همه چیز درباره شیر پسین و تاثیر آن بر نوزادان

شیر پسین شیر پرچرب و پرکالری سینه است که در انتهای شیردهی از سینه خارج می شود. این شیر از شیر پیشین، که در ابتدای شیردهی از سینه خارج می شود، غلیظ تر، خامه ای تر و مقوی تر است. رنگ شیر پسین کرم رنگ است و می تواند نوزاد را سیر و خواب آلود کند. همچنین باعث می شود نوزاد تا مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. در ادامه با پروشات همراه باشید.

چگونه شیر پسین را در اختیار نوزاد قرار دهیم

زمانی که کودک تازه متولد شده یا چند ماهه است، باید از هر سینه به مدت 10 تا 15 دقیقه شیر بخورد. در روزهای آغازین شیردهی، باید از هر سینه میزان بیشتری شیر به نوزاد بدهید تا نوزاد شیر کافی دریافت کند. به جای اینکه نگران زمان باشید باید بگذارید نوزاد تا زمانی که دلش می خواهد از سینه شیر خورده، سینه تان خالی شده و نوزاد شیر پرکالری پسین دریافت کند.

با افزایش سن کودک، لازم نیست مدت زمان طولانی به او شیر دهید تا شیر پیشین و پسین دریافت کند. در این شرایط ممکن است نوزاد با 10 دقیقه شیر خوردن تمام نیازهایش را دریافت کند.

همچنین بخوانید: نشانه های خونریزی لانه گزینی جنین و شروع بارداری چیست؟

عدم دریافت شیر پسین کافی یا دریافت شیر پیشین به مقدار زیاد

نوزاد باید در هر بار شیردهی، به اندازه کافی شیر پسین دریافت کند تا قد و وزنش افزایش یابد. اگر نوزاد در هر بار شیردهی به اندازه کافی شیر نخورد، ممکن است شیر کافی دریافت نکرده و به اندازه کافی شیر پسین نخورد. دلیل دیگر عدم دریافت میزان مناسب شیر پسین، زیاد بودن میزان شیر سینه است. درصورت زیاد بودن شیر سینه، نوزاد میزان زیادی شیر پیشین دریافت کرده و سیر می شود. در نتیجه به سراغ شیر پسین نمی رود.

درصورت عدم دریافت شیر پسین کافی یا دریافت شیر پیشین به مقدار زیاد، این علائم را خواهید دید:

  • نفخ
  • گریه، درد شکمی و علائم کولیک
  • تحریک روده
  • گرسنگی مکرر نوزاد

اگر نوزاد علائم مصرف زیاد شیر پیشین را نشان می دهد، بهتر است در هر بار شیردهی از یک سینه به او شیر دهید تا میزان زیادی شیر پسین بخورد.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره شیردهی و شیر پیشین

شیر پسین برای نوزادانی که افزایش وزن ندارند

اگر نگران وزن کودک هستید باید با پزشک صحبت کنید. پزشک قد و وزن کودک را بررسی کرده و درباره راه های افزایش وزن نوزاد کمک تان خواهد کرد. اگر میزان شیر سینه تان کم نیست، می توانید درباره شیردهی شیر پسین به کودک با پزشک صحبت کنید. برای اینکار باید یک یا دو دقیقه پیش از شیردهی شیر سینه را بدوشید. با خارج کردن شیر پیش از شیردهی، کمی از شیر پیشین را خارج کرده و کودک شیر پرچرب و پرکالری را دریافت می کند.

با این حال اگر میزان شیر سینه کم است، برای دادن شیر پسین به کودک نباید شیر را بدوشید. بلکه باید از هر دو سینه به نوزاد شیر دهید تا سینه ها خالی شوند. اگر کودک سیر نشد در کنار شیردهی باید به او شیرخشک دهید. می توانید درباره استفاده از شیر دوشیده پس از شیردهی یا شیرخشک برای کودک، با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره ناباروری در زنان و روش های درمان آن

نوزادان نارس یا نوزادانی که مشکل سلامتی دارند

نوزادان نارس یا نوزادانی که مشکل سلامتی دارند باید شیر پسین بخورند. اگر نوزادتان نارس است و در بیمارستان بستری است، می توانید شیر پسین را دوشیده و از کارکنان بخواهید از آن برای تغذیه نوزاد استفاده کنند. از آنجاییکه چربی و کالری شیر پسین بیشتر است، می تواند به افزایش وزن نوزاد کمک کند.

شیر پسین می تواند برای نوزادان مبتلا به بیماری های قلبی، ریه، کلیه و شکم، مفید باشد. درباره استفاده از شیر پسین برای نوزاد با پزشک مشورت کنید.

نحوه جداسازی و جمع آوری شیر پسین برای نوزادان بیمار یا نارس

  1. برای جمع آوری شیر پسین برای نوزاد نارس، باید از شیردوش استفاده کرده و حین دوشیدن شیر پیشین را از پسین جدا کنید.
  2. در زمان آغاز شیردوشی، شیر اولیه رقیق و آبکی است. حدود دو دقیقه شیر را دوشیده و سپس شیر را از شیردوش خارج کنید. این شیر حاوی شیر پیشین است.
  3. سپس در زیر شیردوش یک ظرف دیگر گذاشته و تا زمانی که سینه خالی شود شیر را بدوشید. شیر غلیظ تر و خامه ای تر که در انتهای شیردوشی از سینه خارج می شود شیر پسین نام دارد.
  4. ظرف حاوی شیر پسین و پیشین را برچسب گذاری کنید.
  5. ظرف حاوی شیر پسین را به پرستاران بیمارستان بدهید تا برای تغذیه نوزاد استفاده کنند و شیر پیشین را هم در یخچال گذاشته و برای آینده نگه دارید.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره ناباروری در زنان و روش های درمان آن

شیردوشی پس از شیردهی و جمع آوری آن

اگر پس از شیردهی نوزاد شیر باقی مانده را بدوشید، سینه تان تحریک شده و میزان شیر افزایش می یابد. اما میزانی از شیر هم در سینه باقی می ماند. مقداری از شیر که بلافاصله پس از شیردهی از یک سینه یا هر دو سینه می دوشید، شیر پسین نام دارد. از آنجاییکه این شیر سرشار از چربی و کالری است، نیازهای نوزاد را رفع می کند.

نکته: اگر در هر بار شیردهی تنها از یک سینه به نوزاد شیر می دهید، در آن صورت شیر دوشیده شده از سینه دیگر در چند دقیقه ابتدایی دوشیدن، شیر پیشین نام دارد.

نحوه دریافت اطلاعات بیشتر درباره شیر پسین

اگر درباره شیر پسین یا سلامت و رشد نوزاد سوال دارید بهتر است با پزشک خود یا پزشک اطفال صحبت کنید. متخصص شیردهی یا گروه های حمایتی مادر و کودک می تواند در این باره به شما کمک کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم