راهنمای کامل سفر به رم

رم یکی از شهرهای جهان است که مدرنیته و سنت را باهم داراست. این شهر به تاریخ خود مفتخر است. این شهر زنده همانند دیگر شهرهای زنده دنیا، پرجمعیت، شلوغ، پرسروصدا و کمی کثیف است. این شهر بسیار زیباست و کوچه‌های باریک و قدیمی دارند که بسیار زیبا و رمانتیک هستند. به همین دلایل، این شهر مقصد بسیاری از گردشگران است.

برای سفر به رم باید چه قدر پول به همراه داشته باشید؟

رم یکی از شهرهای مهم جهان است، به همین دلیل سفر به آنجا کمی هزینه‌بر است. کم‌ترین هزینه ممکن برای سفر به این شهر، روزانه حداقل 35- 65 پوند است.

مدت اقامت در رم

رم شهر بزرگی است و دیدنی‌های بی‌شماری دارد، بخصوص اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید. برای لذت بیشتر و بازدید از مناطق مختلف، باید حداقل 3 روز در این شهر اقامت داشته باشید. اگر وقت بیشتری دارید، می‌توانید یک هفته اقامت داشته و از این شهر لذت ببرید.

نکات مثبت و منفی شهر

هیچ شهری کامل نیست. به همین دلیل می‌خواهیم نکات مثبت و منفی این شهر را به شما بگوییم.

نکات مثبت

تاریخ. شهر رم بیش از شهر دیگری در جهان، پر از موزه، کلیسا، میدان، معبد و بناهای تاریخی و باستانی است. هرکجا که بروید، بنای زیبایی پیش روی شماست.

هنر. این شهر پر از آثار هنری قدیمی و مدرن است.

غذاهای خوشمزه. در این شهر با کمی جستجو، رستوران‌ها و مراکز غذایی بی‌شماری خواهید دید.

پیاده‌روی در خیابان‌ها. این شهر با قدمتی بیش از 3000 هزار، هنوز هم پر از کوچه‌های قدیمی و باریک است که از قدم زدن در آن‌ها لذت می‌برید.

شب‌های رم. همانند بیشتر مردم جنوب اروپا، ایتالیایی‌ها هم عادت دارند تا دیروقت بیدار مانده و دیر شام بخورند. بنابراین تمام رستوران‌ها و کافه‌ها تا دیروقت باز است.

نکات منفی

تجمع توریست‌ها. توریست‌ها همه‌جا هستند. رم سالانه میلیون‌ها توریست را به‌سوی خود جذب می‌کند. بنابراین تعجبی ندارد که این افراد همه‌جا حاضر باشند. بنابراین منتظر صف‌های طولانی باشید و رزرو بلیت را فراموش نکنید. تابستان شلوغ‌ترین فصل سال در رم است، بنابراین بهتر است در فصل بهار و پاییز به این شهر بروید.

جیب‌برها. ازلحاظ دزدی و جیب‌بری این شهر یکی از بدترین شهرهای اروپا است. این وضعیت در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو بدتر است. پس در همه حال حواس خود را جمع کنید و تا جای ممکن چیزهای ارزشمند با خود حمل نکنید.

رستوران‌های توریستی. در رم رستوران‌های فراوان با قیمت‌های خوبی وجود دارند. اما رستوران‌های مخصوصی وجود دارند که مخصوص توریست‌ها هستند و غذاهای بی ‌کیفیتی عرضه می‌کنند. بنابراین هنگام رستوران رفتن حواس خود را جمع کنید.

کثیفی. رم شهر کثیفی است، اما ازآنجایی‌که جز شهرهای بزرگ است پس تعجبی ندارد. اما برخی از توریست‌ها از این امر تعجب می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری رم – بر اساس محله

با سفر به رم، در هرجای شهر می‌توانید جاذبه‌های گردشگری آن را ببینید، بدون این‌که به جستجوی خاصی نیاز داشته باشید. اگرچه عنوان کردن تمام جاذبه‌های گردشگری دشوار است، اما درعین‌حال سعی کردیم به برخی از آن‌ها اشاره کنیم.

رم باستان و محله سنترواستوریکو

محله سنترواستوریکو در قلب شهر رم قرار گرفته و در آنجا می‌توانید قدیمی‌ترین بناهای تاریخی را مشاهده کنید. ازآنجایی‌که این محله یکی از محله‌های توریستی شهر محسوب می‌شود، بنابراین باید با شلوغی و جمعیت زیاد آن کنار بیایید. این محله هنوز هم یکی از بهترین محله‌های جهان به شمار می‌رود.

پالاسیوم

پالاسیوم یا پالاتیوم یا پالاتن یکی از هفت‌تپهٔ شهر رم بوده است. بر پایهٔ اسطورهٔ رموس و رومولوس شهر رم بر فراز این تپه پی ریخته شد. از زمان آگوستوس کاخ امپراتوران روم برفراز پالاتیوم ساخته‌شد.

کاپیتول

تپه کاپیتول یکی از هفت تپه رم است. این مکان در روم باستان، مکانی مذهبی و سیاسی بوده و معادل آکروپولیس در یونان باستان به شمار می‌رفته. از سده ۱۶ میلادی به بعد، این منطقه با نام کاپیتولینوس نامیده می‌شود

کولوسئوم  

کولوسئوم یک تماشاخانه در شهر رم در ایتالیا است. کولوسئوم بزرگ‌ترین تماشاخانه در امپراتوری روم بوده است. کولوسئوم ظرفیتی میان ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ نفر و ۸۰ درب ورودی داشته است. ساخت کولوسئوم توسط وسپاسیان بین سالهای ۶۹ تا ۷۰ میلادی پایه‌گذاری شد.

پانتئون

یکی از پرآوازه‌ترین و پرنفوذترین بناها در تاریخ معماری، معبد پانتئون است. این معبد در حدود ۱۲۵ میلادی ساخته شد. پانتئون معبدی گرد و گنبد دار است، در جلویش رواقی مستطیلی دارد که به نظر می‌رسد آن‌چنان‌که بایدوشاید با ساخت گردوار اولیه آن تناسبی ندارد و احتمالاً بعدها برآن افزوده شده‌است.

میدان روم

یکی از مهم‌ترین سازه‌های معماری جهان محسوب می‌شود. این میدان، میدان اصلی روم باستان بود و امروزه در اطراف آن خرابه‌هایی دیده می‌شود.

موزه ملی روم  

موزه ملی روم نام یک سری از موزه‌های بهم پیوسته‌ای است که در شهر روم و در کشور ایتالیا قرار دارند. موزه ملی روم در سال ۱۸۹۰ تأسیس شد.

طاق کنستانتین  

طاق کنستانتین در شهر رم و در کشور ایتالیا بین کولوسئوم و تپه‌های پالاتینه واقع شده است. مجلس سنای روم آن را به مناسبت پیروزی کنستانتین یکم بر ماکسنتیوس در نبرد میلویان بین سال‌های ۳۱۲ تا ۳۱۵ بعد از میلاد ساخت.

کلیسای سن پیتر

این کلیسا به دلیل داشتن مجسمه موسی از مایکل آنجلو مشهور است.

کلیسای سنت جان لاتران  

باسیلیکای سنت جان لاتران یک کلیسا کاتولیک واقع در رم در ایتالیا می‌باشد. این کلیسا که در قرن چهارم میلادی بنیان‌گذاری شده است در سال ۱۷۳۳ تا ۱۷۳۵ به سبک باروک توسط آلساندرو گالیله از نو ساخته‌شده است.

خرابه‌های بنای پادشاهی

خرابه‌های بنای پادشاهی متعلق به امپراتوری روم است و در طول یک قرن و نیم ساخته شد.

میدان نوانا

این میدان یکی از میدان‌های اصلی شهر است که پر از مجسمه و بناهای مختلف است. در اینجا می‌توانید آثار هنری مردم منطقه را ببینید.

کلیسای سن لوئیس

در سال 1589، این کلیسا برای فرانسوی‌های مقیم ایتالیا ساخته شد. این کلیسا پر از نقاشی‌های زیبا و تأثیرگذار است.

یادبود ویتوریو امانوئل دوم

این مجسمه بزرگ سفید برای بزرگداشت ویتوریو امانوئل دوم، اولین فاتح ایتالیا، ساخته شد.

قسمت مدرن شهر، سن لورنزو و محله نومنتانو

قسمت مدرن شهر هنوز هم پر از آثار و بناهای تاریخی و قدیمی است که در قسمت‌های دیگر هم دیده می‌شوند. بااین‌حال در این قسمت هتل‌ها و مراکز مدرنی ساخته شده است.

ایستگاه متروی شهر نیز در این منطقه قرار گرفته، بنابراین به‌راحتی می‌توانید به قسمت‌های دیگر شهر بروید. فراموش نکنید که این ایستگاه و اطراف آن پر از جیب‌برهای مختلف است، بنابراین تا حد لزوم از رفتن به این مکان‌ها در شب خودداری کنید.

در جنوب این ایستگاه محله سن لورنزو قرار گرفته که پر از دانشجوهای مختلف است. در این محله رستوران‌ها و کافه‌های فراوانی به چشم می‌خورند.

فواره تروی  

فواره تروی آب‌نمایی ست در منطقه تروی در رم ایتالیا. ارتفاع این فواره ۲۶ متر و عرض آن ۲۰ متر است. تروی بزرگ‌ترین فواره دوران باروک در رم و یکی از معروف‌ترین آب‌نماهای جهان است.

میدان دی اسپاجنا

این میدان یکی از مشهورترین میدان‌های روم به شمار می‌رود.

کلیسای سنتاماریا مجیوره  

کلیسای سنتاماریا مجیوره یک کلیسا کاتولیک واقع در رم، ایتالیا می‌باشد. از اشخاص معروفی که در این مکان دفن شده‌اند می‌توان به پل پنجم، سیکتوس پنجم، کلمنت نهم، کلمنت هشتم اشاره کرد.

محله یهودی‌نشین

راستش را بخواهید از محله یهودی‌نشین چیز زیادی باقی نمانده اما هنوز هم در طول روز محله زیبایی است و در شب عطر غذاهای مختلف به مشامتان می‌رسد.

موزه یهودی

این موزه یهودی آثار تاریخی یهودیان و اطلاعاتی درباره یهودیان ایتالیا را در اختیارتان قرار می‌دهد.

شهر واتیکان

شهر واتیکان جایگاه کاتولیک‌های جهان بوده و موزه‌ها و جاذبه‌های زیبایی دارد. در این منطقه هم توریست‌های بی‌شماری دیده می‌شوند. بنابراین چندان متعجب نشوید.

این شهر قوانین سفت و سختی درباره طرز لباس پوشیدن داشته و پوشیدن شلوارک، دامن کوتاه، کلاه و لباس آستین‌کوتاه، در آن ممنوع است.

کلیسای سن پیترو  

کلیسای پیتر مقدس یا کلیسای پطرس حواری یا کلیسای سن پیر واقع در شهر واتیکان در رم از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان است که مربوط به دورهٔ رنسانس پسین می‌شود.

موزه‌های واتیکان

موزه‌های واتیکان آثار هنری مشهور که توسط پاپ‌ها در دوره‌های مختلف جمع‌آوری‌شده را به معرض نمایش می‌گذارند.

قلعه سن آنجلو

این قلعه در ابتدا به‌عنوان یک مقبره ساخته شد اما بعداً به‌عنوان قلعه‌ای برای محافظت از پاپ‌ها، مورداستفاده قرار گرفت.

میدان سن پیترو  

میدان سن پیر، تلفظ میدان بزرگی درست روبروی کلیسای سن پیر در دولت‌شهر واتیکان است.

محله تراستویر

این محله یکی از محله‌های قدیمی روم است که در آنجا می‌توانید غذاهای محلی منطقه را نوش جان کرده و با افراد محلی گفتگو کنید. به دلیل وجود دانشگاه‌های زیاد در اطراف این محله، رستوران‌های آنجا قیمت بالایی دریافت نمی‌کنند.

جزیره تیبر

جزیره تیبر در رودخانه تیبر قرار دارد. این جزیره علاوه بر داشتن ساختمان‌های قدیمی، کهن‌ترین پل روم را در خود جای داده است.

تپه جیانیکولو

این تپه دومین تپه مرتفع روم است که چشم‌انداز زیبایی در اختیارتان قرار می‌دهد.

محله شمال مرکزی

این محله که در شمال روم قرار دارد، پر از ویلاهای زیبا و شیک است.

گالری و ویلای بورخز

این گالری بهترین گالری روم است که در ویلای بورخز قرار گرفته و توسط باغ زیبایی احاطه می‌شود.

گالری ملی هنر مدرن

آیا از هنر دوره رنسانس خسته شده‌اید؟ پس بهتر است به این گالری سری بزنید. در این گالری می‌توانید آثار مانه، ونگوگ، و هنرمندان دیگر را ببینید.

محله اونتینو

در این محله می‌توانید از افراد محلی منطقه دیدن کرده و غذاهای محلی را امتحان کنید.

کلیسای سن پل خارج از دیوارها  

کلیسای سینت پل خارج از دیوارها یک کلیسا کاتولیک واقع در رم، ایتالیا می‌باشد. که عملیات ساخت‌وساز آن در سال ۱۸۲۳ به پایان رسید.

بهترین خوابگاه‌ها

خوشبختانه در روم خوابگاه‌های بسیاری وجود دارند و پیدا کردن یک جای خواب کار چندان سختی نیست. اما هزینه اقامت در این خوابگاه‌ها کمی گران است.

رفت‌وآمد در شهر

رفت‌وآمد با مترو راحت و ارزان است. می‌توانید از اتوبوس هم استفاده کنید اما سیستم آن به‌راحتی و امنی مترو نیست. خوشبختانه ازآنجایی‌که بیشتر آثار دیدنی در نزدیکی هم قرار دارند می‌توانید پیاده از شهر دیدن کنید.

همیشه قبل از استفاده از اتوبوس یا مترو، از مراکز فروش بلیت، باجه‌های روزنامه‌فروشی و دستگاه‌های فروش بلیت، بلیت موردنیاز خود را خریداری کنید. بلیت تمام وسایل نقلیه مشابه هستند.

  • بلیت یک‌طرفه: 1.5 پوند. 100 دقیقه اعتبار
  • بلیت ساعتی: 7 پوند. 24 ساعت اعتبار
  • بلیت ساعتی: 12.5 پوند. 24 ساعت اعتبار
  • بلیت ساعتی: 18 پوند. 72 ساعت اعتبار

راهنمای کلی سفر

در تعطیلات سفر نکنید

در تعطیلات کاتولیک شهر رم و واتیکان به‌شدت شلوغ شده و قیمت هتل‌ها نیز دو برابر می‌شود: 1 ژانویه، 6 ژانویه، دوشنبه عید پاک، 25 آوریل، 1 مه، 2 ژوئن، 15 اوت، 1 نوامبر، 8 دسامبر، 25 دسامبر، 26 دسامبر

تعطیلات اوت

بیشتر افراد محلی در اوت به سفر می‌روند. بنابراین ممکن است برخی رستوران‌های محلی برای 2-3 هفته تعطیل باشند. اما بسیاری از مکان‌ها باز هستند. بااین‌حال ازآنجایی‌که در ماه اوت در ایتالیا هوا بسیار گرم است، شاید بهتر باشد در زمان دیگری به سفر بروید.

جیب‌برها

روم به خاطر جیب‌برهایش بسیار معروف است. بنابراین هنگام سفر به این شهرها حسابی مراقب خود و پول‌هایتان باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای سفر ارزان به ایتالیا

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم