همه چیز درباره ساک حاملگی و معنای آن در بارداری

پس از تایید بارداری توسط تست های بارداری خانگی و آزمایش خون HCG، مرحله بعدی تایید بارداری سونوگرافی است. در اولین سونوگرافی پزشک ممکن است درباره وجود یا عدم وجود ساک حاملگی (Gestational Sac) صحبت کند. ساک حاملگی چیست؟ چه زمانی در سونوگرافی مشخص شده و وجود یا عدم وجود آن چه معنایی دارد؟ اگر ساک حاملگی دیده شده اما خالی باشد چه معنایی دارد؟ در ادامه با پروشات همراه باشید.

ساک حاملگی چیست؟

یکی از اولین نشانه های بارداری در سونوگرافی ساک حاملگی است که جنین را احاطه کرده و حاوی مایع آمنیوتیک است. ساک حاملگی در رحم بوده و در سونوگرافی به صورت یک غشای سفید در اطراف یک جسم مرکزی دیده می شود. در یک چرخه طبیعی بارداری ساک حاملگی در حدود هفته پنجم تا هفتم پس از آخرین چرخه قاعدگی شکل گرفته و در نتیجه در سونوگرافی واژینال در هفته سوم تا پنجم، قابل مشاهده است. سونوگرافی واژینال نسبت به سونوگرافی شکمی حساسیت بیشتری داشته و تصاویر واضح تری در اختیارمان قرار می دهد. زمانی که میزان هورمون HCG بین 1500 تا 2000 باشد ساک حاملگی شکل گرفته است.

همچنین بخوانید: نشانه های خونریزی لانه گزینی جنین و شروع بارداری چیست؟

درصورت مشاهده ساک حاملگی در سونوگرافی

آیا مشاهده ساک حاملگی در سونوگرافی تضمین کننده یک بارداری طبیعی است؟ مشاهده ساک حاملگی نشان دهنده بارداری است اما نمی تواند تضمین کننده سلامت بارداری و پایان طبیعی آن باشد. برای مثال، پس از مشاهده ساک، نشانه مثبت دیگر بارداری مشاهده کیسه زرده جنین است که به همراه آن شکل می گیرد. تا زمان ایجاد جفت، کیسه زرده مسئول تغذیه جنین است و نشان دهنده سلامت بارداری است. در برخی موارد، ساک حاملگی در سونوگرافی تشخیص داده شده اما کیسه زرده شکل نگرفته است. کیسه زرده در هفته پنج و نیم تا ششم بارداری در سونوگرافی واژینال مشخص می شود.

اگر ساک حامگلی مشاهده نشد آن وقت چه؟

عدم مشاهده ساک حاملگی در سونوگرافی نشان دهنده چیست؟ عدم وجود ساک حاملگی دلایل مختلفی دارد، از جمله:

  • مناسب نبود زمان سونوگرافی و نیاز به سونوگرافی مجدد در زمان دیگر. بهتر این این علائم را با میزان هورمون بارداری یا همان hCG مقایسه کرد، که اگر بارداری تان چندان طولانی مدت نباشد این هورمون کمتر از 1500 خواهد بود.
  • سقط جنین داشته اید. به این معنا که یا سقط جنین زودهنگام (بارداری شیمیایی) داشته اید یا سقط خواهید داشت. کاهش هورمون بارداری نیز نشان دهنده سقط جنین است.
  • بارداری خارج از رحمی دارید. اگر میزان هورمون بارداری بین 1500 تا 2000 بوده اما ساک حاملگی مشاهده نشود، می تواند نشان دهنده بارداری خارج از رحمی باشد. بارداری خارج از رحمی یک موقعیت اورژانسی است و در صورت بروز آن آزمایشات بیشتر و گزینه های درمان پیشنهاد می شود.

همچنین بخوانید: نگرانی‌های رایج دوران بارداری

ساک حاملگی خالی نشان دهنده چیست؟

در هفته ششم بارداری معمولا جنین در ساک حاملگی مشاهده می شود. یکی از انواع رایج تر سقط جنین، بارداری پوچ نام دارد که در ساک حاملگی جنین شکل نمی گیرد. به معنای دیگر، جنین ایجاد نمی شود. این نوع از دست رفتن بارداری در سه ماهه اول و پیش از آگاهی شخص از بارداری، رخ می دهد. تقسیم غیرعادی سلولی، اسپرم ضعیف یا تخمک ضعیف، می تواند نشان دهنده این مشکل باشد.

در بیشتر موارد، اختلالات کروموزمی باعث سقط جنین طبیعی شخص باردار می شود. با این حال، در برخی موارد شخص باردار شخصا کورتاژ را برای سقط انتخاب می کند. این روش برای زنانی مناسب است که به این دلیل تصمیم می گیرند نوزاد را سقط کنند، یا احساس می کنند این انتخاب بهترین است و یا از مشکلات فیزیکی و پزشکی وارده می ترسند.

درصورت مشاهده ساک حاملگی خالی پزشک چه کار می کند؟

درصورت مشاهده ساک حاملگی خالی در سونوگرافی، پزشک حاملگی پوچ را تایید کرده یا به معنای دیگر، با عدم پیشرفت بارداری یا شکل گیری نوزاد، بارداری انجام نمی گیرد. اما گاهی اوقات (بسته به اندازه ساک حاملگی)، تشخیص خالی بودن ساک حاملگی می تواند زودهنگام باشد. در این شرایط پزشک از شما می خواهد مجددا سونوگرافی را انجام دهید. این شرایط شاید نگران کننده باشد اما در عوض تشخیص صد در صد انجام می پذیرد (که بارداری پوچ است یا نه).

همچنین بخوانید: 5 نکته لازم برای مراقبت از نوزاد حین حمام کردن

سخن آخر درباره مشاهده ساک حاملگی در سونوگرافی

انجام سونوگرافی واژینال زودهنگام و میزان هورمون بارداری می تواند بارداری را تایید کرده و از پیشرفت سالم آن اطلاع دهد. در سونوگرافی اولیه ساک حاملگی اولین چیزی است که مشاهده می شود. مشاهده ساک حاملگی (بین هفته سوم و پنجم) نشان دهنده بارداری است. گاهی اوقات در هفته ششم بارداری ساک حاملگی مشاهده شده اما خالی است و هیچ اثری از جنین مشاهده نمی شود.

از سوی دیگر، گاهی اوقات ساک حاملگی مشاهده نمی شود. اصلی ترین دلیل آن تاریخ نامناسب سونوگرافی و زود بودن انجام آن است. اما اگر ساک حاملگی در سونوگرافی های بعدی هم مشاهده نشود، یا میزان هورمون بارداری نشان دهد که ساک حاملگی باید وجود داشته باشد، احتمالا یا سقط جنین داشته اید و یا بارداری تان خارج از رحمی است.

بارداری اوقات بسیار لذت بخشی است اما شرایطی ایجاد می شود که ممکن است نگران کننده باشد. از دوستان و خانواده خود کمک بگیرید. درصورت سقط جنین، بارداری خارج از رحمی یا بارداری پوچ، ممکن است شرایط دشواری را متحمل شوید. از آنجاییکه برخی از افراد درباره بارداری خود با خانواده یا دوستان صحبت نمی کنند، بنابراین ممکن است احساس تنهایی داشته باشند. سقط جنین حس بدی دارد، حتی اگر زودهنگام باشد. سخت تر از آن صحبت های دیگران است که به شما می گویند “بازهم می توانی بچه دار شوی.” اما شما به احساسات خود توجه کرده و با غم و ناراحتی خود رو به رو شوید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم