجیب استودیوی جیبلی که حرف های زیادی برای گفتن دارد. یک فیلم ساده با پیام های مهم که قهرمان خاصی ندارد. از انجاییکه استودیوی جیبلی معمولا بر یک ماجراجویی تمرکز دارد نه داستان، بنابراین این فیلم از ایسائو تاکاهاتا با دیگر فیلم های استودیو فرق دارد. فیلم درباره گروهی از راکون هاست که می توانند تغییر شکل دهند، بنابراین تلاش می کنند تا از جنگل زیستگاه خود در برابر تخریب توسط انسان و شهرک سازی، جلوگیری کنند. این فیلم در عین بامزه بودن، تاثیرگذار هم است و درباره اهمیت حیات وحشت، نگهداری جنگل ها، دوستی و صلح و آرامش، درس اخلاقی می دهد. اگرچه این فیلم هم نقطه ضعف های خود را دارد اما قطعا یک اثر کودکانه موفق است.


2. به خاطر دیروز – Only Yesterday – 1991

چه تعداد از شما از مرحله ای از زندگی سربلند بیرون آمده و منتظر اتفاقات بعدی بودید؟ در اینجا شاهد فیلمی پر از امید، اشتیاق، موفقیت و شادی هستیم. فیلم درباره یک زن بیست و هفت ساله است که درگیر مشکلاتی می شود. او که کودکی بسیار خوبی داشته (در سال های 1960) اکنون در وسط جاده زندگی است و منتظر آینده درخشان خود می باشد. در حال حاضر گرفتار است و نمی داند باید چه کار کند. این فیلم محصول سال 1991 از تاکاهاتا یک درام بوده که بر جزئیات شخصیت فرد و طبیعت اطراف او تاکید شده که باعث موفقیت فیلم می شود. با دیدن این اثر حتما درباره زندگی و جزئیات به فکر فرو می روید. آیا بهتر است به آینده اندیشید یا از زمان حال لذت برد؟ این فیلم زیبا با نمایش دشواری های زندگی پیام مشخصی داشته و حتما شما را تحت تاثیر قرار می دهد.


1. پورکو روسو – Porco Rosso – 1992

یکی از فیلم های کلاسیک میازاکی که چندان مورد توجه قرار نگرفت. این فیلم که بدون شک یکی از بهترین فیلم های این استودیو است، به حوادث دوران جنگ می پردازد که یک خلبان مبارز به نام پورکو (که شبیه یک خوک نیمه انسان است) با سختی های جنگ جهانی دوم دست و پنجه نرم کرده و در عین حال به جاهای مختلف سفر می کند. کارگردان فیلم توانسته عناصر درام و طنز را به خوبی در این فیلم ترکیب کرده و داستان متعادلی را به وجود آورد. برخلاف فیلم های دیگر استودیوی جیبلی داستان این فیلم برای بزرگسالان مناسب تر است تا کودکان. این فیلم از آن دست فیلم هایی است که از دیدن آن لذت برده و به یک تجربه فراموش نشدنی بدل می شود.


امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. م

    بهمن 26, 1399

    با همشون موافقم . ولی از زمزمه قلب لذت نبردم و مدفن کرم های شبتاب هم عالیه .

    پاسخ

  2. آبتین

    بهمن 23, 1398

    استودیو جیبلی واقعا یک کمپانی فوق العاده تو بخش انیمیشن هست البته اثرهایی که توسط هایائو میازاکی کارگردانی شدن تو این کمپانی جایگاه ویژه تری دارن ولی تمام اثرهای این کمپانی زیبا هستن و حرفی برای گفتن دارن

    پاسخ

    • م در پاسخ به آبتین

      بهمن 26, 1399

      قبول دارم حق با شماست

      پاسخ