همه چیز درباره ناباروری و ضعف در باروری

اگر شما و همسرتان مدت هاست که برای بارداری تلاش می کنید اما هنوز موفق نشده اید، متخصص باروری ممکن است شما، همسر یا هردویتان را از نظر باروری ضعیف بداند. اگر چه ممکن است در ابتدا ناراحت شوید اما این مسئله نباید شما را ناامید کند. ضعف باروری به این معناست که شما از زوج های دیگر قدرت باروری کمتری دارید. این مسئله به این معنا نیست که باردار نمی شوید، بلکه براساس آزمایشات مختلف بارداری شما سخت تر انجام خواهد گرفت. در ادامه با پروشات همراه باشید.

تفاوت میان ضعف باروری و ناباروری

کسی که با ضعف باروری مواجه است هنوز شانس بارداری طبیعی دارد، اما ممکن است مدتی طول بکشد. اما یک فرد نابارور برای بارداری به کمک پزشکی نیاز داشته و به صورت طبیعی باردار نمی شود. تفاوت دیگر میان این دو اصطلاح این است که در ناباروری حداقل یک سال برای بارداری تلاش کرده اید و موفق نشده اید. از سوی دیگر، ضعف باروری به این معناست که مدت زمان لازم برای باردار شدن در شما طولانی تر بوده و باید حدود کمتر از یک سال تلاش کنید. شخص نابارور یا فردی که در باروری ضعیف است را نباید با عقیم اشتباه بگیرید زیرا فرد عقیم به هیچ وجه باردار نمی شود.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره ناباروری در زنان و روش های درمان آن

دلایل و تشخیص ضعف باروری

دلایل ضعف باروری با ناباروری یکی است اما ممکن است در برخی افراد متفاوت باشد. عوامل ایجاد این مشکل در زنان عبارت اند از مشکلات تخمک گذاری، سن، مشکلات رحمی و آسیب به ارگان های باروری به دلیل بیماری عفونت لگنی.

دلیل این مشکل در زنان عبارت است از تعداد کم اسپرم به دلیل عفونت یا مشکلات غدد درون ریز. در برخی موارد، ویژگی های زن و مرد در کنار هم شانس باروری را کاهش می دهد.

روش های اولیه تشخیص عبارت اند از:

  • سونوگرافی تخمدان ها
  • آزمایش هورمونی در زن (هورمون آنتی مولرین و هورمون محرکه فولیکولی)
  • آزمایش ژنتیک در مرد برای بررسی اختلالات کروموزومی

روش های تشخیص دیگر (لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی) هم ممکن است استفاده شوند.

همچنین بخوانید: چگونه از بارداری پیشگیری کنیم

درمان

تفاوت اصلی زوج های نابارور و زوج هایی که با شانس بارداری ضعیف مواجه اند، در نحوه درمان این شرایط است. در زوج هایی که با ضعف بارداری مواجه اند، درمان ممکن است سریع  و شدید نباشد، مخصوصا در مراحل اولیه. به جای آن متخصص ممکن است تغییرات ساده در سبک زندگی را پیشنهاد کرده تا تاثیرات جانبی کمتری بر سلامتی داشته باشند، تغییرات پیچیده تر در سبک زندگی عبارت اند از:

  • عدم مصرف سیگار که باعث ناباروری زنان و مردان می شود
  • ورزش متوسط نه شدید (که بر تعداد اسپرم و چرخه قاعدگی زنان تاثیر می گذارد)
  • بررسی دقیقه دمای بدن
  • تنظیم کثرت رابطه جنسی (طبق مطالعات رابطه جنسی شدید تعداد اسپرم را کاهش می دهد)
  • کاهش وزن زیرا چاقی بر باروری تاثیر می گذارد
  • عدم استفاده از چرب کننده های جنسی که بر اسپرم موتیلیتی تاثیر می گذارد
  • عدم استفاده از فعالیت هایی که دمای بدن را افزایش می دهد (حمام داغ، سونا یا دوش)
  • استفاده از لباس زیر پاچه دار به جای لباس زیر بدون پاچه برای عدم افزایش دمای اندام مردانه

اگر این تغییرات نتوانند به بارداری منجر شوند، روش های درمانی دیگر عبارت اند از درمان باروری، دستگاه های پزشکی، جراحی یا مجموعه ای درمان ها.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم