10 مومیایی شگفت انگیز که در خارج از مصر پیدا شده اند

زمانی که صحبت از مومیایی به میان می آید همه مان به یاد مصر می افتیم. با این حال هزاران سال است که مردم همه قاره ها برای نگهداری از اجساد خود راه هایی یافته اند. همچنین اجساد بسیاری هم وجود دارند که بدن شان به طور تصادفی و توسط طبیعت مومیایی شده است و این اجساد ممکن است در هر جایی یافت شوند، نه فقط در مصر. در این مقاله 10 جسد مومیایی یافت شده را به شما معرفی خواهیم نمود. با پروشات همراه باشید.


10. مومیایی غار روح

مومیایی غار روح در غار روح در فالون نوادا یافت شد. در سال 1940، سیدنی و جرجیا ویلر در حفره های اطراف غار مشغول جست و جو بودند که یک حادثه به یک کشف جالب انجامید. در آن روز اوت سال 1940، مچ پای سیدنی در حین فرار از شر یک مار آسیب دید و زوج در غار پنهان شدند. آن ها در آن روز متوجه شدند که در آن غار نه تنها 67 سازه دستی بلکه دو جسد مومیایی هم وجود دارد که یکی از آن ها به دلیل دمای مساعد غار به خوبی نگه داشته شده است.

این جسد به یک مرد 45-55 ساله تعلق دارد که گفته شد احتمالا 1500 سال پیش از دنیا رفته است. مومیایی او به موزه نوادا اهدا شد. در سال 1994 تکنولوژی مدرن تاریخ مرگ او را 9،415 سال پیش تشخیص داد و بنابراین به قدیمی ترین مومیایی آمریکای شمالی بدل شد.

این اتفاق باعث شد که درباره سازه های یافت شده در این غار که به همراه مومیایی بودند بحث های بسیاری ایجاد شده و قبیله پایوت-شوشون فالون درخواست کردند که این سازه ها به آن ها تعلق داشته باشد. اما بررسی ژن مومیایی نشان داد که او به بومی های آمریکایی تعلق دارد و بقایای او در 22 نوامبر 2016 به بومی های آمریکا اهدا شد.

همچنین بخوانید: 25 مرگ عجیب و غریب در تاریخ که متعجب‌تان می کند


9. مرد تولاند

یکی دیگر از مومیایی هایی که تصادفا یافت شد مرد تولاند نام دارد که در سال های 1950 در دانمارک کشف شد. این مرد که گفته می شود حدودا 40 ساله بوده، در یک باتلاق زغال سنگ یافت شده که شرایط اسیدی و فاقد اکسیژن جسد و اعضای داخلی اش را در شرایط خوبی نگه داشتند. در ابتدا گفته می شد او یک فرد معمولی است که اخیرا به قتل رسیده. اما بعدا مشخص شد که بیش از 2000 سال پیش مرده است.

تا سال ها درباره مرگ این مرد حرف های زیادی زده می شد. اما مشخص شد که کالبد شکافی سال های 1950 صحیح بوده و این مرد اعدام شده است. در اطراف گردن او رد طناب دیده شده و براساس آزمایشات رسمی در سال 2002 زبان او برآمده بود که نشانه مرگ براثر دار زدن است. اگرچه جسد پس از خارج کردن از باتلاق آسیب دید اما سر آن به خوبی نگهداری شد. سپس سر او را بر روی یک بدن قلابی گذاشته و در موزه سیلکبورگ نگهداری می کنند.

همچنین بخوانید: 25 حقیقت جالب و عجیب درباره نقاشی مونالیزا


8. زین ژوئی

مومیایی زین ژوئی به زنی از طبقه اشرااف سلسله هان در چین باستان تعلق دارد. او در سال 163 پیش از میلاد در سن حدودا 50 سالگی از دنیا رفت. طی حفاری سال 1971 برای ساختن پناهگاه هوایی در نزدیکی چانگشا جسد او یافت شد. جسد او به همراه بیش از 1000 شی باارزش در یک تابوت یافت شد.

کشف مومیایی زین ژوئی بسیار حائز اهمیت است زیرا او یکی از بهترین مومیایی های نگهداری شده در چین می باشد. در حقیقت پوست او هنوز انعطاف پذیر بوده و ماهیچه هایش آنقدر شرایط خوبی دارند که مفاصل خم می شوند. ارگان های اصلی و سیستم گردش خون او هم وضعیت خوبی دارند. حتی دانشمندان توانستند کمی نمونه خون از او بگیرند و متوجه شوند که گروه خونی او آ است. حتی مژه و موهای بینی او هم دست نخورده باقی مانده اند و هنوز اثر انگشت مشخص دارد.

به همین دلیل دانشمندان با مطالعه بر روی این مومیایی در موزه هونان سعی دارند به بهترین راه نگهداری جسد انسان پی ببرند.

همچنین بخوانید: 10 جاندار عجیب‌الخلقه و شگفت انگیز در اعماق دریا


7. لا دونسلا

در سال 1999 جسد مومیایی کامل یک دختر نوجوان در بالای کوه لولایلاکو در آرژانتین یافت شد. او را لا دونسلا یا دوشیزه می نامند که به حالت چهارزانو در نزدیکی یک دختر و پسر دیگر یافت شد. اجساد آن ها یکی از بهترین اجساد مومیایی بود که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و شرایط منجمد قله کوه، در شرایط خوبی به سر می بردند.

حوادث مربوط به مرگ او غم انگیز هستند. گفته می شود که او حدود 500 سال قبل و به عنوان بخشی از قربانی اینکاها کشته شد. در مراسم های قربانی کودکان را به بالای کوه می بردند تا از سرما یخ بزنند. این کار که یک افتخار محسوب می شد تنها بر روی کودکان اشراف انجام می گرفت. شکل سر لا دونسلا نشان می دهد که یک اشراف زاده است زیرا در آن زمان اشراف با بستن سر کودکان شکل جمجمه شان را تغییر می دادند. مقدار زیادی الکل و برگ کوکا هم در آنجا یافت شد.

همچنین بخوانید: 25 اختراع شگفت‌انگیز ژاپنی‌ها در طول تاریخ


6. ولادیمیر لنین

اگرچه ولادیمیر لنین در ژانویه 1942 از دنیا رفت، اما جسد او هنوز هم در یک مقبره هرمی شکل در میدان سرخ مسکو نمایش داده می شود. این رهبر انقلابی درخواست کرده بود که به خاک سپرده شود، بنابراین تنها میخواسته به مدت کوتاه در انظار باشد. اگرچه هنوز هم درباره اینکه با این جسد چکار کنند، بحث در میان است اما باعث شده جسد او تا به امروز به نمایش درآید. جسد او در یک محفظه شیشه ای و با دما و رطوبت مناسب و نظارت دانشمندان نگهداری می شود تا شرایط خوبی داشته باشد.

جالب است بدانید که ترفند نگهداری جسد او هنوز یک راز سری ملی درنظر گرفته می شود. با این حال دانشمندان می گویند برای این کار همه اندام های داخلی را خارج کرده، به رگ ها مایعی تزریق نموده و به مدت شش ماه این مایع را در بدن جریان می دهند. از آنجاییکه درباره ادامه نمایش جسد لنین و تاثیر اخلاقی آن بر روسیه فشار وارد می شود معلوم نیست این جسد تا زمان دفن تا چه مدت نمایش داده شود.

همچنین بخوانید: 25 شگفتی کره زمین که توضیحی برای آن نداریم


5. روزالیا لومباردو

احتمالا یکی از غم انگیزترین موارد این فهرست به روزالیا لومباردو تعلق دارد. او در سال 1920 در پالرمو و زمانی که تنها دو سال داشت، براثر ابتلا به ذات الریه از دنیا رفت. ماریو لومباردو پدر او که از مقامات بود از آلفردو سالافیا درخواست که جسد فرزندش را نگهداری کند. جسد او آنقدر خوب نگهداری شده که اغلب او را “زیبای خفته” می نامند. جسد او در یک تابوت شیشه ای در کاتاکومب کاپوچین در پالرمو نگهداری می شود.

شهرت مومیایی روزالیا به علت شایعات ایجاد شده نیز است که برخی معتقدند در زمان های مشخصی از روز چشمان اش را باز و بسته می کند. حتی گفته می شود پارچه روی او هنوز رنگ آبی درخشانی دارد. اما شایعات رد شد و دانشمندان معتقدند انعکاس نور وارد شده از پنجره های این ساختمان باعث می شود چشم او در حالت نیمه باز دیده شود اما چنین نیست.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت جالب و خواندنی درباره تمدن اینکا


4. پرنسس اوکوک تاتودار

پرنسس اوکوک از قرن پنجم پس از میلاد با تتوهای زیبایش گویی هنوز زنده است. مومیایی او به دلیل یخبندان سیبری به خوبی نگهداری شده بود و در اطرافش شش اسب قرار داشت. اگرچه شاید یک پرنسس واقعی نبود اما احتمالا به اشراف تعلق داشت. در کنار جسد او غذا و اشیای دیگر هم یافت شد، و حتی برخی معتقدند بطری ماری جوانا هم وجود داشت. اگرچه ارگان های داخلی اش از بین رفته اند اما استخوان ها و برخی از قسمت های پوست باقی مانده اند.

جالب اینجاست که تتوهای روی دو دست او هنوز باقی مانده اند و تصاویری از حیوانات و مخلوقات اسطوره ای را نشان می دهند. گفته می شود که این تتوها ارزش هویتی داشته و پیوندهای خانوادگی را نشان می دادند. همچنین گفته می شد که آن ها معتقد بودند این تتوها پس از مرگ هم مفید بوده و به یافتن یکدیگر در دنیای پس از مرگ کمک می کند.

همچنین بخوانید: معرفی 17 مکان ترسناک و غیرعادی در جهان


3. جان تورینگتن

مومیایی جان تورینگتن بیچاره هم نشان می دهد که شرایط طبیعی چگونه می تواند به طور تصادفی جسد را حفظ نماید. او یکی از مقامات کاوشگر فرانکلین به مدار شمالگان بود که در سن 22 سالگی مسموم شد. سپس او را به همراه سه فرد دیگر در شرایط منجمد تاندورا دفن کردند. در سال های 1980 کاوشگران به این نتیجه رسیدند که باید بقایا را خارج کنند.

پس از باز کردن تابوت با توده های یخ مواجه شدند. با کنار زدن یخ با چهره جان و همراهانش مواجه شدند که دست نخورده باقی مانده و به آن ها خیره شده بودند. تنها قسمتی از لب ها و مژه ها خراب شده بود. اگرچه قسمت هایی از صورت کبود شده اند اما این رنگ به دلیل شرایط انجمادی نیست بلکه به دلیل پتویی است که او در آن پیچیده شده بود.

همچنین بخوانید: 25 هنر رزمی مرگبار در جهان را بشناسید


2. برنادت سوبیرو

برنادت قدیس هم یکی دیگر از نمونه های مومیایی مدرن است که در دوران ویکتوریا در فرانسه بزرگ شد. او در سن نوجوانی ادعا کرد که در لورد در شرایط مختلف مریم مقدس را دیده است. در آن قسمت یک معبد ساخته شد و چشمه آب گرم آن جا نیز چندین نفر را شفا داد. اگرچه این گفته ها شایعه تلقی می شود اما امروزه هم بسیاری معتقدند از این چشمه شفا گرفته اند. برنادت در سال 1879 براثر سل درگذشت و به عنوان یک قدیس شناخته شد.

جسد او سه بار توسط کلیسا باز شد و هر سه بار دست نخورده عنوان شد. به معنای دیگر جسد او به خوبی مومیایی شده بود، البته به جز چند قسمت که خراب شده بودند. البته در یکی از تحقیقات قسمتی از بدن آسیب دید که می تواند به آسیب های بعدی منجر شود. به همین دلیل برآن شدند که صورت و دست ها را با موم بپوشانند تا از آسیب بیشتر پیشگیری شود. او هنوز در کلیسای سن جیدارد در نور قرار دارد.

همچنین بخوانید: تصاویر خارق‌العاده و زیبا از جهان و طبیعت


2. مومیایی بیگانه آتاکاما

احتمالا عجیب ترین مومیایی این فهرست، مومیایی کوچک بیگانه است که داستان غم انگیزی دارد. بقایای این مومیایی تنها 15 سانتی متر بوده و در صحرای آتاکمای شیلی یافت شد. اگرچه این مومیایی در ظاهر شبیه انسان است اما نواقص بسیاری دارد، از جمله تعداد کم دنده ها و جمجمه مخروطی شکل. به همین دلیل درباره آن شایعات بسیاری به وجود آمد و حتی برخی آن را بیگانه می دانستند.

با این حال آزمایشات ژنتیکی نشان داد این مومیایی به یک دختر بچه با نقص های ژنتیکی تعلق دارد که همین مشکل باعث نواقص ظاهری و غیرطبیعی او شده بود. او یک جنین مرده بود و حدود 55 سال پیش به دنیا آمد. اگرچه داستان او ناراحت کننده است اما احتمالا مطالعات انجام شده بر روی ژن های او بتواند در آینده به افرادی که دچار مشکلات ژنتیکی این چنینی هستند کمک کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم