همه چیز درباره زردی نوزاد تازه به دنیا آمده و درمان آن

زردی نوزاد یکی از مشکلات نوزادان تازه متولد شده است که بین روز دوم و پنجم تولد نوزاد ظهور می کند. در این شرایط در چشم و پوست کودک لکه های زرد رنگ ایجاد می شود. برخی از کودکان نیز در خوردن شیر یا خواب به مشکل دچار می شوند. زردی در نتیجه ناتوانی کبد کودک در تجزیه سلول های خونی ایجاد شده که در نتیجه آن میزان بیلی روبین در خون نوزاد افزایش می یابد. این اتفاق تقریبا رایج است. برای پیشگیری از این اتفاق باید اطمینان حاصل کنید که کودک تان میزان زیادی از شیرتان را بخورد. شیر پستان مادر حاوی ملانین بوده و مکونیوم را از معده کودک حرکت می دهد. در این صورت زردی کاهش یافته یا مدت زمان ابتلا به آن کمتر می شود. در ادامه با پروشات همراه باشید.

بررسی خون نوزاد

تجزیه خون برای بررسی میزان بیلی روبین در نوزاد رخ می دهد. تجمع بیلی روبین به ایجاد لکه های زرد رنگ روی پوست منجر خواهد شد. اگر میزان بیلی روبین از حد خاصی فراتر برود، متخصص اطفال از شما می خواهد نوعی از نور درمانی انجام دهید.

نور درمانی می تواند به حالت پوششی انجام شود. به این صورت که نوزاد در معرض پوششی از نور قرار می گیرد تا پوس اش در معرض این نور قرار گرفته و بیلی روبین تجزیه شود. مدل های قدیمی تر هم وجود دارد که همانند چمدان های نوری هستند. قرار دادن نوزاد در معرض نور غیر مستقیم خورشید نیز می تواند فرایند تجزیه بیلی روبین را تسریع کند.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره شیردهی و شیر پیشین

زردی شیر مادر

زردی شیر مادر درنتیجه مواد غیرمضر در شیر پستان برخی از زنان بروز می دهد. اگرچه زردی رخ داده در اثر این نوع زردی بیشتر طول می کشد، بر بیلی روبین بدن نوزاد تاثیرچندانی ندارد. دکتر جک نیومن، متخصص اطفال و شیر مادر، توصیه می کند که برای تشخیص این نوع از زردی نباید شیر مادر را متوقف کرد. او معتقد است که شیر مادر برای این کودکان مضر نیست و در حقیقت، هنوز هم برای نوزاد بهترین روش تغذیه است.

اگر تصور می کنید کودک تان به زردی مبتلاست…

زردی پوست تا پنج روزگی نوزاد بروز نمی کند. بنابراین در این زمان نوزاد از بیمارستان مرخص شده است. درصورت مشاهده لکه های زرد روی پوست نوزاد، خستگی نوزاد یا تغییر الگوی خواب و تغذیه او، سریعا با متخصص اطفال صحبت کنید. آزمایش خون می تواند ابتلا به زردی را تایید کرده و در آن زمان درمان را سریعا آغاز کنید. اگر میزان بیلی روبین نوزاد پایین باشد، درمان به تاخیر افتاده و باید شرایط نوزاد را بررسی کرد. از کودک خوب پرستاری کرده و او را در معرض نور غیرمستقیم خورشید نگه دارید. او را با پوشک به مدت کوتاه در کنار پنجره بگذارید. ممکن است مجبور باشید به طور مرتب آزمایش خون انجام دهید تا مطئن شوید میزان بیلی روبین نوزاد کاهش یافته است. مشکلات مرتبط با بیلی روبین بالا نادر هستند. با این حال جدی هستند. یادتان باشد که هرگونه زردی را به متخصص اطفال اطلاع دهید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم