معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با مفهوم اگزیستانسیالیسم که نباید از دست بدهید

اگزیستانسیالیسم کلمه‌ای است که توسط فلاسفه اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 معرفی شد، آنها باور داشتند که تفکر فلسفی، اعمال، احساسات و هستی با انسان آغاز شد. براساس این دیدگاه انسان سعی دارد تا براساس تجارب، باورها و نگرش، تصمیم‌گیری کرده و از این سو به هستی و چگونگی خود پی ببرد. به طور کلی، اگزیستانسیالیسم به یافتن ماهیت خود و معنای زندگی از طریق قدرت اختیار، انتخاب و مسئولیت شخصی، می‌پردازد.

در این فهرست فیلم‌های اگزیستانسیالیسم را به شما معرفی می‌کنیم که تلاش کرده‌اند به زندگی معنا ببخشند. به این سوال پرداخته‌اند که تجارب ما چگونه به باورهایمان شکل می‌دهد؟ آیا زندگی حقیقتا بی‌معنی است؟ این سوالات تنها پاره‌ای از سوالات این فیلم‌ها هستند. کدام یک از این فیلم‌ها فیلم مورد علاقه شماست؟ با پروشات همراه باشید و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


19. مرد پرنده – Birdman – 2014

یک فیلم موفق از الخاندرو گونسالس اینیاریتو که با هنر تولید یک فیلم خوش ساخت به‌خوبی آشناست و بعد جدیدی به آن می‌بخشد. این فیلم ما را شگفت‌زده می‌کند، به چالش می‌کشد و دچار تنش می‌کند؛ گاهی اوقات همه این‌ها را با هم انجام می‌دهد. با دیدن این فیلم تجربیات و احساساتی به سراغ‌تان می‌آید که هرگز در سینماها تجربه نکرده‌اید. این فیلم به فرهنگ شهرت و سلبریتی بودن در این روزها و عصر توییتر و فیسبوک، نگاه کنایه آمیزی داشته و افرادی را به تمسخر می‌گیرد که زندانی تصویری که از خود می‌سازند، هستند. در نهایت این فیلم درباره بازیگری است که در یک واقعه اگزیستانسیالیسم غرق می‌شود. از بازیگران این فیلم می‌توان به مایکل کیتون، اما استون، ادوارد نورتون و نائومی واتس اشاره نمود.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر الخاندرو گونسالس اینیاریتو


18. بخش‌گویی، نیویورک – Synecdoche, New York – 2007

تماشای این فیلم کمی دشوار است. زیرا این فیلم از آن دست فیلم‌هایی نیست که بخواهید آن را درک کنید بلکه باید با گوشت و خون خود آن را مشاهده کرده و حس کنید. این فیلم عجیب و شوکه‌کننده شاید برای همه جذاب نباشد، زیرا هرانچه را که یک هنرمند می‌خواهد باشد، به فال نیک گرفته و در حین حال یک تراژدی است که نکات تاریک بلندپروازی یک هنرمند را نشان می‌دهد. زمانی که واقعیت و توهم به هم برخورده و ذهن هنرمند با زوایای تاریک غم و تردید رودررو می‌شود. نقش اول مرد این فیلم را فیلیپ سیمور هافمن اجرا نموده است.

همچنین بخوانید: لیست کامل بهترین فیلم های سال 2019 به همراه تریلر و خلاصه داستان


17. پرسونا – Persona – 1966

پیچیدگی‌ها و زوایای گسترده این فیلم مانع از این می‌شود که آن را در یک فهرست ژانربندی شده محدود نمود. “پرسونا” فیلمی است که منتقدین سراسر جهان می‌توانند آن را به شکل‌های مختلف بررسی، نقد و تفسیر کنند. فیلم داستان یک پرستار و بیمار لال اوست که در میان شان ارتباطی شکل می‌گیرد. فیلم هویت انسان را کندوکاو کرده، مرز حقیقت و رویا را از بین برده و عمیق‌ترین و تاریک‌ترین جنبه‌های روان انسان و تخیلات عجیب آن را به تصویر می‌کشد. پرسونا یک تجربه شخصی و خصوصی و یک اثر سینمایی شاعرانه است.

همچنین بخوانید: 100 فیلم عاشقانه تاریخ سینما


16. راننده تاکسی – Taxi Driver – 1976

راننده تاکسی یک سرباز کهنه کار جنگ ویتنام است که غرق تنهایی و بیچارگی شده است. در این فیلم به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو به‌خوبی توانسته در نقش راننده تاکسی ظاهر شود، مردی که به دلیل سیاهی‌های زندگی به دیوانگی کشیده شده است. شاید تراویس بیکل زمانی یک جوان جذاب و دوست داشتنی بود و جنگ او را در خانه خودش هم بیگانه تبدیل کرده است. ناتوانی و انزوای او در برقراری ارتباط با دیگران و تقلای بی‌پایانش برای حضور در دنیای سراسر قتل و خشونت، نشان دهنده آخرین سیاهی‌های روح و روان انسان است. جودی فاستر نیز در این فیلم حضور دارد.

همچنین بخوانید: معرفی ۲۰ کارگردان غیرامریکایی که در هالیوود هم خوش درخشیدند


15. بهار، تابستان، پاییز، زمستان… و بهار – Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring – 2003

این فیلم را که بهترین اثر سینمایی نویسنده کره جنوبی، کیم کی دوک می‌دانند، فیلمی است که داستان یک راهب بودایی را که مراحل مختلف زندگی را طی می‌کند، به نمایش می‌گذارد. این فیلم می‌تواند نماد تداوم و چرخه طبیعی حیات انسان باشد. در عین حال به موضوعاتی نظیر عشق، قربانی شدن، صمیمیت، انزوا و صداقت می‌پردازد. این فیلم که دیالوگ‌های کمی در آن دیده می‌شود، کاملا اندیشمندانه بوده و بیننده را به یک سفر دلپذیر دعوت می‌کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با پایان باز


14. قاره هفتم – The Seventh Continent – 1989

اگرچه اغلب افراد این فیلم از میشائل هانکه را یک فیلم ترسناک می‌دانند، اما اینگونه نیست. از آنجاییکه تماشای این فیلم حس ناامیدی، غم و ترس را به جا می‌گذارد، پس شاید دلیل این برداشت این مسائل باشد. در این کلاسیک محصول سال 1989 با خانواده‌ای مواجه هستیم که از جهان و زندگی متنفرند و به همین دلیل رفته رفته از زندگی و جامعه فاصله گرفته و بیشتر و بیشتر منزوی می‌شوند. این فیلم هانکه یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین فیلم‌هایی است که تا به حال روی پرده آمده و ذهن بیننده را درگیر می‌کند. اگر هم تماشاگران آن را یک فیلم ترسناک بدانند مطمئن باشید این فیلم ترسناک شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. “قاره هفتم” یک فیلم پیچیده و رئال است که یک روایت شخصی و ترسناک از یک داستان واقعی را بیان کرده و شما را به سکوت وا می‌دارد. زیرا حداقل تا چند دقیقه پس از تماشای این فیلم قادر به حرف زدن نخواهید بود.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر رمانتیک تاریخ سینما


13. روح کندوی عسل – Spirit of the Beehive – 1973

ویکتور اریک اسپانیایی پیش از بازنشستگی تنها سه فیلم تولید کرد. این سه فیلم که تا به امروز موفق باقی مانده‌اند، عبارت اند از: جنوب (El Sur)، درخت خورشید (Tree of the Sun) و مخصوصا روح کندوی عسل که باعث میشود آرزو کنیم کاش هنوز به فیلمسازی خود ادامه می‌داد. داستان دو کودک که اغلب در روح معصوم خویش کندوکاو می‌کند و دیگری که ذهنش درگیر فیلم “فرانکنشتاین” (Frankenstein)، که در سینمای محلی‌شان به نمایش درآمده است. اریک با روش‌های کارگردانی خنثی در نمایش سرزمین‌های اسپانیا بی‌طرفانه عمل کرده و آنها را با تکنیک مشاهده صامت در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. نتیجه کار یک اثر پیچیده و جذاب است که باعث می‌شود به کنه زندگی فکر کنید: سوالات بی‌پاسخ، رمز و راز آن و چالش‌برانگیز بودن فیلم، باعث می‌شود که آن را از یاد نبرید. این اثر چه شما را تحت تاثیر قرار دهد چه ناراحت کند، در هر صورت یک تجربه منحصربه فرد است.

همچنین بخوانید: 50 فیلم برتر اکشن در قرن 21


12. تانگوی شیطان – Sátántangó – 1994

این شاهکار بلا تار یک فیلم فوق‌العاده است که نمایش دنیای حقیقی و ریتم آرام فیلم از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند. این فیلم بیش از آنکه چیزی را تحلیل کند، آن را نشان می‌دهد و به جای ارائه پیام‌های کلیشه به کندوکاو می‌پردازد. رئالیسم جادویی این فیلم آنقدر خوب کار شده که به سختی حقیقی جلوه می‌کند و آنقدر وحشیانه است که شاید غیرقابل فهم باشد. شاید با دیدن این فیلم خود را با دیوانه درون کلیسا یکی دانسته و سعی کنید در تاریکی پنهان شوید. این فیلم پیام های سیاسی و اجتماعی بسیار خوبی دارد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


11. زندگی شیرین – La Dolce Vita – 1960

یک فیلم زیبا و شاعرانه از فلینی که برنده نخل طلا شد و شیوه‌ای از زندگی را نشان می‌دهد که پیچیده و گاهی باورناپذیر است. ریتم کند فیلم نشان دهنده ناامیدی شخصیت اصلی است و سمفونی فیلم هم به ما یادآوری می‌کند که زندگی تا چه اندازه زودگذر می‌باشد. مارچلو ماسترویانی به خوبی توانسته در این شخصیت نقش آفرینی کند و یکی از بهترین بازی‌هایش را ارائه دهد. اگر شما هم جز آن دسته از مخاطبینی هستید که این فیلم را فاقد نگاه فلسفی یا روایت واضح می‌دانید، نباید اجازه دهید که جزئیات مانع درک شما از این فیلم شوند. در این فیلم با موسیقی نینو روتا به دنیای رم رفته و با نگاه فلینی تتنها چیزهایی را می‌بینید که او از شما می‌خواهد، درنتیجه فیلم به همان اثری تبدیل می‌شود که فلینی آرزو کرده بود.

همچنین بخوانید: 15 فیلم فانتزی تاریخ سینما


10. هشت ‌ونیم – 8 ½ – 1963

کارگردانی فدریکو فلینی و بازی مارچلو ماسترویانی می‌تواند از یک فیلم یک شاهکار بسازد. با دیدن این فیلم در یک لحظه از اثر غرق شده و ناگهان متوجه می‌شوید صحنه بعدی حتی از آن هم عمیق تر و زیباتر است. شاید عقاید او درباره هنرمندان و پیچیدگی‌هایشان و یا خودشیفتگی‌شان قدیمی یا نامربوط به نظر برسد، اما دقت در ساخت و ارائه این مفاهیم هرگز قدیمی نمی‌شود. این فیلم آنقدر جذاب و پیچیده است که لحظه‌ای هم نمی‌توانید از آن چشم بردارید و با این کار کل فیلم را از دست می‌دهید. فلینی هم همانند شخصیت اصلی این فیلم یعنی مایا است: فردی است که می‌تواند تله پاتی کند. زمانی که گایدو، قهرمان داستان، می‌خواهد در این باره از او سوال کند، این کار را فریب‌کاری و حقیقت می‌نامد. شاید این بهترین تعریف از فیلم باشد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم حال خوب کن که باید ببینید


9. مهر هفتم – The Seventh Seal – 1957

با اولین تصویر از برگمان در این فیلم که نشان دهنده ترس، ایمان و خرسندی است، مسحور این اثر خواهید شد. بر روی دریا و کرانه آن یک شوالیه شجاع را می‌بینید که با تجسم مرگ رو به رو شد و این داستان اصلی فیلم است که شما میخکوب کرده و برای لحظاتی هم می‌ترساند. بازی خیره‌کننده ماکس فون سیدو در کنار بازیگران دیگر، توانست بر بازی زیبای برگمان اثر گذاشته و در نتیجه بیننده در طی نود دقیقه شاهد داستانی باشد که بیشتر شبیه یک حکایت قدیمی است که نسل به نسل منتقل شده. فیلمبرداری سیاه و سفید گانر فیشر ترس را به زیر پوست مان می‌کشاند. شیوه روایت آن هم مواج است و به این ترتیب تاثیر فیلم را دوچندان می‌کند. شگفتی این فیلم در این است که داستان آن در عین سادگی به شیوه پیچیده و برجسته‌ای به تصویر کشیده شده و حتی پس از بارها تماشای آن هم سوالاتی در ذهنتان باقی می‌ماند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم هایی که در سال 2018 اکران شدند


8. استاکر – Stalker – 1979

اگر تاثیر این فیلم بر سریال‌های امروزی نظیر Westworld را نادیده بگیریم، تاثیر آن بر روایت بصری غیرقابل انکار است. عقاید فلسفی، روحی و علمی و جلوه‌های سینمایی این فیلم بر بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی آینده تاثیر گذاشت. ریتم کند و سادگی این فیلم بود که مورد توجه سینماگران بعدی قرار گرفت، نه ریتم انتزاعی و تصویر تک رنگ آن که لوکیشن‌های استونی را رنگی نشان می‌دهد و بعدها در آثار افرادی چون ترنس مالیک و لاو دیاز مشاهده شد. تارکوفسکی درک اغلب معانی فلسفی، جلوه‌های متافیزیک و حتی جنبه‌های ادبی و بصری فیلم را به بیننده واگذرا نمود، زیرا این معانی نه تنها برای ما بلکه برای او و عوامل هم جذاب و پیچیده بود.

همچنین بخوانید: لیست 20 تایی بهترین انیمه های سینمایی جهان


7. اینک آخرالزمان – Apocalypse Now – 1979

شاید وجود یک فیلم جنگی در این فهرست عجیب به نظر برسد اما همانگونه که گفتیم برخی از فیلم‌ها به یک ژانر محدود نمی‌شوند. اگرچه این فیلم بهترین فیلم جنگی ساخته شده است اما اگزیستانسیالیسم را نیز به تصویر می‌کشد. سفر کاپیتان ویلارد به یک روستای دورافتاده در کامبوج برای ترور یک افسر ارتش نماد سفر انسان به قهقرای وجودیت است. “اینک آخرالزمان” نشان دهنده سفر ویلارد برای دریافت پاسخ‌هایش است. بیننده به همراه او راهی این سفر شده و اخلاقیات یک جامعه متمدن که به دورویی و خودبزرگ بینی دچار شده را زیر سوال می‌برد. ارتباط عجیب او با کلنل کرتز نشان دهنده فجایع جنگ است که می‌تواند یک انسان را به یک هیولای نامتمدن بدل کند.

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن کوتاه برتر کمپانی پیکسار


6. چهارصد ضربه – The 400 Blows – 1959

این اثر فرانسوا تروفو به شکل هنرمندانه‌ای درد را به تصویر می‌کشد. یک اثر حقیقتا شخصی و تاثیرگذار که تروفو آن را به پدر معنوی و منتقد و نظریه‌پرداز معروف، آندره بازن، تقدیم کرد. این فیلم یک اثر زندگی‌نامه‌ای است که کودکی غم‌انگیز تروفو را نشان می‌دهد. از سوی دیگر فیلم نشان دهنده کودکی و بزرگسالی است که می‌تواند با بی‌توجهی جامعه و والدین نابود شود. با نگاهی عمیق‌تر می‌توان متوجه شد که این فیلم درباره امید است، امیدی که جانکاه و در عین حال درمان کننده می‌باشد. آنتوئین دوینل، قهرمان داستان، می‌تواند نشان دهنده جامعه باشد، جامعه‌ای که شکست‌های خود را در پس قوانین، تنبیه و قضاوت‌ها پنهان می‌کند. فیلم همانند یک رود است و بیننده را به سفری درباره امید، نامیدی، درد و خشم، دعوت می‌کند. اگر می‌خواهید شاهد یک شاهکار باشید این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن برتر تاریخ سینما


5. داستان توکیو – Tokyo Story – 1953

داستان توکیو همان داستانی است که هر فیلمساز دوست دارد آن را بیان کند اما نمی‌تواند. این فیلم یک داستان حماسی است که به شکل ساده اما موثر و فراموش نشدنی بیان شده است. اوزو یاسوجیرو با این فیلم به چیزی دست یافت که رویای هر فیلمساز است: که تا ابد در ذهن و قلب مخاطب بماند. فیلم داستان یک زوج سنتی ژاپنی است که برای دیدن از فرزندان خود به توکیو می‌روند و در آنجا متوجه می‌شوند فرزندان‌شان آنقدر درگیر زندگی خود هستند که هم از لحاظ فرهنگی و هم احساسی از آنها فاصله گرفته‌اند. یکی از جذابیت‌های فیلم این است که هرکس، در هر زمان و مکان می‌تواند با این فیلم ارتباط برقرار کند. همچنین با تماشای داستان اوزو متوجه می‌شوید که روح انسان با گذشت زمان تغییر می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های یاکوزا که شاید ندیده باشید


4. 2001: ادیسه فضایی – A Space Odyssey – 1968

نبوغ این فیلم در این است که بیننده به یک سفر خداشناسی یا ضدخدایی محدود نمی‌شود، بلکه هرکس و با هر برداشتی می‌تواند این فیلم را به سلیقه خود تفسیر کند. بنابراین یک یکتاپرست می‌تواند آن را از دیدگاه خود نقد کرده و یک ضدخدا هم می‌تواند این فیلم را از دیدگاه پوچ‌گرایانه برداشت کند. درهر صورت کوبریک می‌خواهد نشان دهد که انسان و پیشرفت‌های تکنولوژی او تا چه اندازه حقیر و کوچک‌اند. شاید برای پاسخ به سوالات هستی شناسانه در ذهن‌مان باید چندین سال نوری سفر کنیم.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک: از درخشش تا ادیسه فضایی


3. درخت زندگی – The Tree of Life – 2011

ترنس مالیک در “درخت زندگی” هرگز درباره وجود خدا سوال نمی‌کند. او اصلا به این موضوع کاری ندارد بلکه برای او جادوی واقعی همان زندگی است. در دوره‌ای از تاریخ که خدا به دست‌آویزی برای اثبات حیات و حتی برای کشتن انسان‌ها تبدیل شده، با دیدن این فیلم یاد می‌گیریم که با دید منطقی به خدا بنگریم. در نهایت این فیلم یک اثر شاعرانه است که دیدگاه و هدف بزرگی دارد. این فیلم تنها نمی‌خواهد دیده شده، بلکه حس و درک شود. به طور کلی این فیلم سفری برای یافتن خود است. نوعی کندوکاو در زندگی انسان و جایگاه ما در بین موجودات دیگر. در نهایت این فیلم نگاه شما را به زندگی تغییر می‌دهد. وجود نام هایی همچون برد پیت، جسیکا چستین و شان پن در لیست بازیگران این فیلم برای اثبات زیبایی آن کافیست!

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر برد پیت که استعداد بازیگری او را ثابت کردند


2. ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل – Jeanne Dielman, 23, Quai Du Commerce, 1080 Bruxelles – 1975

یک فیلم آنگارد فرانسوی با بازی دلفینگ سیرین که یک شاهکار سینمایی است. این فیلم در حقیقت یک آزمون زندگی است و همانند معدود فیلم‌هایی که وجود دارند، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این فیلم شاهد سه روز از زندگی یک زن خانه دار تنها هستیم که برنامه‌های روزانه‌اش پر از کارهای تکراری است. او یک مادر و زن بیوه است که برای گذران زندگی مجبور به تن‌فروشی است. مشکل از جایی آغاز می‌شود که از روز دوم برنامه روزانه‌اش عوض شده و بهم می‌ریزید. کارگردانی آکرمن، فضای خاص و تن آرام و کند این شاهکار شما را به یک دنیای آرام و تفکربرانگیز وارد می‌کند که نشان دهنده تداوم پرتکرار و دردآور هستی است.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21


1. ناگهان بالتازار – Au Hasard Balthazar – 1966

شاهکار رابرت برسون یک اثر فوق‌العاده است که به شخصیت اصلی یا موضوعات محدود نمی‌شود بلکه یک دنیای جادویی است که می‌تواند شما را در خود غرق کند. اگر تنها به موضوعات سطحی توجه کنید شاید از فیلم خوشتان نیاید اما اگر به بالتازار اجازه دهید شما را با خود همراه کند، به یک دنیای عجیب وارد می‌شود که بازگشت از آن ممکن نیست. جلوه‌های بصری جالب این فیلم در کنار داستان انعطاف‌پذیر یک مجموعه هماهنگ به وجود می‌آورد. صداقت موجود در فیلم آنقدر به‌درستی کار شده که جنبه‌های کنترل شده آن را می‌پوشاند، سادگی فضا و شخصیت‌ها در باطن بسیار پیچیده و ورای تصور بیننده می‌باشند. زیبایی و جذابیت هر لحظه این فیلم به معنا یا تعبیر سیاسی یا اجتماعی آن وابسته نیست، بلکه در برداشت و حس مخاطب نسبت به آن صحنه بستگی دارد. بنابراین می‌توان از لحظه به لحظه فیلم لذت برد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. نگین

    اردیبهشت 5, 1402

    اگزیستانسیالیسم،براندازِ رئالیسم بوده.
    چطور یه فیلم رئال تو این دسته جا میگیره!
    هر مدل تفکر و تعمق در موجودیت، اگزیستانسیالیستی محسوب نمیشه. فلسفه شون خیلی متفاوتند و حتی بعضی از فیلمایی که معرفی کردید، تو مکتب نهیلیسم جا دارن.

    پاسخ

  2. محمد

    فروردین 27, 1402

    فیلم خاکستری بابازی لیام نیسون.

    پاسخ

  3. ۱۰۴

    بهمن 21, 1399

    بهتر بود بود خلاصه داستان فیلم ها رو هم مینوشتین.
    و اینکه نقاط ضعفشونو

    پاسخ

  4. حسام

    مهر 8, 1399

    بسیار عالی بود. جای آیینه ی استاد تارکوفسکی کبیر هم خالیه بنظرم

    پاسخ